Gå til innhold

Kraftig prisøkning på hardware/elektronikk i Norge


Anbefalte innlegg

Tør jeg spørre hvor dere har det fra at man må bestille 2-3 eller 6-12 måneder på elektronikkvarer? Det er rett og slett feil. Yamaha har mellom 3 og 4 ukers leveringstid på de fleste produkter som ikke befinner seg på lager i norden... 6-12 måneders leveringstid = konkurs...

 

Normalt sett skal elektronikkbutikkene ha varene på 2-3 dager fra distributør, og vi(distributører altså) prøver så langt vi kan å unngå å ha varer på lager i mer enn 30 dager.

 

Det vil si at på de fleste varer vil det ta under 1 måned før endrede valuttakurser spiller inn på prisen til sluttbuker. På en del produkter vil faktisk prisene endres fra dag til dag med valuttaen når det ligger på lager hos distributør/importør.

Endret av GA
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De store kjedene må gi inn et vist anntall til fabrikkene slik at de veit hvor mye som skal produseres. Det er ikke slik at fabrikken plutselig kan hoste opp 1000 TV'r på en uke. Dem har en viss kapasitet som er satt opp utifra etterspørselen fra de store kjøperne.

 

Selvfølgelig vil jo også det være et "europeisk lager" og et "norsk lager" som feks philips norge/europa har. Så hvis man skal ha et fåtall TV'r kan man bestille her, men dem må også bestille i forkant.

 

Jeg er usikker på hva som gjelder for små varer slik som minnekort, men det jeg refferer til er større varer.

Lenke til kommentar

2-3 måneder kan selvsagt gjelde i visse sammenhenger, men det er ikke på noen måte normalt. De fleste produsenter klarer å produsere og levere på mellom 2 og 4 uker fra bestilling om det ikke finnes på lager.

 

Loko: Hvor har du denne informasjonen fra? Snakker du av egen erfaring, eller er dette noe du bare har hørt?

Lenke til kommentar

Uff, kjedelig situasjon for mange dette, meg inkludert. Hadde tenkt meg den "årlige" oppgraderingen av PC-en, men nå har prisene på mange aktuelle komponenter allerede steget. Hadde også tenkt på en ny TV, men ser til min store skrekk at denne har gått opp i pris siden i går: http://www.netshop.no/aspx/produkt/prdinfo...spx?plid=107907

 

Gammel pris var 10750. Opp 1000,- altså, nokså drøyt :(

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...