Spielhaug Skrevet 24. desember 2008 Skrevet 24. desember 2008 Har et merkelig problem. PC'en starter ikke opp skikkelig hver gang. Prøvde chkdsk /R, når jeg restarta maskina fikk jeg beskjed om at filtypen var raw, og at kontroll ikke var mulig. Windows (XP) starter fremdeles opp som vanlig (med en bomstart, eller heng omtrent hver 3.gang) Her er det noe som ikke er helt som det skal. Hvordan sjekke en RAW-disk for feil? (Spesielt en systempartisjon) Hvordan endre en RAW-disk til NTFS igjen? Fant en Trojaner med spybot og fjernet den. Problemet med heng og sånt fantes før denne ble fjernet. RAW-greiene fant jeg først etter trojaneren var fjerna, mulig problemet var der før også...
Hårek Skrevet 24. desember 2008 Skrevet 24. desember 2008 RAW betyr at det ikke er noe filsystem på partisjonen. Her er et diagnoseprogram som inspiserer partisjonstabeller og bootsektorer. Gjør det mulig å finne ut hva som er galt. Last ned denne filen, kjør programmet, og legg MBRlist.txt og BPBxlist.txt filene som vedlegg i svaret. http://home.online.no/~paulsen8/MBRlister.zip
Spielhaug Skrevet 24. desember 2008 Forfatter Skrevet 24. desember 2008 Rart at det skal være RAW og dermed ikke noe filsystem på systempartisjonen som tross alt starter windows.... vel-vel, her er diagnosefilene: MBRlist.txt BPB0list.txt BPB5list.txt
Hårek Skrevet 25. desember 2008 Skrevet 25. desember 2008 Partisjonstabellen er OK. Men den finner at backup bootsektor er slettet. Vet ikke helt om det er sammenheng med problemet ditt. Mulig du får en lesefeil på en sektor under oppstart. Kan være en ide å sjekke disken med fabrikantens diagnoseprogram. Du finner disse på UBCD. http://www.ultimatebootcd.com/ Den 8GB disken er kanskje en minnepinne? Den har ingen partisjonstabell, så programmet har ikke håndtert den riktig.
Spielhaug Skrevet 25. desember 2008 Forfatter Skrevet 25. desember 2008 Takk for all hjelp så langt! Skal prøve ultimate bootcd og se om den finner noe. Hvis ikke så funker jo harddisken enn så lenge, men jeg liker jo ikke at det er feil på den... 8Gb'en er helt riktig en usb-stick :-)
wiberos Skrevet 25. desember 2008 Skrevet 25. desember 2008 God Jul Spielhaug , hårek, og alle andre. Den 8gb flash disk, blir vel uten partitioner hvis den formateres i Windows og hvis ikke andre progs har allerede skrevet info på den, dvs i partitionstabellen? eller? Vi kan partitionere i Vista, som og støtter usb booting. Når du snakker om Raw-disk, er det kontroll (chkdsk) fra inn windows eller fra Recovery. Har du alle de symptomene, når du holder usb frakoplet, og bios entres for kontroll, om at hardisk er valg under boot?
Hårek Skrevet 25. desember 2008 Skrevet 25. desember 2008 God Jul, wiberos. USB sticken er vel formatert som en floppy, da er det bare en bootsektor og ingen MBR. MBRlister viser da bare rubbish.
Spielhaug Skrevet 26. desember 2008 Forfatter Skrevet 26. desember 2008 (endret) God Jul Spielhaug , hårek, og alle andre. Den 8gb flash disk, blir vel uten partitioner hvis den formateres i Windows og hvis ikke andre progs har allerede skrevet info på den, dvs i partitionstabellen? eller? Vi kan partitionere i Vista, som og støtter usb booting. Når du snakker om Raw-disk, er det kontroll (chkdsk) fra inn windows eller fra Recovery. Har du alle de symptomene, når du holder usb frakoplet, og bios entres for kontroll, om at hardisk er valg under boot? God jul, ja! 8Gb flash'en er egentlig uinteressant. Den sto bare i når jeg overførte MBR-testprogrammene fra bærbar til stasjonær. Når jeg snakker om RAW-disk, så er det chkdsk fra recovery jeg mener. Får ikke kjørt Chkdsk med feilretting når jeg er i windows. Grunnen til jeg vil kjøre med chkdsk /r, er at chkdsk rapporterer "retter feil i volumpunktgrafikken" og "det ble funnet problemer i filsystemet" og det liker jeg ikke. USB er vanligvis frakoblet, ja. Forsto ikke helt hva du mente med entring av bios. Harddisk er valg etter usb og cd-rom. Som sagt bruker jeg ikke usb som startup, med mindre jeg driver feilsøking som jeg gjør nå. Endret 26. desember 2008 av Spielhaug
wiberos Skrevet 26. desember 2008 Skrevet 26. desember 2008 jeg trenger å forstå: -når du får Raw fra recovery consol, kommer du ikke til noe C:\windows du, men til kun C:\ er det riktig? Som sagt bruker jeg ikke usb som startup, med mindre jeg driver feilsøking som jeg gjør nå. - hvis du starter med usb (det betyr at du har compute din sak) får du kjørt kommando ...diskpart..? -starter du recovery fra CD plate? trengte du noen drivere under Windows installasjon? -siden du prøver på chkdsk fra Windows, får du og mulighet å merke at kontrollen vil finne sted ved neste restart, og blir utført,med repair flag selvfølgelig. Blir det da feilmeldning om feil i filesystem registrert gang, på gang, på gang uten det der ut at blir fikset? -vil commando via Windows cmd <fsutil dirty query C:> gi deg svar som: Volume C: is dirty.....eller?
