Gå til innhold

Vg skrev om piratkopiering av Max Manus, har driti seg saa heftig ut !


spetwols

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Da må du bare risikere å bli skuffet. Hvis produsenten skal gi et "pengene-tilbake-hvis-du-ikke-er-fornøyd"-tilbud må han få velge det selv, det er ikke slik at du kan kreve å få se filmen før du bestemmer deg for å kjøpe den. Det er selgeren som setter betingelsene for salget. Det er en grunn til at det ikke er slik det fungerer. Produsenten må få markedsføre filmen slik han ser best, det er ingen forbrytelse å ville tjene penger på arbeidet sitt.

Ja det er definitvt en grunn til at det ikke er slik det fungerer og det er at produsenten ikke kan stå inne for kvaliteten på produktet sitt. :thumbdown:

Lenke til kommentar

Mener å huske at IT Avisen var en dag eller noen timer tidligere ute med dette enn VG var.

 

Den nettsiden er blitt en egen reklame side for nedlasting. Det minste som skjer så skriver de om det. Både hvor å finne, og hvordan kopiere selv. Har blitt meget lei det der.

 

Ett godt eksempel på hvordan mediene hjelper til med å hype opp ett problem er de spillmaskinene som ble fjernet i fjor. Året før spilleavhengighet var ett kjent begrep så var omsetningen på dem rundt 8 mrd i året. Så tok TV2 for seg problemet, og året etter var omsettningen 28 mrd i året, og spillavhengige mange dobblet. Takk til mediene for det. Og nå som maskinene er borte, har de heller ikke kastet bort tiden på å ikke vise folk hvor de kan fortsette (nett poker osv)

Lenke til kommentar
Som dere vet har dere sikkert lest eller hort om att vg(spesielt) har skrivet en artikel om att det har lagt ut pirat versjon av max manus som er tatt opp paa cam (noe dee ikke skulle ha gjort)

Jeg gikk selv inn for og titte paa www.thepiratebay.com Skulle alldri laste ned LOL xD Men skulle bare se om filmen laa ute. Saa gikk jeg litt nedover for og titte paa kommentarene. Frks noe av dette stod paa 1 sia med kommentarer.

-takk til VG som tipsa meg om denne

-Ja, her også. Hjertelig takk VG!

-Jeg hadde tenkt meg på kino for å se denne men etter VG's fantastiske tips i dag ser det ut som at jeg sparte meg de pengene. Takk VG som gjør sitt for å hjelpe oss trofaste lesere ut av finanskrisen!

Og vidre 7 sider med kommentarer til vg som tipset folket om og spare penger!

Hva synes dere om dette ?

 

ouuh det viste jeg ikke...men nå vet jeg. Kast loss og seil til piratøya johooo!

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-80wCWpIM
Selvfølgelig vil de tjene mest mulig penger, det er hele essensen av å være en industri.

 

Jeg er selv blant de som mener at bransjen er litt vel hysterisk, men det er ikke noe grunnlag for å nekte for at det tapes penger på nedlasting. Den holdningen som afirm nevner i posten ovenfor, er som sagt veldig utbredt. De som kun laster ned hadde utvilsomt lagt igjen noen penger hos filmselskapene (så godt som alle tar en kinotur, kjøper en dvd e.l. på et eller annet tidspunkt), hadde ikke nedlasting vært et alternativ.

 

En av grunnene til at den holdningen er utbredt er fordi det er en helt korrekt måte å se ting på.

 

Det sier seg selv at filmselskapene ville hatt høyere inntekt hvis piratkopiering ikke hadde eksistert, problemet er at det er nærmest umulig å fastslå hvor mye høyere den inntekten hadde vært. 100 ulovlige nedlastninger av en dvd er ikke det samme som en tapt inntekt på 100 dvder, noe som er en håpløs måte å se ting på. Jeg føler ikke akkurat at jeg prøver å lure meg selv når jeg sier at hvis valget hadde stått mellom å spare 90 kr eller å betale 90kr for å se Harold & Kumar Escape from Guantanamo Bay på kino, så hadde jeg på ingen som helst måte tatt turen for å se filmen.

