Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Gjør-det-selv pakker


Anbefalte innlegg

I betingelsene til ADSL leverandørene står det jo at man ikke kan velge gjør-det-selv hvis man har mer enn et telefonuttak.

 

Er det noen som har prøvd seg på dette allikevel??

 

Leste i en installasjonsguide for ADSL at det eneste som var viktig var å koble det til det første uttaket i huset, fordi alle uttak som var forran ikke ville fungere lenger. Mener også at jeg leste noe om å klippe over en ledning, fysisk, men husker ikke helt hvordan det var...

 

Er jo litt surt å bruke masse penger på en installatør, hvis han bare kommer hjem, plugger i ledningene på 2 min, og stikker igjen.....det kan man jo alltids klare selv liksom...

 

Det kjipe er hvis det skulle være noe galt, da sitter man jo med skjegget i postkassen(hvis man har skjeggvekst da).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er som du sier slik at man skal koble til hovedkontakten i huset ditt (det første punktet). Poenget med at man trenger montør er vel for at du skal få koblet opp resten ut uttakene dine riktig. Men dersom man er bittelitt fingernem er det vel neppe noe problem å fikse dette selv.

 

Andy

Lenke til kommentar
I betingelsene til ADSL leverandørene står det jo at man ikke kan velge gjør-det-selv hvis man har mer enn et telefonuttak.

 

Er det noen som har prøvd seg på dette allikevel??

 

 

Det er ingen stor kunst men når man ser på folk sin evne til og rote til de enkleste ting forstår jeg godt at man ikke anbefaler folk og klippe løs på linja.

Lenke til kommentar

er ingen problem dersom en ikkje bruker dei andre kontaktene etterpå, eller kobler dei slik at dei er kobla "etter" filteret. ingen problem å gjere sjøl, og ingen som kan nekte deg å gjere sjøl. Telenor "eig" linja til husveggen din, eller det første koblingspunktet. deretter gjer du det du vil, berre du gjer det rett!

 

tgg

Lenke til kommentar

så altså: så lenge jeg kobler adsl'en på første uttak, så skal alt gå bra? Og hvis jeg ikke kobler på første så funker ikke uttakene før dette uttaket? Har jeg forstått det riktig? Er det noen andre feller jeg må se opp for?

 

Er nemlig lysten på en Tele2 linje til høsten når jeg flytter, og derfor er jeg på infojakt for tiden....

 

Hvordan vet man hvilket som er det første uttaket, er det bare å kikke etter hvor ledningen kommer inn i huset?

 

takk for alle svar....keep 'em coming :)

Lenke til kommentar
så altså: så lenge jeg kobler adsl'en på første uttak, så skal alt gå bra? Og hvis jeg ikke kobler på første så funker ikke uttakene før dette uttaket? Har jeg forstått det riktig? Er det noen andre feller jeg må se opp for?

Hvordan vet man hvilket som er det første uttaket, er det bare å kikke etter hvor ledningen kommer inn i huset?

 

 

Ja på begge.

Lenke til kommentar

Har du isdn fra før er det usannsynlig lett, bare koble ledningen som går inn i isdn boksn inn på "splitteren" (Der det står "line" el.l) Den utgangen på splitteren som viser data, skal til dataen, og den som viser en telefon skal inn i isdn boksen.

 

Det er gode tegninger i veiviseren du får med på gjør-det-selv pakka.

Lenke til kommentar
så altså: så lenge jeg kobler adsl'en på første uttak, så skal alt gå bra? Og hvis jeg ikke kobler på første så funker ikke uttakene før dette uttaket? Har jeg forstått det riktig? Er det noen andre feller jeg må se opp for?

 

 

For å sei det enkelt: alt du skal koble til må koblast til filteret. det fins sikkert fleire ledige par i ledninga så der du setter filteret/modemet kan du koble tlf signalet frå filteret tilbake/vidare til dei andre kontaktene.

alt er mulig berre det er nok par i ledninga.

