Gå til innhold

Asus med raskere versjoner


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er akkurat dette jeg rett og slett ikke fatter:

 

Power Consumption

 

We'll now show you some tests we have done on overall power consumption of the PC. Looking at it from a performance versus wattage point of view, the power consumption is not as bad as I expected it to be. Again, the card according to NVIDIA has a TDP of roughly 289 Watts.

 

The methodology is simple: We have a device constantly monitoring the power draw from the PC. After we have run all our tests and benchmarks we look at the recorded maximum peak; and that's the bulls-eye you need to observe as the power peak is extremely important. Bear in mind that you are not looking at the power consumption of the graphics card, but the consumption of the entire PC.

 

From a performance versus wattage point of view, the power consumption is pretty good with the new 55nm products.

 

Sidenote: however, we recently upgraded our test-platform, which by itself utilizes a lot of energy.

 

It's Core i7 965 / X58 based and overclocked to 3.7 GHz. Next to that we have energy saving functions disabled for this motherboard and processor (to ensure consistent benchmark results).

 

The ASUS motherboard also allows adding power phases for stability, which we enabled as well. I'd say on average we are using roughly 50 to 100 Watts more than a standard PC due to these settings and then add the CPU overclock. Keep that in mind. Our normal system power consumption is much higher than your average system.

 

* System in IDLE = 226 Watt

* System with GPU in FULL Stress = 416 Watt

 

The monitoring device is reporting a maximum system wattage peak at roughly 420 Watts, and for a PC with this high-end card, this is excessive but remains within acceptable levels. You'll pay roughly 40 cents (EUR) for each two hours you will play games if the GPUs where constantly maxed out.

 

The IDLE Wattage is really good though, the card is clocking down massively, giving really good power consumption. We'll show you that in a graph in a minute.

Recommended Power Supply

 

So here's my power supply

recommendation:

 

GeForce GTX 295

 

* A GeForce GTX 295 requires you to have a 700 Watt power supply unit at minimum if you use it in a high-end system. That power supply needs to have (in total accumulated) at least 50 Amps available on the 12 volts rails.

 

Hvis en Core i7 965 prosessor overklokket til 3,7GHz med alt av strømsparing avslått og power phases (Asus greie) er påslått, samt et GTX 295 som kjører full load peaker på 420W. Hvordan kan man da i neste setning si at man trenger minst 700W PSU?

 

Jeg skjønner at watt er langt fra alt som har noe å si på en PSU, men en god 550W eller 600W burde jo holde til et system som trekker et absolutt maks 420W peak.

 

Det lukter markedsføringstriks lang vei. En Corsair HX620 har 3x 18A på +12V railsene sine. Som blir over 50A totalt. Den burde mao holde godt. En Corsair HX520 har de samme 3x 18A railsene, og leverer 50A og 480W i følge Corsair. Dette bør også holde til en maskin som peaker på 420W (selv om det er helt på grensen). Allikevel blir kortet oppgitt til å kreve 700W strømforsyning.

 

En vanlig C2D eller C2Q prosessor på 3 - 3,5GHz og et slikt kort vil jo mest sannsynlig ikke bruke mer enn 350W peak.

Lenke til kommentar

Derfor liker jeg ikke dette psu-hysteriet som har etablert seg her i forumet. MAN MÅ HA 1000W strømforsyning!!! Det er veldig vanlig å lese akkurat den setningen der, dessverre.

 

Men det er ikke bra å stresse strømforsyninger altfor mye heller da. Jeg kjørte pc'n min (se specs under) på 500w. Det gikk, men tror det var rimelig på grensen. Alvorlig varm luft som ble blåst ut bak der. Nå har ting blitt mye bedre etter at jeg monterte en 650watter i tillegg inni der. Støynivået falt, og temp gikk ned. Ingenting er bedre enn det.

 

Men tilbake til dette skjermkortet. Hmmm, litt trist at nVidia er tilbake på 5000kr-pr-skjermkort-ideen sin. Der liker jeg ATi bedre. Toppkort til en billig penge.

Kanskje nVidia er i pengeknipe..? Aksjene dems har falt over 80% siste året, hihi =)

Lenke til kommentar
ser ikke helt vitsen med GTX 285. det er jo bare en klokket GTX 280. samme som XFX 280 XXX versjon.

 

Det kan jo være at den klokker veldig bra, men det gjenstår jo å se. Hvis prisen ligger der gtx280 er i dag, så er det jo like greitt å velge gtx285 fremfor gtx280

 

det er nok sant. er jo 45nm prosess. men da syns jeg nvidia skulle sluppet GTX285 med høyere standard frekvens. jeg kan jo klokke mitt GTX280 langt forbi standard GTX285 frakvens.

Lenke til kommentar
Derfor liker jeg ikke dette psu-hysteriet som har etablert seg her i forumet. MAN MÅ HA 1000W strømforsyning!!!

 

men en god 550W eller 600W burde jo holde til et system som trekker et absolutt maks 420W peak.

 

 

En 550W PSU med 450w peaks dvs ca 400watt load 75% belastning og da vil sansynligvis DB være høyere VS en PSU på 800W på 50% belastning.

 

"må ha 1000w hysteriet" på forumet kommer av at 90% som poster har forliten psu dvs får masse problemer under spill og tester pga de vil beholde samme psu som i sin forrige data som 90% av gangene er en noname350w

Man utelukker også crossfire/sli-3waysli og man er dømt til å bruke 8pin overganger.

 

Selv om de nye kortene og cpuene trekker mindre så er "hysterie" trådenes anbefalinger på utstyr laget med en høyere nm.

På min gamle 6700QE og 9800GX2 får jeg peaks opp i 600w og er langt ifra highend.

 

Hysteriet går heller ut på kjøp en kraftig og god psu en gang så har man alle muligheter oppe med tanke på hardware og man slipper alle problemene under load.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...