Gå til innhold

oppdatert: Støtskadet digitalkamera - reiseforsikring...


Anbefalte innlegg

Var på skiferie i Østerrike, og fikk da et av kameraene mine skadet (Coolpix 775), linsen har ifølge Japan Photo fått et kraftig støt, noe som gjør at linsen ikke trekker seg inn i kameraet. Det går heller ikke an å ta bilder. På lcd-en kommer det opp "System error".

 

Har sendt inn skademelding til Europeiske, og der har saken nå ligget urørt i en mnd.

 

Spm blir:

- Noen som har vært med på noe av det samme, med et eller annet kamera?

- Noen som har fått godkjent forsikringssaken? (jeg har papirer på hva reparasjon koster osv.)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ta en telefon til Europeiske for å høre hvordan det går med saken.

 

Ellers vil det fremgå av de forsikringsvilkårene som fulgte med, om du har krav på å få erstattet reiseeffekter som et kamera.

 

Lurest er det antagelig å tegne egen kameraforsikring. Premien ligger på ca 3% av innkjøpsverdien pr år.

Lenke til kommentar
Lurest er det antagelig å tegne egen kameraforsikring. Premien ligger på ca 3% av innkjøpsverdien pr år.

Ser ikke noen vits i det. Kameraer og annet reiseutstyr er dekt gjennom vanlig reiseforsikring, og om du betalte reisen med visa, er det dekt med den forsikringen også.

 

Eneste begrensninger er at det er en viss egenandel (noen hundrelapper på alle disse avtalene) og at max erstatning er rundt 10.000 kr (varierer litt) for alt du mister eller ødelegger.

 

En annen ting er at forsikringsselskapene er utrolig trege. Jeg hadde en sak for noen år siden der det tok 3-4 mnd før jeg fikk svar og en utbetalings-slipp.

Lenke til kommentar

Har sendt inn skademelding til Europeiske, og der har saken nå ligget urørt i en mnd.

 

Spm blir:  

- Noen som har vært med på noe av det samme, med et eller annet kamera?  

-  Noen som har fått godkjent forsikringssaken? (jeg har papirer på hva reparasjon koster osv.)

 

Hvis det ikke er stjålet eller mishandlet av noen som du kunne/ burde anmeldt til politiet så tviler jeg at Europeiske vil gi deg noe som helst.

Dine egne brølere tror jeg i alle fall ikke dekkes. I så fall vil

jeg gjerne høre om det.

 

Selv druknet jeg et et speilreflekskamera som lå ved siden av meg i en ryggsekk inne i et telt (oversvømmelse pga tordenvær).

 

Fikk til svar at 'et lite tilfelle av overvann på en campingplass' ikke

kunne regnes som et resultat av uforutsigbare naturkrefter.

 

For all del, ikke send skademelding før du vet om du har en sak. Telefonterroriser dem heller inntil du vet om det er noen vits i gjøre det. Hvis du legger inn et krav på noe som de ikke godkjenner, så bærer det rett i kasjotten for forsøk på forsikringsvindel.

 

Og for all-all-all del ikke ring saksbehandleren og purr på saken. Da risikerer du en overhøvling som vil få deg til å føle deg som en forbryter

og forsikringsvindler.

 

Vær forberedt på å nevne vitner til episoden. Din kone eller kjæreste er ikke noe troverdig vitne.

 

Til slutt vil ssv saksbehandleren spørre om det 'virkelig er nødvendig å

sende skriftlig svar'. Svar for all del ja, for å bevare i alle fall en viss selvfølelse ;(

 

Måtte Europeiske Reiseforsikring råtne i helvete til evig tid!

Lenke til kommentar

Hvis du legger inn et krav på noe som de ikke godkjenner, så bærer det rett i kasjotten for forsøk på forsikringsvindel.

Forsikringssvindel er noe helt annet. Når jeg har skrevet at det er min feil, så kan det umulig kalles for svindel!!! Jeg spiller med helt åpne kort med tanke på forsikringsselskapet (europeiske).

 

Forsikringssvindel er f.eks å melde kameraet stjålet, når det ikke er det.

 

Dine egne brølere tror jeg i alle fall ikke dekkes. I så fall vil

jeg gjerne høre om det.

Hva skal en med en forsikring dersom den ikke dekker når "du fiser i grøten"?

 

En kjøper da ikke kasko på bilen av noen annen grunn enn at den skal dekke skader der du selv har driti på draget?!

 

m)  Tap av/skade på følgende gjenstander erstattes med inntil kr 10.000,- samlet pr. skadetilfelle:

 

      - Smykker, ur, perler, edelstener, edelt metall

      - Antikviteter, kunstgjenstander, tepper

      - Pelsverk

      - Mobiltelefon, foto-/video-/ og optisk utstyr, radio, TV, musikkanlegg, plater, CD,   DVD,

        MP3,minidisc, kassetter, PC-/og datautstyr, disketter og musikkinstrumenter

      - Våpen

      - Sportsutstyr (herunder fiske-/ski -/golf- og dykkerutstyr)

      - Kjøreutstyr til motorkjøretøy, som f.eks. kjøredress, hjelm, hansker og støvler, se pkt. 5.2.