Spielhaug Skrevet 27. desember 2008 Forfatter Skrevet 27. desember 2008 -når du får Raw fra recovery consol, kommer du ikke til noe C:\windows du, men til kun C:\er det riktig? Tror jeg har misforstått litt her. Når jeg kjører chkdsk /R fra windows, får jeg ikke kjørt dette fordi disken er låst (eller noe sånt). Får mulighet til å kjøre chkdsk ved neste omstart og det er DA jeg får beskjed om at disken er RAW og chkdsk ikke kan kjøres. Jeg har nok ikke kjørt noe recovery ennå, men det nærmer seg... 3 omstarter trengtes idag, før jeg kom inn i windows... Som sagt bruker jeg ikke usb som startup, med mindre jeg driver feilsøking som jeg gjør nå. - hvis du starter med usb (det betyr at du har compute din sak) får du kjørt kommando ...diskpart..? Dette skjønner jeg dessverre ikke... -siden du prøver på chkdsk fra Windows, får du og mulighet å merke at kontrollen vil finne sted ved neste restart, og blir utført,med repair flag selvfølgelig.Blir det da feilmeldning om feil i filesystem registrert gang, på gang, på gang uten det der ut at blir fikset? Ja, får muligheten til dette, men som sagt, det er da jeg får beskjed om RAW system, og at chkdsk ikke kan kjøres på disken. -vil commando via Windows cmd <fsutil dirty query C:> gi deg svar som: Volume C: is dirty.....eller? Får som svar at volumet c: ikke er skadet
wiberos Skrevet 28. desember 2008 Skrevet 28. desember 2008 - hvis du starter med usb (det betyr at du har compute din sak) får du kjørt kommando ...diskpart..? Jeg tenkte siden du nevnte usb---recovery osv, at du hadde laget noe sak med usb som bootdevice, uten partitionstabell, men at du brukte kun bootsector og dermed at du hadde laget noe som lastet kun i ram, men som var ikke i stand å initialisere noe som helst, derfor nevnte ,,,diskpart commando, for å bekrefte at noe slik var tilfelle. Ikke sikkert du forstår det her heller, men det er ikke din feil. Nei det er litt merkelig det der. Du kan derimot kontrollere, etter at du prøver chkdisk fra windows igjen, men du rebooter ikke, på: <regedit> i kjør kontrollere deretter KHEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\Controlset001\Control\Session manager Hva står på <BootExecute>? For å ungå at chkdsk utføres ved neste start, Via cmd ---utføre <chkntfs /D> Det er andre ting da man kunne se rund booting, det vil si drivers\services, som eventuelt ikke er som det skal. Men det blir bare med at jeg nevner det her.Fordi det er da registry saker, og vi går ikke inn der mer enn det ovenfor. Det andre som vi kunne se da er: Disken din har ikke backup sector. Wonder hvorfor. Har du vært i noe problemer med den disken før? Har du extend den opprinelig C:\ partition? til å gjelde hele disken? Her du kunne bruke dskprobe.exe og søke på offset <0003> og for characters <ntfs>. det er offset som kan ikke veksles så enlelt, eller på offset <01a2> og characters <Ntldr>. Det vil vise veldig fort om det finnes flerre bootsectorer på disken din, og dermed vi kan se på mulighetene der.
Spielhaug Skrevet 28. desember 2008 Forfatter Skrevet 28. desember 2008 Du kan derimot kontrollere, etter at du prøver chkdisk fra windows igjen, men du rebooter ikke, på: <regedit> i kjør kontrollere deretter KHEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\Controlset001\Control\Session manager Hva står på <BootExecute>? Her står det autocheck autochk /r \??\C: isdelete autocheck autochk* Har du vært i noe problemer med den disken før?Har du extend den opprinelig C:\ partition? til å gjelde hele disken? Her du kunne bruke dskprobe.exe og søke på offset <0003> og for characters <ntfs>. det er offset som kan ikke veksles så enlelt, eller på offset <01a2> og characters <Ntldr>. Det vil vise veldig fort om det finnes flerre bootsectorer på disken din, og dermed vi kan se på mulighetene der. Det har ikke vært problemer med denne disken før. Det er en rimelig ny Samsung SATA disk som fulgte med en ny pc fra ca juni iår. Ble bootet opp fra fabrikkinstallasjon, ingen problem. Har ikke rota med partisjoner. Jeg lurer på om det enkleste hadde vært pistol (reformat), siden dette ikke er min egen pc og jeg bare er på besøk...
wiberos Skrevet 28. desember 2008 Skrevet 28. desember 2008 Her står det autocheck autochk /r \??\C: isdelete autocheck autochk* Forstår du hva det betyr? Når det gjelder pistol (reformat) Vær forsiktig, mulig det kan bli Pistol (nakkeskudd). Derfor kan du legge ut bilde fra diskbehandlingen slik at du forstår litt bedre, før du prøver deg på noe som helst.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå