Gå til innhold

Sykling i veibanen....


kterjesen

Anbefalte innlegg

men så er jo dette ett definisjons sp.mål også da.. det skal sies (ikke bare fra bilistens side...)

 

Som bilist så er jeg forsåvidt enig med at syklister skal stoppe opp for å slippe forbi osv. Ingenting å si på det.

MEN NÅR DU SOM SYKLIST SKAL EN "TUR UT" OG DENNE TUREN TAR DEG MER ENN 1,5-2 TiMER FOR SNAUE 2 MIL (for eksempel) og du normalt vile brukt snaut 3/4 time (halvtime for "proff syklister") så er det etter min mening helt og fult forståelig at en syklist ikke stopper opp, hver gang det kommer en bil opp bak deg, i en sving, fordi den bilen "etter boka" har forkjørsrett

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sykling i veibanen er IRRITERNDE, spesielt hvis det er en fin sykkelvei ved siden av, og syklingen skaper farlige situasjoner.

 

Til syklister som sykler i veibanen med sykkelvei ved siden av; Skatten jeg betaler går til laging av sykkelveier for dere, BRUK DEM.

 

Staten har brukt 3 millioner til sykkelveien ved siden av, FOR EN GRUNN.

Lenke til kommentar

Ja, det var vel egentlig et tidsspørsmål før en hissigbilist skulle oppdage tråden, godt skjult under Sport og Trening -> Utendørsidrett.

 

 

Lån deg en racersykkel og tren en runde på 6-8 mil hver dag, og se hvor greit det er å svinge innom alle småstumpene av gang- og sykkelsti som eksisterer. Listen av argumenter for å velge veibanen er lenger enn jeg gidder å ramse opp, men jeg kan raskt nevne noen stikkord:

glasskår, grus, barnevogner, folk med ipod, 4-åringer med støttehjul, gansti som ender opp i byggefelt, manglende "trafikk"regler, bilister som stopper midt i gangfeltet for å kjøre ut på hovedveien osv.

 

Det er ikke sykling i veibanen som skaper farlige situasjoner, det er korte lunter og et temperament hos enkelte som aldri skulle hatt sertifikat. Er det egentlig et gyldig irritasjonsmoment? Blir du egentlig hindret mange sekunder?

 

 

Hva får deg til å tro at syklister hverken betaler skatt eller veiavgift?

 

 

 

EDIT: Birthday: 6 May 1991? Med 18-årsdag i år blir det bare pinlig å argumentere for at du eier veibanen fordi du betaler skatt. Lykke til med oppkjøringa.

Endret av kjerts
Lenke til kommentar

ja, men det er opp til syklisten om han vil bruke veien eller sykkelveien/gangveien...

 

Jeg bruker helst veien, å sykle på "grus"/glasskår eller hva det nå måtte være, gidder iallefall ikke å punktere eller skape farlige situasjoner på "sykkelstien" for folk som går der, og kommer ut fra "hjørner" eller plasser hvor det ikke er så oversiktlig!

men om det er mulig, så hopper jeg innpå sykkelstien, slik at jeg slipper å irritere billister, som blir sinte bare av å se en syklist på veien!

 

Edit: Jeg betaler skatt som går til veibygging, vedlikehold eller hva det nå måtte være, kan jeg da ikke bruke veien?:p

Endret av Nilsi_tl
Lenke til kommentar
Problemet til alle disse "nye" syklistene (di som tror di kan "vinne" leTour de Francé bare ved å sykle til jobben)er att di veksler mellom å være kjørende og "gående" ved å sykle på vei før og etter ett lyskryss, men sykler "der det er grønt" i kryssene. Jeg tror grunnen til att de (i allefallmangen av de) veksler på dette er rett og slett fordi de ikke vet bedre.

Mener du at man følger veien frem til et lys med rødt lys for så å gå av sykkelen og leie den over i gangfeltet og krysse over på sebrastripene hvor det er grønt lys?

