Gå til innhold

[Løst]jogge når det er kaldt?


Anbefalte innlegg

utstyre jeg hadde på:

sokker, joggesko

Strømpebukse, og løshengete joggebukse

superundertøygenser, fleecegenser

Buff for å varme halsen

 

joggeløypa starta greit, men så kom jeg på en laang og bratt stigning. tok med ca. 10 - 15 minutter å komme meg opp denne syke stigningen, og når jeg var oppe på toppen, var det helt forjævlig å puste. kjentes ut som astma. kroppen generelt var heeelt knust og død.

 

sammenlagt:

pusten gikk nærmest av seg selv og det føltes trangt å puste.

var sinnsykt slapp og stiv i muskulaturen.

 

annen info:

det var ca. -3 - -5 grader.

 

er det temperaturen som ødelegger for meg, eller er det dårligere kondis og form av jula?

 

om det er temperaturen, hva gjør temperaturen mot en joggetur?

Endret av Skarpengland
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Tja, sei det.

Eg var no ute i shorts og ein tynn genser heilt open med berre t-skjorte under igår.

Då var det 1-2 grader. Eg hadde ikkje det problemet, berre litt i starten. Men ikkje sånn at det irriterte nei.

 

jeg kan jo si en lignende ting jeg hadde:

2 løp, ett på 6 kilometer, det andre på 4km

første løpet på 6km var det 3 PLUSS grader. løpte gjennom, og avsluttet med veldig sliten.

 

andre løpet på 4 km var det minus 3 grader og løpte greit igjennom, men avsluttet med døden i hælene, for å si det sånn.

løpte i shorts på begge.

men idag løp jeg med det som du kan lese i førstepost, og jeg ble heelt fucket opp...er vanskelig å forklare.

 

Har du jogget løypa mange ganger og du vet at du egentlig ikke opplever den slik?

 

jeg er på besøk i kristiansand nå for tiden, og fant denne løypa med bakken. idag var andre gang jeg prøvde, første gang var i går. fikk blod på tann når jeg ble sliten første gangen, og klarte å presse meg opp bakken idag, men ikke mer. klarte å jogge når jeg var gått ned motsatt stigning da.

Lenke til kommentar
Sjekk denne, forresten. Kan være nyttig.

hey, takk:D

dæven, etter jeg leste denne så er det mye som tyder på at jeg ble kroppen ble altfor kald ved toppen av bakken.

jeg brukte ikke lue (40% of the heat in your body escapes through your head)

jeg brukte heller ikke hansker/votter, og blottet armene avogtil for å føle meg frisk og kald på armene (wear mittens, very much of your body heat escapes through hands)

også stod det noe om at man senker temperaturen i kroppen når man løper, fordi den høye hastigheten i lårene og føttene gjør at det blir mer kalde vinder som senker tempen..

hm, skal prøve på nytt igjen imorra med lue og votter, og kanskje en strømpebukse til.. tror lue vil hjelpe mest..

Lenke til kommentar

Selv merker jeg bare sterk kulde (ned under -10C) etter en hard økt/løp/renn. Og da vanligvis som lett hosting og harking i noen timer etter økten. Hvis du også kjøper litt (liker ikke bruke bedre, men) bedre treningstøy vil du ikke trenge å ha på deg like mye. Jogge i fleece vil jeg og si er en uting. Blir meget fort alt for varm og våt, og skulle det skje noe da som gjør at du må stoppe en stundt kan en fort bil sjuk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...