Gå til innhold

Test: NAS for de kravstore


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-Pqy3rC
Jeg skjønner de som tviholder på en stor server, de er naturligvis raskere og kan brukes til enda flere programmer ...

 

Fordelen med boksene er lite fysisk volum, lavere energibruk og muligens enklere brukergrensesnitt. Ulempene er pris, begrenset lagringsplass, ukjent hardware og begrensede muligheter.

 

For de som allerede kjenner server programvare og har plass er en server et bedre alternativ siden dette gir full flesisbilitet mht harware og tjenester.

Lenke til kommentar

Kjøpte selv en N5200. Kommer aldri i mitt hus igjen! Ytelsen var rett og slett ræva og prisen var skyhøy >8000kr (den gangen).

Brukte 1 time for opprettelse av RAID + firmware oppgraderinger som kom senere gjorde raidet degraded og måtte bygge om i 9 timer. Dvs MYE

 

Bygde meg en ny pc for ca 4000 kr brukte kontrolleren på hovedkortet med http://freenas.org/ installert på 1-2-3 var det minimalt hazzle og sette opp via webgrensesnittet

 

Standalone NAS bokser tror jeg gradvis vil dø ut, når folk oppdager hvor lite man får for pengene.

Lenke til kommentar
Kjøpte selv en N5200. Kommer aldri i mitt hus igjen! Ytelsen var rett og slett ræva og prisen var skyhøy >8000kr (den gangen).

Brukte 1 time for opprettelse av RAID + firmware oppgraderinger som kom senere gjorde raidet degraded og måtte bygge om i 9 timer. Dvs MYE

 

Bygde meg en ny pc for ca 4000 kr brukte kontrolleren på hovedkortet med http://freenas.org/ installert på 1-2-3 var det minimalt hazzle og sette opp via webgrensesnittet

 

Standalone NAS bokser tror jeg gradvis vil dø ut, når folk oppdager hvor lite man får for pengene.

 

Å rebuilde et array tar mange timer selv med kraftige kort, ihvertfall med de størrelsene man snakker om i disse dager.

 

AtW

Lenke til kommentar
Kjøpte selv en N5200. Kommer aldri i mitt hus igjen! Ytelsen var rett og slett ræva og prisen var skyhøy >8000kr (den gangen).

Brukte 1 time for opprettelse av RAID + firmware oppgraderinger som kom senere gjorde raidet degraded og måtte bygge om i 9 timer. Dvs MYE

 

Bygde meg en ny pc for ca 4000 kr brukte kontrolleren på hovedkortet med http://freenas.org/ installert på 1-2-3 var det minimalt hazzle og sette opp via webgrensesnittet

Standalone NAS bokser tror jeg gradvis vil dø ut, når folk oppdager hvor lite man får for pengene.

NAS-bokser selger som aldri før. Det er en grunn til at det stadig dukker opp flere produsenter av slike enheter. FreeNAS er sikkert fint, men får man dette inkludert?

 

-Torrent/Usenet nedlastningsenter med eget fjernstyringsprogram? Jeg sitter på andre siden av jorda og trekker torrent-filer direkte i en dropbox i windows. Da starter NAS nedlasting direkte uten noe mer hassel. 

 

-Online MP3 spiller, der en kan streame av sin egen musikksamling i hvem som helst nettleser?

 

-ITV-server som støtter en lang liste WLAN kamera? Motion detection og mulighet til å se på live/opptak via nettleser.

 

-Blog og hjemmesidefunksjon?

 

-Online bildegalleri? Bare legg nye bilder i en mappe, så oppdateres alt automatisk. 

 

-Full støtte for PS3, XBOX360, Itunes og streaming til andre mediaklienter.

 

-Backup program som syncer PC`en direkte opp mot NAS? Bare velg enkelt hvilke mapper som skal synces.

 

-Online support med egne HOW-TO videoer som enkelt viser hvordan man gjør de allerede enkle operasjonene? 

 

-Støtte for norsk språk? Brukermanualer på norsk?

 

-Schedule både for nedlasting og av/på-slag av NAS?

 

-Printerserver?

 

-Egen brukervennlig windows-software for å gjøre mapping, oppkobling mot NAS, nedlasting,kobling til printere etc enda enklere?

 

-Markedets beste brukergrensesnitt?

 

Jeg tipper folk flest er opptatt av brukervennlighet og funksjonalitet right-out-of-the-box fremfor ekstrem hastighet - men pris er selvfølgelig et faktum. De fleste trenger dog ikke 4 disker, og da faller prisen dramatisk. Selv mindre firmaer bruker slike NAS fremfor servere, rett og slett fordi de er så enkle og brukervennlige. Ja de er fortsatt litt for dyre, men at de kommer til å forsvinne til fordel for FreeNAS tviler jeg sterkt på. :)

 

BTW, bruk 24/7 disker om NAS/server skal settes opp i RAID og brukes hardt. Consumer-diskene de selger til slikk og ingenting er overhodet ikke beregnet på serverbruk. 

Endret av HåkonN
Lenke til kommentar

Det er få NASbokser som har alle funksjonene du nevner. Og nåer ikke alle disse funksjonene noe jeg har prøvd så veldig hardt å få til, men jeg vet mange av de kan du fint gjøre med en PC, jeg vil tippe du kan gjøre alle med riktig programvare. Det er i mine øyne lite meningsfyllt å argumentere med funksjaonlitet når det gjelder NAS-bokser, der vil de garantert komme til kort ovenfor en PC.

 

AtW

Lenke til kommentar
FreeNAS er sikkert fint, men får man dette inkludert?

 

-Torrent/Usenet nedlastningsenter med eget fjernstyringsprogram? Jeg sitter på andre siden av jorda og trekker torrent-filer direkte i en dropbox i windows. Da starter NAS nedlasting direkte uten noe mer hassel.

 

-Online MP3 spiller, der en kan streame av sin egen musikksamling i hvem som helst nettleser?

 

-ITV-server som støtter en lang liste WLAN kamera? Motion detection og mulighet til å se på live/opptak via nettleser.

 

-Blog og hjemmesidefunksjon?

 

-Online bildegalleri? Bare legg nye bilder i en mappe, så oppdateres alt automatisk.

 

-Full støtte for PS3, XBOX360, Itunes og streaming til andre mediaklienter.

 

-Backup program som syncer PC`en direkte opp mot NAS? Bare velg enkelt hvilke mapper som skal synces.

 

-Online support med egne HOW-TO videoer som enkelt viser hvordan man gjør de allerede enkle operasjonene?

 

-Støtte for norsk språk? Brukermanualer på norsk?

 

-Schedule både for nedlasting og av/på-slag av NAS?

 

-Printerserver?

 

-Egen brukervennlig windows-software for å gjøre mapping, oppkobling mot NAS, nedlasting,kobling til printere etc enda enklere?

 

-Markedets beste brukergrensesnitt?

 

Jeg tipper folk flest er opptatt av brukervennlighet og funksjonalitet right-out-of-the-box fremfor ekstrem hastighet - men pris er selvfølgelig et faktum. De fleste trenger dog ikke 4 disker, og da faller prisen dramatisk. Selv mindre firmaer bruker slike NAS fremfor servere, rett og slett fordi de er så enkle og brukervennlige. Ja de er fortsatt litt for dyre, men at de kommer til å forsvinne til fordel for FreeNAS tviler jeg sterkt på. :)

 

BTW, bruk 24/7 disker om NAS/server skal settes opp i RAID og brukes hardt. Consumer-diskene de selger til slikk og ingenting er overhodet ikke beregnet på serverbruk.

 

Jeg kjører en enkel og lettkonfigurerbar Ubuntu-installasjon på en gammel stasjonær uti boden, og den har alle punkter du nevner. Dog ikke alt jeg har satt opp da jeg ikke har behov for det (f.eks. bildegalleri og ITV-server, samt at jeg liker å bruke engelsk språk). I tillegg har den en haug andre fordeler som du ikke har i en dedikert NAS-boks, som støtte for kraftigere filsystem (eks. XFS og ZFS) og at macbooken min kan bruke den til Time Machine (autobackup). I tillegg har jeg nå alt fem disker i den, uten at den begynner å grine for det. Vil jeg ha mer er det bare å kjøpe noen drevrammer for å fylle i 5.25"-slottene. Beste er at den ikke kostet meg mer enn to-tre tusen for disker + kontroller. :)

 

Jeg har jevnlig hatt behov for å flytte flere hundre gigabyte til/fra den, og jeg tror ikke jeg hadde klart å leve med ytelsen en får fra en dedikert NAS-boks... :)

Lenke til kommentar

HåkonN har visst fått hakk i plata.

