Gå til innhold

Nybegynnerkamera i Usa


Anbefalte innlegg

Hei, jeg trenger nå litt hjelp til kjøp av kamera og søker hjelp hos forumet av kamera-guruer :thumbup:.

 

Jeg kom til skade for å legge det gamle kompaktkameraet i et skap. Skulle åpne døra, nok sagt. Derfor må jeg ha et nytt kamera. Jeg har siklet lenge på speilrefleks kameraer og har bestemt meg for å gå for et. Jeg befinner meg for tiden i Florida så planen er å finne en billig nettbutikk å få kameret bestillt til hotellet. Problemstillingen er: Hvilket kamera? :hmm:

 

Mine kriterier:

  • Pris rundt 4-5 tusen (650 dollar)
  • Nybegynnervennlig
  • Må være et kamera jeg kan vokse i
  • Billig og bra :yes:

Jeg har sett litt på prisene på nettbutikker her, virker som jeg kan spare rundt tusen kroner. Litt skuffende, da sko og klær koster en tredjedel av prisen i Norge. Skal bruke kameraet til sport, biler og portrett. Veldig mye med andre ord.

 

Tilbake til kameraet, som sagt så har jeg et budsjett på 4-5 tusen. Må jeg ha objektiver i tilegg? Jeg har sett litt på Nikon D90 til $829.00 (5800 kroner)men det er body only. Det vil vel si at det er uten objektiv og objektiv må jeg vel ha? Hva med D80 til 3612 kroner? Eller Nikon D80 w/Nikkor 18mm-135mm f/3.5-to-f/5.6 ED-IF AF-S lens til 4998 kroner?

 

Hvis noen er keen på å hjelpe meg med å finne et billig og bra kamera så kan du sjekke prisen i Usa på [url=http://shopper.cnet.com]http://shopper.cnet.com[/url

 

På forhånd takk, Vetle :w00t:

Endret av vetle666
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nikon D40 w/18mm-to-55mm lens: $409.00 (2863 kroner).

 

Men det er også D40x der:

 

Nikon D40x (Nikon AF-S DX 18-55mm Lens): $849.99 (5950 kroner)

 

Man kan få D40 med mange linser. Sjekk her noe jeg bør gå for?

 

Jeg leser at det har utrolig treigt autofokus, 6 megapixler og ganske få funksjoner. Har egentlig lyst på et litt mer avansert kamera som jeg kan "vokse" mer i.

Lenke til kommentar
... Jeg har siklet lenge på kompaktkameraer og har bestemt meg for å gå for et.

... Nikon D90 ...

... Nikon D80 ...

 

Dette er to forksjellige speilrefleks-kameraer og ikke kompaktkameraer.

 

Kompaktkameraer har objektiv (fastmontert - kan ikke byttes).

Speilrefleks (DSLR) har utskiftbar optikk. Ofte selges disse også uten objektiv da kjøper har dette fra før eller stiller større krav til kvalitet enn det objektivet som følger.

 

For at rådene skal være riktigst mulig bør du bekrefte om det er et kompaktkamera eller et speilrefleks du ønsker. Siden du nevner Nikon. Nikon har gode kompaktkameraer og har gode speilrefleks - høyere pris betyr normalt bedre kamera. D90 er nyere kamera enn D80 og er generelt et bedre kamera med flere muligheter.

 

EDIT: D90 og D80 er bedre enn D40

Endret av PerB
Lenke til kommentar
Oi, beklager skrivefeilen! Mente selvfølgelig speilrefleks kameraer. Hodet mitt må ha vært et annet sted :blush:

 

Jeg klarte ihvertfall og lese meg fram til det i førsteposten :)

 

Jeg ville ikke kjøpt D40/40X/60 da du ikke får autofokusmotor i disse kameraene.

Ville heller da sett på D80 eller hvis lommeboka er stor nok D90, disse kameraene har innebygget autofokusmotor,fordelen med det er at du har et bedre utvalg av objektiver og flere eldre objektiver fungerer da med autofokus.

Lenke til kommentar

Siden nybegynner-slr er så billig i Norge så er det bare tåpelig å importere det selv. Faren for en sur sitron er uansett stor med det store volumet de produseres i, og da må du sende det over dammen igjen. Og det kun for å spare noen hundrelapper i beste fall? Å selge dine rettigheter på billigsalg er dumt. Veldig dumt, når du vet hvor stor feilprosent det faktisk er på apparatene, og hvor mange som trenger hjelp i løpet av en viss periode.

