Gå til innhold

servicebryter for vifte!


Anbefalte innlegg

Dette her er dumt spørsmål, men skitt au!

Hvis man skal ha servicebryter for å ha muligheten til å stoppe en vifte manuelt.

Åssen kobles den egentlig??

Går man fra tavla til bryteren også videre til motoren eller via frekvensomformer??

Hvor kobler man kabel fra servicebryter til motor??

Hvis jeg f.eks skal ha muligheten til å anvende servicebryter for start/stopp av vifte med motor på 5,5KW...åssen tversnitt må jeg ha på kabelen til servicebryteren?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Servicebryteren skal kobles slik som du sier...;)

 

Stoppbryteren skal gå serielt med andre komponenter, mens en startbryter skal gå parallellt...:p Kanskje litt vanskelig å forklare ut i fra den beskrivelsen du gir der, men men... :ermm:

Altså jeg skal bare tegne dette inn på en enlinjeskjema....skal ikke koble opp noe i virkeligheten.

det jeg tenker på er selve tilkoblinga av servicebruytern fra tavla.

er det greit å bare trekke en PFSP 3x1.5+PE f.eks til selve sericebrytern fra tavla?

Lurer på type kabel til selve servicebryteren??

Endret av elektroelev
Lenke til kommentar
Du bruker samme type kabel på hele sløyfen. Jeg ville dog ikke brukt en 1,5mm2 på 5,5kW motor.

 

Jepp :yes:.......skjønt det nå tror jeg...fant en bra koblingsskjema på nettet!

 

Nettspenninga 230V fra tavla går igjennom servicebryter til freq omf...fra freq omf skjermet kabel til motor!

Lenke til kommentar
Du bruker samme type kabel på hele sløyfen. Jeg ville dog ikke brukt en 1,5mm2 på 5,5kW motor.

Om du skal kjøre en styrestrøm til servicebryteren trenger du ikke mer enn 0,75mm2, men hvis du skal kjøre all strømmen igjennom bryteren bør den være på minst 4mm2 om du kjører en 3-fas motor...;)

Lenke til kommentar

Hvorfor 4mm2.

Motorstrømmen er jo på hele 13A ved 230V på 3~

 

En servicebryter skal stå i motorstrømmen for å kunne garantere utilsiktet tilkoblin.

Servicebrytere skal ikke brukes til å stoppe en motor, det skal forkoblingsutstyret gjøre men servicebryteren skal sikre at motoren ikke under noen omstendigheter skal kunne tilkobles igjen.

Ved frekvensomformerdrift bør det benyttes egne EMC brytere for å opprettholde EMC kravet.

Lenke til kommentar
Hvorfor 4mm2.

Motorstrømmen er jo på hele 13A ved 230V på 3~

 

En servicebryter skal stå i motorstrømmen for å kunne garantere utilsiktet tilkoblin.

Servicebrytere skal ikke brukes til å stoppe en motor, det skal forkoblingsutstyret gjøre men servicebryteren skal sikre at motoren ikke under noen omstendigheter skal kunne tilkobles igjen.

Ved frekvensomformerdrift bør det benyttes egne EMC brytere for å opprettholde EMC kravet.

13A på 3-faset motor???

Lenke til kommentar
Hvorfor 4mm2.

Motorstrømmen er jo på hele 13A ved 230V på 3~

 

En servicebryter skal stå i motorstrømmen for å kunne garantere utilsiktet tilkoblin.

Servicebrytere skal ikke brukes til å stoppe en motor, det skal forkoblingsutstyret gjøre men servicebryteren skal sikre at motoren ikke under noen omstendigheter skal kunne tilkobles igjen.

Ved frekvensomformerdrift bør det benyttes egne EMC brytere for å opprettholde EMC kravet.

13A på 3-faset motor???

Motoren er på 5,5KW

 

Ved 230V blir regnestykket som følger.

5500 / V3 (1,73) / 230 = 13,8A eller ved 400V

5500 / 1,73 / 400 = 8A

 

Hvordan får du det til å bli 4mm2?

Lenke til kommentar
Hvorfor 4mm2.

Motorstrømmen er jo på hele 13A ved 230V på 3~

 

En servicebryter skal stå i motorstrømmen for å kunne garantere utilsiktet tilkoblin.

