Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Praktiske ting man må avklare før et samboerskap?


Anbefalte innlegg

Jeg er på vei inn i et samboerskap med en utrolig nydelig jente, men det er første gang jeg skal bo sammen med en kjæreste permanent og jeg lurte da på hvilke praktiske ting man burde avklare før man faktisk flytter sammen.

Noen tips og erfaringer?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det viktigste er jo økonomien. Deling av utgifter.

 

Dersom det er første gang man begge flytter hjemmefra , må man sette seg skikkelig inn i hvilke utgifter man faktisk har når man bor for seg selv. Mange er f.eks ikke klar over hvor mye mat koster. To personer som er glad i kjøttdeig og pizza og vanlig ungdomsmat, og som koser seg med potetgull og snop i helgene, og som drikker brus hver dag, må regne med å bruke minst 4500 kroner i mat - gjerne 5500 også hvis man ikke tenker over hva man handler.

 

I tillegg kommer husleie og strøm. Strøm er dyrere enn mange tror, og man må betale avgifter som for mange er en like stor del av strømregninga som det strømmen man har brukt er.

 

Og så dette med hensyn da. Etter at jeg flyttet inn må samboeren min ta hensyn til at han har kjerring hvis han har lyst å ta en øl med kompisene sine. Det er ikke sikkert jeg føler for å ha 3 av hans beste kompiser over på øl hver fredagskveld - så da må han kanskje dra til en av kompisene og drikke er noen ganger .

 

Og så er det viktig at man er komfortabel med å bæsje i samme hus som kjæresten sin :!:

Lenke til kommentar

ser at økonomi er nevnt, så jeg legger til at oppgaver i huset må fordeles sånn at ikke f.eks. kjerringa i huset må gjøre alt.

 

Sånne småting som å rydde etter seg når man har spist, lage middag uten at motparten må mase på en, vaske klær og sånt. Ting som det her er viktige(synes jeg)for at samboerskapet skal fungere.

 

 

Just my two cents.

Lenke til kommentar

Nesten så jeg begynner å lure på om du også er kjerring CandleJack!

 

Veldig godt poeng. Hjemme hos oss har det med fordeling av husarbeide vært ett litt ømfintlig tema. Vi er begge oppvokst i hjem hvor mor gjør ALT. Samtidig klarer jeg å se at min mor var hjemmeværende mor til jeg var 9 år gammel. Jeg er 100% i arbeid. Jeg ser forskjellen, men det har ikke vært like lett å få samboeren min til å se den :whistle:

Lenke til kommentar
Nesten så jeg begynner å lure på om du også er kjerring CandleJack!

 

Veldig godt poeng. Hjemme hos oss har det med fordeling av husarbeide vært ett litt ømfintlig tema. Vi er begge oppvokst i hjem hvor mor gjør ALT. Samtidig klarer jeg å se at min mor var hjemmeværende mor til jeg var 9 år gammel. Jeg er 100% i arbeid. Jeg ser forskjellen, men det har ikke vært like lett å få samboeren min til å se den :whistle:

 

Haha, jeg er nok en gutt i en sånn passelig ung alder.

 

Hvis du plages med å få samboeren din til å innse hvor viktig det er å dele på oppgavene, så kan du la være å gjøre noe. Tviler på at han trives med å bo i et rotete hjem.

Lenke til kommentar

Det tipset har jeg fått før, men jeg klarer ikke å la det bli rotete :ermm:

 

Jeg pleier å ta en fredag eller lørdag, og spørre pent om han kan gå en lang tur med hundene våre - og så forteller jeg han alt jeg skal gjøre mens han er borte.

 

Hvis han sier ja er alt fryd og gammen .Jeg får være i fred mens jeg vasker gulv, tørker støv, vasker og tørker og bretter klær, skifter på senga, rydder kjøkkenet - u name it.

 

Hvis han sier nei blir jeg forferdelig lei meg, sint og skuffet. Da stresser jeg på tur med hundene , kommer hjem til han som sitter på pc'en, for så å sette i gang med alt det ovennevnte når jeg kommer hjem. Har prøvd å si at "greit, jeg går tur med hundene, men da skal du gjøre dette, dette og dette mens". En gang sa han ok, men når jeg kom hjem måtte jeg gjøre alt om igjen. Han sto midt på gulvet i stua med en mopp han hadde hatt under kaldt vann i springen, og flytta på den midt på gulvet. Jeg fant støv og dritt overalt og måtte vaske på ny.

 

Alternativt har han brukt å si "hvorfor skal jeg gjøre dette når du går tur? Du hadde jo gjort alt dette uansett". (ergo: dette er din jobb, kjerring).

