Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Automatkassen i nøytral ved mindre stopp


Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en Peugeot 307 fra 2002 med automatgear. Har fått høre at jeg ved mindre stopp hvor Park er uaktuelt (rødt lys, fotgjenger etc.) skal sette automatkassen i nøytral for å ikke slite på clutchen. Er ikke bilene laget for å ta seg av dette selv?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mente ikke at man skal sette den i Park når det er rødt lys, men har hørt at man skal sette den i nøytral (her: vippe gearspaken ett hakk opp).

Skrevet

Hvis ikke kassen automatisk går i nøytral ved stopp, så er det en fordel. Å kjøre den i drive betyr at motoren konstant står og belaster converteren, mens bremsene hindrer den i å gå rundt. Bruker endel mer drivstoff på det. Det tilsvarer å slure clutchen på en manuellkasse med hjulbremsene aktivert.

Gjest Slettet-fsaSP0zV
Skrevet
Hvis ikke kassen automatisk går i nøytral ved stopp, så er det en fordel. Å kjøre den i drive betyr at motoren konstant står og belaster converteren, mens bremsene hindrer den i å gå rundt. Bruker endel mer drivstoff på det. Det tilsvarer å slure clutchen på en manuellkasse med hjulbremsene aktivert.

Forskjellen er at en clutch er en mekanisk plate som presser mot svinghjulet, og dermed blir slitt, mens en converter er en hydraulisk kobling som stort sett slurer hele tiden (med mindre det er en lock-up), og ikke blir slitt. Jeg setter aldri i N når jeg venter på rødt lys. Med korrekt tomgang tror jeg heller ikke at dette vil gjøre utslag på forbruket.

Skrevet

Selvsagt er det tap i konvertoren når den skal sirkulere olje som bare møter en blokkert aksling i andre enden, ellers ville det ikke vært mulig å overføre kraft igjennom. Jeg sa ikke noe om at du nødvendigvis sliter på selve konvertoren, men du sliter på drivstoffet uansett.

Skrevet

"Da må jeg kanskje høre med et Peugeot-verksted for å finne ut hva jeg skal gjøre da. "

-------------------------------

Er det ikke bare å sette den i Nøytral da,det skader jo ikke. Jeg bruker den "teknikken" selv i f.eks lyskryss o.l... :-)

Skrevet

Dersom det ikke er store greiene å spare på det (hverken for meg eller miljøet) er det ingen vits å gjøre det de årene jeg skal ha bilen ;)

Skrevet
Selvsagt er det tap i konvertoren når den skal sirkulere olje som bare møter en blokkert aksling i andre enden, ellers ville det ikke vært mulig å overføre kraft igjennom. Jeg sa ikke noe om at du nødvendigvis sliter på selve konvertoren, men du sliter på drivstoffet uansett.

Det er sjelden converteren har så lav stallspeed at dette er noe problem...

Gjest Slettet-fsaSP0zV
Skrevet

Enig i det. På gamle biler med forgasser, og mekanisk tomgangsjustering, er det ikke særlig mer belastning når du setter den i Drive enn når den står i Neutral, så denne belastningen er ikke stor. Tomgangen dipper mer dersom du setter kupeviften på fullt, for eksempel.

Skrevet

Mener at følgende står i de respektive manualer:

1992 Mazda 323: Skal i nøytral

1999 Audi A4: Skal ikke i nøytral

 

Tror moderne kasser med elektronisk styring klarer seg helt fint uten at man rører spaken i hvert kryss.

Gjest Slettet-fsaSP0zV
Skrevet

Jeg trodde selve converteren var helt mekanisk uansett om automatkassen er en moderne kasse med elektronisk styring eller en gammel Turbo Hydramatic eller PowerGlide.

 

Dersom man derimot har en DSG eller Easytronic (Opel)/EMG (Peugeot)/MultiMode(Toyota)-kasse (elektronisk styrt manuellkasse med vanlig clutch), vil elektronikken "trykke inn" clutchen for deg mens du venter på grønt, og du har ikke tap i det hele tatt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...