Gå til innhold

Fotografering i "lys-svake" omgivelser


Anbefalte innlegg

Jeg er da en nybakt speilrefleks-fotograf.

Har mitt 400D som høyre hånd, og nå som julen er rett runft hjørnet hadde jeg kunne tenkt meg å ta mange gode bilder uten å måtte bruke flashen (auto) hele tiden.

 

Objektivet mitt er 18-55 IS, og stativ er noe jeg ikke har.

 

Saken er den at jeg "sliter" litt å ta skarpe bilder i redusert lys. Jeg vrir knotten på "P" og prøver å ta bilde av f. eks juletreet, men lukkertiden (noe som jeg ikke kan så mye av) er litt for lang (ikke "klick", men "kli-ick"), som skaper uklart bilde.

 

Isoen har jeg hatt konstant på 400, har aldri prøvd å bytte heller (grunnet lite erfaring).

 

Så, lurtepå om noen vet om noen guides, eller som kan gi litt tips til hvordan å ta bilder i "reduserte lysforhold". Trenger ikke å virke mørkt/svakt lys for det blotte øyet, men for kameraet er det det. Ute i sola har jeg ingen problem med å ta skarpe bilder grunnet så mye naturlig lys, men når det kommer til inne-bilder/ute-bilder på ettermiddagen/kvelden når solen ikke er der, eller i svakt lys, så blir det andre boller.

 

Mobiltelefonen min (Nokia N82) har ingen problemer med lang lukkertid i "mørkere omgivelser", da den autofokuserer og knipser bildet like fort med mye lys kontra mindre lys.

 

Er ganske ny med speilrefleks som sagt.

Uansett, håper jeg kan få hjelp til å ta skapre(-re)/klare(-re) bilder!

 

Mvh

//Requi

Endret av Requi
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Evt. kan du bruke hyller, bord, gjerdetoppar og liknande som "stativ" når du skal ta bileta dersom det er denslags i nærleiken, og ha lang lukkertid. Gjerne kombinert med litt forsinkelse på utløysaren, slik at du slepp å bevege på kameraet idet du slepp knappen.

 

Ellers blir det som Sportlive. sa - Opp med ISO-følsomhet, eit ordentleg stativ og/eller meir lyssterk optikk.

Lenke til kommentar

Det objektivet du har har variabel blenderåpning,dvs. på 18mm så har du største "mindre tall" blenderåpning på f/3.5 og på 55mm så får du som største blenderåpning f/5.6.

 

Så med og sette objektivet på 18mm og gå nærmere så klarer du litt raskere lukkertider.

Du kan også sette kameraet på ISO 800 og bruke høyest jpg oppløsning eller aller-helst rawformat.

 

Det beste alternativene er og kjøpe et mer lyssterkt objektiv eller blits,dette etter hvor mye penger du har igjen nå i julastria :)

 

Ser to rimelige alternativ når det gjelder objektiver.

Det første er og bytte det du har med tilsvarend nyere objektiv fra Canon 18-55 IS dette objektivet har is,noe som gjør at du kan ha litt lengere lukkertider og fordet unngå rystelser,i tillegg så er det endel bedre fotografisk sett.

 

Eller du kan gå for et fastobjektiv Canon 50mm f/1.8,dette objektiver er ganske greit og begynne med både når det gjelder fastoptikk og større brenvidde,spesielt når det er såpass billig.

 

Det fins mange bedre objektiver,men som så mye annet så er det lommeboken som avgjør.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar
Det objektivet du har har variabel blenderåpning,dvs. på 18mm så har du største "mindre tall" blenderåpning på f/3.5 og på 55mm så får du som største blenderåpning f/5.6.

 

Så med og sette objektivet på 18mm og gå nærmere så klarer du litt raskere lukkertider.

Du kan også sette kameraet på ISO 800 og bruke høyest jpg oppløsning eller aller-helst rawformat.

 

Anbefales ikke til portretter o.l. pga forvrengning.

Lenke til kommentar
quote

 

Anbefales ikke til portretter o.l. pga forvrengning.

 

Er forsåvid enig med deg der,fotografering av halv eller hode portretter er nok ikke det aller beste.

Men helfigur og litt av omgivelsene skulle nok gå bra,tror nok ikke dette er det største problemet for trådstarter ennå :) okke-som så kan h*n prøve seg på litt forskjellige brennvidder.

 

Ville i utgangspunktet forklare han dette på en enkel måte,så han selv kan prøve seg litt fram og forstå litt mere angående lukkertider og blendervalg.