 

Jeg bruker consumer-disker i begge mine filservere, jeg er definitivt ikke alene om det, og har absolutt ingen problemer med de. Nå har jeg muligens bedre kjøling enn den jevne NAS-boks, men det har igrunn ikke så mye å si.

På to år total runtime har jeg hatt en feila disk, og en rebuild nå denne helga som følge av at en sata-kabel var løs. Dette gikk smertefritt for seg, lenge leve hotspare og god kontroller.

 

Masse du nevner av funksjoner er ting som jeg overhodet ikke vil ha i en NAS-boks, med alle de funksjonene du nevner så blir det mer en komplett hjemmeserver, og slikt gjør skjeldent en sånn boks særlig bra.

 

Og hvorfor skru av og på et NAS? storage skal være tilgjengelig 24/7, ikke etter et visst skjema.

 

Ohwell, tror noen har drukket litt for mye kool aid...

 

Edit: litt skriveleif/grammatikk + presisering

 

Jeg har jevnlig hatt behov for å flytte flere hundre gigabyte til/fra den, og jeg tror ikke jeg hadde klart å leve med ytelsen en får fra en dedikert NAS-boks... :)

 

Skål, jeg dunka over 3.5TB med data på godt under et døgn da jeg speilet gamle filserveren over på den nye, ble litt varmt under pulten men :D

Endret av Wibla
Lenke til kommentar
Det er i mine øyne lite meningsfyllt å argumentere med funksjaonlitet når det gjelder NAS-bokser, der vil de garantert komme til kort ovenfor en PC.
Leste du hele innlegget? Det var et svar til argumentasjonen om hvorfor ikke bruke FreeNAS. FreeNAS er ikke en PC, det er en software.

 

Argumentasjonen for veldig mange forbrukere er at alt kommer plug`n`play. At det sitter brukere her inne med store krav til filflytting og andre applikasjoner gjør ikke "lettere" NAS-bokser totalt overflødig. 

Lenke til kommentar
Jeg bruker consumer-disker i begge mine filservere, jeg er definitivt ikke alene om det, og har absolutt ingen problemer med de

At du ikke har problemer med dine disker gjør det selvfølgelig til en sannhet at 24/7 disker er overflødige. Utrolig hvor mye penger bedrifter kunne ha spart hadde de bare hørt på Wibla. ;)  

 

Nå har jeg muligens bedre kjøling enn den jevne NAS-boks, men det har igrunn ikke så mye å si

Tilfredstillende kjøling av harddisker har mer å si enn du tror. Men NAS-boksene er som oftest kjølt ned av en vifte, samt at de bruker effektgjerrige CPU. 20-60W generer ikke mye varme.

 

På to år total runtime har jeg hatt en feila disk, og en rebuild nå denne helga som følge av at en sata-kabel var løs. Dette gikk smertefritt for seg, lenge leve hotspare og god kontroller.

Flott. Jeg har drevet med PC i 15 år, og har til dags dato ikke hatt en defekt disk. Lenge leve flaks. 

 

Nå jobber jeg i et firma som blant annet driver med ITV-servere der diskene gjerne går døgnet rundt. Har sett hvor lenge konsumer-diskene fra Western, Samsung & Co holder i en slik løsning. Feilraten er mye høyere enn om diskene skiftes ut i 24/7 disker. Disse diskene er også optimalisert for å stå i RAID. Men jeg skal ta hensyn til dine velvalgte og godt dokumenterte påstander, og videreføre dette som en anbefaling til våre kunder slik at de kan spare noen hundrelapper. 

Masse du nevner av funksjoner er ting som jeg overhodet ikke vil ha i en NAS-boks, med alle de funksjonene du nevner så blir det mer en komplett hjemmeserver, og slikt gjør skjeldent en sånn boks særlig bra.

På krigstien? 

 

Hva Wibla vil ha hjemme hos Wibla er vel klinkene likegyldig for folk flest?

