Gå til innhold

Canon EOS 450D vs 1000D


Anbefalte innlegg

Ut ifra min vurdering vil F.eks Sony Alfa 200 være ett bedre kjøp enn Canon EOS1000.

(Likeledes Sony Alfa 300 mot Canon EOS450D.)

-Sony har større ISO range (100-3200 mot 100-1600),

-Sony har 9 fokuspunkter- Canon har 7

-Sony har billedstabilisator i kamerahuset - Canon i objektivet (IS) Dette mener jeg er en fordel da du har billedstabilisator uansett objektiv og kan dermed kjøpe noe billigere objektiver.(Samme lysstyrke, men uten fordyrende stabilisator i objektiv)

 

-De har forskjellig fargetoning/fargegjengivelse på bildene sine, men jeg kan ikke uttale meg om dette da det er forskjellig smak.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ut ifra min vurdering vil F.eks Sony Alfa 200 være ett bedre kjøp enn Canon EOS1000.

(Likeledes Sony Alfa 300 mot Canon EOS450D.)

-Sony har større ISO range (100-3200 mot 100-1600),

-Sony har 9 fokuspunkter- Canon har 7

-Sony har billedstabilisator i kamerahuset - Canon i objektivet (IS) Dette mener jeg er en fordel da du har billedstabilisator uansett objektiv og kan dermed kjøpe noe billigere objektiver.(Samme lysstyrke, men uten fordyrende stabilisator i objektiv)

 

-De har forskjellig fargetoning/fargegjengivelse på bildene sine, men jeg kan ikke uttale meg om dette da det er forskjellig smak.

 

Det med iso får man ta med en klype salt,da Sony gir mye støy på høyere iso til og med på iso1600

 

450D har også 9 fokuspunkt.

 

Med billigere Sony objektiver så mener du brukt går jeg utifra,det er ingen prisdifferanse på objektiver med og uten IS i canon sine objektiver.

Lenke til kommentar
Det er ikke helt riktig, for 70-200/4 L er billigere enn 70-200/4 L IS.

 

Så ikke noen grunn til og gå inn på spesifikke objektiver.

Tok utgangspunkt i innlegget til super8,tror du også har lest det.

 

Her et utsnitt fra innlegget.

 

*Stabilisering i objektivet har ikke vist seg å være dyrere enn objektiver uten stabilisering til de merkene som har dette i huset. Både Canon og Nikons nye stabiliseringsobjektiv ligger likt eller under prisen til forgjengerne uten stabilisering, samtidig som det optiske også er oppgradert.

Lenke til kommentar

Spotmåling er at kameraets lysmålingssystem kun benytter seg av et lite område midt i bildet for å kunne eksponere korrekt. I en tenkt situasjon hvor du har en kraftig lyskilde bak en person du ønsker å ta bilde av, vil du gjerne benytte spotmåling for å sikre at personen ikke blir en silhuett (kameraet eksponerer for sollyset).

 

Selv liker jeg å ha spotmåling tilgjengelig, men du kan oppnå samme resultater ved å la kameraet måle på f.eks. en gressplen som er noenlunde likt belyst som personen, trykke AE-L, og deretter ta bilde av personen. Mer tungvindt, men en mulighet for å arbeide rundt punktmåling.

Lenke til kommentar
Og dette gjør jeg ved å velge sentrumsfokus, eller?

Dette har ingenting med fokus å gjøre, det er lysmåling. To vidt forskjellige ting. Du må velge spotmåling der du velger lysmålingmodus.

 

Hele greia med spot er veldig overdrevet. De som ikke har spot, har partiallysmåling isteden. Forskjellen på spot og partial er så minimal at de aller færreste trenger det lille ekstra.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Da kaster jeg meg inn i diskusjonen jeg også.

 

Jeg vurderer å kjøpe 1000D eller 450D. Ser det er mye argumenter for og imot. Godt at det er noen som også lar lommeboken ha en mening (den vil jo alltid velge det billigste). Jeg er en nybegynner innen fotografi, men selv om jeg er det vil jeg selvsagt ikke kjøpe dårlige produkter. Jeg kjøper som regel en del bedre produkter enn jeg egentlig trenger, uansett om det gjelder teknologi-saker, sportsaker eller feks blandebatteri til kjøkken...

 

Personlig er jeg litt opptatt av hvilket objektiv som følger med. Jeg skjønner at det er en stor fordel at objektivet har IS. Personlig synes jeg 18-200 virker som et mer spennende objektiv enn 18-55. Problemet med førstnevnte (Tamron objektiv som selges i kit med 1000D) er at det ikke er IS. Vet ikke om det går an å få 18-200 med IS sammen med 1000D. Hvis jeg kjøper 18-55 så må jeg kjøpe meg et annet objektiv i tillegg (med noe mer zoom). Dette er grunnen til at jeg liker 18-200.

 

Noen som vet om 18-200 med IS kan fåes i kit med enten 1000D eller 450D?

Personlig er jeg litt mer opptatt av linsevalget i kit'en enn om hvordan RAW støtten (eller andre mindre viktige ting for nybegynnere) er.

Lenke til kommentar

Det er ikke bare bildestabilisator som skiller 18-55mm IS fra det uten. Det er også vesentlig forbedret optisk. En knall standardzoom for de aller fleste. Byggekvaliteten er ikke kunne vært bedre, men også der er den bedre enn det avleggs-objektivet uten stabilisering.

 

Du ønsker deg en superzoom ja? Før du trår i det terrenget må du bli gjort oppmerksom noe vesentlig. Man er nødt til å inngå noen kompromisser for å trykke inn et såpass stort brenneviddeomfang i et objektiv med et portabelt format. Og disse kompromissene kommer ikke deg og bildene dine til gode. Selvfølgelig er man ikke helt lost med et slikt objektiv, og det er selvfølgelig fullt mulig å ta mange gode bilder.

 

Tamron 18-250 XR skal visst være en ganske ålreit superzoom. Tamron 18-270mm VC (bildestabilisering) er enda bedre, men da nærmer vi oss 5000 kr. På lengre brennvidder blir også en shaky hånd enda mer fremtredende, så da kommer bildestabiliseringen godt med. Med bildestabilisator kan du også redusere lukkertiden noen trinn, noe som kan kompensere for svakt lys.

 

Sigma 18-125mm OS er enda bedre enn overnevnte optisk, men vil nok ikke eliminere behovet for en dedikert telezoom, hvis du er interessert i å komme nærmere inn på dyr, få med detaljer, etc. Likevel et godt ferieobjektiv som naturligvis ikke har ingått like mange kompromisser som de ekstreme superzoomene.

 

Bottom line. Kjøp kit'et med EF-S 18-55mm IS, og kos deg med dette. Etter å ha fått litt erfaring finner du fort ut hva mer du trenger, om det er en telezoom, blitz, lyssterk fastoptikk.., eller en superzoom.

Endret av Andreasfe
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...