Gå til innhold

Mangler veldig mange GB.


Anbefalte innlegg

Etter å ha funnet min gamle maskin som takket for seg for ca 1.5 år siden bestemte jeg meg for å ta ut harddisken for å sette den i et eksternt kabinet. Etter det jeg kan huske var harddisken på ca. 250 GB +-. Men etter å ha satt harddisken inn i kabinettet og koblet den til pc'en, viser den at det er kun 10 GB på den. Jeg prøvde å formatere den for å se om det var noe inn i disken som som gjorde det, men det var det ikke. Så jeg lurte på om noen vet hva som kan være årsaken til dette? Dersom det betyr noe så kjøpte jeg kabinettet på Clas Ohlson, men siden sidene deres er nede for øyeblikket så kan jeg ikke legge ut en link.

 

Takker for alle svar som er til hjelp :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg hadde en liknenede sak som skjedde med en 300GB IDE harddisk fra WD for et par år siden, det viste seg at det var en jumper-setting som begrenset harddisk-plassen til 40GB eller noe sånt i mitt tilfelle. Sjekk at disken ikke har noen jumpere.

Hvis det ikke er svaret så prøv å koble den i som intern harddisk og se om det hjelper.

Lenke til kommentar
Sjekk at disken ikke har noen jumpere.

Hvordan sjekker jeg dette?

Du er om det står en (eller fler) liten hvit kloss oppå noen tapper på disken. Det er ved siden av dere data og strøm kablene skal. Disse hvite klossene går mellom 2 to tapper, og hva de gjør står enten forklart på en etikett på disken, eller står i en forkortelse over der du setter den på. (S=slave, M=master, og normalt er det 2-3 alternativer til for å tvinge disken til diverse, derunder redusere kapasitet).

Lenke til kommentar
Merk den og lag partisjon...

Hvordan gjør jeg dette? I diskbehandlingen?

Høyreklikk og lag partisjon. Deretter trykker du FORMATER, og velger NTFS.

Og ja, du gjør det på den sorte delen du ser i diskbehandlingen som ikke er tildelt...

Det er ingen partisjon knapp når jeg høyre-klikker på den svarte delen, kun Nytt enkelt volum..., Egenskaper og Hjelp. I tilegg er det to "grå" knapper som det står Nytt spredt volum og Nytt stripet volum. Er det en av disse?

Endret av Mondania
Lenke til kommentar
Det er ingen partisjon knapp når jeg høyre-klikker på den svarte delen, kun Nytt enkelt volum..., Egenskaper og Hjelp. I tilegg er det to "grå" knapper som det står Nytt spredt volum og Nytt stripet volum. Er det en av disse?

OK, her er step-by-step instruksjon, dell kundeservice style:

Høyreklikk på det sorte området, Nytt Enkelt Volum, maks størrelse, OK.

Høyreklikk der det nå står "RAW", og formater til NTFS "hurtigformatering".

Gå på min datamaskin, inn på den nye disken som er der nå, og lag en ny mappe for å se for deg selv at det funker.

Lenke til kommentar
Det virket :D Eneste problemet nå er at det er to partisjoner. Er det mulig å "smelte" de sammen til en partisjon?

Ja, da går du tilbake til disk manager igjen, høyreklikk og slett partisjon, og så gjør du det samme som jeg forklarte i forgie post.

Ved å gjøre dette mister du alt du har på denne disken, så kopier og flytt alt du vil ta vare på først...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...