Gå til innhold

EF 50mm f/1.4 USM eller EF 85mm f/1.8 USM?


Anbefalte innlegg

Har titta på disse to, men man kan jo ikke få begge... I år har jeg planlagt å kjøpe to objektiver, en av disse + et lyssterkt 17-55mm eller no. Uansett så er det vanskelig å få tak i et virkelig lyssterk objektiv om det ikke er fast. Derfor velger jeg å kjøpe fast først.

 

Har allerede en 28mm f/2.8, kan greie meg med det som videste fram til sommeren, så stresser ikke med zoomen. Tilbake til topic.

 

Hva utgjør egentlig f/1.4 i forhold til f/1.8, er det noe å grine over? Hvem har den beste optikken av de to? Ser for meg at 85mm er perfekt til litt avstand, bilder av sport, konserter etc. mens 50mm kan gjøre seg godt til close up i hjemmet. Litt 50/50 på bruksområdet, siden jeg egentlig kommer meg opp i begge situasjoner. Det som avgjør er vel byggekvalitet, optikk, etc.

 

Om man ser bort ifra brennvidde, hva er det beste objektivet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du ønsker mulighet til å ta gode portretter inne på begrenset plass så syns jeg nesten du er nødt til å velge 50mm. 85mm vil i de fleste tilfeller bli for trangt innenfor husets fire vegger, riktig nok hvis du ikke bor i et palass :)

 

På konserter og sportsarrangementer vil du nok savne den ekstra tele'n. Men som sagt, da vil du nok spolere mye av innebruken. Det er jo ikke så lett å gå bakover når man har en vegg bak seg. Lettere er det ofte å gå framover hvis brennvidden ikke rekker til.

 

Hva med å bytte ut 28mm'en etter hvert med en litt mer lyssterk 30-35mm og i tillegg kjøpe en 85mm, eller omvendt? Da vil du ende opp med god fastoptikk som kan dekke mye.

Riktig nok er 30-35mm en del kortere brennvidde enn 50mm, men etter min mening er den mer allsidig til innedørsbruk der plassen er begrenset, og skulle den ikke strekke til er det, som sagt, ofte lettere å gå framover enn bakover når man befinner seg innendørs.

 

F.eks Sigma 30mm F1.4 EX DC HSM.

Canon EF 35mm F2.0 til en drøy tusenlapp mindre (2400,-) kan være et greit alternativ.

Endret av Andreasfe
Lenke til kommentar

EF 85mm f/1.8 USM er et supert objektiv. Skarpt og raskt fokus.

Nydelig til portrettfoto på stor blenderåpning (men det er mange her som mener at det er for trangt. Trangt til hva?). Det kommer litt ann på hva slags portrett du ønsker å ta. For vid brennvidde til hodeportrett gir distorsjon og perspektivfeil, når du kommer for nærme. Se hvilke brennnvidder Morten Krogvold bruker på sine portretter. Han går heller aldri helt opp i ansiktet på modellen.

 

f1.4 kontra f1.8 (halvt blender trinn). Hvis du tenker 50mm, så er det stor forskjell på objektivene. f1.4 versjonen er skarpt på f1.8, mens f1.8 versjonen er først skarpt fra f2.8 og oppover (se testen i AKAM).

 

Et anvendbart vid-til-normal-zoom er Tamron 17-50/f2.8. Det er mange som anbefaler dette objektivet som erstattning for "KIT"-objektivet.

Bruker det selv (fast på den ene 30D'n min). Bruker dette og 70-200/f4 på de fleste konserter, i tillegg til 85'n.

Endret av xST©NE2005
Lenke til kommentar

Nei, jeg tenkte aldri på 50mm f/1.8, leste testen for et par uker siden, og f/1.4'n gruser jo f/1.8'n. Som sagt 28mm'rn funker perfekt til innebruk, derfor jeg ikke stresser med Tamron 17-50/f2.8 ( eller lignende ) som jeg har sett på, men tror den gikk i glemmeboka da jeg faktisk har lyst på objektiver designa for fullformat, så jeg slipper å kjøpe/selge når jeg kjøper nytt speilrefleks. Tamronen er vel spesielt designa for crop?

