Gå til innhold

behovet for et internasjonalt språk.


marcusss

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
jeg er imot denne ideen ettersom det vil ta vekk mye av nasjoners identitet og kultur imo.

jeg er imot internett, tv radio og medie generelt ettersom det vil ta vekk mye av nasjoners identitet og kultur imo.

 

.. see what i did there?

 

skal man få til noe slikt må jo språket "påtvinges" vil ikke si det akkurat er tilfelle av det vi opplever gjennom "internet, tv, radio og medie generelt"

Lenke til kommentar

Jeg ser det ikke helt gjennomførbart ei heller praktisk. Filmer, bøker, spill og mye annet media vil fremdeles komme på engelsk, når det gjelder filmer kommer og sikkert mange filmer med engelsk undertekst.

 

Om man da skal ha et "internasjonalt" språk, så vil man i praksis få enda et språk man er "nødt" til å lære seg, dvs morsmål, engelsk og da dette internasjonale språket.

 

Dette vil heller ikke løse språkbarieren når land som f.eks Frankrike tviholder på sitt språk som det "internasjonale" og dermed har lite eller ingen undervisning innenfor andre språk bortsett fra valgtrinns engelsk. I tilegg dubbes alt til fransk.

 

Er det ikke mye lettere med et språk som allerede har innflytelse over størsteparten av landet? Engelsk er vel ikke det beste språket, selv om jeg liker det veldig godt og anser det ikke som noe problematisk å skrive på det heller, og jo mindre språk man har jo mindre har man som man "trenger" å lære seg.

Lenke til kommentar
Dette vil heller ikke løse språkbarieren når land som f.eks Frankrike tviholder på sitt språk som det "internasjonale" og dermed har lite eller ingen undervisning innenfor andre språk bortsett fra valgtrinns engelsk. I tilegg dubbes alt til fransk.

Skal ikke nekte for at franskmenn ofte er *kremt* rimelig svake i engelsk (selv om det kommer seg), men amerikanerne er mye verre når det gjelder fremmedspråk. Norge er vel forresten ikke så verst når det gjelder å tviholde på språk. ;)

Lenke til kommentar

Kjenner godt til tyskere ja, jobber på hotell for øyeblikket. Irriterer meg grenseløst at de åpner med "sprechen si deutch" (aner ikke om det er rett skrevet) hvor jeg høflig sier "nei" på engelsk, hvor de fortsetter å prate på tysk og legger ut i det vide og det breie rundt et "problem" de har, for deretter å se dumt på meg fordi jeg ikke skjønner hva de sier. Får nesten en følelse at de ser neg på meg fordi jeg ikke snakker tysk.

 

Nei i dag forventer jeg at de aller fleste i alle fall kan gjøre seg litt forstått på engelsk, spesielt de unge, men har truffet veldig mange unge tyskere, franskmenn og spanjoler som ikke kan noe engelsk.

Lenke til kommentar
Kjenner godt til tyskere ja, jobber på hotell for øyeblikket. Irriterer meg grenseløst at de åpner med "sprechen si deutch" (aner ikke om det er rett skrevet) hvor jeg høflig sier "nei" på engelsk, hvor de fortsetter å prate på tysk og legger ut i det vide og det breie rundt et "problem" de har, for deretter å se dumt på meg fordi jeg ikke skjønner hva de sier. Får nesten en følelse at de ser neg på meg fordi jeg ikke snakker tysk.

 

De gjør det fordi de ikke har noe annet valg. Med tonefall, gestikulering og forhåpentligvis ord som er gjenkjennelige for engelsk-/norsktalende (ala interlingua) kan man komme seg ganske langt.

 

Jeg bor i Slovakia, og kan absolutt ikke slovakisk godt nok til å bruke det i alle tilfeller, og ender derfor opp som tyskerne du beskriver her, bare du bytter det ut med engelsk.

Lenke til kommentar

Problemet ligger i at disse landene er ikke interesert i å lære folket andre språk enn sitt eget fordi de anser språket som "internasjonalt" og det er bare verden som på trass nekter å lære seg dem.

 

Dermed oppstår det største problemet, å innføre et internasjonalt språk og der kan det gjøre det samme om det er engelsk eller noe annet språk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...