Gå til innhold

Fotografering i "lys-svake" omgivelser


Anbefalte innlegg

Støy er ikke noe problem for meg heller. Men etter at jeg investerte i en canon 580EX II blitz til mit 350D så knipser jeg alle snapshots av familiesaker med den. Jeg bouncer blitzen oppover og bruker det hvite reflektor kortet som er innebygd.

Låser blitzsync til 1/200 og skyter ivei på forskjellige blendere alt ettersom hvilken effekt jeg ønsker. Tar da alle bilder på iso 100. Stemningen blir flott bevart og det blir en fin og varm stemning i bildene.

 

En ting som overasker meg til stadig på dette forumet er mennesker som vil ha gode objektiver til innedørs bilder uten blitz. Jeg mener den første investering folk med dslr kamera bør gjøre er å kjøpe en ekstern blitz før de kjøper objektiver. MEd en ekstern blitz tar du flotte bilder uten å ødelegge stemningen. Kan over hodet ikke sammenlignes med innebygd blitz.

 

Men kansje folk synes det blir for mye å drasse rundt på ? jeg for mindel reiser aldri på familie selskap uten den eksterne blitzen som da alltid er montert på mitt 350 som også har ekstra batterigrep og et sigma 30mm f1.4 objektiv. En genial kombo til slikt bruk.

 

Jeg legger ved noen eksempler, dette er tilfeldige snapshots gjort idag på en julemiddag. Disse bildene hadde ikke vært mulige uten en god ekstern blitz, selv om jeg har en sigma 30mm f1.4 ! Alle bilder er tatt med ekstern blitz.

Alle bilder er tatt innendørs på kvelden i typisk stue belysning.

 

post-154169-1230420459_thumb.jpg

post-154169-1230420490_thumb.jpg

post-154169-1230420511_thumb.jpg

post-154169-1230420531_thumb.jpg

post-154169-1230420546_thumb.jpg

post-154169-1230420574_thumb.jpg

post-154169-1230420591_thumb.jpg

Endret av FotoDilla
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
En ting som overasker meg til stadig på dette forumet er mennesker som vil ha gode objektiver til innedørs bilder uten blitz. Jeg mener den første investering folk med dslr kamera bør gjøre er å kjøpe en ekstern blitz før de kjøper objektiver. MEd en ekstern blitz tar du flotte bilder uten å ødelegge stemningen. Kan over hodet ikke sammenlignes med innebygd blitz.

Her må jeg si meg helt enig. Selv om du går fra f/2.8 til f/1.4 så er det tross alt kun 2 trinn, samt at du mister mye av komposisjonsmuligheten i forhold til ønsket dybdeskarphet etc.

Lenke til kommentar

Har sett litt på Lumiquest sine softbox/bouncere til bruk for blits, men akkurat nå er det prisen på blits som hindrer meg ( kamera koster jo ingenting i forhold til utstyr ), har blitt veldig imponert over hvordan bildene blir med det. Selv om jeg er en av de som ikke vil bruke blits om jeg ikke må. Men om man ikke bruker blits, men lav blender får man jo et problem, liten dof, det er jo ikke morro når halvparten av folka rundt bordet blir uklare ^_^

 

Har også lært noe nytt i år, lysrør + andre lyskilder ødelegger hvitbalansen. Uansett hvordan jeg stiller og vender er det ikke noe en kan gjøre. Får vel bytte til et "dagslys"-lysrør eller noe.

Lenke til kommentar

Det nærmer seg nok anskaffelse av Gary Fong-sett for meg og mine brødre. Jeg har en brukbar softboks fra Lumiquest nå, som jeg ikke har fått brukt til noe seriøst enda. Blitskabel er nok på vei ganske kjapt (noe som er årsaken til at jeg ikke har brukt softboksen noe særlig enda). Men jeg trenger noe idiotsikkert til reportasjebruk, og da er en kraftig blits med en Fong Lightsphere vanskelig å slå.

 

Årsaken til at vi velger Fong er ganske søt. Gary Fong var nemlig promdate for min svigerinne da hun studerte i USA på åttitallet, og de er fremdeles i kontakt. Vi lar henne ta seg av bestillingen, siden hun også har glede av min brors E-510. Hans FL 36 er kanskje ikke verdens kraftigste blits, men det bør holde til mindre rom.