Lenke til kommentar

Enig med Nautica her. Man tager hva man haver, og de portrettene du kan ta med objektivet ditt er de portrettene du kommer til å ta. Det er faktisk sunt å bli tvunget til å ta hensyn til slike begrensninger. Det kan faktisk ofte bli mer kreative produkter ut av slike forutsetninger. Men på sikt så bør nok mange ha en kort tele til de tette portrettene, og til det så holder en 50mm fint. Selv om jeg har uttalt meg ganske negativt til 1,8-versjonen tidligere så er det jo slik at i nøden spiser fanden fluer, og må du ha AF så er det et godt kjøp til 800 kroner.

Lenke til kommentar
Ser to rimelige alternativ når det gjelder objektiver.

Det første er og bytte det du har med tilsvarend nyere objektiv fra Canon 18-55 IS dette objektivet har is,noe som gjør at du kan ha litt lengere lukkertider og fordet unngå rystelser,i tillegg så er det endel bedre fotografisk sett.

Om du leser posten min, så ser du at jeg har IS? "Image Stabilisation".

Eller er det noe annet du mener?

Endret av Requi
Lenke til kommentar
Nei, han mener det samme.

Så, når han mente at jeg skulle bytte ut det jeg hadde med det han skrev opp, så var det en liten missforståelse med inn i bildet? Altså, han mente egentlig det jeg har? :hmm:

 

Men skal lese den guide-tråden som ble nevnt litt ovenfor. Må ta meg litt tid i morgen tidlig, før julefrokosten :) Kanskje jeg blir litt smartere etter å ha lest den.

Endret av Requi
Lenke til kommentar

Har 450D, og hender i enkelte tilfeller at jeg booster til iso 1600, men prøver å holde meg på 800 ( hvorfor det ikke er en mellomting skjønner jeg ikke, men uansett ^_^). Om du skyter i RAW vil du ikke ha noe problemer med støyen som skaper "farge", husker ikke hva den kalles, for den kan fjernes lett uten noen form for skade i bildekvalitet. Har lagt merke til at hvis man skyter i jpeg på høy iso er man dømt til å få den fargestøyen. Er sikkert programmer som fjerner den fra jpeg åsså.

 

Så har vi luminance støy, den er litt verre, for fjerner man den, fjerner man detaljer i tillegg. Man må jo tenke på hvor svære disse skal skrives ut, er jo ikke noe problem å skrive ut vanlige bilder til fotoalbumet. Så lenge man ikke skal klistre bildet på reklameplakaten i byen sier jeg ja takk til høy iso. Bedre å bevare stemninga, enn å blitse den bort.

 

Om du skal fotografere inne blir 50mm fort for trangt, om det ikke er på en litt større forsamling der det kan være greit, men er det hjemme hos foreldre etc. blir det fort for trangt.

Lenke til kommentar

Mesteparten av bildene jeg tok i går, på julaften, ble tatt på iso 800 og 1600. Som PMnormal sier, luminansstøy'n er vanligvis ikke en bad guy. Men jeg får fortsatt følelsen av at støy ikke blir godt likt i den digitale verden, det virker som at folk vil ha lavest mulig iso uansett om det ødelegger atmosfæren i rommet på grunn av blits, eller bevegelsesuskarpheter.

 

Etter den gode jula i år ser det ut som om jeg får meg et Canon 85mm f/1.8 USM. :cool:

Lenke til kommentar
Jeg skyr ikke bildestøy som enkelte andre her gjør. Om motivet er godt nok lar jeg det passere - kan ofte ta seg godt ut i svart/hvitt.

Sorthvitt iso 3200 går helt glimrende med 20D. Skal jeg først fotografere sorthvitt (noe jeg som oftest velger før jeg trykker på knappen), så kvir jeg meg ikke et sekund for å booste helt opp til hi/iso 3200.

Lenke til kommentar
Saken er den at jeg "sliter" litt å ta skarpe bilder i redusert lys. Jeg vrir knotten på "P" og prøver å ta bilde av f. eks juletreet, men lukkertiden (noe som jeg ikke kan så mye av) er litt for lang (ikke "klick", men "kli-ick"), som skaper uklart bilde.

 

Isoen har jeg hatt konstant på 400, har aldri prøvd å bytte heller (grunnet lite erfaring).

 

Avfotografering av årets juletre, et subjekt som står uforanderlig og tilgjengelig midt i stuen i dagesvis, er jo en flott anledning til å leke litt med både ISO og blender. Skal du få fullt utbytte av et speilrefleks, er det like greit å gjøre seg kjent med lukkertid, blender og ISO, først som sist.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...