 

Jeg skal være med på at en server har et grunnlag for å kunne kjøre spesielle applikasjoner som gjør jobben bedre enn små NAS. Men nå er NAS ikke noe erstatning for en server, det er vel ganske åpenlyst.

 

Applikasjonene utvikles konstant, og det er også mulig å legge inn egne software-pakker (i allefall hos Synology). Her har jeg for eksempel lagt inn Sabnzbd for bedre Usenet funksjonalitet.

Og hvorfor skru av og på et NAS? storage skal være tilgjengelig 24/7, ikke etter et visst skjema.
Igjen - du lever i din egen verden der ditt bruksområde gjennspeiler alle forbrukere. 

 

 

Ohwell, tror noen har drukket litt for mye kool aid...
Når man går tom for god argumentasjon, så er beste angrep personangrep, ikke sant.... ;) Endret av HåkonN
Lenke til kommentar
Det er i mine øyne lite meningsfyllt å argumentere med funksjaonlitet når det gjelder NAS-bokser, der vil de garantert komme til kort ovenfor en PC.
Leste du hele innlegget? Det var et svar til argumentasjonen om hvorfor ikke bruke FreeNAS. FreeNAS er ikke en PC, det er en software.

 

Argumentasjonen for veldig mange forbrukere er at alt kommer plug`n`play. At det sitter brukere her inne med store krav til filflytting og andre applikasjoner gjør ikke "lettere" NAS-bokser totalt overflødig. 

 

Jeg leste hele innlegget ja. Og nettopp derfor brukte jeg PC i genrelle termer, fordi freenas kun var et forslag, det finnes utallige andre OS som kan være egnet. Om freenas ikke dekker behovet finnes det andre ting sm gjør det. Jeg er forsåvidt enige i at NAS har en plug-and-play-fordel, men funksjonalitetsmessig har de ikke en fordel.

 

AtW

Lenke til kommentar

heh. Jeg og et par bekjente har rullet ut totalt over 70 Samsung F1 1TB disker, og av de har under 5 feilet, ikke så ille. Seagate har hatt firmwareproblemer med 1.5TB varianten, og WD har fortsatt problemer med QA på sine disker, så om du har uflaks med batch så dør diskene som fluer. Dette var spesielt synlig i fjor, da en bekjent av meg handlet inn 30 WD 500GB disker, og alle som en feilet innen 10 mnd. Det var faktisk så ille at flere av erstatningsdiskene feilet...

 

Forøvrig så har google gjort en undersøkelse om hvordan disktemperatur påvirker feilrate, denne går nok imot hva de fleste tror, sweetspot på disker er faktisk mellom 30 og 45C. Mine disker går jevnt over på rundt 24-28C, og er i den forstand muligens litt for kalde. Ikke noe jeg bekymrer meg veldig over. (trykk på 9.1TB linken i signaturen min om du vil se dette oppsettet, eller 3.7TB om du vil se et rimelig likt - men rotete/eldre - oppsett med HD501LJ disker)

 

Jeg har for ordens skyld bare drevet med pc i 18 år, og har i så måte ingen erfaring - de eneste diskene som har feilet totalt for meg er en IBM DeathStar 60GB og en Fujitsu 8.4GB. Har også to Seagate Medalist disker fra nittitallet som stopper innimellom, men som starter opp igjen om du gir de et lite dult med fingern... go figure.

 

Mitt syn på storageløsninger er neppe likt med alle andres, og spesielt ikke Ola Pottit som vil lagre bilder og nedlasta musikk på en hendig liten boks. Når man skal lagre et femsifret antall tv-episoder så må det større jern til.

Endret av Wibla
Lenke til kommentar
Jeg bruker consumer-disker i begge mine filservere, jeg er definitivt ikke alene om det, og har absolutt ingen problemer med de

At du ikke har problemer med dine disker gjør det selvfølgelig til en sannhet at 24/7 disker er overflødige. Utrolig hvor mye penger bedrifter kunne ha spart hadde de bare hørt på Wibla. ;)  

 

Nå har jeg muligens bedre kjøling enn den jevne NAS-boks, men det har igrunn ikke så mye å si

Tilfredstillende kjøling av harddisker har mer å si enn du tror. Men NAS-boksene er som oftest kjølt ned av en vifte, samt at de bruker effektgjerrige CPU. 20-60W generer ikke mye varme.

