Gå til innhold

Vise dømte kriminelle på nettside...?


Gjest medlem-82119

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest medlem-82119

Alinoe: Blandt annet fordi offeret aldri fikk noen ny sjanse, og fordi mange kriminelle ikke er interresserte i å forandre seg...de trives svært godt med å slå ned og rane folk.

 

Soleado: Det kan diskuteres hva som skaper flere overgrep. Hvis folk kjenner til f.eks en pedofil så vil de la være å bruke han som barnevakt og man ansetter ikke fyren i en barnehage osv. Og man følger generelt bedre med.

Slike preventive tiltak vil også begrense muligheten for overgrep.

I London har man kamerasystemer som gjenkjenner folk og varsler overvåker hvis en kjent bankraner nærmer seg en bank f.eks. Slik har de valgt å ha preventive tiltak.

Man kan også snu på det og få frem fakta.

En blotter kan på folkemunne fort få et mye verre rykte på seg enn hva som er fakta. En slik side kan dermed avkrefte endel overdrevne rykter slik at folk kan se nøyaktig hva man har gjort og ikke de overdrevne ryktene.

 

Generelt så vil jeg mene at de som havner på en slik liste vil uansett være utstøtte. Jeg har selv sett massevis av lister over alt fra hvem som var NS-medlemmer, hvem som har mishandlet dyr, overgrepsdømte osv osv.

forøvrig vil jeg heller vite om naboen er en voldelig sexforbryter enn hva han har betalt i skatt ifjor.

Det vil også være mye ryddigere enn å legge lapperi postkassene eller henge opp advarsler, som mange ofre gjør.

Drømmen er for meg at man har faste sider i lokalavisen som viser de lokale dømte kriminelle med navn og adresse og hva de har gjort, men siden det sannsynligvis ikke skjer med det samme så er en nettside et godt alternativ.

De som ikke vil vite, kan jo bare la være å klikke seg inn på listen....

Lenke til kommentar
Alinoe: Blandt annet fordi offeret aldri fikk noen ny sjanse, og fordi mange kriminelle ikke er interresserte i å forandre seg...de trives svært godt med å slå ned og rane folk.

 

Dokumenter gjerne det uthevede. Har du sett på tilbakefallsstatistikken i Norge?

 

Og selv om vi tar utgangspunktet i at det er sant for noen kriminelle, så kan du neppe påstå at det er sant for alle. Men likevel mener du at alle som begår en forbrytelse skal utsettes for dette

Lenke til kommentar
Alinoe: Blandt annet fordi offeret aldri fikk noen ny sjanse, og fordi mange kriminelle ikke er interresserte i å forandre seg...de trives svært godt med å slå ned og rane folk.

 

Soleado: Det kan diskuteres hva som skaper flere overgrep. Hvis folk kjenner til f.eks en pedofil så vil de la være å bruke han som barnevakt og man ansetter ikke fyren i en barnehage osv. Og man følger generelt bedre med.

Slike preventive tiltak vil også begrense muligheten for overgrep.

I London har man kamerasystemer som gjenkjenner folk og varsler overvåker hvis en kjent bankraner nærmer seg en bank f.eks. Slik har de valgt å ha preventive tiltak.

Man kan også snu på det og få frem fakta.

En blotter kan på folkemunne fort få et mye verre rykte på seg enn hva som er fakta. En slik side kan dermed avkrefte endel overdrevne rykter slik at folk kan se nøyaktig hva man har gjort og ikke de overdrevne ryktene.

 

Generelt så vil jeg mene at de som havner på en slik liste vil uansett være utstøtte. Jeg har selv sett massevis av lister over alt fra hvem som var NS-medlemmer, hvem som har mishandlet dyr, overgrepsdømte osv osv.

forøvrig vil jeg heller vite om naboen er en voldelig sexforbryter enn hva han har betalt i skatt ifjor.

Det vil også være mye ryddigere enn å legge lapperi postkassene eller henge opp advarsler, som mange ofre gjør.

Drømmen er for meg at man har faste sider i lokalavisen som viser de lokale dømte kriminelle med navn og adresse og hva de har gjort, men siden det sannsynligvis ikke skjer med det samme så er en nettside et godt alternativ.

De som ikke vil vite, kan jo bare la være å klikke seg inn på listen....

 

Si meg;

Du fortsetter med argumenter vi allerede har avkreftet, feks ansettelse i barnehage osv. Hvorfor fortsetter du å bruke argumenter du allerede vet er verdiløse?

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

fordi motargumentene ikke stemmer med virkeligheten.