 

Jeg elsker mannen min, men husarbeide er han ikke flink til å hjelpe meg med

Lenke til kommentar

Takk for alle tipsene så langt :) Skal passe meg for det du sier Linn_Christin siden hun jeg skal flytte med er en skikkelig rydde,vaske og ordne person mens jeg er av den litt mer rotetet typen :-) Men jeg lager heldigvis mat og kommer til å fortsette med det, men det blir litt lite hvis hun skal rydde og vaske alt så jeg får vel finne på noe mer.

Lenke til kommentar

Typen min lager mat da, det skal han ha. Og hvis han lager middag rydder han opp etter seg også.

 

Hadde han fortsatt med det + gått tur med hundene mens jeg vaska resten av huset skulle jeg stort sett vært fornøyd tror jeg.

 

Er kontrollfreak og liker at ting blir gjort skikkelig. Ting blir ofte ikke gjort skikkelig med mindre jeg gjør det selv. Fikk f.eks en gang høre at typen hadde brukt jif-badespray og tørkepapir når han vaska badegulvet :ph34r:

Lenke til kommentar
Det tipset har jeg fått før, men jeg klarer ikke å la det bli rotete :ermm:

 

Jeg pleier å ta en fredag eller lørdag, og spørre pent om han kan gå en lang tur med hundene våre - og så forteller jeg han alt jeg skal gjøre mens han er borte.

 

Hvis han sier ja er alt fryd og gammen .Jeg får være i fred mens jeg vasker gulv, tørker støv, vasker og tørker og bretter klær, skifter på senga, rydder kjøkkenet - u name it.

 

Hvis han sier nei blir jeg forferdelig lei meg, sint og skuffet. Da stresser jeg på tur med hundene , kommer hjem til han som sitter på pc'en, for så å sette i gang med alt det ovennevnte når jeg kommer hjem. Har prøvd å si at "greit, jeg går tur med hundene, men da skal du gjøre dette, dette og dette mens". En gang sa han ok, men når jeg kom hjem måtte jeg gjøre alt om igjen. Han sto midt på gulvet i stua med en mopp han hadde hatt under kaldt vann i springen, og flytta på den midt på gulvet. Jeg fant støv og dritt overalt og måtte vaske på ny.

 

Alternativt har han brukt å si "hvorfor skal jeg gjøre dette når du går tur? Du hadde jo gjort alt dette uansett". (ergo: dette er din jobb, kjerring).

 

Jeg elsker mannen min, men husarbeide er han ikke flink til å hjelpe meg med

 

Den holdningen der er jo rett og slett uakseptabel. Hva med å ta i fra han privilegier? sånn som sengekos.

Lenke til kommentar

Det er jo en privilegie for meg også :!:

 

Ting har bedret seg siste året

 

Før kom jeg hjem fra jobb, luftet hundene på plena, lagde middag, dekket på slik at maten var klar til han kom hjem. Spiste og rydda opp, gikk tur med hundene og kom hjem igjen .Da var det alltid noe plask som måtte gjøres i leiligheten.

 

Nå kommer jeg hjem fra jobb, tar med hundene på tur, og kommer hjem til middag. Mye bedre.

 

Har fremdeles litt å jobbe med da. Som f.eks at han kan kommandere: "du må skifte på senga i dag". :!: Har prøvd å ymte om at han godt kan skifte på senga selv hvis han har lyst på nytt trekk , men til ingen nytte :!:

 

Forskjellen på meg og han er vel at jeg godt kan like husarbeide. Jeg liker at det er rent og ryddig og lukter godt osv.osv. Og ikke minst : jeg ser når det er møkket

e. Mora mi har også ymta om at jeg kanskje er ett hint "hysterisk" når jeg skal vaske alle gulver en gang i uka. Hun sier det holder med å støvsuge, siden vi bare er to personer som ikke har til vane å grise til gulvene så mye ...

 

Men jeg får akseptere at jeg er sjef over husarbeidet, og så får jeg spørre pent når jeg vil at han skal f.eks brette sine egne klær og slikt :blush:

 

SAMBOERKONTRAKT

Denne går mest på dette med eiendeler. Det man tar inn i forholdet av verdier og ting , tar man med seg selv hvis det blir slutt. Det man anskaffer seg på egen hånd i forholdet, tar man også med seg hvis det blir slutt. Skaffer man seg noe sammen, skal det deles.

 

eksempel: jeg og typen spleiser på ny vaskemaskin, komfyr, tørketrommel og oppvaskamskin. Det blir slutt. Da deler vi 50/50.