 

Jeg gjør det fordi det er raskt og fordi jeg kan. (Jeg tror dog ikke at min BMX vil være nyttig i LTDF)

Lenke til kommentar
Ja, det var vel egentlig et tidsspørsmål før en hissigbilist skulle oppdage tråden, godt skjult under Sport og Trening -> Utendørsidrett.

 

 

Lån deg en racersykkel og tren en runde på 6-8 mil hver dag, og se hvor greit det er å svinge innom alle småstumpene av gang- og sykkelsti som eksisterer. Listen av argumenter for å velge veibanen er lenger enn jeg gidder å ramse opp, men jeg kan raskt nevne noen stikkord:

glasskår, grus, barnevogner, folk med ipod, 4-åringer med støttehjul, gansti som ender opp i byggefelt, manglende "trafikk"regler, bilister som stopper midt i gangfeltet for å kjøre ut på hovedveien osv.

 

Det er ikke sykling i veibanen som skaper farlige situasjoner, det er korte lunter og et temperament hos enkelte som aldri skulle hatt sertifikat. Er det egentlig et gyldig irritasjonsmoment? Blir du egentlig hindret mange sekunder?

 

 

Hva får deg til å tro at syklister hverken betaler skatt eller veiavgift?

 

 

 

EDIT: Birthday: 6 May 1991? Med 18-årsdag i år blir det bare pinlig å argumentere for at du eier veibanen fordi du betaler skatt. Lykke til med oppkjøringa.

 

Du skal nok ikke stole på fødseldagen min, den er tilfeldig plukket. Jeg er kanskje ikke eldre enn 18 år, men har kjørt bil nesten hver dag i 2 år (øvelseskjøring) og kommet opp i en del situasjoner hvor jeg har dårlig tid, og ikke har tid til å bli kjørende bak en idiot syklist i noen mil, hvor det er sykkelsti ved siden av. Jeg betaler skatt på jobb som alle andre. Å begrunne sykling i veibanen med at det er så mange fotgjengere på sykkelveien/fortauet, blir som at fotgjengerne skulle plutselig begynne å gå i veibanen fordi det er så mange syklister på stien. Noe det ikke er i realiteten (fordi alle er i veibanen), men det kunne vært sånn.

 

Hvis du har et dødsønske om å bli kjørt over av en billist med dårlig tid, må du gjerne sykle i veibanen.

 

Nå regner jeg med mange sinte innlegg, men det blir bra:D

Lenke til kommentar
Problemet til alle disse "nye" syklistene (di som tror di kan "vinne" leTour de Francé bare ved å sykle til jobben)er att di veksler mellom å være kjørende og "gående" ved å sykle på vei før og etter ett lyskryss, men sykler "der det er grønt" i kryssene. Jeg tror grunnen til att de (i allefallmangen av de) veksler på dette er rett og slett fordi de ikke vet bedre.

Mener du at man følger veien frem til et lys med rødt lys for så å gå av sykkelen og leie den over i gangfeltet og krysse over på sebrastripene hvor det er grønt lys?

 

Jeg gjør det fordi det er raskt og fordi jeg kan. (Jeg tror dog ikke at min BMX vil være nyttig i LTDF)

 

 

Får vel bruke utrykket "missforstå meg riktig"...

Det jeg mente med vekselvis vei-gangfelt er at en SYKLER over die såkalte sebrastripene..... (got it??):-P

 

@FeddeLeGrand: Sykling i veibanen er IRRITERNDE, spesielt hvis det er en fin sykkelvei ved siden av, og syklingen skaper farlige situasjoner.

 

Til syklister som sykler i veibanen med sykkelvei ved siden av; Skatten jeg betaler går til laging av sykkelveier for dere, BRUK DEM.

 

Staten har brukt 3 millioner til sykkelveien ved siden av, FOR EN GRUNN.

