Gå til innhold

Test: Picasa


Anbefalte innlegg

+ Gratis

+ Raskt

+ Pent grensesnitt

+ Legger til egen forhåndsvisning av bilder i Windows Utforsker

+ Enkelt å legge ut bilder på nett

+ Et godt alternativ for bildevisning

+ Støtter en del råfiler

 

- Organiserer bildene på en spesiell måte, Dette kan man endre som man vil.

- Flere funksjoner/rutiner tar tid i venne seg til, NJA, tar 10minutter

- Mangler avanserte verktøy for bilderedigering, som dere selv skriver, det er et ENKELT program, som også kan redigere bilder....

- Søkefunksjonen kunne vært bedre, Den er god

- Mappenavn går ikke an å endre, jo det gjør det, test programmet før du legger ut anmeldelse...

 

Anbefaler Picasa til alle som spør meg om bildeorganisering, Picasa synes jeg personlig er bedre en Photoshop Elements's organizer, som er for tung og for avansert, men jeg bruker fortsatt Elements, er for inntanglet i den løsningen til å skifte nå...

 

Men vær så snill å test programmet skikkelig før det skrives anmeldelse...

Det er gratis og det gjør allt grunnleggende som mor og far trenger for å organisere familiebildene..

 

Terningkast : 6

Endret av Tore
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Min totalt inkompetente mor trenger et program for å lettere ha oversikt over bildene sine, sette sammen et minnekort til bruk i hennes digitale bilderamme, samt å kopiere bilder fra minnekort v.h.a en USB-kortleser. Er dette et program som er egnet for hennes bruk, eller finnes det et enda enklere alternativ?

Lenke til kommentar

Enig med tidligere kommentarer, dette var skikkelig slett arbeid og sier mer om skribenten enn om produktet. Pinlig å blåse denne saken opp stort på forsiden av tek.no. :mad:

 

Ser at skribenten er "sertifisert Microsoft systemingenør (MCSE), og har lang erfaring med Windows og Internett". Akkurat.

Lenke til kommentar

Organiseringen til Picasa er fremtiden. Filnavn og mappenavn er så gammeldags :)

Filer skal organiseres etter tagger, exif-data, datoer osv. Dette gjør det myyye lettere å holde styr på sakene.

 

Sist gang jeg så en *grøss* filmappe i mp3 samlingen min var i 2003. Til da sverget jeg til en katalogstruktur og fjernet konsekvent mp3-taggene fordi de laget "rot", gjett om jeg har lært :)

 

Høres ut som om anmelderen irriterer seg mest over at Picasa ikke virker som et annet program han er vant med å bruke.

Endret av shakudu
Lenke til kommentar

Nå ja, jeg er også uenig med journalisten. Men det er jo ingen katastrofe det han har skrevet. Det er ikke en idealistisk freeware eller billig betalprogram som kan gå konkurs det dreier seg om. Det oppstår altså ingen skade, så får vi heller ha vår motsatte mening.

 

Det er nå ikke så viktig, for vi er jo ikke i samme klasse som brukerne av db.no. De er jo hysteriske, og klarer ikke å styre seg når det gjelder kritikk av mediet og gjeldende journalist. De kaller jo journalistene inkompetente hvis en artikkel ikke interesser dem, og har ikke skjønt at db.no ikke skal være skreddersydd for akkurat dem, for de liker bare artikler om slemme innvandrere, idiotene. Tek.no består heldigvis hovedsaklig av siviliserte brukere, og jeg vil ikke si at noen usiviliserte personer har skrevet noe her.

 

Jeg synes bare at artikkelen ikke er så ille, selv om jeg ikke er enig med konklusjonen, og hadde ventet en mye mer dybde i den. Den har jo ikke tatt opp hvordan bildekvaliteten er. Jeg opplevde for eksempel litt degradering i komprimeringen tidligere, som jeg ikke fikk i PS og PixResizer. Jeg skulle likte å visst hvordan bildekvaliteten ut fra Picasa er nå, og om jeg trygt kan bruke det til ferdige webversjoner, hvis det ikke trengs avansert etterbehandling. Det er jo ikke alt som trenger det. Og det skuffet meg altså. Jeg får vel finne det ut selv, men gidder ikke nå. Jeg har jo de to nevnte programmene.

