Gå til innhold

Mulig å lære seg matte R1 pensum på et par uker?


gossipgirl89

Anbefalte innlegg

Fikk vite i dag at jeg fikk plass på et kurs i matte R2 (ca som 3mx) som starter i januar, men jeg det er 2 år siden jeg hadde 2mx og jeg husker ca ingenting av det! R1 har også litt andre ting enn 2mx, så en kan si at jeg egentlig må repetere og lære meg alt fra R1 før skolen begynner i januar. Er det mulig? Er sånn passe god i matte, fikk 4 i 2mx, men gjorde ikke særlig med lekser og slikt, så jeg kunne nok ha fått bedre om jeg hadde giddet å gjøre oppgaver og fulgt bedre meg i timene... Jeg fikk 5 i 1mx eller hva det nå heter, men det er jo et ganske lett mattefag da. Nå har jeg litt panikk for hvordan dette skal gå, og skal ut å kjøpe meg R1 boken i morgen og begynne å repetere. I og med at der er jul, så skal jeg jo tilbringe litt tid med familie og slikt og, kan liksom ikke sitte med matteboken på julaften/nyttårsaften etc, så jeg har ikke alle dagene frem til skolestart heller...

Er det realistisk å komme gjennom R1 pensum til januar? Må jobbet et par dager i julen også, så har kanskje 1 eller 1, 5 dag til hvert kapittel. I og med at jeg har hatt 2mx, så vet jeg jo litt om derivasjon, vektorer etc, men kan ikke si at jeg husker noe nå, men det er gjerne lettere å lære seg det nå enn det var for 2 år siden når jeg aldri hadde hørt om det før..

Endret av gossipgirl89
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

So lenge du ikkje må ta eksamen i R1 før neste semester for å få være med på R2 faget så ville eg ikkje stressa så mykje med dette.

For det fyrste så regner eg med at visst du er god i matte så vill du kunne henge med alikevell. For det andre så betyr det berre at du må rekne med å bruke litt meir tid på lekser med å slå opp i R1 boka etterkvart som jobber med R2.

 

Utan å ha samanlikna dei nye mattefaga med dei gamle så reknar eg med at med 2mx så har du antageligvis også lært ein del av R2 pensumet før.

 

Edit; fyrste vekene av eit nytt semester er stort sett reppitisjon, så du har ein sjangs til å få med deg litt der også.

Endret av The Avatar
Lenke til kommentar

Skal ikke ha eksamen i R1 siden jeg har 2mx fra før, så det er bare R2 jeg skal ha eksamen i! Ser vi begynner rett på integralregning i R2 (sinusr2.cappelen.no) og hva er det jeg bør repetere fra R1 da? (www.sinusr1.cappelen.no) Hvilke kapitler er relevante da? Ser jo at det ikke er noe sannsynlighetsregning i R2, så da kan jeg iallefall utelukke kapittel 3 fra R1 boka! :D

Lenke til kommentar

Så lenge du ikkje treng å ta eksamen i R1 så er det ikkje så nøye med. Kjenner ikkje R-bøkene godt nok til å seie noke om kva du bør lese på, men hadde eg vært deg så ville eg tatt det som det kommer. Mesteparten i R2 er heilt nytt stoff så det er antageligvis berre nokre få kapittel du treng å lese deg opp på.

 

Trur dette skal gå bra eg.

Lenke til kommentar

Timetallet på R1 er 140 årstimer. Leser du i 20 dager må du bruke 7 timer per dag. Siden du sikkert er dobbelt så effektiv hjemme som på skolen, så trenger du sikkert bare å bruke halvparten av den tiden. Jeg tror det skal gå bra jeg.

 

Ting du kan se spesielt på er differensiallikninger, polynomdivisjon og delbrøkoppspalting. Det er pensum i R1, men ikke pensum i 2MX.

Lenke til kommentar

Hei , jeg går for tida Almennfag , og har r1 matte.

Det vi har gått gjennom hittil i pr (tatt fra hukommelsen) er :

Kvadratsetningen.

Funksjoner og grafer.

Brøker.

Sinus , Cosinus, Tangus, Arealsetningen.

Formlikskap.

Enkel matte slik som + , - * og /.

Geometri.

Triogeometri.

 

Er noe mere også , men jeg husker ikke alt i farten.

Lenke til kommentar
Ting du kan se spesielt på er differensiallikninger, polynomdivisjon og delbrøkoppspalting. Det er pensum i R1, men ikke pensum i 2MX.

 

Jepp. Dette har ikke vært pensum i hverken 2MX eller 3MX før nå.

Forbanna smartass kids altså. >_>

 

Okei, men er det noen som vet om det er viktig å kunne dette for å regne matten i R2? Kikket litt på polynomdivisjon, og skal det f.eks brukes noe videre i R2, eller har man liksom lært det man skal av det i R1?

Lenke til kommentar
Ting du kan se spesielt på er differensiallikninger, polynomdivisjon og delbrøkoppspalting. Det er pensum i R1, men ikke pensum i 2MX.

 

Jepp. Dette har ikke vært pensum i hverken 2MX eller 3MX før nå.

Forbanna smartass kids altså. >_>

Ikke sant? De som går på skolen nå til dags skjønner ikke hvor heldige de er. :p

Lenke til kommentar

Anvefaler også å lese endel på vektorer. Man går igjennom dette i R2, men alltid kjekt å være forbredt. Du lærer også å regne ut i 3.plan, altså 3D minisjonalt. Tror faktisk dette er de to første temaene i boka. Derivasjon er ikke all verdens vansklig, og jeg tror heller ikke du får bruk for det. R2 boka er også bygd opp ganske bra med eksempler osv, så dette skal nok gå bra ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...