 

På to år total runtime har jeg hatt en feila disk, og en rebuild nå denne helga som følge av at en sata-kabel var løs. Dette gikk smertefritt for seg, lenge leve hotspare og god kontroller.

Flott. Jeg har drevet med PC i 15 år, og har til dags dato ikke hatt en defekt disk. Lenge leve flaks. 

 

Nå jobber jeg i et firma som blant annet driver med ITV-servere der diskene gjerne går døgnet rundt. Har sett hvor lenge konsumer-diskene fra Western, Samsung & Co holder i en slik løsning. Feilraten er mye høyere enn om diskene skiftes ut i 24/7 disker. Disse diskene er også optimalisert for å stå i RAID. Men jeg skal ta hensyn til dine velvalgte og godt dokumenterte påstander, og videreføre dette som en anbefaling til våre kunder slik at de kan spare noen hundrelapper. 

 

Google har gjort stre undersøkelser på sin diskpark, og konklusjonen var vel at diskene klarte seg fint feilratemessig i relativt høy tempratur, og videre at desktop-drev klarte seg fint feilratemessig kontra "raid-disker". Den raid-optimaliseringen tror jeg ikke er så viktig for den gjengse hjemmebruker. Feks det med time-limited error-covery er som oftest ikke et problem i praksis. Og jeg vil tippe vibrasjonproblematikk er mindre aktuelt med relativt små array.

 

AtW

Lenke til kommentar
heh. Jeg og et par bekjente har rullet ut totalt over 70 Samsung F1 1TB disker, og av de har under 5 feilet, ikke så ille. Seagate har hatt firmwareproblemer med 1.5TB varianten, og WD har fortsatt problemer med QA på sine disker, så om du har uflaks med batch så dør diskene som fluer. Dette var spesielt synlig i fjor, da en bekjent av meg handlet inn 30 WD 500GB disker, og alle som en feilet innen 10 mnd. Det var faktisk så ille at flere av erstatningsdiskene feilet...
Ja dette med disker og feilrate er ingen eksakt vitenskap. Vi har levert noen ferdigløsninger på jobben, der produsent har valgt å bruke standard-disker. Det er en klar trend at disse diskene holder i snitt (!) dårligere enn 24/7 disker, men det er naturligvis ikke så lett synlig om man ikke ser på et stort kvantum. For noen kunder er informasjonen som lagres helt kritisk, og de har altså ikke råd til å spare noen hundrelapper. For meg var ikke mellomlegget *så* stort (og vi får gode priser gjennom jobb) at jeg syntes det var noe å lure på, men når jeg ser på hvor mange disker du har i dine løsninger blir selvsagt mellomlegget relativt stort mellom standard disker og enterprise-disker. 

 

Forøvrig så har google gjort en undersøkelse om hvordan disktemperatur påvirker feilrate, denne går nok imot hva de fleste tror, sweetspot på disker er faktisk mellom 30 og 45C. Mine disker går jevnt over på rundt 24-28C, og er i den forstand muligens litt for kalde. Ikke noe jeg bekymrer meg veldig over. (trykk på 9.1TB linken i signaturen min om du vil se dette oppsettet, eller 3.7TB om du vil se et rimelig likt - men rotete/eldre - oppsett med HD501LJ disker)
Jeg har sett på oppsettet ditt, og det er definitvt et imponerende skue å se så mange disker i et kabinett. ;)

 

Sjekket for morroskyld min NAS, og der ligger disktemp. (S.M.A.R.T) på mellom 35-40 grader avhengig av hvor høyt de står plassert i kabinettet. Har vært nede i 30 grader, men da er det kaldere på kontoret. 