 

Nei, konklusjonen er klar. Ikke kjøp D40/60/80 andre steder enn i Norge. Det er nesten ingenting å vinne, mye å potensielt tape.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Siden nybegynner-slr er så billig i Norge så er det bare tåpelig å importere det selv. Faren for en sur sitron er uansett stor med det store volumet de produseres i, og da må du sende det over dammen igjen. Og det kun for å spare noen hundrelapper i beste fall? Å selge dine rettigheter på billigsalg er dumt. Veldig dumt, når du vet hvor stor feilprosent det faktisk er på apparatene, og hvor mange som trenger hjelp i løpet av en viss periode.

 

Nei, konklusjonen er klar. Ikke kjøp D40/60/80 andre steder enn i Norge. Det er nesten ingenting å vinne, mye å potensielt tape.

 

Jeg faren min til å kjøpe mitt speilrefleks da han var i USA.

Synest jeg gjorde et godt kjøp, da jeg fikk en Sony A200 kitpakke til kun 2500kr!

Da jeg kjøpte det, kostet det rundt 5000kr i Norge. Så jeg har jo spart en del på det.

Men dollarkursen var jo lavere da, enn nå.

Lenke til kommentar

100% forskjell er en betydelig forskjell, og det var ikke det jeg svarte på. Det jeg svarte på er om det er en god deal å selge sine forbrukerrettigheter for 500 kroner +/-. DET er ikke lurt i min bok.

 

Din post er bare en hyggelig solskinnshistorie som nok ikke hjelper trådstarter i hans avgjørelse. Hvis han ikke leter etter en modell med tilsvarende avslag, og med dagens dollarkurs skal man sannelig lete godt. Gratulere med et godt kjøp, for til den prisen så vil ingen nekte på at det var et det beste valget.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Det stemmer ikke. Canon sin verdensomspennende garanti gjelder ***kun*** for objektiver, kamerahus er altså ikke dekket av denne. Dessuten så gjelder denne garantien kun i ett år.

 

I Norge så er det som kjent fem års reklamasjonsrett. I praksis så er det det samme som fem års garanti (selv om butikk og importør sikkert vil hevde noe annet).

 

Du gjorde nok lurt i å ikke kjøpe i USA med den høye dollarkursen vi nå har. På den annen side så har kamerautstyr steget kraftig i pris i Norge de siste ukene. Dette gjelder fremdeles ikke kit-prisene som det er mye kampanjepriser på men objektiver synes jeg har steget mye i pris i det siste.

Lenke til kommentar
Det stemmer ikke. Canon sin verdensomspennende garanti gjelder ***kun*** for objektiver, kamerahus er altså ikke dekket av denne. Dessuten så gjelder denne garantien kun i ett år.

 

I Norge så er det som kjent fem års reklamasjonsrett. I praksis så er det det samme som fem års garanti (selv om butikk og importør sikkert vil hevde noe annet).

 

Du gjorde nok lurt i å ikke kjøpe i USA med den høye dollarkursen vi nå har. På den annen side så har kamerautstyr steget kraftig i pris i Norge de siste ukene. Dette gjelder fremdeles ikke kit-prisene som det er mye kampanjepriser på men objektiver synes jeg har steget mye i pris i det siste.

 

Bortimot riktig,vil bare påpeke at 1 års internasjonal fabrikkgaranti gjelder kun Canon objektiver med benevnelsen L.

Og det er viktig og få utfylt/signert garantibeviset av selger.

Lenke til kommentar
Det stemmer ikke. Canon sin verdensomspennende garanti gjelder ***kun*** for objektiver, kamerahus er altså ikke dekket av denne. Dessuten så gjelder denne garantien kun i ett år.

 

I Norge så er det som kjent fem års reklamasjonsrett. I praksis så er det det samme som fem års garanti (selv om butikk og importør sikkert vil hevde noe annet).

 

Du gjorde nok lurt i å ikke kjøpe i USA med den høye dollarkursen vi nå har. På den annen side så har kamerautstyr steget kraftig i pris i Norge de siste ukene. Dette gjelder fremdeles ikke kit-prisene som det er mye kampanjepriser på men objektiver synes jeg har steget mye i pris i det siste.

 

Bortimot riktig,vil bare påpeke at 1 års internasjonal fabrikkgaranti gjelder kun Canon objektiver med benevnelsen L.

Og det er viktig og få utfylt/signert garantibeviset av selger.

 

Det er kanskje riktig i Norge men i Singapore hvor jeg for tiden bor så gjelder den internasjonale garantien for *alle* objektiver, altså både de med og uten rød ring.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...