Jeg betale nå også skatt, kanskje ike den som betaler mest, men jeg betaler...(ca 12000 pr mnd om du skulle lure) I tilegg har jeg bil som koster alt for meget (mao jeg betaler også veiavgift) i tilegge har jeg lastebil, herunder kommer vist også vektårsavgifter og diselavgiter bom avgifter ol. (så slutt å klag får at du må betale litt) !!!!!!!!
Lenke til kommentar
Du skal nok ikke stole på fødseldagen min, den er tilfeldig plukket. Jeg er kanskje ikke eldre enn 18 år, men har kjørt bil nesten hver dag i 2 år (øvelseskjøring) og kommet opp i en del situasjoner hvor jeg har dårlig tid, og ikke har tid til å bli kjørende bak en idiot syklist i noen mil, hvor det er sykkelsti ved siden av. Jeg betaler skatt på jobb som alle andre. Å begrunne sykling i veibanen med at det er så mange fotgjengere på sykkelveien/fortauet, blir som at fotgjengerne skulle plutselig begynne å gå i veibanen fordi det er så mange syklister på stien. Noe det ikke er i realiteten (fordi alle er i veibanen), men det kunne vært sånn.

 

Hvis du har et dødsønske om å bli kjørt over av en billist med dårlig tid, må du gjerne sykle i veibanen.

 

Nå regner jeg med mange sinte innlegg, men det blir bra:D

 

Du ville aldri blitt liggende bak en syklist i mange mil. Logikken i å velge veibanen kan jeg begrunne med hva som helst, men det DU skal bry deg om er at jeg har full rett til det.

 

 

Dødsønske? Jeg stoler på at andre trafikanter følger veitrafikkloven, og respekterer syklende som både likeverdige traffikanter og menneskeliv.

Lenke til kommentar
Ja, det var vel egentlig et tidsspørsmål før en hissigbilist skulle oppdage tråden, godt skjult under Sport og Trening -> Utendørsidrett.

 

 

Lån deg en racersykkel og tren en runde på 6-8 mil hver dag, og se hvor greit det er å svinge innom alle småstumpene av gang- og sykkelsti som eksisterer. Listen av argumenter for å velge veibanen er lenger enn jeg gidder å ramse opp, men jeg kan raskt nevne noen stikkord:

glasskår, grus, barnevogner, folk med ipod, 4-åringer med støttehjul, gansti som ender opp i byggefelt, manglende "trafikk"regler, bilister som stopper midt i gangfeltet for å kjøre ut på hovedveien osv.

 

Det er ikke sykling i veibanen som skaper farlige situasjoner, det er korte lunter og et temperament hos enkelte som aldri skulle hatt sertifikat. Er det egentlig et gyldig irritasjonsmoment? Blir du egentlig hindret mange sekunder?

 

 

Hva får deg til å tro at syklister hverken betaler skatt eller veiavgift?

 

 

 

EDIT: Birthday: 6 May 1991? Med 18-årsdag i år blir det bare pinlig å argumentere for at du eier veibanen fordi du betaler skatt. Lykke til med oppkjøringa.

 

Du skal nok ikke stole på fødseldagen min, den er tilfeldig plukket. Jeg er kanskje ikke eldre enn 18 år, men har kjørt bil nesten hver dag i 2 år (øvelseskjøring) og kommet opp i en del situasjoner hvor jeg har dårlig tid, og ikke har tid til å bli kjørende bak en idiot syklist i noen mil, hvor det er sykkelsti ved siden av. Jeg betaler skatt på jobb som alle andre. Å begrunne sykling i veibanen med at det er så mange fotgjengere på sykkelveien/fortauet, blir som at fotgjengerne skulle plutselig begynne å gå i veibanen fordi det er så mange syklister på stien. Noe det ikke er i realiteten (fordi alle er i veibanen), men det kunne vært sånn.

 

Hvis du har et dødsønske om å bli kjørt over av en billist med dårlig tid, må du gjerne sykle i veibanen.

 

Nå regner jeg med mange sinte innlegg, men det blir bra:D

 

haha... hvordan kan du ha dårlig tid når du øvelseskjører? du er bare dømt til å bli en farlig billist:P

 

som jeg sa lengre oppe, syklister har lov til å sykle på veien, er lite du kan gjøre med det egentlig.