 

tgg

Lenke til kommentar
Har du isdn fra før er det usannsynlig lett, bare koble ledningen som går inn i isdn boksn inn på "splitteren" (Der det står "line" el.l)

 

Ganske mange ISDN-bokser har ikke RJ45 plugg på inngående linje og da må man klippe og montere en slik på ledningen.

Lenke til kommentar

Det gjelder vel gamle isdn bokser det da vel. Trodde alle isdn bokser hadde det jeg...

 

Har hatt isdn noen år, og har nå i alle fall RJ45 plugg. Det var bare å plugge rett i splitteren.

 

Uansett, på telenor pakka er det nå flere gode illystreringer på hvordan det skal kobles. Anbefales å gjøre det selv, med mindre du mår mekke RJ45 plugg da, da er en elektriker å anbefale.

Det koster så mye mindre å gjøre det selv.

 

BTW: Er det ikke å få tak i slike plugger du putter inn i analoge kontakter med tp-utgang??

Skaff en slik en, og stapp i det første utaket, og deretter inn i splitter.

Ut fra splitteren må du putte den i neste kontakt.

Tror du må kutte kabelen som går mellom de to kontaktene.

Lenke til kommentar
der jeg skal flytte til er det kun analoge telefonuttak, såvidt jeg husker. Byr dette på mange ektra problemer da eller.....

 

ingen, det gjer det berre enklare.

I dei fleste tlf ledningar er det minst to par. det eine bruker du til inn linje til filteret og det andre til analogt signal frå filteret til telfonapparat. filteret putter du derfor på den kontakta du vil. må berre koble om tlf kontaktene.

 

tgg

Lenke til kommentar
Det gjelder vel gamle isdn bokser det da vel. Trodde alle isdn bokser hadde det jeg...

 

Har hatt isdn noen år, og har nå i alle fall RJ45 plugg. Det var bare å plugge rett i splitteren.

 

 

Det er jo opptil montøren og velg løsning og det er raskere for montøren og klipse fast inngående linje til ISDN-boksen enn og rote med RJ45-plugger.

I dag kan det nok hende de bruker plugg uansett i og med ADSL GDS-pakke krever dette.

Lenke til kommentar

Det er ingen stor kunst men når man ser på folk sin evne til og rote til de enkleste ting forstår jeg godt at man ikke anbefaler folk og klippe løs på linja.

 

Og å slippe litefingernemme folk løs på linjer med 110V i er litt dumt. (jeg klarte å få alt til å fungere hos meg på kort tid)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
der jeg skal flytte til er det kun analoge telefonuttak, såvidt jeg husker. Byr dette på mange ektra problemer da eller.....

 

Neida, absolutt ikke noe problem !

 

Bor selv i et hus hvor jeg KUN hadde analoge uttak. Jeg spurte spesifikt om det når jeg bestillte ADSL fra Telenor for over ett år siden, og det skulle ikke være noe problem (og det var det heller ikke). Når jeg sa opp avtalen med de og byttet til Tele2, så fikk jeg beskjed om at jeg MÅTTE ha en installatør til å sette det opp. Det var fordi det var noe med 2 analoge uttak eller noe slikt.... :o

 

Dette sa han "svette" fyren :grumpy: på kundeservice til tross for at jeg fortalte han at jeg hadde ADSL som fungerte, og at jeg hadde satt opp utstyret selv. Jeg kunne ikke forstå at det skulle være noe anderledes med utstyret fra de, og sa at han bare skulle sende meg gjør-det-selv-pakken, så skulle jeg heller ringe hvis det var noe som ikke gikk. Han avsluttet med et spydig : Lykke til...!

 

Han ble nok sur fordi han ikke får noe særlig provisjon på en så liten sum :evil: , så han prøvde å "prakke på meg" en installatør, tenker jeg... UANSETT... alt fungerer perfekt i dag, så bestill en GDS-pakke, og sett i gang !! :smile:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...