Gå til innhold

BK - en undergang


Anbefalte innlegg

Tok et bilde med mitt nye kamera. Det var kveldstid og jeg gikk i en undergang.

Synes dette bildet ble ganske stilig.

Ønsker gjerne kritikk på komposisjonen, jeg synes det er et veldig interessant bilde, da taket virker skeivt mens bakken er rett.

 

Sitter på jobb PC-en nå så eg får ikkje ut informasjon om lukketid etc "for the time being".

 

Edit:

Endra størrelsen på bildet.

post-19689-1231236629_thumb.jpg

Endret av Furyfax
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg likte utsnittet og vinkelen. Men ikke fargene, altfor varme farger for en slik undergang. ( Feil hvitbalanse is my guess)

 

Når det er sagt kunne du godt ha sett på venstresiden der du har fått med litt vegg helt fremme ved utgangen. Enten crop det bort, eller få med mer vegg ;)

 

Prøver du deg med svart-hvitt blir muligens bildet bedre i dine øyne, men det har blitt gjort utallige ganger før også. (undergang i sort-hvitt)

Lenke til kommentar

Takk for kritikken!

Hvis været tillater det, så går eg en tur ut ikveld igjen.

Eg er speilrefleks-jomfru så det er mye å lære.

 

Hvis eg tar bilder i RAW-format, så kan vel hvitbalansen endres i ettertid? Det er varme farger på bilder slik det kommer frem, pga av lysene i taket.

 

Eg har til nå omtrent bare brukt kamera på "P" på hjulet, eg kaller den "prøve modus", det er slik eg føler den er.

 

Noen tips hva eg kan prøve av innstillinger med tanke på lukketid etc?

Det er sikkert helt mørkt ute om eg går ut etter jobb.

Lenke til kommentar

Hmm.. Veit ikke hva jeg vil tipse deg om å prøve jeg. Som du sier så kan man stille WB i ettertid, så det blir ikke noe stort problem. Det er derimot oppløftende å få et godt resultat med en gang ^^

 

Prøv med WB som har et bilde av en lyspære, da bør det bli litt kaldere. Ellers har jeg litt lite direkte forslag, for å være ærlig ville nok jeg funnet meg et nytt motiv :p

 

Ta også med tipset mitt om utsnittet da ;)

Lenke til kommentar

I grunn et stilig bilde, men jeg blir litt forstyrret av at ikke "hele" venstreveggen er med. Om det også ble litt rettere, ville jeg regnet det som et verk.

(Nå regner jeg med at du hadde kameraet på bakken, så det er egentlig litt urettferdig å pirke på saker og ting når du har begrensede muligheter. :) )

 

Dessuten kunne du som en variasjon muligens brukt en litt større blenderåpning for å sikre at hele tunnellen var skarp, men det er ytterst smak og behag. Det fungerer fint slik det er nå også, men ofte noe å passe på.

 

Jeg husker ikke hvordan det fungerer å sette hvitbalanse på et Canon, men sjekk i manualen om du kan justere hvitbalanse selv (du forteller kameraet at et punkt i bildet er grått, og den setter hvitbalanse ut fra det). Tunnellveggene skal jo egentlig være grå. Evt. er Mixys forslag om "lyspære" ofte godt nok.

Det kan likevel ofte kle bildet å ha litt "feil" farger. Råformat er en fordel her, siden du kan huske hvordan du selv oppfattet fargene, og stille det til noe midt-i-mellom.

 

Siden jeg uansett tok en titt på EXIF:

Canon EOS 450D

(antagelig 18-55 IS)

Eksponeringstid: 0,6"

Blendertall: 3,5

Brennvidde: 18

 

Om du skal gjenta det bildet, ville jeg (sett bort fra komposisjon), tipset deg om:

* Bruk RAW eller sett hvitbalanse på forhånd.

* Om du skal ha mer i bildet skarpt: Bruk Av-modus, og sett blenderen til noe høyere enn 3.5. På såpass små brennvidder trenger du ikke mye for at det skal bli stor dybdeskarphet.

* Lag deg et "stativ" ved hjelp av en bønnepose. Eventuelt kan du bruke ris, erter e.l. i en pose som tåler litt. Kameraet står støtt oppå en slik, og det er lett å gjøre endringer.

* Om du ikke har tenkt på det: Kameraet på bakkenivå er perfekt for å bruke skjermvisning (Live View) i stedet for optisk søker.

 

Lykke til skal du i hvertfall ha videre. :)

Endret av Aiki
Lenke til kommentar

RAW rules!

 

Alltid skyt i RAW. Men det er mulig å justere WB med jpg fil, men det blir langtfra like bra.

Når du skyter i jpg kastes ca. 1/3 - 1/2 del av informasjonen i bildet.

 

Hvis du tar bilder i jpg og overeksponerer/brenne ut høylys, da mister du den informasjonen for alltid. Med RAW kan du hente inn opptil 1 EV.

 

Alltid moro å prøve seg på andres bilder :D

 

 

 

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...