Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Dama mi prøvde å ta selvmord!


Gjest UROLIG

Anbefalte innlegg

Idag, satt dama mi med en samekniv over håndleddet, på webcam. Hun skulle ta livet av seg :cry:

Men jeg greide etterhvert å få henne til å legge fra seg kniven...Hun har det ikke så bra, med diverse ting.

Grunnen til dette, var at noen ukjente som forårsaken hennes venninnes død, ringte til henne og sa masse ting som ikke var snillt sagt, for å si det sånn.

Hadde jeg ikke sett hennes forsøk med kniven, så hadde hun antageligvis kuttet over hovedpulsåra :cry:

 

Jeg har snakket masse med henne på MSN etter at dette skjedde tidligere i kveld. Hun har nå lovet meg at det aldri ska gjenta seg. Men jeg er kjemeurolig for henne :cry:

 

Hva skal jeg gjøre???

 

Jeg greier ikke å miste henne!! :cry::cry::cry:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I hver kommune ligger det et distriktspsykiatrisk senter. Finn ut hvor det nærmeste er, og ring. De har 24/7 vakttelefon nå i jula. Si at det dreier seg om et selvmordsforsøk, og du vil antageligvis få beskjed om å ta en taxi dit med en gang.

 

Dette er ikke noe å kødde med. Og før noen begynner å påstå at dette er et "rop om hjelp" eller en overreaksjon - det er det faktisk folk med lang utdanning som skal bestemme, ikke du!

Lenke til kommentar

Jeg tror heller det er uvitenhet. Vi skal være forsiktige med å kalle så alvorlige ting et skrik om oppmerksomhet, selv om det kan virke sånn pga at hun satt på webcam med en kniv.

 

EDIT: Det er heller ikke nevnt hvordan hun hadde tenkt å kutte seg. Så du kan ikke vite at hun hadde tenkt å skjære over håndleddet vertikalt.

Endret av Fagerhaug2
Lenke til kommentar

Skreiv ikke oppmerksomhet. Å ønske bli hørt er ikke nødvendigvis negativt per se. I dette tilfellet har man jo en kjæreste som sikkert får stabla henne på beina igjen. Og stikke tør han ikke,, hvis hun skulle komme til å forringe livet hans med destruktiv oppførsel, for da kan hun gjøre alvor av truslene. Slitsom situasjon.

Lenke til kommentar
Jeg tror heller det er uvitenhet. Vi skal være forsiktige med å kalle så alvorlige ting et skrik om oppmerksomhet, selv om det kan virke sånn pga at hun satt på webcam med en kniv.

 

EDIT: Det er heller ikke nevnt hvordan hun hadde tenkt å kutte seg. Så du kan ikke vite at hun hadde tenkt å skjære over håndleddet vertikalt.

Hun satt med kniven OVER hånleddet.

 

Å anta en annen retning enn vertikalt ville vært merkelig. Men som sagt, hvis hun lot seg overtale fra å ta selvmord, hadde hun nok ikke tenkt å gjøre det i utgangspunktet.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Hun satt med kniven OVER hånleddet.

 

Å anta en annen retning enn vertikalt ville vært merkelig. Men som sagt, hvis hun lot seg overtale fra å ta selvmord, hadde hun nok ikke tenkt å gjøre det i utgangspunktet.

 

Det er nå samme hvordan hun holdt kniven?

 

Og begynne og diskutere ting som er det jeg vil kalle off-topic i forhold til tråden blir bare for dumt. Lag deg heller egen tråd.

 

 

For at jeg ikke skal gå off-topic jeg også:

@ Trådstarter:

 

Det viktigste nå er at du er der for henne, hun trenger det. Samme om det var et selvmordsforsøk eller et rop om oppmerksomhet. Og se nå for guds skyld og kom deg av msn og i det minste ring henne, og har du muligheten drar du de 90milene opp til henne.

Lenke til kommentar

herregud mennesker!

Det er da ikke vår jobb å avgjøre om dette er et skrik om oppmerksomhet, eller the real deal.

I hvert fall ikke ut i fra det lille vi veit om personen. Så syns folk kan ha såpass respekt for TS og dama hans at vi gir konstruktive råd i stedet for å avfeie dette som ingenting. Syns vi skal være sinnsykt forsiktige med å dra sånne konklusjoner ut i fra noen få setninger. SPESIELT på et så alvorlig tema som selvmord.

 

Uansett.. til TS:

Snakk mye med henne på telefonen. Har du ikke muligheten til å dra til henne, er telefon det beste du kan gjøre foreløbig. Få henne til å forstå at du er der for henne, og at hun ikke er alene. Få henne til å fokuserer på alle de gode tingene som skjer i livet hennes, og alle menneskene rundt henne som er glad i henne og som bryr seg. Snakk mye med henne, og snakk om alt og ingenting. Snakk litt om det hun går igjennom, så dra samtalen over på noe helt annet. Noe hyggelig du eller dere har gjort i det siste. Så kan du dra samtalen tilbake til henne igjen.

På den måten vil hun føle seg komfortabel med å snakke om det, etter som hun får de små pausene i samtalen hvor dere snakker om noe hyggelig.

Få henne til å oppsøke fastlegen sin, og ta en prat med den personen. Nå vet ikke vi hvor seriøst dette er, men et legebesøk kan i hvert fall ikke gjøre ting værre enn det det er.

 

Det viktigste er at du viser støtte, og viser at du er glad i henne. Kom deg av MSN, og plukk opp telefonen. Hun trenger å høre stemmen din.

 

Lykke til

Lenke til kommentar

De færreste tar selvmord etter at de sier de skal ta selv mord til noen, da er det skrik om hjelp(noe som kan lede til selvmord viss det ikke gjøres noe)

 

De fleste som tar selvmord bare gjør det, enten så har de gjørt halv hjertige forsøk før eller så kommer det helt ut av de blå.

 

Men selv om det bare skulle være et skrik for hjelp eller et virklig forsøk, så er det like viktig å få hjelp av noen som kan dette.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...