Gå til innhold

Sykling i veibanen....


kterjesen

Anbefalte innlegg

Andre del: Som sagt har jeg vært aktiv sykler jeg og, kjørt over glasskår osv osv. Har kun punktert hjulet en gang på 10 år. Greia er å ha en sykkel som tåler det! ;) Man drar vel ikke ut i skauen og kjører over stokk og stein med en ferrari gjør man vel? Kjøp en sykkel som det går ann å bruke, UTENFOR veibanen :) Drit i sånne fancy tour de france sykler, like god trening om ikke bedre å sykle på terreng sykkel.

Hvorfor skal jeg kjøpe en sykkel jeg kan bruke utenfor veibanen når det er fullt lovlig for meg å sykle på veibanen?

 

Bare fordi du blir irritert og ikke klarer å vente den lille stunden det tar før du kan kjøre forbi?

Endret av Matsemann
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Andre del: Som sagt har jeg vært aktiv sykler jeg og, kjørt over glasskår osv osv. Har kun punktert hjulet en gang på 10 år. Greia er å ha en sykkel som tåler det! ;) Man drar vel ikke ut i skauen og kjører over stokk og stein med en ferrari gjør man vel? Kjøp en sykkel som det går ann å bruke, UTENFOR veibanen :) Drit i sånne fancy tour de france sykler, like god trening om ikke bedre å sykle på terreng sykkel.

Hvorfor skal jeg kjøpe en sykkel jeg kan bruke utenfor veibanen når det er fullt lovlig for meg å sykle på veibanen?

 

Bare fordi du blir irritert og ikke klarer å vente den lille stunden det tar før du kan kjøre forbi?

Racersykkel gir en bedre opplevelse på landeveien, derfor kjøper man "fancy tour de france sykler". Men like god trening er det nok, fysisk sett. Men jeg har større glede av å sykle på min landeveissykkel.

Enig med deg, Matsemann.

Lenke til kommentar
Noen syklister også på vei fra A til B (f.eks til og fra jobb). Noen mopedister er også på veien for å leke seg. Hvordan ser du forskjell?

 

Du bommer fullstendig på poenget. Poenget er ikke om jeg ser forskjell. Poenget er at de som bare er ute for å leke seg på veien selv vet hvordan det forholder seg, og bør oppføre seg deretter. Men når jeg ser 4-5 syklister i følge på en smal, svingete landevei, i fullt treningsutstyr og uten noen form for oppakning, så regner jeg det som overveiende sannsynlig at dette er en gjeng som bruker store veiressurser på å leke seg, ja.

 

Faktisk er det ikke bare fotgjengere med mp3-spillere man risikerer å påtreffe på gang- og sykkelveger, men også mopedister, motorsyklister og bilister som vil snike seg forbi bilkøer. Møter man en bil på en gang- og sykkelveg blir det svært trangt.

For det første: dette ser jeg så sjelden at det grenser til "aldri". Det skal sies at jeg kjører lite i bynære strøk, og at det kan være annerledes der. Men treningssyklistene bruker ikke gs-veiene noe mer selv om de er folke- bil- og mopedtomme og godt vedlikeholdt, såpass kan jeg fortelle deg.

 

For det andre: Når det eventuelt skjer, så bryter disse trafikantene trafikkreglene, og jeg har ikke noe mer sympati for dem, enn for treningssyklister som ikke viker.

Lenke til kommentar
Men når jeg ser 4-5 syklister i følge på en smal, svingete landevei, i fullt treningsutstyr og uten noen form for oppakning, så regner jeg det som overveiende sannsynlig at dette er en gjeng som bruker store veiressurser på å leke seg, ja.

 

 

Skal du se på det store regnestykket, er vel treningssyklister en gruppe som ikke velger bilen til butikken som er 1km unna, sykler til jobb, ikke renner ned helsevesenet med sykdommer relatert til inaktivitet, men likevel mest sannsynlig betaler både skatt og veiavgifter.

 

Alle syklister jeg kjenner (da mener jeg syklister, ikke syklende) velger treningsruter med minst mulig trafikk. Det er gjerne strekninger som er svingete, men det er bedre enn skikkelig trafikkerte veier, for alle parter.

 

 

Å definere trening som lek, blir en komisk mislykket hersketeknikk.

Lenke til kommentar
Å definere trening som lek, blir en komisk mislykket hersketeknikk.

 

All amatøridrett er lek. Det er f.eks. derfor det heter "de olympiske leker". En som leker på et sted gjør dette stedet til sin lekeplass. Det er derfor fullstendig legitimt å si om dere treningssyklister at dere bruker veien som lekeplass.

 

Denne betegnelsen bruker jeg helt bevisst for å sette ting på plass og komme til sakens kjerne. Skal jeg dømme både etter oppførselen deres i trafikken, og det jeg kan lese på diverse nettfora, så kan det nemlig se ut til at dere treningssyklister berakter virksomheten deres som noe annet og mer prioriteringsverdig enn lek. Det er den ikke. Sykling er bare én av mange idretter. De fleste idretter utøves utenfor allfarvei på dertil egnede steder hvor de ikke påfører andre plunder og heft. Når man bruker det offentlige veinettet til å utøve en hobby på denne måten, bør man iallfall være seg det bevisst, og søke å gjøre mengden plunder og heft så liten som overhodet mulig for andre trafikanter.

 

Ta og les denne delen av innlegget ditt én gang til, og tenk deg om. Jeg tror at du skal gå VELDIG stille i dørene med å beskylde MEG for å bruke hersketeknikker.

Lenke til kommentar

Det at du definerer det som lek endrer ingenting. Vi har fortsatt like stor rett på å bruke veien som deg.

Jeg vil påstå at en traktor på veien, som ikke bedriver 'lek', er til mer hinder enn meg. Uenig?

 

Nå prøver jeg faktisk å ikke være til hinder for trafikken når jeg sykler, så igjen dømmer du på forhånd.

Lenke til kommentar

I trafikkreglene skilles det ikke mellom lek og nytte. Dette argumentet er derfor irrelevant.

 

 

 

Faktum står fast, i følge trafikkreglene er syklister kjørende og de skal derfor ferdes i veibanen.

 

Den særnorske unntaksregelen om syklisters mulige ferdsel på fortau og gangveger i gangfart ved liten gangtrafikk har det nå blitt foreslått å fjerne, slik at de norske trafikkreglene bedre samsvarer med reglene i resten av Europa. Selv i våre naboland Danmark og Sverige er det forbudt å sykle på fortau og gangveger.

Endret av SeaLion
Lenke til kommentar
I trafikkreglene skilles det ikke mellom lek og nytte. Dette argumentet er derfor irrelevant.

 

 

 

Faktum står fast, i følge trafikkreglene er syklister kjørende og de skal derfor ferdes i veibanen.

 

Den særnorske unntaksregelen om syklisters mulige ferdsel på fortau og gangveger i gangfart ved liten gangtrafikk har det nå blitt foreslått å fjerne, slik at de norske trafikkreglene bedre samsvarer med reglene i resten av Europa. Selv i våre naboland Danmark og Sverige er det forbudt å sykle på fortau og gangveger.

 

 

Men så skal det jo sies att sykkelstiene (iallefall i danmark) har vis kvalitet iforhold til Norske..... Ikke at det skal så mye til da.

Her i landet er jo til tider mye bedre forhold på ett jorde enn på sykkelstien.....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...