Lenke til kommentar
- Organiserer bildene på en spesiell måte, Dette kan man endre som man vil.

Vis meg hvordan jeg enkelt kan sortere bilder på filnivå etter exif dato.

Som man vil kan vel tolkes som helt fritt, ikke det jeg mente...

Men man har litt mer en EN måte å få det organisert på....

Ingen har påstått at det er helt fritt frem med organiseringen på 100 forskjellige måter...

 

Man har valget mellom flat mappestruktur og trestruktur...

I tillegg har man valget mellom opprettings dato, sist endret, størrelse, navn og forenklet trevisning...

 

Om man for eksempel velger trevisning og navn, så er mappestrukturen som i Windows...

 

PMnormal
Ja, tror det er akkurat dette vi alle mener, litt slett forarbeid på artikkelen som gir ganske så feil konklusjon, og mangler flere viktige funksjoner i programmet...

Noe som er uvandt å få servert fra tek.no, vanlig på db og itavisen, men tek.no er etter mitt hode norges største og beste... :new_woot:

Lenke til kommentar
Organiseringen til Picasa er fremtiden. Filnavn og mappenavn er så gammeldags :)

Filer skal organiseres etter tagger, exif-data, datoer osv. Dette gjør det myyye lettere å holde styr på sakene.

Problemet med Picasa er jo nettopp at exif data ikke er kongen, men sortering foregår fortsatt på mappenivå.

(se mitt innlegg og en mulig manuell løsning i svaret til dette innlegget)

Sist gang jeg så en *grøss* filmappe i mp3 samlingen min var i 2003. Til da sverget jeg til en katalogstruktur og fjernet konsekvent mp3-taggene fordi de laget "rot", gjett om jeg har lært :)
Irriterer meg fortsatt over mp3 spillere og mp3-spillende telefoner som ikke kan spille av etter mappestruktur. Jeg har tagger på alle filer, men av og til er det mye enklere å trykke på en mappe med masse rart og velge "spill av" istedet for å knote med å lage spillelister for hver minste ting. Tagger alene er ikke det optimale etter min mening.

 

Men man har litt mer en EN måte å få det organisert på....

Ingen har påstått at det er helt fritt frem med organiseringen på 100 forskjellige måter...

 

Man har valget mellom flat mappestruktur og trestruktur...

I tillegg har man valget mellom opprettings dato, sist endret, størrelse, navn og forenklet trevisning...

 

Om man for eksempel velger trevisning og navn, så er mappestrukturen som i Windows...

Spørsmålet mitt gjenstår ubesvart. Kan man enkelt sortere kun etter exif dato i Picasa? (programmet ser bort fra hvilke mapper de ulike filene befinner seg i, når mappene ble opprettet og når de andre filene i samme mappa ble opprettet). Endret av mandela
Lenke til kommentar

Jeg har oxo brukt picasa lenge, trur den første versjonen ver beta 1 ett eller annet.. Jeg har gått bort fra og skrive hva mappen inneholder (slik som nytt hus, roser osv...) og gått over til bare dato måned og år (f.eks 01.01.09), før omleggingen av arkivet var picasa veldig upraktisk, måtte stort sett bruke explorer for og finne bildene. Men idag når arkivet teller ca 14000 bilder i 570 mapper er det helt enkelt perfekt og bruke for da finner jeg bildene mye fortere. Men nå skal det jo sieast at jeg bruker adobe elements og lightrom til redigering av bildene. Så til sitt bruk er picasa perfekt, og det vil si og se på, laste opp på nett og for og vise fram bildene med slide show.

 

Så for meg er det et meget viktig program også det at det finnast til linux er jo viktig for oss som har det.

Lenke til kommentar

Jeg syntes det er kritikkverdig av artikkelforfatter ikke å endre artikkelen etter så massive og entydige tilbakemeldinger på forumet. Jeg leste en annen test av samme 'journalist' igår, men følte på ingen måte jeg stole på konklusjonen da troverdigheten hans er ødelagt.

 

Husk: Det er ingen skam å snu!

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...