 

eksempel 2: Jeg spanderer på meg ny flatskjermtv til å ha på soverommet som jeg kan spille ps3 på når typen ser på kjedelige tv-programmer om dumpere og gravemaskiner. Det blir slutt. Jeg tar med meg tv'en og flytter.

 

Mener også at man er bedre "sikret" i forbindelse med arv også hvis partneren skulle dø. Hvis man f.eks eier hus sammen, og samboeren dør. Da slipper man vel at foreldrene eller søstra arver halve huset liksom.

Endret av Linn_Christin
Lenke til kommentar
Er det ikke noe som heter samboerkontrakt man kan skrive også da? Mener det er noe slikt også.. Hva går det ut på? Noen som kan forklare det?

 

Etter litt googling, fant jeg det her

 

Det kontrakten går ut på er at det blir skrevet ned hvem som eier hva og hvor mye hver part skal betale i regninger samt at det er mulig å dele opp i hvem som betaler hva av regninger etc.

 

Kontrakten er jo ment som et sikkerhetsnett sånn at det ikke blir uenigheter i hvem som eier hva hvis partene skiller lag.

Lenke til kommentar

Det er ikke vanlig å liste opp løsøre i en samboerkontrakt (løsøre som tv, spisestue, sofa, oppvaskamskin etc. )

 

Jeg har ikke følt intenst behov for å tegne samboerkontrakt, men har blitt rådet til det av folk som har fortalt meg hva som kan skje.

 

Dersom vi er og handler ny tv f.eks , og jeg betaler men han får sitt navn på kvitteringa . Ja da har jeg ingenting jeg skulle sagt dersom han forvandler seg til en drittsekk etter ett eventuellt brudd.

 

Arver jeg 300.000 , og det blir slutt har ikke typen min krav på dette. Tipper vi sammen i lotto og vinner 300.000, og det blir slutt har han krav på halvparten hvis vi har samboerkontrakt.

 

Fant en fin beskrivelse her:

Andre ting det er viktig å regulere i en samboerkontrakt er hvem som eier hvilke eiendeler, gjeldsfordeling, fordeling av eventuelle skattefordeler og fordeling av husholdningsutgifter. Det du bringer med deg inn i samboerskapet og senere skaffer deg eller får, eier du alene.

 

På skattefordelingsbiten har vi hatt en liten uenighet da han sist sommer fikk igjen 18000 på skatten (man skatter ikke på renter, og han har boliglån) Jeg derimot ble skyldig 9000 (har ikke lån) vi betaler like mye i fellesutgifter. Den syntes jeg var tung å svelge

Endret av Linn_Christin
Lenke til kommentar

Enig. Eg mener det meste som har med et samboerskap(følelsesmessig og forholdsmessig) bør kunne holdes ute av en krangel/uenighet om materielle eller rutinemessige ting. Eg mener det blir unødvendig og fører til mer ampert forhold på andre områder også. Eg sier dermed ikke at det er enkelt, men det hjelper mye om man selv om man er uenig kan vise at man er glad i hverandre. Det er jo det det hele går ut på uansett.

 

Eg var sammen med ei for lenge siden som holdt på slik. Kranglet vi så hverken klemte hun meg, så på meg eller viste omtanke på noen måter. Det forholdet er slutt. Merkelig nok.

 

Selvfølgelig er det lov å være virkelig irritert og "ikke-glad-i-den-personen"-dag også, men det bør stikke dypere enn noen skitne klær eller oppvask som tar tid.

Lenke til kommentar

Jeg og samboeren krangler svært sjelden , MEN

 

Jeg er ei trassig kjerring. Mora mi sa til meg her en dag at mange snakker om treårstrassalderen, 6'årstassalderen, tenåringstrassen osv.osv. Jeg.. jeg har vært i trassalderen leeeeenge. Hvis jeg ikke får vilja mi kan jeg gaule litt, stampe litt i bakken, og så flirer jeg litt av meg selv etterpå. Jeg kan også bli irritert og trampe ut på vaskerommet og stå der og brette klær og være forbanna, men etterpå er jeg like blid igjen.

Lenke til kommentar
Den holdningen der er jo rett og slett uakseptabel. Hva med å ta i fra han privilegier? sånn som sengekos.

 

Skal hun ta fra seg selv sengekosen for å straffe mannen sin? Jeg forstår ikke helt den holdningen der jeg.

 

Selfpleasuring for the period of time.

 

Det var kanskje et dårlig eksempel i utgangspunktet, men poenget mitt var jo at noe kan du ''ta'' vekk fra han.

 

Kommer ikke på mer i øyeblikket.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...