Gå til innhold

knebøy samme dag som markløft?


Anbefalte innlegg

halloen ;)

 

jeg bare lurte på om det er lurt å trene knebøy samme dag som markløft, jeg har nettopp begynt med å trene bein, så jeg tok knebøy og markløft igår, måtte bare prøve :D

jeg ble helt utrolig sliten etter den økten igår i beina, begynte å lure på om dette var lurt..

så nå spør jeg dere, er det lurt å ta knebøy samme dag som markløft?

 

jeg kjører for øyblikket en to-splitt, hvor jeg trener bryst, skuldre, triceps på mandag, rygg og biceps tirsdag, fri onsdag, bryst, skuldre triceps torsdag, rygg, biceps fredag og fri i helgen. jeg vil nå begynne med beintrening, må jo nesten det :D

funker det å sette beintrening inn på tirsdag og fredagen? altså de dagene jeg trener rygg og biceps..

 

eller burde jeg kjøre en tre-splitt, for når jeg kjører to-splitt på den måten over, så tar øktene ganske lang tid, over 2 timer på hver økt..

visst jeg kjører en tre-splitt, vil jeg bare få trent hver muskelgruppe en gang i uken ca. går dette bra, vil jeg få god fremgang? har hatt ganske god framgang på overkroppen med to-splitten, men når jeg skal begyne å trene bein så blir det ganske mye per økt :p

 

så hvordan ville dere gjort det? takker for alle svar :D

Endret av sopranos66
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Legg inn markløft på ryggdagen og knebøy på brystdagen. Varm opp til et toppsett på 1x5 på markløften og kjør 3x5 på knebøy. Start lett og legg på 2.5 kg hver gang (evn 5 kg på markløft hvis det er latterlig lett).

 

F.eks:

 

Mandag/torsdag:

Markløft 1x5

Chins 3x5-10

Roing 3x5-10

 

Tirsdag/fredag:

Knebøy 3x5

Benkpress 3x5-10

Skulderpress 3x-5-10

 

Øktene der bør du komme igjennom på 40-50 minutter, 2 timer er way overkill.

Lenke til kommentar
Legg inn markløft på ryggdagen og knebøy på brystdagen. Varm opp til et toppsett på 1x5 på markløften og kjør 3x5 på knebøy. Start lett og legg på 2.5 kg hver gang (evn 5 kg på markløft hvis det er latterlig lett).

 

F.eks:

 

Mandag/torsdag:

Markløft 1x5

Chins 3x5-10

Roing 3x5-10

 

Tirsdag/fredag:

Knebøy 3x5

Benkpress 3x5-10

Skulderpress 3x-5-10

 

Øktene der bør du komme igjennom på 40-50 minutter, 2 timer er way overkill.

 

og dette holder? :thumbup: ser du har tatt inn alle basisøvelsene og ingen isolasjonsøvelser, er dette de øvelsene jeg trenger å ha med for å bygge masse? spesielt dette.

Lenke til kommentar
Ja, det holder, og ja, det er skrevet opp for å bygge brutal masse. Ikke noe vits å gjøre isolasjonsøvelser før du har fundamentet på plass. Bruk heller tid og krefter på å bli sterk i baseøvelsene.

 

ok, da skal jeg gjøre det :D takk skal du ha :thumbup:

men til vanlig har jeg kjørt 5x5 programmet på basisøvelsene, skal jeg endre på det også`? :D

Endret av sopranos66
Lenke til kommentar

Det er litt opp til deg egentlig. Jeg ville kjørt 3x5 en periode og heller økt antall arbeidssett etter hvert hvis jeg følte for det.

 

Typisk benkpressøkt kan se sånn ut:

 

5 x 35 kg

3 x 50 kg

5 x 70 kg

5 x 70 kg

5 x 70 kg

 

Hvis du har en 3-5 minutter pause mellom settene for å hente deg inn blir økta fort ganske lang, sjøl om du har relativt få øvelser og sett. Start lett når du begynner på programmet her. Det er lagt opp til en progresjon på 5 kg uka i hver øvelse. Går fort oppover.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Viktig at nwlife2 nå husker på at i stronglifts har man flere sett markløft, men kun ett sett med arbeidsvekt. Skal man trene med 100kg 5 reps så hopper man ikke rett på dette.

 

Det skal man ikke gjøre på noen av de andre øvelsene heller...

 

Sist jeg så på stronglift sitt 5x5 så skulle vel i alle fall alt utenom markløft ha 5 arbeidssett på 5 reps.

Lenke til kommentar
Viktig at nwlife2 nå husker på at i stronglifts har man flere sett markløft, men kun ett sett med arbeidsvekt. Skal man trene med 100kg 5 reps så hopper man ikke rett på dette.

 

Det skal man ikke gjøre på noen av de andre øvelsene heller...

 

Sist jeg så på stronglift sitt 5x5 så skulle vel i alle fall alt utenom markløft ha 5 arbeidssett på 5 reps.

 

Riktig, men du må jo ha oppvarmingssett på disse øvelsene også (som på markløft).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...