 

 

Mitt syn på storageløsninger er neppe likt med alle andres, og spesielt ikke Ola Pottit som vil lagre bilder og nedlasta musikk på en hendig liten boks. Når man skal lagre et femsifret antall tv-episoder så må det større jern til.
Jeg har merket det. Har begynt å laste ned en del i HD fra Usenet, og da forsvinner plassen fort - mye fortere enn min NAS kan håndtere da den den snart er full. Dog, nedlastet film er ikke noe jeg ser på som kritisk om jeg skulle miste, så jeg vurderer å ordne meg en litt annen løsning i tillegg til NAS. Har derimot ingen betenkligheter med å anbefale NAS til de du kaller Ola Pottit.
Lenke til kommentar

Med gode kontrollere (raid6-støtte) og rutiner for å bytte ut defekte disker fort så er det faktisk ikke noe problem å bruke consumer-disker, og google har jo som ATWindsor påpeker gjort tester som viser til at disse diskene ikke har mye større feilrate enn "raid-disker" når man kommer opp i et saklig statistikkgrunnlag. Jeg speiler for eksempel viktig data over begge mine filservere - som står på to forskjellige lokasjoner - for å være sikker på at jeg ikke mister kritiske data. TV-serier og film er speilet internt i kameratgjengen, så det er ikke et stort problem.

 

Mine løsninger på filserver er ganske beskjedne sammenlignet med et par jeg kjenner, de har gått over til supermicro/norco-kabinett med 15-20 hotswap bays og enda dyrere kontrollere for lengst. Jeg har dessverre ikke ubegrenset budsjett og måtte ta til takke med 3ware fra ebay og hjemmebygg, men det har faktisk fungert over all forventning. Støynivået på stacker-kabinett med innmat er heller ikke ille - med riktig viftevalg. Kan sammenlignes med en helt vanlig pc som ikke er bygget spesifikt for å være lydløs, litt susing...

Endret av Wibla
Lenke til kommentar
.......og google har jo som ATWindsor påpeker gjort tester som viser til at disse diskene ikke har mye større feilrate enn "raid-disker" når man kommer opp i et saklig statistikkgrunnlag.
 Har dere noe link/dokumentasjon på påstanden om at 24/7 Enterprise-disker ikke har noe som helst bedre holdbarhet enn konsumer-disker? 

 

 

Vi deler nemlig ikke den erfaringen på min arbeidsplass. Det er riktignok på ITV-servere, men prinsippet er akkurat det samme. 

Lenke til kommentar
Google's Harddisk-studie

 

Står mye bra her...

Jeg vil tro at feilrate også har litt med bruksmønster å gjøre, ikke bare disken.

 

Jeg har bare skumlest, så beklager om jeg er litt "rask i avtrekkeren", men jeg finner ingen dokumentasjon på akkurat den påstanden om consumer vs. enterprise-disker? Jeg gjorde søk på følgende ord i dokumentet:

 

24/7, RAID, Enterprise, expensive

 

og fant 0 svar. Jeg fant derimot følgende: 

 

Failure rates are known to be highly correlated with drive models, manufacturers and vintages [18]. Our results do not contradict this fact.

 

Hva slags ES/RE disker bruker dere?
Stort sett har det blitt levert RE2, men nå går det vel over i RE3.  Endret av HåkonN
Lenke til kommentar
Google's Harddisk-studie

 

Står mye bra her...

Jeg vil tro at feilrate også har litt med bruksmønster å gjøre, ikke bare disken.

 

Jeg har bare skumlest, så beklager om jeg er litt "rask i avtrekkeren", men jeg finner ingen dokumentasjon på akkurat den påstanden om consumer vs. enterprise-disker? Jeg gjorde søk på følgende ord i dokumentet:

 

24/7, RAID, Enterprise, expensive

 

og fant 0 svar. Jeg fant derimot følgende: 

 

Failure rates are known to be highly correlated with drive models, manufacturers and vintages [18]. Our results do not contradict this fact.

 

Hva slags ES/RE disker bruker dere?
Stort sett har det blitt levert RE2, men nå går det vel over i RE3. 

 

Min feil der, de henviser bare til tidligere undersøkelser angående desktop vs enterprise, denne undersøkelsen tar ikke for seg dette kontkret. Du kan se henvisning til den andre undersøkelsen på side 11 i dokumentet:

 

"Talagala and Patterson [20] perform a detailed error

analysis of 368 SCSI disk drives over an eighteen

month period, reporting a failure rate of 1.9%. Results

on a larger number of desktop-class ATA drives

under deployment at the Internet Archive are presented

by Schwarz et al [17]. They report on a 2% failure rate

for a population of 2489 disks during 2005, while mentioning

that replacement rates have been as high as 6%

in the past"

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...