Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Nybygd datamaskin startar ikkje opp.


Anbefalte innlegg

Etter særs mykje om og men har eg sett saman min første eigenbygde datamaskin. Trudde eg. Men når eg setjer i stikkontakten, og prøver å skru på maskinen skjer det absolutt ingenting (jau, har sett straumforsyninga til 1). Ingen blinking eller noko som helst, verkar ikkje som registrerer at straumen er på.

 

Har følgd manualen til hovudkortet slavisk, så vonar jo at kablinga er riktig. Kva kan elles vera galt? Er hovudkortet/PSU'en/CPU'en etc øydelagd? Mild panikk byrjar å breia seg no.

 

Har eit P182-kabinett, Corsair-650-W-straumforsyning, Gigabyte-P45-DS3-hovudkort og ein E8400-prosessor.

 

Edit: Zalman 9500 LED CPU-kjølar. Eg kan minnast at den måtte modifiserast (slipast ned på eine sida) for å passa inn, og at det måtte forferdeleg mykje trykk til for at den kom på plass. Har eg pressa på så hardt at eg øydela CPU-en?

Endret av Xyril
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1. Sitter kontakten fra på-knappen til kabinettet skikkelig i og på riktig plass? Det kan være feil i bryter eller kontakt på denne og. Så om du er meget forsiktig og "kortslutter" de to pinnene på hk som er power on knapp i et sekund, så kan du sjekke at dette ikke er feilen.

 

2. Er det et eller annet lys på hk som etter manualen skal lyse når strømmen er slått på?

 

3. Det går ann å teste om psu virker ved å "jump starte" den.

 

4. Bytt kabel mellom strømforsyning og vegg, og sjekk at kontakta i veggen faktisk har strøm.

 

Siden det er helt dødt er det tegn på at det er noe helt elementært som ikke virker.

Endret av L O G I M A N
Lenke til kommentar

Skal ikke si det for sikkert, men kan være at du har tatt knekken på cpu'en med for mye trykk under montering.

Det jeg pleier å gjøre når ingenting gir tegn til liv fra seg er å demontere alt, begynne forfra og kun montere det mest elementære for at den skal starte, dvs HK, minne, CPU, PSU(strømforsyning), og GPU(grafikkort) og gjerne et tastatur ;)

 

Sjekk også de pluggene som man kobler ledninger fra kabinettet til, i noen manualer viser de hvor det er + og -, andre gjør de det ikke så da må man bare prøve seg fram, heldigvis bare 2 veier man kan prøve :)

 

Jo også en annen ting jeg kom på i farta som det kan tenkes å være.

På noen hovedkort krever nemelig CPU'en en ekstra 4 pins strøm koblet til i nærheten av sokkelen, kan være lett å overse denne i all hu og hast

Endret av AnarCon80
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...