Gegnar Skrevet 29. desember 2008 Skrevet 29. desember 2008 Jeg har en maskin som ikke vil detektere hardisken sin, den finner den rett og slett ikke i bios. Jeg har prøvd alle mulige jumper instillinger. Jeg har prøvd med og uten CD rom tilkoblet Jeg har prøvd å resette biosen Jeg har prøvd 3 forskjellige hardisker Jeg har prøvd forskjellige s-ata kabler Jeg har prøvd forskjellige strømplugger (man kan høre at disken spinner opp) Jeg har prøvd å boote fra div. hirens boot cd tools, men gir bare error om at temp folder ikke kan lages pga av ingen disk. Jeg har prøvd å boote ubuntu direkte fra cd. men heller ikke der ser han noen hardisk. Som sagt kan man høre at disken spinner opp, men han finner den ikke i bios.. halveis gjennom boot prosessen (etter trykk del for å gå inn i bios) kommer en (trykk tab for å gå inn i sata raid meny)i denne menyen ser det ut som maskinen ser en hardisk (dog med feil størrelse) men gir feilmeldingen "for få disker til å forme et raid". problemet er at jeg får ikke lov å stille på noe i denne menyen, ingen knapper bortsett fra escape gjør noenting. Jeg har sett gjennom bios. og det er ingenting som logisk tilsvarer slå av/på s-ata raid der. jeg har også prøvd med 2 disker i samtidig, slave\master for å se om han klate å forme et raid.. men igjen klagde han på at det var for få hardisker i. og viste bare 1 hardisk (dog med feil størrelse). så.. mitt spørsmål er. hvordan får jeg maskinen til å detektere hardisken?. jeg har vurdert å oppgradere bios.. men i de aller fleste bios upgrade instruksjonene står det at man må kjøre filene fra en hardisk.. noe jeg ikke kan, siden han ikke ser de.
Svirre91 Skrevet 29. desember 2008 Skrevet 29. desember 2008 Jeg vil anta at krestkortet i harddisken er ødelagt... Siden harddisken spinner opp når den tilkobles strøm, men den befinner seg ikke i BIOS, så er det nok trolig at det kan være ødelagt... Har hatt samme problem med en tidligere harddisk... Så symptomene høres kjent ut...
sanscript Skrevet 29. desember 2008 Skrevet 29. desember 2008 (endret) Hvilket hk har du? harddisk? ny gammel? Slet med det samma på en eldre maskin - om jeg husker korrekt, så likte den ikke at disken ble satt i SATA-300. Den måtte forces inn på SATA-150. Mulig du også inn på produsentenes sider for å laste ned et program som kan "sette igang" disken. Bruk evt. mobilen for å ta bilder av de områdene i bios som håndterer diskene. Når det gjelder SATA disker så trenger ikke de slava/masta på samme måte som IDE disker. En kabel til en disk. Endret 29. desember 2008 av exiplot
Gegnar Skrevet 29. desember 2008 Forfatter Skrevet 29. desember 2008 Svirre91, som jeg skrev. jeg har prøvd 3 forskjellige hardisker. exiplot, jeg kjører et ms-7032 ver1, k8m-neo-v. når det gjelder hardiskene, har jeg en helt ny samsung spinpoint s166 160gb. har også prøvd med den originale som sto i maskinen som plutselig sluttet å virke (vel jeg skal ikke si sluttet å virke, den virker sansynligvis bare jeg får kontakt med den). og en tredje hardisk fra en annen maskin som fungerer 100%.
sanscript Skrevet 29. desember 2008 Skrevet 29. desember 2008 har også prøvd med den originale som sto i maskinen som plutselig sluttet å virke (vel jeg skal ikke si sluttet å virke, den virker sansynligvis bare jeg får kontakt med den). og en tredje hardisk fra en annen maskin som fungerer 100%. http://www.msicomputer.com/product/p_spec....model=K8T_Neo-V • Serial ATA/150 controller Å sette på en SATA disk på disse hovedkortene er ikke enkelt som sagt, men sluttet den orginale IDE disken å virke?
Gegnar Skrevet 29. desember 2008 Forfatter Skrevet 29. desember 2008 (endret) Den originale disken var også en Sata disk. det har aldri vært en IDE disk i denne maskinen. og hadde jeg hatt en IDE disk for hånden å bytte med skulle jeg gjort det, men det har jeg desverre ikke. Endret 29. desember 2008 av Gegnar
Svirre91 Skrevet 29. desember 2008 Skrevet 29. desember 2008 Svirre91, som jeg skrev. jeg har prøvd 3 forskjellige hardisker. Okay...er litt juleferie på meg enda kjenner jeg... Kan være som sagt SATA kontrolleren som er deaktivert på hovedkortet...
Gegnar Skrevet 29. desember 2008 Forfatter Skrevet 29. desember 2008 S-ATA kontrolleren er i alle fall aktivert i bios.
sanscript Skrevet 29. desember 2008 Skrevet 29. desember 2008 Svirre91, som jeg skrev. jeg har prøvd 3 forskjellige hardisker. Okay...er litt juleferie på meg enda kjenner jeg... Kan være som sagt SATA kontrolleren som er deaktivert på hovedkortet... :!: Ok, my bad - regnet med at det var en IDE. Napp ut batteriet på hovedkortet - eller følg manualen for resetting av innstillingen på hovedkortet, og prøv igjen.
Chavalito Skrevet 29. desember 2008 Skrevet 29. desember 2008 Svirre91, som jeg skrev. jeg har prøvd 3 forskjellige hardisker. exiplot, jeg kjører et ms-7032 ver1, k8m-neo-v. når det gjelder hardiskene, har jeg en helt ny samsung spinpoint s166 160gb. har også prøvd med den originale som sto i maskinen som plutselig sluttet å virke (vel jeg skal ikke si sluttet å virke, den virker sansynligvis bare jeg får kontakt med den). og en tredje hardisk fra en annen maskin som fungerer 100%. Prøv å laste ned siste bios fra MSI, kanskje det kan hjelpe. http://global.msi.com.tw/index.php?func=do...amp;prod_no=159
Gegnar Skrevet 29. desember 2008 Forfatter Skrevet 29. desember 2008 Napp ut batteriet på hovedkortet - eller følg manualen for resetting av innstillingen på hovedkortet, og prøv igjen. already done problemet med siste bios fra MSI. er at jeg har ingen plass å kjøre den fra, siden jeg ikke har en disk som maskinen finner.
sanscript Skrevet 29. desember 2008 Skrevet 29. desember 2008 Jeg har prøvd alle mulige jumper instillinger.Jeg har prøvd med og uten CD rom tilkoblet Jeg har prøvd å resette biosen Jeg har prøvd 3 forskjellige hardisker Jeg har prøvd forskjellige s-ata kabler Jeg har prøvd forskjellige strømplugger (man kan høre at disken spinner opp) Jeg har prøvd å boote fra div. hirens boot cd tools, men gir bare error om at temp folder ikke kan lages pga av ingen disk. Prøvd med begge SATA portene på HK? Tror du nå har prøvd det meste og jeg kan ikke tenkte på noe mere enn at "bigmama" er "sliten"
Gegnar Skrevet 29. desember 2008 Forfatter Skrevet 29. desember 2008 jepp, har prøvd med 2 forskjellige sata kabler (begge er 100% sikker på at virker) i begge portene.
Svirre91 Skrevet 29. desember 2008 Skrevet 29. desember 2008 Kan være et problem med S-ATA kontrolleren i hovedkortet du har...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå