Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Skjule kutt fra selvskading med sminke?


TheBoyGirl

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Har drevet med selvskading i snart 2 år. Har alltid skjult det med svettebånd eller hatt på meg genser, men svettebånda funker ikke lenger og genseren er jeg dritt lei.

 

Uansett... Hadde jo satt meg som mål å ikke kutte meg slik at jeg kunne gå i t-skjorte i gymmen. Problemet er at jeg er redd for hvordan folk vil reagere. Noen vet det jo, men har noen "ryktestartere" i klassen. Har prøvd å dekke med foundation, men det synes jo fortsatt+at det svir noe sinnsykt. Vet jo at det ikke er så jævlig bra å putte sminke i kuttene, men er litt desperat.

 

Noen forslag til hvordan og hva jeg kan dekke det skikkelig med, uten genser eller svettebånd? Eller hvordan jeg kan sminke det, så det ser mest naturlig ut?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+5132

Vil fraråde deg å putte noe sminke på, er nok ikke særlig bra å få masse foundation i sårene. Men hva mener du med at svettebånd ikke funker lengre? Har desverre ikke noen gode tips utenom det, eller rett og slett bare gi faen, men skjønner det om du ikke vil at andre skal se det.

 

Kan jeg spørre hvorfor du skader deg selv, om du evt. har tenkt på å oppsøke psykolog?

Lenke til kommentar
Vil fraråde deg å putte noe sminke på, er nok ikke særlig bra å få masse foundation i sårene. Men hva mener du med at svettebånd ikke funker lengre? Har desverre ikke noen gode tips utenom det, eller rett og slett bare gi faen, men skjønner det om du ikke vil at andre skal se det.

 

Kan jeg spørre hvorfor du skader deg selv, om du evt. har tenkt på å oppsøke psykolog?

 

Kutter meg opp til albuene, så svettebånd ser litt rart ut. Vet at sminke ikke er så bra, lærern min freaka litt ut når hun fikk vite at jeg hadde prøvd..

 

Skader meg selv fordi jeg har opplevd ting som ikke er så greit. Får noen ganger flashbacks og tenker veldig mye over vonde ting. Går hos psykolog, men føler at det ikke funker så veldig bra.

Endret av TheBoyGirl
Lenke til kommentar

Er ikke psykologen du bruker noe dyktig, så bytt. Du har all rett til å gjøre dette om du ikke føler det hjelper eller du får skikkelig kontakt med den du har. Av rene estetiske grunner må jeg si at kutting på underarmen ofte gir veldig permanente arr. Selv med dyr behandling vil arrene aldri bli helt borte. Mange som driver med dette er også veldig flink til å kutte på samme sted om og om igjen, noe som gjør det mye verre. Er dette noe som jente du egentlig har lyst til å ha på kroppen din til den dagen du dør?

 

Ta sminke som du gjerne har hatt i ansiktet først på nye sår er også utrolig lite smart med tanke på infeksjoner osv i sårene. Mitt beste råd er å enten trene med en tynn genser, eller be om fritak i gymmen. Dette kan lett skaffes hos psykologen eller fastlegen din.

Lenke til kommentar
Mitt beste råd er å enten trene med en tynn genser, eller be om fritak i gymmen. Dette kan lett skaffes hos psykologen eller fastlegen din.

 

 

Enig med deg der.

 

Hvis du går på videregående skole, så er det mulig å få fritak i gym, men ikke den teoretiske delen.

 

Får du noen medisiner mot dine plager?

Endret av Candle Jack
Lenke til kommentar
Mitt beste råd er å enten trene med en tynn genser, eller be om fritak i gymmen. Dette kan lett skaffes hos psykologen eller fastlegen din.

 

 

Enig med deg der.

 

Hvis du går på videregående skole, så er det mulig å få fritak i gym, men ikke den teoretiske delen.

 

Får du noen medisiner mot dine plager?

 

Pleide å trene med en tynn genser, men noen ganger stakk jeg av i gymmen for å kutte meg og da kom det blod gjennom den.. Etter det låste lærern min garderoben så jeg ble stuck i gymsalen :(

 

Får ikke noe medisiner. Fikk sovepiller, men de funka jo ikke..

Endret av TheBoyGirl
Lenke til kommentar
Bare av ren interesse: På hvilken måte føler du at det hjelper deg å kutte deg selv når du har problemer? Må da være bedre måter å takle problemene på?

At den fysiske smerten "overdøver" den psykiske f.eks.

 

* Prøv å ordne deg "egen" gym

* Tynne gensere

* Tatover deg (om du liker sånt)

Lenke til kommentar
Bare av ren interesse: På hvilken måte føler du at det hjelper deg å kutte deg selv når du har problemer? Må da være bedre måter å takle problemene på?

