Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

2 nettverksporter på samme hovedkort, forklar meg?


Anbefalte innlegg

Jeg har et hovedkort med 2 nettverksporter. Hva bruker man begge to til. Kan man f.eks bruke den til internett inn, og den andre til internet ut til lokale datamaskiner hvis man har installert "firewall os" på den?

 

Og under vanlige desktop os, vil en kunne merke oppgang i hastigheten om man kobler opp begge portene til en kraftig switch? Vil man da i teorien (legg merke til i teorien) få 2 gigabit nettverkskommunikasjon til switchen? Eller vil det bare fungere som en redundant greie? Sånn at hvis den ene porte/kablene ryker så tar den andre over?

 

Beklager om dette er spurt om før, men jeg fant det bare ikke.

 

På forhånd takk for all hjelp :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei, det er ikke slik at man enkelt (joda det er mulig) kan få dobbel hastighet.

 

Det er riktig som du var inne på i stad. Det ene nettverkskortet kobles til en internett-ruter evt modem, mens det andre nettverkskortet kobles til det lokale nettverket (mellom flere maskiner i samme hus).

Da vil du enkelt (hvis os=xp) sette opp maskinen slik at de andre maskinene kan bruke din maskin for å komme seg på nett.

 

Jeg kommer ikke på noen særlig andre fornuftige bruksområder for to nettverkskort til vanlig hjemmebruk.

Lenke til kommentar

To nettverkskort er kjekt om man skal lage seg en brannmur + f.eks. proxy "box", ellers er det i grunn ikke så mye man får brukt maskinen til, med to nettverkskort.

 

Det blir ikke så mye mer morro enn at man kan bruke den til et eller annet routing formål.

Endret av scumbag
Lenke til kommentar
Nei, det er ikke slik at man enkelt (joda det er mulig) kan få dobbel hastighet.

 

Hvordan kan man gjøre det mulig? Ville det ikke vært en fordel og kunne bruke to eller flere nettverksporter (finnes jo nettverkskort med flere porter) som f.eks en server eller lagringsserver på et lan eller lignende? Sånn at man får litt større hastighet enn man gjør med en enkelt gigabit port.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...