Gå til innhold

Enkeltmannsforetak - spørsmål om skatt ++


Anbefalte innlegg

Heisann,

 

jeg har etablert et enkeltmannsforetak som til nå har ligget i dvale. Men fra nyåret kommer jeg sannsynligvis til å tjene noe penger på dette. Naturlig nok har jeg lest rundt på nettet om firmadrift, skatt, moms etc, men jeg har fortsatt et par spørsmål som jeg tenkte noen her kanskje kunne svare på.

 

1. Firmaet er noe jeg kommer til å drive på fritiden, da jeg har fått meg 100%-stilling fra 5. Januar. Stemmer det at man kan ha skatteoppgjør èn gang i året hvis bedriften er i tillegg til fast jobb?

 

2. Hvordan regner egentlig ligningskontoret ut hvor mye skatt jeg skal betale, i prosent altså? Blir jeg nødt til å betale skatteprosenten for bi-inntekt (34 eller 36%?), eller kommer det ann på hvor mye jeg antar å tjene i perioden?

 

3. Stemmer det at man kan betale moms èn gang i året hvis man søker om det og tjener relativt lite?

 

4. Eksempel: jeg sier i fra til ligningskontoret/kemneren hvor mye jeg tror jeg kommer til å tjene i den neste perioden, og får innbetalingsblankett på forskuddskatt beregnet på estimatet mitt. Hvis jeg så har tjent mye mindre i den perioden, skal jeg likevel betale det skattetrekket de har regnet ut? Eller kan jeg betale den "riktige" skatten? Og hvis jeg ikke betaler nok skatt i en periode, blir jeg da innkrevd resten, eller regnes alt sammen først ved slutten av året?

 

Likedan, hvis jeg tjener mer enn jeg hadde estimert, skal jeg betale den "riktige" skatten, eller skal jeg sette opp større inntjening neste periode?

 

5. Jeg har også lest at man er nødt til å betale en viss prosent i pensjonstrekk (10.7%?), stemmer dette? Selv om jeg betaler slik igjennom min vanlige arbeidsgiver?

 

Håper noen kan svare meg på dette, og hvis noen har andre opplysninger som er viktig for meg å vite setter jeg stor pris på å bli opplyst :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1) Uansett om du driver enkeltmannsforetaket på heltid, eller ved siden av annen jobb, så er det bare skatteoppgjør (selvangivelse m/ tilleggsskjemaer) en gang i året.

 

2) Det kommer an på hvor mye du regner med å tjene, og hva du har av fradragsposter (renter osv).

 

3) Ja, ved omsetning under en million i året (eller om du driver i primærnæring, som bl.a. jordbruk&fiske) kan du søke om årlig avgiftsoppgjør.

 

4) Du betaler uansett det som står på innbetalingskortet i forskuddsskatt, så får du evt. baksmell eller penger tilgode i oktober året etterpå. Skatteoppgjøret for selvstendig næringsdrivende kommer som du kanskje vet i oktober, ikke i juni som for de fleste lønnsmottakere. Om du ser at du kommer veldig skjevt ut, så kan du søke om nytt skattekort når som helst i løpet av året, men utgangspunktet er at du følger det "løpet" som ble lagt når skattekortet ble skrevet ut.

 

5) Ja, det stemmer forsåvidt, men trygdeavgiften er ikke noe du betaler "ved siden av", det regnes med i/trekkes fra den forskuddsskatten du betaler i punkt 4.

Lenke til kommentar

Tusen takk for kjapt svar :)

 

Du betaler uansett det som står på innbetalingskortet i forskuddsskatt, så får du evt. baksmell eller penger tilgode i oktober året etterpå.

 

Så hvis man tjener lite/har lite penger bør man altså anslå at man tjener veldig lite for å være sikker på at man har penger til å betale skatten, også heller få en baksmell ved oppgjøret. Skattepengene skal jo stå på egen konto uansett, såfremt man ikke er så dum at man bruker dem opp.

Lenke til kommentar

Har snakket med Skatteetaten og fått oppklart en del ting, men takk igjen for alle svar.

 

Enda et spørsmål: jeg har kjøpt en bærbare PC på Siba på kreditt, som jeg betaler på hver mnd. Ettersom dette er den eneste maskinen jeg har bruker jeg den logisk nok mye i arbeid. Kan jeg utgiftsføre denne maskinen selv om kvittering etc står på mitt navn, og ikke mitt foretak? Eller spiller det ingen rolle?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...