Gå til innhold

Programmer å programere Java i?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Til java brukte jeg stort sett vim/gvim siden jeg jobbet mye gjennom terminal. Til daglig bruker jeg Visual Studio til større programmer i c#. Jeg har også begynt å bruke Eclipse endel i forbindelse med android, men jeg må absolutt si at jeg føler visual studio er mer gjennomført og logisk enn eclipse.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Gode kandidater:

Eclipse

Netbeans

IntelliJ

 

Eclipse er tydligvis lagd av utviklere for utviklere og er ikke spesiellt brukervennlig. Eclipse har derimot sinnsykt mye plugins som gjør at du slipper unna med det "ene" verktøyet. Dette burde ikke være verktøyet du bruker når du skal lære deg java. Det passer hvis du f.eks finner ut at du skal lage en website som bruker jboss, hibernate, seam og richfaces og trenger et IDE som takler alt sammen...

 

Netbeans er vesentlig ryddigere, har endel plugins, men ikke i nærheten av eclipse. (såvidt jeg vet).

 

IntelliJ har jeg vel egentlig ikke brukt så mye, men tipper den er omtrent i samme klasse som netbeans.

 

Personlig så brukte jeg JBuilder som var rimelig intuitivt, men den versjonen som finnes nå bygger på eclipse og er ikke spesiellt mye bedre enn noen av de andre eclipse variantene...

 

Krav jeg hadde satt til et godt IDE:

Må kunne finne javadoc'n til en metode/klasse med ett tastetrykk

Må kunne hjelpe deg med code completion (vise metoder et objekt har og parametre en metode har)

Integrert debugging (du får opp stacktrace hvor du kan trykke på linjen feilen kom på og gå rett til riktig bit av koden din)

"Find definition" funksjon (høyreklikk på en klasse/objekt for å få opp kildekoden e.l.)

 

Penn og papir er greit å ha for hånden når du skal brainstorme en ny del av en applikasjon. Bruker det spesiellt for database og gui design. Ikke prøv å få tegningene til å se fine ut. ;)

Endret av blackbrrd
Lenke til kommentar

Har brukt eclipse siden jeg startet å programmere profesjonelt. Den er RÅ, men krever litt å sette seg inn i, bl.a fordi det ikke er lagt opp til at du skal bruke "åpne"-dialogen. (Jeg bruker ctrl+skift+t og begynner bare å skrive inn klassenavnet i dialogboksen som kommer opp. Vilt effektivt i forhold til å lete etter filer på store prosjekter. Legg til at du det holder å skrive de store bokstavene, f.eks skal du ha tak i FooBarBean skriver du bar FBB, så får du den direkte, så sant det ikke er flere klasser som har samme store bokstaver.

 

I det siste har imidlertid Netbeans kommet så det suser, og den er også en fryd å bruke, og ikke like vanskelig å komme i gang med.

 

Det jeg ikke har troen på er det som enkelte lærere påstår om at en skal begynne å programmere i Notepad. Skal en være sær, så bruk i hvert fall et redigeringsverktøy som farger kildekoden, slik som f.eks Notepad++.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...