Gå til innhold

Brukt Canon EOS 300D i hus. Bilder tatt, men trenger hjelp og tips.


Anbefalte innlegg

Som topic sier så vurderer jeg å kjøpe et pent brukt Canon EOS 300D for 1000,-

 

Jeg har aldri eid et fotoapparat før, men har i løpet av 2008 blitt veldig glad i å ta bilder og vil derfor ha et godt kamera å knipse litt med.

 

Her er lista over det som følger med:

 

- Kamerahuset (selvsagt)

- Kitobjektivet (18-55mm)

- Uvfilter

- Hoya polaroidfilter

- Lader, kabler osv som fulgte med nytt

- 4GB CF minnekort

 

 

Prisen selger har satt er som sagt 1000,-.

Er dette en upris, eller er det noe jeg burde slå til på?

 

Håper på svar ganske fort fra dere som har peiling, da jeg tenkte å kjøpe det så fort som mulig hvis dette er en OK pris.

 

EDIT: Som topic sier ble det handel. Setter pris på tips og forslag som kan gjøre meg til en mye bedre fotograf(enkelt utgangspunkt).

Endret av Torak
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Du er nødt til og ha den orginale Cd'en fra Canon,du får ikke lastet ned programvarer i etterkant.

 

Hvis du går for kameraet så kan du oppgradere programvaren her.

 

Kameraet er helt ok

Bare skjekk at det ikke er tatt bortimot 50.000 bilder med det,er omtrent hva lukker-mekanismen tåler.

 

Ok, skal sørge for at den org. CD'n er med.

 

50.000 bilder? Han som selger det har eid kameraet i 5 år. 10.000 bilder pr. år kan han da umulig ha tatt(?). Skal høre litt med han om dette.

 

Men hvis lukermekanismen streiker, er det bare å kaste kameraet da eller?? Gidder ikke å betale 1000,- for et kamera som holder i 2-3 år, selv om 1000,- ikke er store summen.

 

EDIT: ..og forresten; Tusen takk for VIKTIGE opplysninger dere kommer med her! Dette var ikke jeg klar over i det hele tatt. Er HELT fersk på alt innenfor foto.

Endret av Torak
Lenke til kommentar
Du er nødt til og ha den orginale Cd'en fra Canon,du får ikke lastet ned programvarer i etterkant.

 

Hvis du går for kameraet så kan du oppgradere programvaren her.

 

Kameraet er helt ok

Bare skjekk at det ikke er tatt bortimot 50.000 bilder med det,er omtrent hva lukker-mekanismen tåler.

 

Bare for å oppklare en misforståelse mange har. Det går helt fint å installere uten CD, men krever minimal fikling med registerredigering i Windows (Usikker på om dette kan gjøres på Mac). Kjør programmet "regedit". Under "HKEY_LOCAL_MACHINE" finner du "SOFTWARE". Legg til nøkkel ved navn "Canon", hvis den ikke finnes fra før. Under denne legger du til nøkkel ved navn "DPP". Hvis du vil installere Eos utility legger du til "EOS utility" under "Canon". Samme gjelder nøkkel ved navn "Zoombrowser EX". Alt nevnt ovenfor skal skrives uten anførselstegnene.

 

Når oppdateringsprogrammene til eksempelvis DPP (Digital Photo Professional), som du finner på Canons hjemmeside, ser at det finnes en nøkkel i registeret, vil det installere programmet på PCen. Fungerer helt smertefritt. Fint hvis man har mistet CDen, eller kjøper brukt av en som har rotet bort CDen (slik jeg gjorde). Skjønner ikke helt hvorfor ikke Canon opplyser om dette på sin hjemmeside, da det jo er personer med Canon-kamera som vil ha glede av programmene.

Lenke til kommentar
Du er nødt til og ha den orginale Cd'en fra Canon,du får ikke lastet ned programvarer i etterkant.

 

Hvis du går for kameraet så kan du oppgradere programvaren her.

 

Kameraet er helt ok

Bare skjekk at det ikke er tatt bortimot 50.000 bilder med det,er omtrent hva lukker-mekanismen tåler.

 

Bare for å oppklare en misforståelse mange har. Det går helt fint å installere uten CD, men krever minimal fikling med registerredigering i Windows (Usikker på om dette kan gjøres på Mac). Kjør programmet "regedit". Under "HKEY_LOCAL_MACHINE" finner du "SOFTWARE". Legg til nøkkel ved navn "Canon", hvis den ikke finnes fra før. Under denne legger du til nøkkel ved navn "DPP". Hvis du vil installere Eos utility legger du til "EOS utility" under "Canon". Samme gjelder nøkkel ved navn "Zoombrowser EX". Alt nevnt ovenfor skal skrives uten anførselstegnene.