Har mange jeg kjenner godt som jobber i barnehage, og de opplever det jeg diskuterer gjevnlig.

Jeg kjenner også til konkrete barnehager hvor det jobber pedofile og som man vet legningen til fordi man har fersket fyrene, men det er aldri nok til å bli sagt opp nettopp fordi man bl.a må bevise at personene kommer til å begå nye overgrep.

Selv så unngår jeg selvsagt de barnehagene jeg kjenenr til med mine barn, og jeg tipser de jeg kjenner som vurderer de barnehagene om at de bør velge andre uten at jeg oppgir noen grunn...men det er jo kjent for det.

 

På den annen side så er min hverdag tydeligvis veldig fjern fra endel andres hverdag, og det gjør nok at jeg diskuterer slik jeg gjør.

En som bor på island kan diskutere temperatur med en som bor i afrika uten at de skjønner hverandre før de har opplevd hverandres hverdag.

Lenke til kommentar
Jeg kjenner også til konkrete barnehager hvor det jobber pedofile og som man vet legningen til fordi man har fersket fyrene, men det er aldri nok til å bli sagt opp nettopp fordi man bl.a må bevise at personene kommer til å begå nye overgrep.

 

Vet legninga deres fordi dem er blitt ferska? Ferska i hva da? Hvis en blir tatt i å forgripe seg på en unge, blir en ikke bare sparket, men anmeldt og straffeforfulgt.

Lenke til kommentar
fordi motargumentene ikke stemmer med virkeligheten.

Har mange jeg kjenner godt som jobber i barnehage, og de opplever det jeg diskuterer gjevnlig.

Jeg kjenner også til konkrete barnehager hvor det jobber pedofile og som man vet legningen til fordi man har fersket fyrene, men det er aldri nok til å bli sagt opp nettopp fordi man bl.a må bevise at personene kommer til å begå nye overgrep.

Selv så unngår jeg selvsagt de barnehagene jeg kjenenr til med mine barn, og jeg tipser de jeg kjenner som vurderer de barnehagene om at de bør velge andre uten at jeg oppgir noen grunn...men det er jo kjent for det.

 

På den annen side så er min hverdag tydeligvis veldig fjern fra endel andres hverdag, og det gjør nok at jeg diskuterer slik jeg gjør.

En som bor på island kan diskutere temperatur med en som bor i afrika uten at de skjønner hverandre før de har opplevd hverandres hverdag.

 

Så med enklere ord vet du om et offentlig/privat foretak som bryter loven, og du sier ikke ifra? Og du forventer vi skal sluke den som god fisk tatt i betraktning dine andre mindre smarte innlegg knyttet til dom uten rettsak osv?

 

Det du skriver om oppsigelse er tull, en enkel titt i aml. avslører det veldig lett, blant annet:

 

§ 15-13. Suspensjon

 

(1) Dersom det er grunn til å anta at en arbeidstaker har gjort seg skyldig i forhold som kan medføre avskjed etter § 15-14 og virksomhetens behov tilsier det, kan arbeidsgiver pålegge arbeidstaker å fratre arbeidsforholdet mens saken undersøkes.

 

§ 15-14. Avskjed

 

(1) Arbeidsgiver kan avskjedige en arbeidstaker med påbud om øyeblikkelig fratreden dersom denne har gjort seg skyldig i grovt pliktbrudd eller annet vesentlig mislighold av arbeidsavtalen.

 

Misbruk av stilling blir vel strengt tatt mislighold av arbeidsavtalen, og du mener at bedriften ikke tørr å si opp fordi de ikke vet om det vil skje igjen?

Sikker på at du ikke pyntet litt eller bare gjentok "rykter" ?

 

 

ps! At en bedrift i følge deg ikke følger opp arbeidsgiver og straffeloven når de tar noen i et lovbrudd i deres tjeneste betyr ikke at virkeligheten er slik, det du hevder kalles anekdotisk bevis, og er vel strengt tatt ikke noe argument da det ikke kan motbevises, en må anta du snakker sant, noe som er vanskelig om en ser dine poster i perspektiv.

 

Et anekdotisk bevis er når en «viten» bygger på et enkeltstående tilfelle som ikke kan bestrides.
Endret av Christian86
Lenke til kommentar
Generelt så vil jeg mene at de som havner på en slik liste vil uansett være utstøtte. Jeg har selv sett massevis av lister over alt fra hvem som var NS-medlemmer

 

I denne sammenheng og nå som filmen om Max Manus er ute ønsker jeg å henvise til følgende, fra intervju med Tikken Manus kona til Max.