Jeg prøver helst å unngå å sykle på fortauet, grunnet glass, og fotgjengere!

det kan være ganske farlig om man ikke bremser ned hele tiden ved uoversiktlige steder, noe som ikke er så gunstig om man trener...

Endret av Nilsi_tl
Lenke til kommentar
Du skal nok ikke stole på fødseldagen min, den er tilfeldig plukket. Jeg er kanskje ikke eldre enn 18 år, men har kjørt bil nesten hver dag i 2 år (øvelseskjøring) og kommet opp i en del situasjoner hvor jeg har dårlig tid, og ikke har tid til å bli kjørende bak en idiot syklist i noen mil, hvor det er sykkelsti ved siden av. Jeg betaler skatt på jobb som alle andre. Å begrunne sykling i veibanen med at det er så mange fotgjengere på sykkelveien/fortauet, blir som at fotgjengerne skulle plutselig begynne å gå i veibanen fordi det er så mange syklister på stien. Noe det ikke er i realiteten (fordi alle er i veibanen), men det kunne vært sånn.

 

Hvis du har et dødsønske om å bli kjørt over av en billist med dårlig tid, må du gjerne sykle i veibanen.

 

Nå regner jeg med mange sinte innlegg, men det blir bra:D

 

Du ville aldri blitt liggende bak en syklist i mange mil. Logikken i å velge veibanen kan jeg begrunne med hva som helst, men det DU skal bry deg om er at jeg har full rett til det.

 

 

Dødsønske? Jeg stoler på at andre trafikanter følger veitrafikkloven, og respekterer syklende som både likeverdige traffikanter og menneskeliv.

 

 

Ja du har sikkert full rett til det, men det betyr ikke at det er smart. Er en del syklister som har blitt kjørt på av biler.

 

Det er farlig å sykle på siden av en vei med et felt i hver retning og 70 km/t som fartsgrense. Når du blokkerer trafikk setter du deg selv og andre i fare. Har sett mange syklister som tar farlige avgjørelser i trafikken, bl.a. noen som sykler rett ut i et lyskryss som om ingen regler gjelder for dem.

 

Da har de hvertfall et dødsønske.

Endret av FeddeLeGrand
Lenke til kommentar
Ja, det var vel egentlig et tidsspørsmål før en hissigbilist skulle oppdage tråden, godt skjult under Sport og Trening -> Utendørsidrett.

 

 

Lån deg en racersykkel og tren en runde på 6-8 mil hver dag, og se hvor greit det er å svinge innom alle småstumpene av gang- og sykkelsti som eksisterer. Listen av argumenter for å velge veibanen er lenger enn jeg gidder å ramse opp, men jeg kan raskt nevne noen stikkord:

glasskår, grus, barnevogner, folk med ipod, 4-åringer med støttehjul, gansti som ender opp i byggefelt, manglende "trafikk"regler, bilister som stopper midt i gangfeltet for å kjøre ut på hovedveien osv.

 

Det er ikke sykling i veibanen som skaper farlige situasjoner, det er korte lunter og et temperament hos enkelte som aldri skulle hatt sertifikat. Er det egentlig et gyldig irritasjonsmoment? Blir du egentlig hindret mange sekunder?

 

 

Hva får deg til å tro at syklister hverken betaler skatt eller veiavgift?

 

 

 

 

 

EDIT: Birthday: 6 May 1991? Med 18-årsdag i år blir det bare pinlig å argumentere for at du eier veibanen fordi du betaler skatt. Lykke til med oppkjøringa.

 

Du skal nok ikke stole på fødseldagen min, den er tilfeldig plukket. Jeg er kanskje ikke eldre enn 18 år, men har kjørt bil nesten hver dag i 2 år (øvelseskjøring) og kommet opp i en del situasjoner hvor jeg har dårlig tid, og ikke har tid til å bli kjørende bak en idiot syklist i noen mil, hvor det er sykkelsti ved siden av. Jeg betaler skatt på jobb som alle andre. Å begrunne sykling i veibanen med at det er så mange fotgjengere på sykkelveien/fortauet, blir som at fotgjengerne skulle plutselig begynne å gå i veibanen fordi det er så mange syklister på stien. Noe det ikke er i realiteten (fordi alle er i veibanen), men det kunne vært sånn.

