Gå til innhold

Problem med treig pci-x controller

Mj12

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Har et problem med mitt nye HK og min gammle pci-x raidkontroller.

Controlleren er en Promise SX8300 pci-x 133mhz 64bit.

HK er ASUS PK5 WS

Har nå prøvd flere typer raid og jeg kommer aldri over 190MBS i read.

4x500gb 7k rpm disker i raid 0 gir ca 170 mbs read.

4x500gb 7k rpm disker i raid 5 gir ca 190 mbs read.

Er det noen som vet hva som kan være galt?

OS er Win XP pro.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

pci-x har en teoretisk max hastighet på 266 MB/s mener jeg.

PCI-X 133-MHz bus will limit the total throughput of the bus to 266 MB/s
(WIKI)

Pci-x deler båndbredde med pci, så det kan være derfor at du ikkje får mere ut av kontrolleren. Hadde du hatt en pci-express kontroller på f.eks x4 hastighet, så ville du hatt en teoretisk båndbredde på 1000 MB/S :)

Skrevet

(WIKI)

Pci-x deler båndbredde med pci, så det kan være derfor at du ikkje får mere ut av kontrolleren. Hadde du hatt en pci-express kontroller på f.eks x4 hastighet, så ville du hatt en teoretisk båndbredde på 1000 MB/S :)

Da tror jeg den Wiki'en der er feil.

Max for pic-x 64 bit er 1064 MBs

Skrevet (endret)

(WIKI)

Da tror jeg den Wiki'en der er feil.

Max for pic-x 64 bit er 1064 MBs

Det er forskjell på 133mhz og 266 mhz

Controlleren er en Promise SX8300 pci-x 133mhz 64bit.

Du kan jo prøve å oppdatere firmware på kontrolleren. http://www.promise.com/support/download/do...lity&os=100

Sjekk HDtack og hdtune. Dette er fine programmer for å sjekke lesehastigheten på kontrolleren.

Kan fortsatt se ut som du trenger pci-e kontroller for å få enda raskere lesehastigheter. Selv har jeg Areca 1680ix-12 saskontroller og Adaptec 31205 saskontroller. Begge disse er pci-e x8. Har også 2 stk LSI 3000 series sas kontrollere. Disse er pci-e x4. På LSI får jeg 220 MB/s lesehastighet med 2 stk Seagate 15k.5 sas disker i raid-0.

Lykke til videre med testingen! Håper du kommer tilbake med resultater :)

http://en.wikipedia.org/wiki/Pci-x

Edit nr 10 :p

http://www.newegg.com/Product/Product.aspx...N82E16816131002

Når en areca ARC-1120 PCI-X 64bit/133MHz klarer ca 250 MB/s med xfs filsystem, så tror jeg at din kontroller nærmer seg max hastighet gitt.

256 MB/s virker som max på pci-x 133mhz/64bit desverre. Er nok en grunn for at high-end og enteprisekontrollere er gått over til pci-e. Hvis pci-x har båndbredde på ca 512MB/s vil det si at det er halv duplex, dvs det er 256 MB/s båndbredde hver vei. opp/ned.

Endret av Nizzen
Skrevet (endret)

Uhm, tror du skal lese den wiki artikkelen om igjen. I tillegg er det rimelig lett å regne ut. Største problemet med PCI er vel at det er en delt bus, så det kan være lurt å prøve å disable lydkort, og andre ting som kan tenkes å bruke PCI bussen.

PCI 2.3 device running at 32 bits and 66 MHz on a PCI-X 133-MHz bus will limit the total throughput of the bus to 266 MB/s.

Det som menes, er at pga delt bus, så må alle enhetene snakke like fort, og med samme størrelse.

Endret av kpolberg

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...