 

Problemet er at filmbransjen og til en viss grad platebransjen, nekter å være med på utviklingen og de nekter å ta hensyn til hva kundene faktisk ønsker. For en god del år tilbake siden var det nærmest en universal sannhet at ingen ønsket å kjøpe sanger på nett, skulle man ha noe så skulle man ha albumet og det ville man jo selvsagt ha fysisk. Det har ikke akkurat blitt solgt lite musikk via Itunes music store hittil, behovet var definitivt der og det hele er litt av en gullgruve. Itunes music store har gitt meg muligheten til å oppdage spennende musikk uten å måtte laste ned ulovlig, på den måten har man eliminert en av fordelene med ulovlig nedlastning. Enkelt er det også, for et stort antall er det langt lettere og raskere å kjøpe en sang på itunes enn det er å laste den ned ulovlig, noe som sikkert er til platebransjens store forargelse, de var vel aldri helt fornøyd med hva Apple ønsket å gjøre.

 

Se på spill, for en del år tilbake siden var det utenkelig at man skulle kjøpe og laste ned spill istedenfor å kjøpe en fysisk kopi. Steam ble introdusert og man fikk en utmerket mulighet til å kjøpe spillene til en grei penge og ha de tilknyttet en konto istedenfor å sitte med et stort antall dvder. Det var mange som savnet et slikt tilbud, butikker går tross alt tom for fysiske kopier og det tar lengre tid å få tilsendt en kopi med posten enn det tar å laste ned fra nett. Steam har gjort det lettere å kjøpe og laste ned enn det for mange er å laste ned ulovlig. Jeg vil påstå at det er naivt å tro at dette ikke har hatt en positiv innvirkning og at det nå er mange som kjøper istedenfor å laste ned ulovlig.

 

Jeg ønsker å se tv seriene samtidig som de kommer ut i USA.

Kunne jeg ha betalt en grei pris for en tv episode (evt en samlepris for hele sesongen) så hadde jeg gjort det med flere serier. Jeg ønsker å se hver eneste Entourage episode, til gjengjeld ønsker jeg ikke å vente et halvt år til de vises i norge (ikke ønsker jeg å gå til anskaffelse av canal+ heller). Hadde jeg hatt muligheten til å betale en samlepris for tilgang til hver eneste episode rett etter den er blitt vist på tv i USA, så hadde jeg gjort det istedenfor å laste ned episoden ulovlig. For oss i Norge så eksisterer det uheldigvis ikke en løsning for slikt.

 

Hvorfor kan man ikke komme med en løsning rundt kjøp og nedlastning av film som på en fin måte dekker det behovet som til de grader eksisterer ?

 

Hvorfor var det ikke platebransjen som tok initiativ til en musikkbutikk der man kunne kjøpe og laste ned sanger/album ?

 

 

Når det gjelder Max Manus, lot meg imponere av en kommentar i artikkelen på aftenposten

 

"- Ved hjelp av vannmerkingen kan man i hvert fall få utelukket at ansatte tar opp filmen. Dette har medvirket til at man har klart å få rimelig bra kontroll på dette der borte. Nå ser det ut til at Norge er "langt fremme" i europeisk sammenheng, og derfor har det høyeste prioritet å få bukt med problemet, sier Tøndel."

 

Nå er det en rekke grunner til at det er få tilfeller i Norge der man sitter med cam på kino for å senere legge ut på nett, ingen av de har noe som helst med "norsk ekspertise" på området å gjøre. Først og fremst så er det fordi at når en film har premiere i Norge så er det allerede en CAM versjon av filmen på nett, for filmen har for lengst hatt premiere i USA. De få gangene det er en god norsk film som har premiere så ender filmen på nett.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...