 

Btw: Den godeste George W. Bush er ikke en spesielt populær person på Akam har jeg fått inntrykk av. Da kan det kanskje være en litt morsom detalj å tenke på at Lightsphere er et kanadisk produkt. Årsaken er at Gary Fong faktisk emigrerte til Canada for noen år siden fordi han ikke orket å bo i Bush' Usa. Han er ikke republikaner, for å si det mildt. Det ville da også overrasket meg hvis han var det, siden han har datet min svigerinne (som har hjartet på rette staden).

Lenke til kommentar
Btw: Den godeste George W. Bush er ikke en spesielt populær person på Akam har jeg fått inntrykk av. Da kan det kanskje være en litt morsom detalj å tenke på at Lightsphere er et kanadisk produkt. Årsaken er at Gary Fong faktisk emigrerte til Canada for noen år siden fordi han ikke orket å bo i Bush' Usa. Han er ikke republikaner, for å si det mildt. Det ville da også overrasket meg hvis han var det, siden han har datet min svigerinne (som har hjartet på rette staden).

Med andre ord; det finnes noen amerikanere med vettet i behold? De flytter muligens hjem igjen i løpet av våren da :hmm:

 

Fra spøk til revolver; Lightsphere'en til Gary høres veldig spennende ut. Det er noe jeg har lst til å prøve ut. Det passer mitt behov for kunstig lys. Så kan gutta boys i mitt nærområde kose seg med CLS, PW, stativ, osv.

 

Tom

Lenke til kommentar

De gutta er blitt så avanserte lyssettere at de ikke får tid til å fotografere lenger snart. De blir bare sittende å klusse med kabler, sendere, mottakere og stativer til modellen har drukket seg ihjel av kjedsommelighet :p .

 

Neida, dere er så flinke, så. Er det mange av dere som har drømmer om å jobbe i studio når dere blir store? Sett bort fra dere to som faktisk gjør det allerede.

Lenke til kommentar

Å si at en ekstern blits er bedre enn popup når det gjelder å ødelegge stemningen blir veldig feil. Den ødelegger ikke stemningen på bildet, men stemningen ellers kan bli påvirket av lysglimt.

 

Eksempelbildene til Fotodilla kunne like godt være gjort uten blits med rett bruk av gitt utstyr, så lenge man faktisk takler støy på 100% forstørrelse.

 

Selv har jeg både lyssterk optikk og trådløs blits via CLS. Blitsen er fin på oppstilte bilder, mens lysstyrken gjør det mulig å fange øyenblikkene på en litt mer diskre måte. Selv om man er glad i fotografering bør man klare å tilpasse seg situasjonen og vite når det passer seg å tenke på teknisk perfeksjon - og når det IKKE passer.

 

tomsi42: har ikke du trådløs blits på olympusen?

Lenke til kommentar

Jeg foretrekker helt klart lyssterk fastoptikk fremfor blits, men det beste er selvsagt å kunne benytte begge deler.

På julaften var det CLS med SB800 på stativ, bouncet av veggen med +1EV, og den innebygde blitsen til innfylling med -1EV:

post-65389-1230463516_thumb.jpg

Iso800 for å få med mest mulig av det naturlige lyset, for å bevare stemningen.

 

I går var det Hakkebakkeskogen, og da er blits uaktuelt:

post-65389-1230464303_thumb.jpg

Sigma 30/1.4, D300, Iso 6400, f/1.4, 1/40sek

Lenke til kommentar

Joa selvfølgelig er det nødvendig med god og lyssterkt objektiv

hvis man ikke har mulighet for blitz. ISO 1600 er "smertefult" på eos 350D så 800 ISO er egentelig maks. og med blender på 1.4 er det nesten

utelukket og ta noe annet en type portrett bilder, gruppe bilder går jo ikke på en slik blender med mindre alle sitter på rekke dønn rett :)

Jeg liker veldig godt og ta portrett snapshots uten blits på stor blender da bakgrunnen blir pen.

 

Poenget mitt er bare at mange tror blitz uansett er det samme som likbleike mennesker som er helt utbrente, noe som ikke stemmer hvis man benytter en ekstern blitz korrekt.

 

Dessutten krever det mye kunnskap og gode ferdigheter og benytte objektiver på blendere fra 2.8 og nedover.

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke om du helt overser sportsfelgene? Er litt lei meg for at du ikke skryter av dem :)

 

Når det gjelder blits, så er jeg i lese-"mode" for tiden.

Du verden hvilke muligheter (iallefall ser det slik ut på eksempelbildene) det gir om man velger det som er rett i situasjonen.

 

Så i stedet for å finne den skyldige i julekrim, så skal jeg prøve å finne ut litt av mysteriet blits.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...