Servicebrytere skal ikke brukes til å stoppe en motor, det skal forkoblingsutstyret gjøre men servicebryteren skal sikre at motoren ikke under noen omstendigheter skal kunne tilkobles igjen.

Ved frekvensomformerdrift bør det benyttes egne EMC brytere for å opprettholde EMC kravet.

 

Fastisvar angående plassering av sikkerhetsbryteren.

 

Men det er gitt altforlite informasjon til å kunne gi et korrekt svar angående kvadrat på kabelen.

 

Mye som spiller inn der.

 

Ting som bla kabellengde, kortslutningsstrømmer i anlegget, forlegningsmetode, samtidighets faktor, omgivelsestemperatur, osv. Spiller alt inn på valg av kabeltversnitt.

Og uten den informasjonen kan ingn her på forumet være sikre på å gi et rett svar på tversnitt.

 

Men 4mm2 høres drøyt ut ja. Og 1,5mm2 blir fort snaut med korrigerendew faktorer for diverse.

Dersom det ikke er for store kompenserende faktorer inne i bildet ved kabelberegningen, så vil jeg tro en 2,5mm2 ville være greit å legge.

Lenke til kommentar
Hvorfor 4mm2.

Motorstrømmen er jo på hele 13A ved 230V på 3~

 

En servicebryter skal stå i motorstrømmen for å kunne garantere utilsiktet tilkoblin.

Servicebrytere skal ikke brukes til å stoppe en motor, det skal forkoblingsutstyret gjøre men servicebryteren skal sikre at motoren ikke under noen omstendigheter skal kunne tilkobles igjen.

Ved frekvensomformerdrift bør det benyttes egne EMC brytere for å opprettholde EMC kravet.

 

Fastisvar angående plassering av sikkerhetsbryteren.

 

Men det er gitt altforlite informasjon til å kunne gi et korrekt svar angående kvadrat på kabelen.

 

Mye som spiller inn der.

 

Ting som bla kabellengde, kortslutningsstrømmer i anlegget, forlegningsmetode, samtidighets faktor, omgivelsestemperatur, osv. Spiller alt inn på valg av kabeltversnitt.

Og uten den informasjonen kan ingn her på forumet være sikre på å gi et rett svar på tversnitt.

 

Men 4mm2 høres drøyt ut ja. Og 1,5mm2 blir fort snaut med korrigerendew faktorer for diverse.

Dersom det ikke er for store kompenserende faktorer inne i bildet ved kabelberegningen, så vil jeg tro en 2,5mm2 ville være greit å legge.

Derfor valgte jeg 4mm2 pga de ytre påkjenningene...;) Med tanke på evt litt lenge, temp i rommmet og som perpyro nevner over her om kortslutningsstrømmer...tok også med i betrakning startsjokk slik at kablene ikke får noe problem med å levere nødvendig startstrøm i starten...:) Skulle kanskje nevnt dette i starten...:p

 

4mm2 er i grenseland til å bli for stort, men skulle jeg lagt kabel til denne motoren hadde jeg valgt 4mm2 for sikkerthets skyld...:) om det ikke hadde 5-6 plussgrader hele tiden i omgivelsene der kablene skulle vært...;)

Lenke til kommentar
tok også med i betrakning startsjokk slik at kablene ikke får noe problem med å levere nødvendig startstrøm i starten...:)

 

Jaha ?

Nå ble jeg nyskjerrig. Fortell er du grei.

Startsjokket fra en motor er jo på ca 5-7 ganger merkestrømmen til motoren ved belastning...selvfølgelig så er dette bare for et par sekunders tid, men med tanke på at ca 80-90A skal frem til motoren da under startsjokket er jo relativt greit med 4mm2 for å være på den sikre siden, samt at jeg skjønner hvorfor en kan legge 2,5mm2 også...;)

 

På skolen vår lærer vi i hvertfall om ytre påkjenninger etc, og bare hvis du skal legge 3 kabler ved siden av hverandre så reduserer du strømoverførings-kapasiteten til kablene med litt over 20% ca...

 

Da begynner vi å gå mot grenseland mot hva en 2,5mm2 kan overføre hvis jeg ikke husker helt feil...:p

Lenke til kommentar

Når man beregner kabel så bruker man forlegningsmåte, korreksjonsfaktor og samtidighetsfaktor. Man tilpasser så kabelen etter hvilket vern man bruker. Det er derfor det kan være greit å se på hvor lang kabelen kan være i forhold til størrelsen på sikringene. Dette finner man en fin tabell på i Nek400:2006 ;) Start og kortslutningsstrømmene tar man ikke forbehold til når man regner kabel så langt jeg noen gang har erfart. Man bruker vaneligvis regelen :

 

Ib > In > Iz

 

Der belastningen skal være lavere enn vernets merkestrøm, som igjen skal være lavere enn kabelens strømføringsevne.

 

Ib = Strømbelastning

In = Vernet

Iz = Hvor mye strøm kabelen tåler.

 

I dette tilfellet har vi ikke peiling på forlegningsmetode, hvor mange kabeler som ligger sammen og områdetemperatur. Dette regnestykket trenger ikke å tvinge oss til å gå opp i tversnitt, da det til og med kan gå i vår favør.

Endret av Rosemount
Lenke til kommentar
Når man beregner kabel så bruker man forlegningsmåte, korreksjonsfaktor og samtidighetsfaktor. Man tilpasser så kabelen etter hvilket vern man bruker. Det er derfor det kan være greit å se på hvor lang kabelen kan være i forhold til størrelsen på sikringene. Dette finner man en fin tabell på i Nek400:2006 ;) Start og kortslutningsstrømmene tar man ikke forbehold til når man regner kabel så langt jeg noen gang har erfart. Man bruker vaneligvis regelen :

 

Ib > In > Iz

 

Der belastningen skal være lavere enn vernets merkestrøm, som igjen skal være lavere enn kabelens strømføringsevne.

 

Ib = Strømbelastning

In = Vernet

Iz = Hvor mye strøm kabelen tåler.

 

I dette tilfellet har vi ikke peiling på forlegningsmetode, hvor mange kabeler som ligger sammen og områdetemperatur. Dette regnestykket trenger ikke å tvinge oss til å gå opp i tversnitt, da det til og med kan gå i vår favør.

ARRGHH!!!

 

Sitter å tenker 3 ledninger, og ikke en 3-leder kabel... :new_woot: Ekke rart dere lurer da...;) Da skal jeg si meg enig i det dere sier...:)

Lenke til kommentar

Det er vel forsåvidt irrelevant om man bruker enkelt ledere eller 3-leder kabel. Jeg har dog aldri sett 4mm2 enkelt ledere til motorer. Man pleier ikke å legge enkelt ledere før man virkelig er oppe i store dimensjoner.

 

Jeg tror konklusjonen i denne tråden er at man ikke kan regne ut hvilket tversnitt man skal bruke utifra de opplysningene som er gitt.

Lenke til kommentar
Det er vel forsåvidt irrelevant om man bruker enkelt ledere eller 3-leder kabel. Jeg har dog aldri sett 4mm2 enkelt ledere til motorer. Man pleier ikke å legge enkelt ledere før man virkelig er oppe i store dimensjoner.

 

Jeg tror konklusjonen i denne tråden er at man ikke kan regne ut hvilket tversnitt man skal bruke utifra de opplysningene som er gitt.

Sitter å tenker inne i et automasjonsskap, og der legger man 3 ledere for motorstrømmen, men du gjør jo ikke det uttafor skapet når jeg først fikk "våkna opp" her...:p

Lenke til kommentar

Vel, det kommer også igjen annpå hvordan det er lagt opp. I dette tilfellet ville man ikke hatt enkelt ledere inni skapet ved frekvensomformeren. Det hadde ødelagt hele formålet med skjermen som hjelper med å skape god elektromagnetisk kompatiblitet. Det vil si at man ikke utsetter andre kabler for magnetfeltet som kan bli skapt av motorsløyfen. Magnetfeltet kan fororrsake indusering i andre kabler som kan ødelegge målinger.

 

Som du sikkert skjønner så er det veldig mange faktorer som spiller inn, og dermed kan det være vanskelig å tenke over alt i farten. :)

 

Edit: Vi burde kanskje lage en tråd som inneholder "små-prat" rundt elektro. Disse trådene har en tendens til å strekke seg veldig langt utover i OT-Land

Endret av Rosemount
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...