Gå til innhold

elkjøp anbefaler bare sony a300


Anbefalte innlegg

hei.

Kan noen si meg hvorfor Elkjøp anbefaler bare sony a300. Er det et mye bedre enn Nikon d60/d80 og Canon 450? Selgeren mente nikon d90, heller ikke var noe bedre, det var kun filmfunksjone som var den store forskjell. Er dette riktig? skal kjøpe kamera, men blir veldig forvirett.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vet at blandt annet Expert deler ut "poeng" for en del av produktene de selger. Poengene blir registrert på selgeren og til slutt er det den selgeren som har flest poeng som stikker av med en premie. På større butikker kan det være alt fra en Ipod til flytur til Dubai. Så sansynligvis er det noe slikt du har opplevd, eller så har de bare fått beskjed om å selge alle Sony.

 

Sjekk litt rundt på internett, her på forumet osv. så får du mye bedre og _litt_ mer objektive meninger enn det selgeren har.

Lenke til kommentar

Det er temmelig åpenbart at Elkjøp/Lefdal på en eller annen måte er "gift" med Sony, ja. På samme måte som da Fotovideo var (og fortsatt er?) gift med Sigma, resulterer det i dårlig kundebehandling.

 

Det er ingenting galt med Sony, men en unyansert fremstilling av at noe er "best" i speilrefleksverdenen blir som å si at kjøttkaker er mye bedre enn karbonader.

Lenke til kommentar
hei.

Kan noen si meg hvorfor Elkjøp anbefaler bare sony a300. Er det et mye bedre enn Nikon d60/d80 og Canon 450? Selgeren mente nikon d90, heller ikke var noe bedre, det var kun filmfunksjone som var den store forskjell. Er dette riktig? skal kjøpe kamera, men blir veldig forvirett.

A300 er ikke et spesielt bra kamera. Det har en fancy liveviewfunksjon og skjerm som skiller det fra de andre, men bortsett fra det er det ikke noe spesielt med det.

 

Det er heller ikke et spesielt dårlig kamera. Men stort sett er kameraene i den prisklassen jevnbyrdige mtp. bildekvalitet og muligheter. Litt forskjellige, men jevnbyrdige. Så da kommer det an på personlige preferanser.

 

D80 og D90 er i en litt annen klasse enn de andre modellene du nevner. De er i utgangspunktet dyrere modeller med bedre søker, litt mer robust konstruksjon og mer bruk av knappekombinasjoner der du må bruke tid i menyene på billigere modeller. De tar ikke nødvendigvis bedre bilder, men de gjør det kanskje litt lettere for en erfaren bruker å få tatt de bildene han/hun vil ha. Det er nok mer rettferdig å sammenligne dem med hus som Canon 30D og 40D og Pentax K10D og K20D.

Lenke til kommentar
hei.

Kan noen si meg hvorfor Elkjøp anbefaler bare sony a300. Er det et mye bedre enn Nikon d60/d80 og Canon 450? Selgeren mente nikon d90, heller ikke var noe bedre, det var kun filmfunksjone som var den store forskjell. Er dette riktig? skal kjøpe kamera, men blir veldig forvirett.

A300 er ikke et spesielt bra kamera. Det har en fancy liveviewfunksjon og skjerm som skiller det fra de andre, men bortsett fra det er det ikke noe spesielt med det.

 

Det er heller ikke et spesielt dårlig kamera. Men stort sett er kameraene i den prisklassen jevnbyrdige mtp. bildekvalitet og muligheter. Litt forskjellige, men jevnbyrdige. Så da kommer det an på personlige preferanser.

 

D80 og D90 er i en litt annen klasse enn de andre modellene du nevner. De er i utgangspunktet dyrere modeller med bedre søker, litt mer robust konstruksjon og mer bruk av knappekombinasjoner der du må bruke tid i menyene på billigere modeller. De tar ikke nødvendigvis bedre bilder, men de gjør det kanskje litt lettere for en erfaren bruker å få tatt de bildene han/hun vil ha. Det er nok mer rettferdig å sammenligne dem med hus som Canon 30D og 40D og Pentax K10D og K20D.

A300 er et veldig bra kamera, og ser en ut fra navlebeskuende "eksperter" i Norge( som ikke ser annet enn Canon og Nikon), så ser en at intenasjonalt så får Sony stadig økende anerkjennelse.

Lenke til kommentar
Jeg er helt uenig med deg når du sier at vi forstår hva du skriver.
Nå var vel nettopp poenget mitt at Karabin ikke forstod hva jeg skrev. Så tekstforståelse ser definitivt ut til å være en tapt kunst.

 

Men det blir en offtopic diskusjon. Jeg står ved mitt første innlegg.

Lenke til kommentar
På samme måte som da Fotovideo var (og fortsatt er?) gift med Sigma, resulterer det i dårlig kundebehandling.

FotoVideo importerer Sigma selv og det er naturlig å anta at de da har større avanse (og kan gi mer rabatt) på Sigma enn på de fleste andre merker. Det gjør at de anbefaler Sigma oftere enn man ville gjort her på forumet f.eks, men det er ikke slik at alle Sigma-anbefalinger er dårlige anbefalinger.