 

Ekteparet Manus var velkommen overalt. Det var invitasjoner til Slottet, det var jaktturer, det var utenlandsreiser. Firmaet tok tid. Og det var tre barn. Og barnepike.

 

- Det meldte seg en søt, ung dame. Hun sa: «La meg si med én gang, at jeg er tyskertøs, og denne lille piken, hun er et tyskerbarn.» Max svarte: «Det spiller ingen rolle, hvis du er et snilt og greit menneske og vil ta deg av mine barn.»

 

- Hun ble moren til mine barn i de fjorten årene hun var hos oss. Hun var et fantastisk strålende menneske. Jeg kan ikke takke nok.

 

Max og Tikken ansatte også Walter Fyrst, nazi-propagandamannen som i landssvikoppgjøret fikk fire og et halvt års fengsel.

 

- Han hadde sonet sin straff, mente Max. Det var jo så mange som ikke mente å bli nazister, og så mange som var det jeg kaller stripete. Tenk på alle bøndene som ble søkkrike. Fattige vestlandsbønder ... Jeg tror motivasjonen for de fleste var økonomi. Ikke ideologi, men penger. Det var vanskelig å velge hvilken side du skulle kjempe for før krigen. Det tenker man ikke over i dag. Men det skal man.

Kilde: http://www.aftenbladet.no/magasin/963374/Bak_Max.html

 

Hvordan skal folk kunne forbedre seg dersom du ønsker å merke dem for livet ?

Lenke til kommentar
Alinoe: Blandt annet fordi offeret aldri fikk noen ny sjanse, og fordi mange kriminelle ikke er interresserte i å forandre seg...de trives svært godt med å slå ned og rane folk.

 

Soleado: Det kan diskuteres hva som skaper flere overgrep. Hvis folk kjenner til f.eks en pedofil så vil de la være å bruke han som barnevakt og man ansetter ikke fyren i en barnehage osv. Og man følger generelt bedre med.

Slike preventive tiltak vil også begrense muligheten for overgrep.

I London har man kamerasystemer som gjenkjenner folk og varsler overvåker hvis en kjent bankraner nærmer seg en bank f.eks. Slik har de valgt å ha preventive tiltak.

Man kan også snu på det og få frem fakta.

En blotter kan på folkemunne fort få et mye verre rykte på seg enn hva som er fakta. En slik side kan dermed avkrefte endel overdrevne rykter slik at folk kan se nøyaktig hva man har gjort og ikke de overdrevne ryktene.

 

Generelt så vil jeg mene at de som havner på en slik liste vil uansett være utstøtte. Jeg har selv sett massevis av lister over alt fra hvem som var NS-medlemmer, hvem som har mishandlet dyr, overgrepsdømte osv osv.

forøvrig vil jeg heller vite om naboen er en voldelig sexforbryter enn hva han har betalt i skatt ifjor.

Det vil også være mye ryddigere enn å legge lapperi postkassene eller henge opp advarsler, som mange ofre gjør.

Drømmen er for meg at man har faste sider i lokalavisen som viser de lokale dømte kriminelle med navn og adresse og hva de har gjort, men siden det sannsynligvis ikke skjer med det samme så er en nettside et godt alternativ.

De som ikke vil vite, kan jo bare la være å klikke seg inn på listen....

 

Jeg er helt overbevist om at det utestengelsen fra samfunnet som en slik offentliggjøring vil medføre, er langt mer alvorlig og skaper mer potensiell risiko enn den gir verdifull informasjon.

 

Jeg synes argumentasjonen din er helt pervers. Du setter dine egne, egoistiske behov for å vite hvem som har gjort hva foran barnas fundamentale behov for at disse menneskene, som vi alle skal leve blant, får muligheten til å bli restituert og skape seg et bedre liv.

 

Tiltaket du støtter setter en effektiv stopper for reintegreringen i nabolaget og samfunnet. Du vil da sørge for at disse dømte ikke får noen reell mulighet til å forandre seg, for å gjøre opp for seg, for å leve gode liv. Da hjelper det lite at du vet hvem de er, når du bidrar til å skyve dem ned i mørket og tilbake til lastene og den grenseoverskridende seksualiteten.

 

Du vet utmerket godt at hverken du eller noen andre voksne eller foreldre har kapaistet eller mulighet til å overvåke hverken flere titalls eller hundretalls navngitte dømte. Ei heller har du mulighet til å overvåke dine barn. Til syvende og sist er vi nødt til å ta en risiko. Vi må godta at vi ikke vet, at vi ikke har kontroll, at vi ikke har styringen. Vi blir ofre for tilfeldigheter, flaks og uflaks.