En hel haug med grunner. Kun et fåtall av dem vil gi mening til de som ikke klarer å sette seg i en selvskaders perspektiv. En grunn er at man gir seg selv en grunn til å føle seg miserabel, man har tross alt blødende kutt fra underarmen. En annen grunn er at man skaper problemer som er alternative til de man har fra før av, type "hvordan skal jeg skjule dette for andre" osv. slik at man slipper å tenke på det som plager en. Eller som Lillium sier at smerten overdøver vonde tanker slik at man fokuserer på smerten man har i stedet for problemer man har.

Lenke til kommentar
Du kan starte med å ta deg selv i nakken også slutte med det der tullet der. Så løser du mange problem gratis og smertefritt!

Dette var et forsøk på sarkasme, yeah?

Nei var det det? Trådstarter ønsker å slutte med det, og jeg ber henne "ta-seg-selv-i-nakken" for å klare det. Samt det vil løse problemet med å måtte dekke det til, eller "sminke" det til. Og som hun sier, det er ikke godt?

 

Utdyp deg litt mer, Mushaboom.

Lenke til kommentar
Hei!

 

Har drevet med selvskading i snart 2 år. Har alltid skjult det med svettebånd eller hatt på meg genser, men svettebånda funker ikke lenger og genseren er jeg dritt lei.

 

Uansett... Hadde jo satt meg som mål å ikke kutte meg slik at jeg kunne gå i t-skjorte i gymmen. Problemet er at jeg er redd for hvordan folk vil reagere. Noen vet det jo, men har noen "ryktestartere" i klassen. Har prøvd å dekke med foundation, men det synes jo fortsatt+at det svir noe sinnsykt. Vet jo at det ikke er så jævlig bra å putte sminke i kuttene, men er litt desperat.

 

Noen forslag til hvordan og hva jeg kan dekke det skikkelig med, uten genser eller svettebånd? Eller hvordan jeg kan sminke det, så det ser mest naturlig ut?

 

For det første vil jeg anbefale deg på det sterkeste å slutte med selvskadingen!

Det hjelper ikke mot noe, bare skaper flere problemer.. det føles kanskje bedre rett etterpå, men en dag vil du innse hvor dumt det er og angre på det. Har tidligere drevet med selvskading selv, man får (noe du alt vet) veldig stygge arr som vil følge deg resten av livet. Jeg for min del kuttet meg kun på beina så det ikke skulle synes, så hvis du absolutt skal fortsette er jo det en mulighet. Jeg angrer på det sterkeste idag og tør ikke gå i bikini pga alle de stygge arrene på lårene + leggene mine..

Lykketil med problemet ditt, håper du slutter! :)

Endret av Maren-mor
Lenke til kommentar
Utdyp deg litt mer, Mushaboom.

Fair enough.

 

Man har relativt omfattende problemer hvis eneste utvei til tider er å kutte seg til blods. Da er det ikke bare å ta seg i nakken som du sier. Ikke alle klarer å fikse dette selv og ditt innlegg bagatelliserer problemet og det er dumt. Man burde selvsagt ikke finne en måte å skjule alt på slik at man kan fortsette, men heller få hjelp til å slutte.

Lenke til kommentar
Du kan starte med å ta deg selv i nakken også slutte med det der tullet der. Så løser du mange problem gratis og smertefritt!

Dette var et forsøk på sarkasme, yeah?

Nei var det det? Trådstarter ønsker å slutte med det, og jeg ber henne "ta-seg-selv-i-nakken" for å klare det. Samt det vil løse problemet med å måtte dekke det til, eller "sminke" det til. Og som hun sier, det er ikke godt?

 

Utdyp deg litt mer, Mushaboom.

 

mhm, men en slik forenkeling hjelper ikke situasjonen det spor, og kan i værste fall gjøre ting verre siden en føler seg stigamtisert.

Jeg har ikke noe tips utover langarmet t-skjorte e.l....men jeg ville ungått sminke mhp. det Eplefe sa, at det neppe gjør sårene bedre eller renere, og infeksjoner er vel strengt tatt det siste du trenger?

Lenke til kommentar
Du kan sikkert spørre om fritak fra gymmen.

 

Har fått tilbud om dette, men frister ikke veldig. Gym er yndlingsfaget mitt og føler at jeg fikser det bedre enn andre fag. Og når jeg egentlig er en 5-6er elev i gym, sa jeg nei. Har jo egentlig tatt meg litt "fri". Har stukket ned i garderoben etter fem minutter og sånn.. Noe som lærern min ikke synes var greit, siden jeg kuttet meg da.. Han låste døra til garderoben :cry:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...