Gå til innhold

Kabel tv på flere tver?


Anbefalte innlegg

Jeg har i dag 3 stk tv'er som er fordelt på 3 etasjer hjemme.

Antenne uttaket er i 2 egt og så har jeg en tv i 1 egt og en i 3 egt.

Signalene går rett ut i fra uttaket rett inn i tven uten en dekoder.

Jeg har lyst til å splitte dette signalet og fordele det på de to andre fjernsynene, om mulig helst trådløst, samt beholde tvsignalet på fjernsynet i 2 egt.

allså 3 fjernsyn med 1 uttak.

Jeg har googlet problemstillingen min på nett og kommet fram til følgende løsning og spør nå om dette vil fungere i praksis og ikke bare i teori!

 

Så her er det jeg har kommet fram til:

Nr1: trekke en kabel fra uttaket til en Antenneforsterker med flere utganger

Nr2: trekke en kabel fra antenne forsterkeren til fjernsynet i 2egt.

Nr3: Tilkoble en Trådløs sender fra antenne forsterkeren til tven i 1egt og en ny trådløs sender til tven i 3egt.

 

Så et par spørsmål helt til slutt:

- Vil dette fungere sammen med et trådløst nettverk i huset?

- Vil dette oppsettet fungere i praksis? dvs se på forskjellige kanaler på hver tv uavhengig av hverandre?

- er det evt bedre å trekke en kabel fra antenne forsterkeren til av de to fjernsynene og da bare ha en av fjernsynene på trådløs tilkobling?

-Er det noe som kan bli gjort anderledes? F.eks andre løsninger som fungerer bedre?

 

Setter utrolig stor pris på svar fra dere glupe hoder her på forumet:-)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Litt avhengig av hvor bra signal du har idag. Uttakene må ihvertfall kobles i serie, og i tillegg må det kobles opp en motstand i siste boks. Dette blir jo litt dumt, da du først kommer inn i 2nd etg og så må gå ned og helt opp. I tillegg hvis signalet er for dårlig må du gjerne slenge på en forsterker.

Lenke til kommentar

jeg har ett ett oppsett med 5 tv`r på 1 uttak, har da splittet signalet rett ved ut-taket, koblet en til første etasje(uttaket er i andre) og en til andre etasje.

der har jeg bare lagt kabel til alle tv`r, uten forsterker eller noe slikt.

bildet er ikke 100% på tv`n som er lengst unna, men fullt brukbart, dette er en gammel billig-tv, så bildet er ikke helt godt uansett...

 

har også en trådløs antenne i ett annet oppsett, med trådløst nettverk, det funker bra.

men, senderen går så vidt gjennom 1 vegg, har de ca 3m fra hverandre med en gips-vegg mellom, skal ingenting til før lyden blir dårlig.

strøm-kabler mellom senderene ødelegger mye av lyden, bildet er greit nok, men ikke det beste.

 

hva som er optimalt og slikt vet jeg ikke, men det jeg satt opp funker slik jeg har det, kun 1 tv som ikke har perfekt bilde, som sikkert uansett ikke hadde hatt det.

 

edit: har forresten fått en tv med digital tuner og internett gjennom kabeltv-nettet nå, fortsatt like bra.

Endret av aklla
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...