Gå til innhold

Usikker på valg av befalsskole


Early

Anbefalte innlegg

Hei, eg skal mest sannsynleg søke meg inn til befalsskolen neste sommar (09), ettersom dette er noko eg verkeleg er blitt motivert for og har lyst til å gjennomføre. Spesielt med tanke på at eg sterkt vurderar utenlandstjeneste og vidare karriere i forsvaret. Eg har då eit par spørsmål angåande befalsskole, for her er det mange ulike å velge mellom. Eg er ikkje ute etter utskrevet befalskurs (UB), men befalsskole (BS).

 

Først av alt så er det i hovudsak befalsskolen på GSV (grensejeger) eller Sjøforsvarets befalsskole operativ eg har tenkt på, men eg har og sett på befalsskolen i panserbataljonen/artilleribataljonen som aktuelle, i tillegg til befalsskolen for etterretning og språk (BSES), men denne har eg funne ut kanskje ikkje er heilt det eg ser ettersom at det her er mykje tilbake til skulebenken, og mindre av villmarkslivet.

 

Og så kommer spørsmåla eg har:

- Eg har forstått det slik at befalsskolen på GSV er hard både fysisk og psykisk, og det er nettopp dette eg vil, eg er veldig gira på tjeneste der det er mykje ute i villmarka der eg virkelig får gjennomgå. Eg fekk karakter 7 på synstesten (men ellers var helsa god), er dette noko som hindrar meg i kunne gjennomfører befalsskolen på GSV? Dette er i alle fall grunnen til at eg ikkje prøver meg på kystjeger der kravet er 9 på syn, eg har ikkje sett noko liknande krav til GSV.

 

- Eg har og lest litt om befalsskolen operativ i sjøforsvaret, denne virkar spennande, men samtidig har eg følelsen av at dette er ei utdanning som går meir på teori, og at den manglar mykje av desse harde og krevande øvelsane som ein finn i hæren. Eg har og inntrykk av at muligheten for utenlandstjeneste her er mindre. Er det nokre som veit korleis denne befalsskolen faktisk er, bortsett fra at du lærer om sjømannsskap og nautikk?

 

- Befalsskolene ved panserbataljonen og artilleribataljonen virkar og som noko for meg, ettersom vi her og har litt av dette typiske villmannsopplegget og å få kjørt seg fysisk, i tillegg til stor sjangse for utenlandstjeneste. Desse befalsskolene står det minimalt om på sidene til forsvaret, og her og lurer eg litt på korleis opplegget er, er det nokon her som har erfaring eller veit korleis desse kursa her er?

 

 

Har nokon informasjon eller råd om kva befalsskole eg skal velge av dei som er nevnt her med tanke på utenlandstjeneste og det å ha ei fysisk/psykisk krevande utdanning? Eg setter spesielt pris på informasjon rundt befalsskolene innen panserbataljonen eller artilleribataljonen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har nokon informasjon eller råd om kva befalsskole eg skal velge av dei som er nevnt her med tanke på utenlandstjeneste og det å ha ei fysisk/psykisk krevande utdanning? Eg setter spesielt pris på informasjon rundt befalsskolene innen panserbataljonen eller artilleribataljonen.

 

Hvis du vil ha en krevende tjeneste både fysisk og psykisk så er hæren stedet å gå, og da spesielt ved en ISTAR avdeling. I Panser kan du bli VK (Vognkommandør) cv90, VK Leo2, Lagfører i stormlag, lagfører i div støttelag i esk 6.

Endret av MemorY
Lenke til kommentar

Anbefaler GSV utifra det du nevner som mål. GSV er, som du sier, en av de mest krevende befalsskolene, og gir samtidig veldig mange valgmuligheter i pliktåret. Du kan søke deg til EBN og fokusere på egen trening og utdanning, eller få en stilling på GSV hvor arbeidsoppgavene stort sett vil være å lede soldater i fgt. Du må riktignok holde deg innenfor ISTAR, med mindre du kommer inn i FSK, men ISTAR har et veldig stort spenn i typer tjeneste.

 

GSV skal også snart stille MOT til Afghanistan.

 

Hvis jeg skulle valgt noe annet enn GSV måtte det ha blitt 2BN eller Panser, som forøvrig har tilnærmet like krevende tjeneste.

 

Tror ikke at kar. 7 på syn har noe å si. Husker ikke hva INTOPS-kravet er.

 

Oppsummering: BS ved GSV byr på fantastiske naturoppleveler, krevende øvelser (mestringsøvelsen er seleksjonen til Fjernoppklaringseskadronen), veldig spennende og variert tjeneste (du vil nok ikke oppleve to like uker) og valgfrihet mtp videre tjeneste.

Lenke til kommentar

Ja eg har lest ein del artiklar om GSV og eg følar eg har eit greit bilde på korleis tjenesten der vil vere, den hørest ut som absolutt ein veg som er verdt å gå.

 

BSES virker som ein hard utdanning, men då hovudsaklig med tanke på at du skal lære deg eit språk til å kunne bruke det etter kun 2 år, men eg er redd for at BSES vil føre til jobb som tolk eller sitte på eit kontor å lese igjennom og oversette ulike dokumenter. Om eg skulle velge BSES, kva språk er anbefalt, med tanke på utenlandstjeneste?

