Gå til innhold

[Løst]Worklogg: DIY akustiske dempeplater - kommenter her.


Gjest Slettet-XHLacM

Anbefalte innlegg

  • 3 uker senere...
Videoannonse
Annonse
For ekstra demping i de nedre frevensene kan man gå for 100mm-plater og en en anbefalt klaring fra veggen på 10cm. Når jeg snakker om klaring fra veggen er det selve rockwool-platen det er snakk om, ikke rammen som selvfølgelig hele tiden henger på veggen.

 

Edit: platene henges selvfølgelig på veggen. Jeg skrur dem ikke fast, men lager en festeanordning. Startfanet skal også ha et par i taket, da lytterommet hans mest sannsynlig vil få et lydmessig løft av dette.

 

Er ikke 20 cm samlet litt i underkant? "regelen" sier jo gjerne 1/4 bølgelengde for porøse absorbenter, og en sub begynner kanskje rundt 80 hz, 1/4 av bølgelengden på 80 hz er omtrent en meter. Blir interessant å se hvordan det spiller inn på rommet. Personlig tror jeg man har mer nytte av å dempe lave frekvenser, da repsons til høyere frekvenser hopper vilt mye bare man beveger hodet litt i alle tilfeller.

 

AtW

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM

Dette kommer jo helt an på hvilken delefrekvens man bruker. Selv ligger den på rundt 60Hz på musikk.

 

Jeg slenger med to dårlige bilder:

post-49487-1236210654_thumb.jpg

post-49487-1236210699_thumb.jpg

Endret av Slettet-XHLacM
Lenke til kommentar
Dette kommer jo helt an på hvilken delefrekvens man bruker. Selv ligger den på rundt 60Hz på musikk.

 

Selvsagt, men tommelfingerregelen ligger rundt 80 Hz, uansett så er det ikke så veldig relevant om det er suben som eller høyttalerene som lagere lyden, poenget er at man antakelig ikke får dempet så me i lave frekvenser med de størrelsene som ble skissert.

 

AtW

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Jeg har blitt inspirert til å starte et lignende prosjekt, men tenke jeg bare skulle spørre sjefsamatørene her på forumet :tease:

 

Sett at jeg lager platene, men fester plakter foran. Vil dette ta bort mye av effekten, eller bare litt. Er også verdt å nevne at funksjonen kommer til å bli litt degradert, selv om de får en viss funksjon på mine høytalere.

 

Dette ble rotete :p

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM

Platene er konstruert slik at overflaten spiser mest mulig lyd. En hver forandring av denne (feks. bekledning med stoff), vil påvirke resultatet. Kler du platen i et pustende stoff vil du ikke merke forskjell. Derfor er ikke en ordinær plakat å foretrekke (så lenge det ikke er snakk om en stoffplakat).

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
Gjest Slettet-XHLacM
Dette ble et fint reslutat, Flerek =)

Hvor kjøpte du høyttalerstoffet ditt, og hva var prisen?

Takk for det. Høyttalerstoffet kostet rundt 50,- og ble kjøpt på Biltema. ;)

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...
Uten å si noe helt sikkert, vil jeg tro det vil ødelegge all effekt å henge plakater foran platene.

 

Det var en kar i en Hjemme-hos repotasje i bladet Hjemmekino som hadde dempeplater bak plakatene.

 

Da hadde han fått ett firma i Trondheim til å printe ut bildene på ett stoff som pustet, og ikke tette papir plakater. Det funket meget bra, og så utrolig mye bedre ut. Tror firmaet laget hele platen til ham, men de kan sikkert kun lage frontene også.

 

Det var spesial bestilling så sikkert ikke helt billig.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Jeg bruker flere forskjellige tiltak i mitt rom - det viktigste tiltaket er sofaen min i stoff.. Den spiser en del refleksjoner kan du si. Det jeg stusser på, startfanet, er at du har dempeplatene så lavt som du har. Om diskantene ligger over dempeplaten så vil man ikke ha noen effekt i diskantområdet. Har du prøvd å heve de, slik at du får dempet førsterefleksjon fra både mellomtone og diskant, eller har diskanten din såpass stram spredningskontroll at det ikke er noe problem?

 

Utover det - akustikk er alfa-omega om man er litt mer opptatt av lyd enn bråk...

 

Jeg har hatt merkbare forbedringer i bassen etter at jeg skråstilte noen dempeplater i hjørnet bak høyttaleren. Dette vil gi de absolutt aller fleste anlegg strammere bass. Er man litt nevenytting så blir dette noe som kan gjøres til en liten pidestall for en blomsterpotte, nips, eller tilsvarende, da man gjerne kan lage en plate til toppen, slik at man får et trekantet bord på toppen. Det beste og enkleste trikset mitt er noe så enkelt som en pyramideformet bit av akustikkmateriale, a la rockwool, som settes i de fire hjørnene der vegg, vegg og tak møtes. Dette vil være en signifikant oppgradering for alle rom, og vil også gjøre det mer behagelig å føre en samtale der.

 

EDIT: Trondheimsfirmaet som nevnes er Acoustic Tuning. Snakk med Frode, trivelig kar.

Endret av tore_v1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...