Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Har blitt glemsk i det siste, hva skal jeg gjøre?


Gjest Chalotte

Anbefalte innlegg

Gjest Chalotte

Jeg har blitt veldig glemsk i det siste, og begynner å bli veldig redd for at det skal være noe galt med meg!

Før husket jeg absolutt alt, hadde klisterhjerne. Men nå husker jeg veldig lite, og hver gang jeg skal prøve å tenke tilbake på hva jeg gjor i forgårs, hvor veska mi eller ei bukse ligger så blir det helt grått. Til og med på navn som jeg før ikke ville hatt noe problem med å huske kan jeg sitte i timesvis og likevel ikke komme på, og glemme heeeelt av hva jeg snakker om. Jeg klarer ikke å fokusere på å tenke på det jeg vil, jeg klarer det bare ikke. Det er veldig frustrerende og urovekkende.

 

Jeg er en atten år gammel jente. Bor i et veldig uoversiktlig hus når jeg tenker over det, må leite i en halvtime hver morgen for å finne rette buksa osv. Pluss at jeg har drukket ganske mye sprit opp igjennom tidene. Bestemora mi har dement så jeg er redd for at jeg også kommer til å få det!!

 

Burde jeg gå til legen og sjekke om det er noe gale?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Selv om du hadde arvet demens av bestemoren din genetisk sett, så hadde det ikke slått til ved 18 års alder... hukommelse er veldig relatert til både fysisk og psykisk helse forøvrig. Er det muligh at du rett og slett har vært litt glemsom i det siste? Eller kan du ha problemer på andre fronter? Hvis ingenting spesielt skjer på helsefronten ellers (depresjon, blodtrykk, blodsukkersvingninger, dårlig søvn osv.) ville jeg ikke tro at det er noe spesielt.

Lenke til kommentar

Som regel mister man mye av hukommelsen om man går rundt å tenker på noe annet! F.eks kjærlighet (er du forelsket?), et problem med familie eller venner og hvor dritbra ferien kommer til å bli. En annen ting kan være avhengighet - hvis du har et slikt problem uansett hva det er du er avhengig av, kan det svekke hukommelsen pga at da tenker du sannsynligvis mye på det du er avhengig av å kanskje ikke like mye på alt annet du skal huske på :p

Lenke til kommentar

Det er meget sjeldne dokumenterte fall av demensutvikling i 18-års alder. Vi snakker da ikke først og fremst om demens av typen glemsomhet. Når noen har en tidlig debut av demens viser det seg i 95% av fallene med manglende dømmekraft og nedsatt innsikt.

Jeg er enig i de fleste andre innleggene i denne tråden der det snakkes om tretthet, døgnrytme og stress som årsaker til din manglende hukommelse, men det er greit å utelukke fysiologiske årsaker.

En så enkel sak som kostholdet spiller en viktig rolle i hvordan hjernen fungerer. Vitamin B12 mangel er en gammel kjenning når det kommer til hukommelsesproblemer. Også andre vitaminmangler spiller inn. Andre ting som hormonubalanse, andre nevrologiske lidelser, etc, kan gi følelsen av hukommelsestap.

Jeg synes du skal ta en tur til legen for en gjennomgående helseundersøkelse. Diverse blodprøver og en CT av hodet er greit utgangspunkt for å utelukke patologiske årsaker.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...