 

85mm vil på en måte være litt trang inne ( sikkert veldig ok til close-up portretter ), men til innebruk har jeg jo allerede et godt objektiv vis jeg skal få med litt ekstra, er jo like mye ute som inne, og 85mm ble jo egentlig tenkt som fest/samlinger/konsert/sport etc, men vurderte også 50mm f/1.4, først fordi den har f/1.4 ( halvt blendertrinn var ikke mye nei ).

 

Vil nok antakeligvis kjøpe det objektiv som har best byggekvalitet og optikk. Hvis det finnes et fasitsvar på dette da ^_^

Lenke til kommentar
Hva utgjør egentlig f/1.4 i forhold til f/1.8, er det noe å grine over? Hvem har den beste optikken av de to? Ser for meg at 85mm er perfekt til litt avstand, bilder av sport, konserter etc. mens 50mm kan gjøre seg godt til close up i hjemmet. Litt 50/50 på bruksområdet, siden jeg egentlig kommer meg opp i begge situasjoner. Det som avgjør er vel byggekvalitet, optikk, etc.

 

Om man ser bort ifra brennvidde, hva er det beste objektivet?

Hvis du ikke tenker brennvidde er det ingen tvil - 85mm vinner.

Den har finere farger med mer "trøkk", 50mm blir mer "blass".

1.4 vs 1.8 er ikke allverden, men selvsagt - skal du ta bilder i dunkel belysning så hjelper jo alt - avhenger av hvilke situasjoner du tar bilder i.

 

Begge må, som de fleste objektiver, blendes ned for å oppnå optimal skarphet, men jeg er fornøyd med f2 på begge disse.

 

Selv om jeg mener 85mm er best så blir 50mm min mest brukt, rett og slett pga at 85 blir for trangt hjemme hos meg - men hvis du har god plass så kan selvsagt 85mm brukes innendørs, evt kan det brukes til kun "headshots" på ca 2meter med gode resultater.

 

Kjøpte begge fra B&H i fjor da dollarkursen var snillere, men idag ville jeg nok gått for EF85mm + sigma 30mm 1.4 siden 50mm også kan bli i trangeste laget ofte.

Lenke til kommentar

Jag har både 50mm 1.4 och 85mm 1.8 till en 30D. Testar också ut en 450D (för att se om det är mig eller 30D som har/är fel) så säg bara till så kan jag skjuta ett par bilder om du vill. Min personliga favorit är 85mm 1.8. Jag tror inte Canon gör många (någon alls?)objektiv som är snabbare på AF än den. Den är helt fantastisk på porträtter, sport och konserter. Till gruppfoto och dylikt är den ju seff totalt obrukelig. Jag använder båda två ca lika mycket.

 

Om du har peng och vet att du kommer att stanna på crop en stund kan jag anbefalla 17-55 2.8 IS.

Lenke til kommentar

Nå som jeg til sommern å gå over til 5D mkII, noe jeg ikke visste da jeg lagde denne tråden, kommer jeg til å koste på meg et 24-105mm f/4L, så får jeg avgjøre hvilken brennvidde av 50mm eller 85mm jeg trenger da, lysterkt objektiv blir det ihvertfall, men ikke på lenge. Tror jeg kommer til å velge 85mm da jeg ikke kommer til å eie croppen stort lenger.

Endret av victoryseieren
Lenke til kommentar
Vil nok antakeligvis kjøpe det objektiv som har best byggekvalitet og optikk. Hvis det finnes et fasitsvar på dette da ^_^

 

Helt klart 85 1.8 da. Jeg har begge og er mye mer fornøyd med 85 mm'en. 85 mm på 1.6 crop er imidlertid ganske trangt hvis du skal bruke det inne. Det er perfekt til hodeportretter osv, men hvis du skal ta bilder av f.eks barn som leker innendørs så er det håpløst.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...