 

Hvis du har et dødsønske om å bli kjørt over av en billist med dårlig tid, må du gjerne sykle i veibanen.

 

Nå regner jeg med mange sinte innlegg, men det blir bra:D

 

haha... hvordan kan du ha dårlig tid når du øvelseskjører? du er bare dømt til å bli en farlig billist:P

 

 

Jeg kjører til jobb hver dag.

 

Jeg er ikke dømt til å bli noenting. Syklister som sykler i veibanen er farlige.

Lenke til kommentar
Ja du har sikkert full rett til det, men det betyr ikke at det er smart. Er en del syklister som har blitt kjørt på av biler.

 

Det er farlig å sykle på siden av en vei med et felt i hver retning og 70 km/t som fartsgrense. Når du blokkerer trafikk setter du deg selv og andre i fare.

 

Hvis alle trafikanter respekterer hverandre, skal det ikke være forbundet med fare å benytte vårt felles veinett. Hva med traktorer, mopeder og lastebiler? Er det farlig for de å benytte veien? De lager selvsagt større bulker i bilen til din far, men du kjører vel ikke på de fordi du har det travelt?

 

 

Du har en skremmende holdning, som desverre mest sannsynlig ikke blir avslørt under kjøreprøven.

Har sett mange syklister som tar farlige avgjørelser i trafikken, bl.a. noen som sykler rett ut i et lyskryss som om ingen regler gjelder for dem.

 

Da har de hvertfall et dødsønske.

 

Det finnes både syklister og bilister som tar farlige avgjørelser. Jeg sier ikke av den grunn at bilister generelt er farlige.

Lenke til kommentar
Syklister som sykler i veibanen er farlige.

For hvem?

For bilistene fordi veibanesyklistene kan komme til å kjøre over biler og drepe de som sitter inni bilene?

Sånt skjer vel stadig vekk der du bor? :!:

 

Selvopptatte bilister i veibanen er derimot potensielt livsfarlige.

Både for andre bilister og for alle andre som ferdes i eller ved veibanen.

Lenke til kommentar
Syklister som sykler i veibanen er farlige.

For hvem?

For bilistene fordi veibanesyklistene kan komme til å kjøre over biler og drepe de som sitter inni bilene?

Sånt skjer vel stadig vekk der du bor? :!:

 

Selvopptatte bilister i veibanen er derimot potensielt livsfarlige.

Både for andre bilister og for alle andre som ferdes i eller ved veibanen.

 

Du har virkelig ikke skjønt poenget. Det er bare et spørsmål om tid før en hver billist ikke gidder å ligge bak en syklist i 20 km/t før han kjører forbi. Og selve forbikjøringen er farlig for syklisten, bilen som kjører forbi og møtende biler.

 

EDIT: Sperringen fører også til irritasjon og sinne hos bilføreren som blir stadig mer utålmodig bak syklisten.

Endret av FeddeLeGrand
Lenke til kommentar
Du har virkelig ikke skjønt poenget. Det er bare et spørsmål om tid før en hver billist ikke gidder å ligge bak en syklist i 20 km/t før han kjører forbi. Og selve forbikjøringen er farlig for syklisten, bilen som kjører forbi og møtende biler.

 

EDIT: Sperringen fører også til irritasjon og sinne hos bilføreren som blir stadig mer utålmodig bak syklisten.

 

 

Det er også kun et spørsmål om tid før det er klart i motsatt kjørebane, slik at man kan foreta en forsvarlig forbikjøring. Ha tålmodighet utover 2 sekunder, så vil du erfare dette.

 

Enten har du arvet holdningene fra de du øvelseskjører med, eller så har de gjort en slett jobb i opplæringen.

 

 

Uforutsette hindringer må du beregne og ta deg tid til. Hvor mange minutter har du tålmodighet til å ligge bak en traktor? Denne kunne like gjerne kjørt på åkeren eller i grøfta, slik syklister kunne syklet på gangstien, ikke sant?