 

Når oppdateringsprogrammene til eksempelvis DPP (Digital Photo Professional), som du finner på Canons hjemmeside, ser at det finnes en nøkkel i registeret, vil det installere programmet på PCen. Fungerer helt smertefritt. Fint hvis man har mistet CDen, eller kjøper brukt av en som har rotet bort CDen (slik jeg gjorde). Skjønner ikke helt hvorfor ikke Canon opplyser om dette på sin hjemmeside, da det jo er personer med Canon-kamera som vil ha glede av programmene.

 

Du rett i det,man kan laste ned det meste ved og bruke "hjemmelagde nøkler",men jeg vil fortsatt sterk anbefale og få med orginal CD'en av flere grunner,selv om kjøperen er en kløpper på PC'en,så kan h*n få et problem den dagen kameraet skal selges kan hende nestemann er ukyndig i dataprogramering.

 

Jeg synes at dette tiltaket til Canon er fint,hvis man tenker på stjålete kameraer straks blir mer komplisert for tyver og få solgt det igjennom offentlige kanaler.

Lenke til kommentar

Jeg forstår ikke hvorfor noen selger noe slik, istedenfor å beholde det som backup eller gi det til et familiemedlem. Det har for lav verdi, men kanskje det bare er meg.

 

Jeg ville kjøpt. Jeg ville faktisk kjøpt det til meg selv, for å "låne" det til guttungen + backup frem til noe bedre kommer i hus. Kjekt med slike billige ting.

 

Jeg synes det er et greit sted å starte for en nybegynner. Smaker mye mer enn det koster, for å si det slik.

Lenke til kommentar
Jeg synes det er et greit sted å starte for en nybegynner. Smaker mye mer enn det koster, for å si det slik.

Enig i det. Bildekvaliten er på nivå med 10D (om ikke identisk), et kamera jeg hadde mye glede av i nesten 3 år. ISO egenskapene er vel omtrentlig der de beste kompaktkameraene er i dag sånn ca.

Det er et tregt kamera, spesiellt i RAW, det er vel kanskje den største forskjellen (sammen med bildekvalitet) i forhold til et nytt og fresht kamera som 450d.

 

Når det er sagt er ikke 1000 kroner for noe kupp å regne for så antikvarisk utstyr. En 350d ville kostet deg noen få hundringser mer, og må kunne sies å være en solid oppgradering fra 300d. For ikke å snakke om en 20d til kanskje rundt 2000,-. I dette gamet er dette nesten for 'lommerusk-summer' å regne. Bare så det er nevnt.

Lenke til kommentar
Bildekvaliten er på nivå med 10D (om ikke identisk), et kamera jeg hadde mye glede av i nesten 3 år. ISO egenskapene er vel omtrentlig der de beste kompaktkameraene er i dag sånn ca.

 

Vel..

 

Bilde tatt med 10D: http://www.steves-digicams.com/2003_review...es/IMG_0082.JPG

Bilde tatt med 300D: http://www.steves-digicams.com/2003_review...s2/CRW_0231.jpg

 

Ser du f.eks. under takutstikket på den røde bygningen så ser du klart at 300D mangler detaljene. Palmebladene virker blassere og refleksjonene fra metalstenger er borte osv.

Bildet til 300D virker såpass oppskarpet såpass at endel av dybden, fargene og teksturen blir borte.

 

Jeg tror derfor at det er endel bedre kvalitet på 10D i forhold til 300D

Lenke til kommentar
Bildekvaliten er på nivå med 10D (om ikke identisk), et kamera jeg hadde mye glede av i nesten 3 år. ISO egenskapene er vel omtrentlig der de beste kompaktkameraene er i dag sånn ca.

 

Vel..

 

Bilde tatt med 10D: http://www.steves-digicams.com/2003_review...es/IMG_0082.JPG

Bil de tatt med 300D: http://www.steves-digicams.com/2003_review...s2/CRW_0231.jpg

 

Ser du f.eks. under takutstikket på den røde bygningen så ser du klart at 300D mangler detaljene. Palmebladene virker blassere og refleksjonene fra metalstenger er borte osv.

Bildet til 300D virker såpass oppskarpet såpass at endel av dybden, fargene og teksturen blir borte.