 

Men tilbake til panser/artilleribataljon, korleis er sjølve utdanninga der? Er den hard? Har du lange feltøvelser der ein virkelig blir satt på prøve? Det einaste eg har funne om dette er generell info på mil.no om bataljonane. Og så har eg hørt om artillerijeger, korleis kommer ein seg inn på det og er der mulighet for å vere befal som artillerijeger?

Lenke til kommentar
Har nokon informasjon eller råd om kva befalsskole eg skal velge av dei som er nevnt her med tanke på utenlandstjeneste og det å ha ei fysisk/psykisk krevande utdanning? Eg setter spesielt pris på informasjon rundt befalsskolene innen panserbataljonen eller artilleribataljonen.

 

Hvis du vil ha en krevende tjeneste både fysisk og psykisk så er hæren stedet å gå, og da spesielt ved en ISTAR avdeling. I Panser kan du bli VK (Vognkommandør) cv90, VK Leo2, Lagfører i stormlag, lagfører i div støttelag i esk 6.

Og patruljefører i lett eller pansret oppklarning.

Lenke til kommentar

Ok, men om vi ser bort frå BSES, for eg har meir eller mindre slått den ideen fra meg (atm i alle fall). Kva med sjøforsvaret er det nokon som har erfaringar eller veit noko om befalsskolen der, eg tenker då som operativ? Og med utenlandstjeneste etter befalsskolen i sjøforsvaret tenker eg då på fregatt, ubåt eller noko anna som reiser ut.

Endret av Early
Lenke til kommentar
GSV skal også snart stille MOT til Afghanistan.

 

Hvem hva hvordan? Bare befal eller skal man verve vpl med påfølgende etterutdanning også?

 

Og så har eg hørt om artillerijeger, korleis kommer ein seg inn på det og er der mulighet for å vere befal som artillerijeger?

 

Det kjøres et eget opptak fra innrykket til artilleribataljonen, og hvis noen av de som kommer inn der tilfredsstiller visse krav, får de tilbud om å ta gbu og deretter jobbe som patruljefører for et artjeger-lag i et år. Tror nåløyet er ganske trangt, men om du fullfører er det svært gode muligheter for utenlandstjeneste.

Lenke til kommentar

Åja, ok

 

Så om eg går befalsskolen i artilleribataljonen vil eg då kunne stille på opptak til art.jeger eller ha mulighet til å prøve meg der. Noko liknande det opplegget Etterretningsbataljonen har med å ta inn eit par stykker frå GSV?

 

Og ettersom at dette er jegertjeneste har dei kanskje krav til karakter 9 på syn?

Men utanom det så trur eg det at uavhengig kva av dei tre valga: GSV/artilleribataljonen/panserbataljonen så skal eg kunne klare å komme meg med på utenlandstjeneste.

Men utifrå desse tre så er vel utenlandstjenesten litt ulik, eg vil tru GSV->vil gi meg ein tjeneste der eg får bruk for erfaring innan ISTAR, medan artilleri/panserbataljonane vil gi meg tjeneste innan patrulje, kan dette stemme?

Lenke til kommentar

Artjeger: Du stiller først til opptak som vanlig menig, deretter kan du få tilbud om å starte gbu-utdanning dersom de finner deg skikket. Som sagt, ganske få får dette tilbudet, og det er ikke hvert år noen tar gbu der.

 

På GSV går det i vanlig infanteri- og jegertjeneste, med fokus på ISTAR og en hel del moduler innen ledelse. Patruljetjeneste er inkludert her.

 

Det som er spesielt med artjeger er FAC(forward air control), en kompetanse som er svært etterspurt i intops. Ledermodulene tar man på eksakt samme kurset som gbu GSV.

 

Panser har jeg lite peiling på, men går ut i fra at en utdanning der gir grundig innføring i hva panser driver med, dvs aktiv konvensjonell strid + ledelse.

Lenke til kommentar

Dersom eg går befalsskolen for sjøforsvaret operativ, er då mulighet for intops, eller er dette noko eg kan sjå heilt bort ifrå?

 

Dersom eg etter fullført befalsskole bestemmer meg for å gå sjøkrigsskolen, vil den då ta 3 år, eller vil eg sleppe den første delen av sjøkrigsskolen ettersom at eg har vore igjennom noko liknande på befalsskolen?

Lenke til kommentar

Dersom eg går BSS, foregår mykje av utdanninga ombord i fartøy, med praktiske oppgåver, eller er utdanning veldig mykje teori og typisk skule? Om det er veldig lite praktiske oppgåver i BSS så er den heilt uaktuell. Men det å jobbe på fartøy er noko som kan virke interessant, då altso praktiske oppgåver utenom turen med Radich.

Endret av Early
Lenke til kommentar

Om du har feks UB eller BS, så tar krigsskolen 3 år. Før, så var det slik at du måtte ha denne utdanningen for og komme deg inn på KS.

 

Nå derimot, så kan du gå rett på KS fra videregående. Da er den på 4 år, og det første året er vel grunnleggende befalsutdanning eller noe sånt.

 

Poenget: Du trenger ikke UB eller BS for og komme inn på KS, men det gjør sikkert ting enklere :p

Lenke til kommentar

Du får ikke tatt den i forsvaret, men det er sjeldent et krav at du har den fra før for å komme inn. Er dog litt upraktisk å ikke ha det, det er mye du ikke får gjort som sersjant om du ikke har lappen. Administrative ting og sånn.

Du kan sikkert ta den på permene dine da.

Endret av Herrbrun
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...