Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

[Løst]Har politiet rett til å konfiskere en venn av skyldiges fyrverkeri?


Phinex

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Patruljen hadde vist opplyst om at jeg kunne komme og hente det imorra, så det er greit da! da får jeg mesteparten tilbake.

 

Ja , jeg var med på det, men patruljen så aldri meg, det var kun kompisen min som pratet med dem.

 

Men apropos boten, er det rimelig å måtte betale 10 - nesten 30 000 for ett slikt tilfelle? :p Jeg synes det var helt sykt.

Ja, det er rimelig. Dernest er det bøtene for andre forseelser som er for lave. Forøvrig er det meg et under at uskolerte får lov å leke med sprengstoff en gang i året.

Lenke til kommentar
Var vanvittig pris på den boten da! Ikke alvorlig "forbytelse" i det hele tatt..

 

Størrelsen på en bot skal, ideelt sett, være en funksjon av alvorlighet og risiko for å bli tatt.

Altså skal det være mye høyere bot for noe det nesten er umulig å bli tatt for enn for ting det er mer vanlig å avdekke, om "forbrytelsene" ellers er like alvorlige. Fyrverkeri er vel en typisk ting som det er fryktelig vanskelig å bli tatt for, hvis da ikke politiet tilfeldighvis kjører forbi på akkurat riktig/galt tidspunkt.

Tanken bak er at om du nesten garantert blir tatt og får 500,- i bot for noe vil du nok la være. Om du nesten helt sikkert ikke blir tatt, men om du blir det vanker det minst 20k i bot og du får beslaglagt båten og dykkerutstyret i tillegg (som er tilfellet om du, som dykker, driver utstrakt ulovlig fangst av hummer) lar du nok også være...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...