Gå til innhold

Hvordan er Olympus E- 520?


Anbefalte innlegg

Negativt:

* Litt liten søker, men det er vel ikke kun Olympus som plages med det, er vel mer standard når det gjelder mange "normale" DSLRer.

* Ikke mulighet for ekstern strømforsyning, spiller ingen rolle med mindre du tenker å koble kameraet til PCen for å ta bilder over laaang tid, dvs. intervallfotografering over mange timer/dager.

* Om du ønsker ekstra batterigrep så har ikke Olympus designet kameraet for noe slikt. Det finnes en 3de-parts leverandør som har laget et, som skal være bra. Ulempen er at for å koble til den ekstra utløserknappen etc. til kameraet så benyttes den vanlige USB kontakten i kameraet, den kan isåfall bli litt i veien.

(De to siste punktene her er ting som den vanlige bruker ikke trenger å bekymre seg over, den mer avanserte bruker som kanskje kan bekymre seg over dette kjøper heller E3 eller E30.)

 

Ellers så er jeg godt fornøyd med kameraet mitt, det er igrunnen ingenting jeg savner av funksjoner etc. Det eneste er at søkeren kunne ha vært noe større.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Etter anbefaling fra et utenlands forum kjøpte jeg Eycupen for en Pentax og modifiserte den litt. Blir sagt at den er bedre en Olympus sin, og jeg bruker briller. Ikke helt optimalt men..... Vurderer faktisk å begynne med kontaktlinser igjen......

 

Hmm.. Høres interressant ut! Har du link til det forumet? Er den vanskelig å tilpasse?  :)

 

***Nevermind! Den som søker, den finner :thumbup:  

 

http://forums.dpreview.com/forums/read.asp...essage=28715020

Endret av iskaldcola
Lenke til kommentar
Med ME-1 Eyecup blir søkaren forstørra 20 prosent. Da er den faktisk nesten like stor som E-1. http://www.japanphoto.no/product/kamera-ti...-1-eyecup-1-2x/

Men fungerer den for brillebrukere? Mener å ha hørt at den er ikke er særlig egnet til det.

 

Tom

Det er rett at den er lite eigna/ubrukeleg med briller på. Vipper derfor brillene opp på hodet, litt tungvint, men går rimeleg kjapt og automatisk no. Søkarbildet blir såpass betre/større at eg ofrar den lille ekstrajobben.

 

Eg er langsynt med relativt svak brillestyrke, og kompenserer med justeringshjulet for diopteret. Om ein er avhengig av sterke briller, og justering av diopter ikkje hjelper, så er ikkje ME-1 aktuelt uansett.

Lenke til kommentar
Eg er langsynt med relativt svak brillestyrke, og kompenserer med justeringshjulet for diopteret. Om ein er avhengig av sterke briller, og justering av diopter ikkje hjelper, så er ikkje ME-1 aktuelt uansett.

-5 og skjeve hornhinner :eek:

 

Men jeg klarer meg med søkeren i E-420, så det er helt greit.

 

Tom

Lenke til kommentar
Wow, det er imponerende at du klarer å fotografere i det hele tatt, og såpass bra bilder også. Neida, jeg bare tøyser litt. Glasset er tomt, og jeg bruker det som brille. På tide å fylle opp, betyr det...

 

Jeg tøyset ikke mht bra bilder.

Skjønte det. Men det er sikkert derfor jeg får så ofte skjeve horisonter på bildene mine ;)

 

Men tilbake til Olympus. Det er ikke uttak til trådutlåser, men det finnes visstnok en trådløs sak som virker. Noen som kan tegne og fortelle litt om den ?

 

Tom

Lenke til kommentar
Wow, det er imponerende at du klarer å fotografere i det hele tatt, og såpass bra bilder også. Neida, jeg bare tøyser litt. Glasset er tomt, og jeg bruker det som brille. På tide å fylle opp, betyr det...

 

Jeg tøyset ikke mht bra bilder.

Min far fotograferte i flere år med sin OM-2 på tross av styrke -13.5 på begge øyne.

 

For ordens skyld, nå bruker han +2.0. :)

Lenke til kommentar
Jeg har en trådløs utløser til min E-520. Kjøpt på JP, men finner ikke linken for øyeblikket. Funker helt fint. Eneste ulempen er at mottakeren på kameraet er på framsiden, så du må holde den foran kameraet for å benytte den.

 

Mamoz har den, ser jeg: https://www.mamoz.no/mamozv3/default.asp?pa...3652&bhcp=1

Der var det en del knapper! Fungerer noe annet enn utløseren? Og i såfall til hva?

 

Tom

Lenke til kommentar
Hittil har jeg kun funnet ut av utløserknappen. På kompaktkamera med motorzoom kan du nok zoome i tillegg. Tror at bruken av denne er beskrevet i manualen til kameraet.

Det stemmer. Lurer på om det også brukes til visning når en bruker video ut og har bilder på TV'n. Da tror jeg du kan bruke for å zoome, samt bla til neste bilde, men er ikke helt sikker.

Lenke til kommentar
Hittil har jeg kun funnet ut av utløserknappen. På kompaktkamera med motorzoom kan du nok zoome i tillegg. Tror at bruken av denne er beskrevet i manualen til kameraet.

Det stemmer. Lurer på om det også brukes til visning når en bruker video ut og har bilder på TV'n. Da tror jeg du kan bruke for å zoome, samt bla til neste bilde, men er ikke helt sikker.

Hvis det stemmer, så er det jo en nyttig funksjon.

 

Tom

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...