 

Jeg tror derfor at det er endel bedre kvalitet på 10D i forhold til 300D

 

Man kan ikke dra noen konklusjon som dette bare ved å kikke på et par mer eller mindre tilfeldige bilder.

Ta heller en kikk på dpreview, og du vil kunne lese og se at disse er så like så det nesten kan få blitt.

http://www.dpreview.com/reviews/canoneos300d/

Lenke til kommentar
Man kan ikke dra noen konklusjon som dette bare ved å kikke på et par mer eller mindre tilfeldige bilder.

 

Jo flere tester du leser jo ofte blir man forvirret fordi en test kan si noen annet enn en annen. Mitt anbefaling er å bruke hodet selv, spesielt når enkelte testere kan ha subjektive meninger om hva som er bra og dårlig (de fleste tester er ikke eksakt vitenskap, heller tvert imot).

Lenke til kommentar

Kan godt ha tatt 10000 bilder hvert år, 27 bilder om dagen er ihvertfall småtteri for en som liker å ta bilde. Men jeg vet ikke om jeg ville kjøpt et 300D til tusen kroner, vet at du er ny, men hva om det viser seg at dette er noe du liker? Da hadde det kanskje vært bedre å gå for et nytt 1000D til 2800kr? Med garanti, og ny lukkermekanisme.

 

Det ble noe kødd med lukkermekanismen til søstra mi sitt 350D i 2007, 1.5 år etter at det ble kjøpt, men om jeg ikke tar feil var den magiske grensa nådd. Sendte det inn til Canon, tror de fiksa det gratis faktisk ^_^

 

Begynner vel å nærme seg 90.000 på 2.5 år, mitt 450D har allerede 8500 bilder etter 2 måneders bruk, men hva skal man med kamera hvis en ikke skal bruke det.

Lenke til kommentar

Tja, jeg liker godt å ta bilder, men 10k i året blir det langtfra for min del. Men hvis et 350D-kit kan kjøpes for et par hundrelapper ekstra så er selvsagt det et bedre kjøp. Jeg syntes forresten D70 spant ringer rundt 300D da de to var de eneste alternativene i budsjettklassen (dvs under 10 kilokroner).

Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...
Ok, skal sørge for at den org. CD'n er med.

 

50.000 bilder? Han som selger det har eid kameraet i 5 år. 10.000 bilder pr. år kan han da umulig ha tatt(?). Skal høre litt med han om dette.

10.000 bilder på et år er ikke noe stort problem (jeg tar langt flere). Forøvrig er lukkeren på 300D kun garantert for rundt 50.000 eksponeringer - så her kan det være greit å sjekke - reperasjon koster mer enn 1000,-.

Lenke til kommentar
10.000 bilder på et år er ikke noe stort problem (jeg tar langt flere). Forøvrig er lukkeren på 300D kun garantert for rundt 50.000 eksponeringer - så her kan det være greit å sjekke - reperasjon koster mer enn 1000,-.

 

Kameraet er kjøpt. Han hadde knipsa ca. 7000 bilder.

 

Er veldig fornøyd :)

 

Noen bilder jeg har tatt. Har ikke lært meg å bruke kameraet enda, så det blir vel bedre bilder etterhvert.

 

IMG_8139.jpg

 

IMG_8148.jpg

 

IMG_8164.jpg

Endret av Torak
Lenke til kommentar
Jeg forstår ikke hvorfor noen selger noe slik, istedenfor å beholde det som backup eller gi det til et familiemedlem. Det har for lav verdi, men kanskje det bare er meg.

Er helt enig med deg her, synd at gode kameraer nesten må gis bort fordi det kommer nye modeller hele tiden. På en annen side er det fint at kameraene utvikler seg.

 

Likevel er vi nordmenn altfor fiksert på at ting skal være siste modell ellers så skal vi nesten ha tingene gratis noe som bruktmarkedet reflekterer.

 

Eide ett gammelt Nikon D50 som jeg ga bort til jul på grunn av investering i en Sony Alpha 300. Ett fint kamera med mange funksjoner D50 ikke har, desverre synes jeg bildekvaliteten er dårligere. Til tross for nesten dobbel oppløsning føler jeg at detaljgjengivelsen i kamera ikke er på høyde med D50.

 

1000 kr på den pakken du kjøpte er vel ett par hundrelapper under det han kan forvente å få. Uansett syyyykt mye for pengene i bruksverdi... GRATTIS!!

 

Edit:

Hadde jeg fått samme tilbud hadde jeg slått til for moro skyld til tross for at jeg har kamera fra før :!:

Endret av Zatuu
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...