Lenke til kommentar

Det er ikke alltid et spørsmål om tid før man kan legge seg i motsatt kjørebane. På svingete og/eller humpete vei, vil en forbikjøring ikke være sikkert. Noen veier er uendelig svingete, så da må man også ligge uendelig lenge bak en syklist/moped/traktor, og det skaper etter hvert irritasjon, og farlige situasjoner.

 

Nå er ikke traktorer vanlig kost der jeg bor, men det samme gjelder egentlig mopeder med maks fart på 45 km/t, det er FARLIG. Mopeder kjører dobbelt så fort som syklister, så da har man mere tålmodighet, men det er fortsatt farlig.

Lenke til kommentar
Du sier selv at syklister holder 20km/t. Da skal det være ekstremt tette svinger for at du ikke skal kunne smette forbi på en forsvarlig måte.

Hva legger du i ordet "forsvarlig", når jeg gjør forbikjøringer ovenfor en syklist liker jeg og holde god avstand slik at syklisten skal føle seg sikker, men dette er fordi jeg er syklist selv. Når jeg sykler prøver jeg og holde meg mest mulig på sykkelsti/fortauet for å ikke irritere eller skape farlig situasjoner for måde meg selv og billistene. Ser selv MANGE syklister som tror de er verdensmestere og sykler godt uti veien, bare fordi de tror de sykler så fort at bilene bak ikke irriterer seg.

Lenke til kommentar
Du sier selv at syklister holder 20km/t. Da skal det være ekstremt tette svinger for at du ikke skal kunne smette forbi på en forsvarlig måte.

Hva legger du i ordet "forsvarlig", når jeg gjør forbikjøringer ovenfor en syklist liker jeg og holde god avstand slik at syklisten skal føle seg sikker, men dette er fordi jeg er syklist selv. Når jeg sykler prøver jeg og holde meg mest mulig på sykkelsti/fortauet for å ikke irritere eller skape farlig situasjoner for måde meg selv og billistene. Ser selv MANGE syklister som tror de er verdensmestere og sykler godt uti veien, bare fordi de tror de sykler så fort at bilene bak ikke irriterer seg.

 

Er det knapt med ledig rettstrekke må man som syklist være forberedt på litt krasse forbikjøringer, men avstanden til syklisten skal være "velteavstand".

 

 

Å velge veibanen har ingenting med Tour de France, verdensmester eller "kondomdress" å gjøre, slik mange prøver å vinkle det for å få et overtak i diskusjoner.

 

Det er selvsagt en sammenheng mellom treningsmengde og hvor mye man legger i treningen og idretten at man faktisk ser litt proffere ut, men det er uvesentlig.

 

 

Du som sier du sykler på gangsti og ikke forstår de som velger veibanen, har neppe syklet mange mil daglig med landeveissykkel.

På terrengsykkel har man dekk som gir komfort og punkteringssikkerhet, god tilgang til bremser og en gjennomsnittsfart som gjør det mulig å benytte gang- og sykkelsti. Jeg velger selv gang- og sykkelsti med terrengsykkel hvis jeg vet at jeg kommer dit jeg skal ved å følge den. I svingete partier i utforkjøringer er det likevel tryggere for alle om man velger veibanen. På gangstien er det INGEN regler, og man kan heller ikke kreve at fotgjengere med iPod, barnevogner i bredden, småunger som leker osv. skal følge noen som helst for høyreregel eller vikeplikt. Kommer du syklende på gangstien er det også veldig skjelden at bilister ser seg om før de stopper midt på gangstien for å se om veibanen er klar.

 

Ser man en syklist i veibanen der det er parallell gang- og sykkelsti, legg merke til hvor langt stien går på samme side av veien uhindret av uoversiktlige underganger, gangbruer, boligfelt, grus osv, og se for deg at syklisten skal tilbakelegge la oss si 60km på sin treningsrunde. Skal man svippe innom alle disse småstumpene med gangsti for at en og annen bilist ikke skal bli (grunnløst?) irritert? Er det et så forbanna stort hinder?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...