Gå til innhold

På tide å avskaffe konfrontasjonssamfunnet?


Anbefalte innlegg

Leste et innlegg i aftenposten den 3. desember som jeg har tenkt en del på siden. Den er skrevet av Jon Schau og handler om samfunnet og vårt politiske systems konfronterende natur - som han mener er fordummende.

-Skiller mellom politiske partier hindrer samarbeid og fremmer meningsløs krangling og skyldgiving.

-Media nærmer seg et stadie der man produserer sensasjoner (ved å blåse opp og skape konfrontosjoner).

 

Jeg er stort sett enig i alt Schau skriver. Hva mener dere? Kunne vi tjent på å fjerne de politiske partibarrierene?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Og hvordan ser man for seg organiseringen hvis man bryter ned de politiske barrierene? Han påpeker veldig riktig at debatten ikke er særlig konstruktiv. Sterkt preget av retorikk og konfrontasjon der man driver en konstant reklamekampanje.

 

Men selv uten partiskiller, så har man fortsatt meningsskiller, hvordan skulle man organisert det politiske samfunnet uten å ha ett slikt konkurransedemokrati? Tror du det ville blitt noe mer konstruktivt? Der man får ett deliberativt demokrati hvor partene argumenterer og til slutt kommer fram til en løsning der ett argument slår alle andre?

 

Hvordan ser du for deg en alternativ organisering?

Lenke til kommentar

Når det gjelder politikere og politiske partier tror jeg bildet er mer nyansert enn slik det fremstilles av Schau. Politikere på alle nivåer (fra Stortinget til kommunestyrer) har i Norge en god tradisjon for å samarbeide når det gjelder praktisk gjennomføring av politikken. Særlig i lokalpolitikken er det vel ofte samarbeid som er i fokus fremfor å skape fronter og peke nese til hverandre. Likevel får vi inntrykk av at det er krangel og konfrontasjoner som preger politikeres hverdag. Og der må media ta på seg mye skyld.

 

Når det gjelder media er jeg helt enig med Schau. Generelt har jeg mistet troen på media når det gjelder evnen til å drive god og samfunnsnyttig opplysning. Der er det - som Schau skriver - konfrontasjon, skyldebukker og sensasjonsjournalistikk som gjelder. Det er heldigvis flust av unntak innen media også, men de er dessverre ikke så synlige.

Lenke til kommentar
Leste et innlegg i aftenposten den 3. desember som jeg har tenkt en del på siden. Den er skrevet av Jon Schau og handler om samfunnet og vårt politiske systems konfronterende natur - som han mener er fordummende.

-Skiller mellom politiske partier hindrer samarbeid og fremmer meningsløs krangling og skyldgiving.

-Media nærmer seg et stadie der man produserer sensasjoner (ved å blåse opp og skape konfrontosjoner).

 

Jeg er stort sett enig i alt Schau skriver. Hva mener dere? Kunne vi tjent på å fjerne de politiske partibarrierene?

 

Partipolitkk sammen med media har ödelagt politikken i store deler av den demokratiske verden. Spesielt er USA et bra eksempel, men for oss Nordmenn er jo Norge et klart eksempel pâ dette. Det vi trenger er et ettpartisystem i Norge hvor politikerne blir strengt overvâket og stemmer pâ alle saker individuelt slik som i Kina. Det kunne hjulpet noe, og separering av politikk og media hadde värt en annen bra medisin for et kreativt politisk miljö basert pâ fremtidvisjoner for landet og det som er best for land og folk istendefor bare partier. Politikken som den er i dag er "diagnosert" som "i koma".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...