 

(Aner en viss grad av ironi i det overstående innlegget, men noe virker som om er seriøst ment, derfor et mer eller mindre seriøst svar fra min side.)

Lenke til kommentar

Jeg hadde reiseforsikring gjennom jobben.

Men til tross for grundig gjennomlesning av vilkårene fant jeg ikke

noe avsnitt tilsvarende det du refererte.

 

Problemet mitt var at jeg fikk dårlig behandling når det jeg

egentlig ville vite om det var noen vits i å levere et krav.

Lenke til kommentar

Har du snakket med Nikon da ??

 

Jeg har et HP kamera hvor feilen var at de små plast tappene på hver side av batterilokket var knekt, slik at dette falt av. skjedde etter at det datt i gulvet...

 

Ringte HP og forklarte situasjonen, spurte om de hadde et slikt lokk de kunne sende meg. De sa nei, det hadde de ikke, men de kunne sende meg et nytt kamera om jeg ønsket :o Jeg sa, Oh Yeah, og i går, 5 dager etter samtalen kom et nytt kamera. Så da er det bare og bytte med det gamle og sende det i retur (Ferdig pakkseddel for returen fulgte også med :D )

 

Så du kan jo høre direkte med Nikon, så kanskje du ikke trenger og blande forsikringsselskapet ditt oppi det i det heletatt...

 

Uansett - Lykke til videre med saken!

Lenke til kommentar
Problemet mitt var at jeg fikk dårlig behandling når det jeg egentlig ville vite om det var noen vits i å levere et krav.

Er egentlig derfor jeg også er ute etter erfaringer fra andre her! Har prøvd å spørre saksbehandlere om dette er noe som i det hele tatt kan føre frem, men alle henviser til min saksbehandler, som forøvrig er VANSKELIG å få tak i....

 

Takker for alle svar, en telefon til Nikon som WebKnight sa, er kanskje ikke så dumt!

Lenke til kommentar

Jeg synes det høres ut som Martin Meling har en god sak.

 

Ikke la deg vippe av pinnen av at du kanskje tror du har en dårlig sak. Du vil alltid møte litt motgang hos forsikringsbransjen, men har de først gitt deg den kontrakten om vilkår, så synes jeg jammen de bør holde sine egne lovnader og utbetale penger når de har lovet det. Stå på, Jeg tror du har en god sak!

 

PS. Synes ikke det er Nikkon sin oppgave å "betale" for skaden du har fått på kameraet.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Fikk ikke dekket noe av Europeiske da: "Skaden ikke vil komme under definisjonen skadeverk slik dette beskrives i våre vilkår punkt 5.3.c."

 

Tok en tlf til europeiske, og fikk bekreftet at om jeg hadde blitt skubbet, el. av en person, og kameraet hadde blitt skadet, så ville dette ha blitt dekket. Med andre ord, i dette tilfellet så varte ikke ærligheten lengst! :evil:

 

Nå er det bare å vente på skattepengene slik at jeg får kjøpt meg et nytt "festkamera".

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

En liten historie vedr. et gammelt innlegg.

Vi hadde reisefors. i Europeiske. Min datter fikk Minidisken stjålet i Albir. Vi ringte selskapet som sa at vi måtte anmelde og ta med hjem anmeldeses-attesten fra politiet. Vi gikk til politistasjonen. Der snakket de kun spansk. Vi måtte tilbake noen dager senere for de måtte skaffe tolk. Så vi gjorde, og disse fa.... analfabetene hadde selvsagt ikke hørt om Minidisk før. :evil: De bare ristet på hodet. De visste ikke hva de skulle gjøre engang. Tolken fikk omsider forklart at vi måtte ha en rapport som viste at vi hadde anmeldt saken. Vi måtte også tegne og forklare hva en Minidisk var. :o Etter to dager og noen timer, hadde vi endelig klart å få dette i boks. Vel hjemme tok vi kontakt med Europeiske og ga beskjed om at alt var ok. Jeg hørte overraskelsen i tlf. :lol: Med andre ord, gjør det så tungvindt som mulig slik at vi slipper å betale ut summen. :grumpy: Europeiske (og event. andre) som sitter med dette til dagen og har hundrevis av saker, vet hvor vanskelig det er å rapportere stjålne ting i Spania. (og andre land(?)) Grunnet språk etc. Så en aldri så liten oppfordring: Slåss og stå på. Ikke la de vinne. Les vilkårene og forsøk å bevis at de er holdt. På grunn av oss, eksisterer de!! 8)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...