 

Når du da vet at du er nødt til å gi slipp på kontrollmanien, og at du ikke har mulighet til å ha full oversikt, er både du og dine barn best tjent med at de overgrepsdømte de møter på sin vei, er så godt integrert og så godt sosialisert inn som mulig i samfunnet igjen.

 

Dersom de ikke får anledning til å bli det, vil de bli gående rundt som tikkende bomber, og du vil aldri ha noen reell mulighet til å avverge at bombene går av.

Lenke til kommentar
Om dette er kriminelle som har sonet straffen sin ferdig så trenger dem ikke henges ut.

 

Hvilken straff? Dette er Norge. Vi straffer ikke, vi blåser på au-au'en og gir en lollipop til både offer og overgriper.

 

Irrelevant. Det er ikke din oppgave å straffe kriminelle i Norge. Om du vil diskutere straffer så må du finne deg en egnet tråd.

Dette er kriminelle som har blitt dømt av rettssystemet i Norge, de har sonet straffen sin og da skal de ikke straffes mer.

 

Burde for eksempel en barnehage kunne sjekket en side om mannen de skal ansette har vært dømt for overgrep?

 

De institusjoner som har bruk for informasjon om menneskers kriminelle fortid har tilgang til det, så det bekymrer meg ikke.

 

Ett offer for en voldshandling kan få en livstidsdom i form av skader, hvorfor skal gjerningsmannen kunne leve lykkelig videre som om ingenting har hendt?

 

Nettopp fordi de har sonet straffen for det de har gjort. Om man skal fortsette å straffes resten av livet tror jeg ikke det hjelper på personens oppførsel, heller tvert i mot.

 

 

Hvem er det som skal ha livstidsdom her, offeret eller gjerningsmannen?

 

Livstid, som i å bli dømt til fengsel til man dør, er noe vi ikke har her i Norge.

Så svaret på det spørsmålet må jo bli ingen av dem.

 

Det er ikke mange ofre for kriminalitet som faktisk sliter hele livet heller. Det er vel begrenset til de som har vært utsatt for overgrep, voldtekt, incest o.l

Er ingen som sliter hele livet fordi de ble slått ned en lørdagskveld på byen.

Endret av mhm.
Lenke til kommentar

Jeg vet ikke hvorfor dette i det hele tatt diskuteres. Etter at man har sonet straffen sin så burde man faktisk ha blitt ferdig med saken å kunne komme tilbake til samfunnet. Med en slik nettside ville det vært helt umulig.

 

Ankh: Håper du aldri kommer inn i politikken. Det ville være et slag mot Norge som fritt land.

Lenke til kommentar
Jeg vet ikke hvorfor dette i det hele tatt diskuteres. Etter at man har sonet straffen sin så burde man faktisk ha blitt ferdig med saken å kunne komme tilbake til samfunnet. Med en slik nettside ville det vært helt umulig.

 

Ankh: Håper du aldri kommer inn i politikken. Det ville være et slag mot Norge som fritt land.

 

Dessuten, så har vi allerede Siv Jensen

Lenke til kommentar

Hvis en person har blitt dømt tre eller fler ganger, og tiden siden sist dom er mindre en gj.snitt tiden mellom hver tidligere dom, slik at de ikke er på siden for alltid (Kommer sikkert til og ligge på andre interntett sider, så litt vrien den der). Da kan de henges ut på en slik nett side, eller om de har gjort noe sykt grusomt som Hitler, de værste serie morderene osv.

 

Om en kunn har drept eller voldtat en gang så er ikke det nokk til og havne på en slik side. Det må være en gjenganger. Om en har gjort en feil i livet, enda den er ganske stor, så er det noe drøyt og bli hengt ut resten av livet av den grunn. Om en alltid vil bli stemplet som en forbryter av samfundet, hvorfor skal en forandre seg da.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Lommemannen ble da offentliggjort, om enn ikke offisielt så ihvertfall på nok nettsider til at de som ønsket å vite kunne vite.

Jeg kjenner også nok voldsutsatte, voldtektsofre, overgrepsofre osv til at jeg vet at de ikke glemmer dette så lett.

Mulig enkelte ikke tar seg nær av slike opplevelser men det gjelder ikke de jeg kjenner ihvertfall.

Lenke til kommentar
Lommemannen ble da offentliggjort, om enn ikke offisielt så ihvertfall på nok nettsider til at de som ønsket å vite kunne vite.

Jeg kjenner også nok voldsutsatte, voldtektsofre, overgrepsofre osv til at jeg vet at de ikke glemmer dette så lett.

Mulig enkelte ikke tar seg nær av slike opplevelser men det gjelder ikke de jeg kjenner ihvertfall.