 

Tror ProZigma er FotoVideos eget merke, og at de også importerer Benro-stativer selv.

Lenke til kommentar
men det er ikke slik at alle Sigma-anbefalinger er dårlige anbefalinger.
Det er det vel heller ingen som hevder, men det er en god grunn til å ta det med en ørliten klype salt når en FotoVideo-selger prøver å pushe Sigma som bedre enn konkurransen. For en som ikke har erfaring med optikk så kan det alltid være greit å sjekke hva ikke-selgere har å si før man handler.

 

Generelt så blir jeg alltid skeptisk når en selger blir veldig entusiastisk for ett bestemt merke.

Lenke til kommentar

Noen burde rope på den "offisielle" Elkjøp-ansatte på forumet, som veldig ofte klarer godt opp i "Elkjøp er den store stygge ulven"-tråder.

 

Kan det være så enkelt som at Elkjøp har en viss statistikk på salg og retur, og Sony er et merke få returnerer?

Noe må vel også selgeren si er "best" om kundemassen primært er forbrukere som vil ha et kamera som tar bilder, og ikke bryr seg veldig mye om hvilket kamera som har best ISO-ytelse. Om det er kameraet folk flest er fornøyd med, hva er problemet? :)

 

(Frister litt å forsøke å få "hjelp" en gang det er lite folk der.)

Lenke til kommentar

Hvorvidt det gjelder eksemplet med Sony vet jeg ikke, men en tidligere kollega som jobber på Lefdal har i alle fall fortalt meg at han får bonus for å selge enkelte modeller.

 

Men det sier ingenting om at kvaliteten på Sony er dårligere eller bedre enn de andre, så vi skal ikke bruke politikken til de store kjedene mot dem.

Lenke til kommentar
Kan det være så enkelt som at Elkjøp har en viss statistikk på salg og retur, og Sony er et merke få returnerer?

Det kunne kanskje vært så enkelt, men det er det ikke.

 

Noe må vel også selgeren si er "best" om kundemassen primært er forbrukere som vil ha et kamera som tar bilder, og ikke bryr seg veldig mye om hvilket kamera som har best ISO-ytelse. Om det er kameraet folk flest er fornøyd med, hva er problemet? :)

Det er ikke noe problem om man vet at selgerne er der for å tjene penger for seg selv og butikken, og ikke på grunn av sin altruistisk filantropiske legning som uavhengige kamerarådgivere. Jeg handler gjerne på Elkjøp, da de er store og profesjonelle, ofte har gode priser, har en veldig god 30-dagers returmulighet og rimelig gode rutiner på reklamasjoner, men "rådgivningen" fungerer kun dersom kunden har mindre kunnskap enn selgeren.

 

Når selgeren sier at de har mindre reklamasjoner på Miele-støvsugeren enn Siemens som var best i test velger jeg å tro på det og kjøper Miele. Det er mulig at reklamasjonstallene ikke er så entydige som selgeren ga inntrykk av og at selgeren tilfeldigvis også ble ukas selger av Miele-støvsugere (og kanskje fikk bonus) den uka, men jeg kommer aldri til å oppsøke støvsugerforum og grave mer i det, og jeg er fornøyd med Miele-støvsugeren min og Elkjøp.

 

For fotoutstyr er situasjonen annerledes, da interessen min er større og jeg har andre krav til informasjon enn det selgere hos Elkjøp kan gi meg. Det er ikke verre at de anbefaler Sony enn Miele, forskjellen er min kunnskap. Jeg har forhåndsinfo og forventninger til anbefalingen, og vurderer anbefalingen annerledes enn om jeg skulle kjøpe støvsuger.

 

Så, er en god og objektiv selger en som anbefaler nøyaktig det kameraet du har gått og tenkt på før du kom inn i butikken eller det flertallet på favordittdiskusjonsforumet velger? Neppe - og dersom du allerede har bestemt deg er det ingen vits i å prøve å få rådgivning som om du er helt blank, det er bare å be om det du skal ha.

Lenke til kommentar

Elkjøpansatte anbefaler Sony speilrefleks nå fordi de (butikken/avdelingen) premieres med et Sony A200-kamera for et gitt oppnådd salg av Sony-kameraer. En stor gulrot for selgerne som dermed ikke bryr seg noe om sin/butikkens integritet, men råselger et bestemt merke for å oppnå egen vinning.

Lenke til kommentar
Elkjøpansatte anbefaler Sony speilrefleks nå fordi de (butikken/avdelingen) premieres med et Sony A200-kamera for et gitt oppnådd salg av Sony-kameraer. En stor gulrot for selgerne som dermed ikke bryr seg noe om sin/butikkens integritet, men råselger et bestemt merke for å oppnå egen vinning.

 

Dersom Elkjøp ansatte hele tiden skulle anbefale dårlige kamera ville de blitt veldig upopulære. Alle kundene deres har jo mulighet til å levere tilbake kamera innen 30 dager om de ikke er fornøyde, deretter på Elkjøp selge kamera som en b-vare og tape penger på det.

 

Men som nevnt tidligere oppe i tråden: Det er ganske vanlig å anbefale ut ifra personlige preferanser.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...