Gå til innhold

Har god data, men spill hakker fremdeles!

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hei!

Jeg er stasjonert i USA som utvekslingsstudent i år (2008/2009) og jeg bestemte meg for å kjøpe splitter nytt beist av en datamaskin, i august ca.

Kjøpte stasjonær med følgende spesifikasjoner:

Prossessor: Intel Core 2 Quad q9450 @ 2.66 GHz

Hovedkort: Asus P5E3 Premium @ WiFI X48, LGA775 osv

RAM: Corsair XMS3 4 GB @ 1333 MHz

Skjermkort: Visiontek Radeon HD4870 512MB

Lydkort: Asus Xonar D2/PM

Strømforsyning: OCZ GameXStream 750 W

Harddisk: Western Digital 500 GB 7200 RPM

Det har seg sånn at jeg installerte Windows Vista 64-bit til å begynne med, fordi jeg vet jeg har god kapasitet til å kjøre det, og det har funket bra, har ikke hatt noen problemer med det, annet enn ved spill.

alle spill jeg har, untatt CS 1.6 og source, hakker når jeg spiller, og jeg får dårlige framerate i dem.

Jeg har stusset over dette i lengre tid, og ikke skjønt hvorfor dette skjer da, jeg og en kompis har mer eller mindre kommet fram til at prossessoren er flaskehalsen, iom at det er en firekjerne, og det er ikke blitt så god støtte til dem, men jeg er fortsatt ikke sikker.

Jeg formaterte til XP 32-bit, iom at jeg ikke har 64-bit tilgjengelig.

Det har vært merkbar forskjell i hastigheten på datamaskinen siden formateringen, men den dårlige frameraten i spill har ikke endret seg.

Jeg har de nyeste driverne som er til alle komponentene, og jeg har prøvd ca. alt for å få opp frameraten.

Jeg merka det først i Crysis, selvfølgelig, når jeg hadde Vista, og skulle guffe opp på innstillingen, med tanken at "pytt pytt, jeg kan kjøre alt på very high". Men det funket ikke og jeg hakka dramatisk mye, derfor måtte jeg stille ned alt på,ca high, og litt under det igjen. jeg vet ypperlig godt at Crysis krever ekstremt mye av datamaskinen, men med tanke på systemet mitt, er jeg da overrasket.

Har og prøvd Crysis i XP, og det er ingen forskjell, kan ha det meste på high, men null AA, ellers hakker det som fy.

Crysis, og andre krevende spill, Mass Effect etc har en tendens til å henge seg, og jeg får som regel opp "Ati Driver has recovered from not answering a request" blablabla, den typen. Samme skjer med f.eks Far Cry 2.

Noe som irriterer meg noe sykt, jada, barnslig nok, men akk, er at min lillebror, har dette oppsettet:

Skjermkort: Asus Radeon HD4850

Prossessor: Intel Core 2 Duo e6850

Hovedkort: Asus P5K WS P35 LGA 775

RAM: Crucial BallistiX DDR2 2GB @ 800 MHz

Harddisk: Western Digital 500 GB 7200 RPM

Strømforsyning: husker ikke navnet, var 600 W.

Og han kjører vista 64-bit, + crysis med alt på high + 8x AA, og han holder god framerate, 70-100 fps hele tiden. Han har ingen lagg eller lignende i noen spill.

Dette er litt underlig for meg, iom at dataen hans er over 1 år gammel, (utenom skjermkort, ble kjøpt til jul 2008).

Jeg har reinstallert kortet en 2-3 ganger, men ingen forskjell.

Når jeg også spiller Company of Heroes, med alt på fullt, får jeg og dårlig framerate, max 64, eller under. Vertical Sync er ikke på(hater det), hverken i Catalyst Control Center, eller i selve spillet. Dette spillet krever en del det og, men det er et RTS spill, og jeg skulle ikke tro det hakket så mye.

Jeg vet ikke om det er driverfeil, eller om kortet på et vis er defekt?

Da ville vel ikke skjermkortet fungert i det hele tatt, tror jeg.

kan det være det faktum av at jeg bare har en 17" flatskjerm med 1280x1024 pixler?

I teorien skulle ikke det ha noe å si, iom at det blir færre pixler for skjermkortet å jobbe med eller er jeg på jordet?

Derfor har jeg tenkt fram at siden jeg har en firekjerne, så blir ytelsen satt tilbake en del.

Har vurdert å handle meg en e8400, har hørt at den har fått ca. bare gode anmeldelser, men vil først vite hva folket på forumet sier om saken.

Takk på forhånd! ;)

Edit: om moderatorene mener det er på feil forum, værsåsnill flytt, istedet for å låse.

Endret av Farris2k
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dersom driverne er oppdatert mistenker jeg at det eventuelt har noe skjermkortet å gjøre. Har du forsøkt å kjøre Start --> Run --> dxdiag ?

Denne gir beskjed om eventuelle feil som måtte ha med skjermkortet å gjøre.

Skrevet (endret)

Om du kjører alt i 1280x1024 så er det for det første på tide å skaffe seg ny skjerm, men bortsett fra det så er det noe veldig galt om det lagger. Lån skjermkortet av kameraten din og test det i din (eller dytt ditt inn i hans). Om det løser problemet, så sender du inn skjermkortet.

Endret av Zappy
Skrevet
eller dytt ditt inn i hans

:ohmy:

Det høres ut som skjermkortet, ja. Vær sikker på at du har oppdatert til nyeste drivers OG sjekk for patcher til de aktuelle spillene. Noen spill har en patch som heter "ATI hot fix" for eierne av slike skjermkort.

Skrevet

Der var farrisgutten kommet seg på Gamer.no :)

Vil bare si at 64fps ikke er "lite" i spill som CoH, det at 100fps er "top notch" gjelder bare i CS og/eller andre raske spill.

Skrevet (endret)

Det at du har firekjerners CPU er ikke en flaskehals for spill. Jeg har sjekket diverse tester av E8400 contra Q9450 og forskjell er minimal. I enkelte spill har Q9450 høyere framerate enn E8400, i andre har den lavere, men vi snakker kun om en forskjell på 2-3 framerates. I Crysis var Q9450 bedre enn E8400. Jeg har selv en Q9550 og et Sapphire HD 4870 kort, og spiller Crysis i 1440x900 med alt på High uten lagg i Vista Ultimate 64-bit. :new_woot:

Som nevnt, du bør sjekke at du har siste patch installert, og siste driver til skjermkort og lydkort.

Som Bjohansen sier, så er ikke 64 fps lite i CoH. Det er er spill som krver mye, på en review av diverse Quad CPUer, hadde de rundt max 45 fps med samme oppløsning som du kjører, 1280x1024. Minimum fps de hadde var 12 på CoH. Og husk at Crysis krever mye. :whistle:

Endret av Chavalito
Skrevet

Sjekk også at du har satt i begge PCI-ex strømkontaktene i skjermkortet.

Om du bare har satt i den ene (evt. den andre sitter løst), kan man ofte få sterkt redusert ytelse "uten forklaring".

Og som sagt over. Om du har over 60fps har du absolutt ingenting å klage over. Du har ikke et "beist" heller, da dette ville kreve minimum ett stk "Radeon 4870 X2"-kort.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...