 

Men denne nettsiden du foreslår vil jo ikke hjelpe de som allerede er ofre.

 

En slik side øker faren for offentlig heksejakt og justismord betraktelig. Flere tiltalte i saker som senere frikjennes vi ha hele sitt fremtidige liv ødelagt for alltid.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Og det er også poenget: Ødelegger du ett liv så skal også ditt liv ødelegges!

Saken er jo også at noen svensker HAR startet en slik side.

Man kan forenkle det også:

Om en svindler/raner gjevnlig besøker eldre for å rane dem, bør de da få en lapp med bilde av fyren og teksten: Ikke lukk opp for denne fyren!

Ja, fyren vil bli uthengt, men de eldre vil bli bedre beskyttet.

Helliger ikke målet midlene?

Samtidig argumenterer man med at man bør offentliggjøre skattelistene for at folk skal se at de ikke betaler mer enn andre i samme situasjon, eller at andre får ulike fordeler.

Såkaldt argumentet med at åpenhet beskytter mot juks og fanteri.

Samme argument kan vel brukes mot en slik nettside, slik at også de kriminelle kan sjekke hvilke straffer de har fått sammenlignet med andre i samme situasjon.

Lenke til kommentar
Og det er også poenget: Ødelegger du ett liv så skal også ditt liv ødelegges!

Saken er jo også at noen svensker HAR startet en slik side.

Man kan forenkle det også:

Om en svindler/raner gjevnlig besøker eldre for å rane dem, bør de da få en lapp med bilde av fyren og teksten: Ikke lukk opp for denne fyren!

Ja, fyren vil bli uthengt, men de eldre vil bli bedre beskyttet.

Helliger ikke målet midlene?

Samtidig argumenterer man med at man bør offentliggjøre skattelistene for at folk skal se at de ikke betaler mer enn andre i samme situasjon, eller at andre får ulike fordeler.

Såkaldt argumentet med at åpenhet beskytter mot juks og fanteri.

Samme argument kan vel brukes mot en slik nettside, slik at også de kriminelle kan sjekke hvilke straffer de har fått sammenlignet med andre i samme situasjon.

 

nei: målet helliger ikke alltid midlene, det er en logisk kortslutning for fanatikere.

 

nei: det er en vesensforskjell mellom Normann A og B sin skatt, hvor STATEN får lide om de forskjellsbehandler, og en side som kaster menneskerettighetene, og rettstatsprinsippene til langt på sjøs, samt undergraver det samfunnet vi har bygget opp og rettssamfunnet....for ikke snakke om de sosialøkonomiske og samfunnsøkonmiske kostnadene dette medfører.

Lenke til kommentar

Man leker med tanken att noen "kriminell" har sonet ferdig, prøver å komme seg tilbake til samfunnet å dennes muligheter blir i realiteten helt umuligjort med den svenske modellen for uthenging, og i tillegg er det sikkert mer enn nok av mennesker i nabolaget som sprer den informasjonen mest mulig lokalt, kontakter barnehager,skoler og annet for att virkelig være sikker på att det er sjanseløst for den som har sonet en straff for ett eller annet, og dette helt uten rettsak, mulighet å bemøte anklagerne eller forsvare seg gjentemot den selvutnevnte dommeren,anklageren og bødelen, høres urimelig ut.

 

Hvem er det da som ska definiere hvilke kriterier som ska legges til grund for å bli uthengt slikt ? Er det ett,to eller tre dommer uansett eller gjelder det specifike kategorier som voldtekt, og alle som er dømt i norge er da skyldige ? det er 100 % sikkerhet i att vedkommende er korrekt dømd ? og hvem har da sjekket dette ? Vanlige borgere har ikke tilgang til all dokumentasjon så det blir i beste fall en ufullstendig vurdering, verste fall blir de påstådde og selvutnevnte forsvarene av hva som er rett og riktig her i verden enda større overgripere mot allt det som varit selvklarheter i en demokratisk rettstat.

Lenke til kommentar
Og det er også poenget: Ødelegger du ett liv så skal også ditt liv ødelegges!

 

Les innlegget mitt igjen:

 

En slik side øker faren for offentlig heksejakt og justismord betraktelig. Flere tiltalte i saker som senere frikjennes vi ha hele sitt fremtidige liv ødelagt for alltid.

 

En tiltalt er ikke skyldig før han er dømt, og blir han frifunnet har han heller ikke gjort noe galt, og SKAL IKKE ha noe straff.

 

Forøvrig er jeg også imot publisering av skattelister, men det er en helt annen diskusjon.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...