Gå til innhold

Erfaringer med Sigma 50mm f/1.4. Fokusproblemer på 40D?


Anbefalte innlegg

Vurderer om jeg skal kjøpe nye Sigma 50mm f/1.4 eller etablerte Canon 50mm f/1.4 til Canon 40D. Jeg kommer til å bruke denne mest på store blenderåpninger, noe Sigmaen har fått god kritikk for. Det som dog gjør at jeg tviler er rapporter om fokusproblemer, og det er slettes ikke bra.

 

Hva er deres erfaringer med Sigma-linsa? Er fokusproblemene signifikante, og gjelder det bare Canons fullformatkameraer eller gjelder det også 40D?

 

Diverse tester:

http://www.the-digital-picture.com/Reviews...ens-Review.aspx

http://www.dpreview.com/lensreviews/sigma_50_1p4_c16/

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvis du kjøper et eksemplar med fokusfeil i norge kan du alltids levere det inn til justering. Personlig tror jeg at jeg hadde valgt Sigmaen.

 

Etter å ha lest flere reviews heller jeg sterkt mot Sigma sin. Den får veldig god kritikk for stor blenderåpning og god optikk, og ligger omtrent på samme nivå som Canon sin ellers. I de verste tilfellene med AF-problemer, kan jeg alltids kjøre manuell fokus. Og skulle det være ekstra ille, er det ingenting i veien for å returnere den til butikken pga. det, som du sier. :)

Lenke til kommentar

JEg finner det litt rart at The Digital Picture alltid har problemer me Sigma (og kun Sigma, så vidt jeg kan se). JEg har en samling av Canon, Sigma, og Tamron objektiver. Og jeg har opplevd gode og dårlige resultater med begge deler.

 

Det eneste fra Sigma som jevnt over fungerer dårlig med Canon er 20mm f/1.8, 24mm f/1.8, og 28mm f/1.8. Ut ifra min erfaring, da.

 

Tom

Lenke til kommentar

Ikke 100 % sikkert at det blir denne i kombinasjon med normalzoom enda, siden jeg fortsatt ikke er helt i mål med å bestemme meg for hva jeg vil, jfr. denne tråden. :) Men siden jeg har store problemer med å rettferdiggjøre kjøp av kun et objektiv til 8800,- (Canon 17-55mm f/2.8 IS), blir det mest sannsynlig objektivet i denne tråden sammen med Tamron 17-50mm f/2.8.

Lenke til kommentar
Ikke 100 % sikkert at det blir denne i kombinasjon med normalzoom enda, siden jeg fortsatt ikke er helt i mål med å bestemme meg for hva jeg vil, jfr. denne tråden. :) Men siden jeg har store problemer med å rettferdiggjøre kjøp av kun et objektiv til 8800,- (Canon 17-55mm f/2.8 IS), blir det mest sannsynlig objektivet i denne tråden sammen med Tamron 17-50mm f/2.8.

Høres ut som en god kombo. Jeg har Tamron 17-50mm og tenker nå på kjøpe en rask (f1.4) 50mm.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Jeg planlegger to nye kjøp av optikk, derav en fast-normal... Har også 40D det, og etter ha lest tester er jeg veldig interessert i Sigma 50mm 1.4.

Etter hva jeg kan skjønne er det to ting som skal være negativt kontra Canon 50mm 1.4: Størrelse og AF. For min del er størrelse bare positivt, da jeg fra før av har flere 77mm filtre ;), men AF (etter hva jeg har lest) skremmer meg litt. Er den virkelig så dårlig? Er vel også mulighet for å bytte dersom AF er for dårlig....

Noen som vet om AF-en er for treng for sportsfotografering?

Lenke til kommentar
men AF (etter hva jeg har lest) skremmer meg litt. Er den virkelig så dårlig? Er vel også mulighet for å bytte dersom AF er for dårlig....

Noen som vet om AF-en er for treng for sportsfotografering?

 

Jeg ville sjekket litt på flere Canon brukerforum om dette.

Etter hva jeg har lest, så ser det ut til at Nikon-utgaven er ok.

Lenke til kommentar

Tenkte jeg skulle nevne at jeg kjøpte Sigma sin 50mm for noen uker siden. :)

 

Jeg har enda ikke brukt den nok til å komme med noen konklusjon mtp. fokusproblemer, men jeg har i alle fall ikke merket noe til det enda. Kvaliteten derimot er svært god, meget skarpe bilder og fantastisk bokeh. Har dog nesten kun brukt den på stor blender hittil (mørke dager, etc.). Størrelsen er til null hinder for meg. Synes objektivet bare er behagelig å holde i, og tyngden matcher 40D. Fokusen høres så og si ikke, og er rask nok i mine øyne (men jeg har ikke nok sammenligningsgrunnlag for å si om det egner seg til sportsfotografering).

 

Skal komme med noen bilder og evt. flere erfaringer etter å ha brukt den mer.

Lenke til kommentar
Tenkte jeg skulle nevne at jeg kjøpte Sigma sin 50mm for noen uker siden. :)

 

Jeg har enda ikke brukt den nok til å komme med noen konklusjon mtp. fokusproblemer, men jeg har i alle fall ikke merket noe til det enda. Kvaliteten derimot er svært god, meget skarpe bilder og fantastisk bokeh. Har dog nesten kun brukt den på stor blender hittil (mørke dager, etc.). Størrelsen er til null hinder for meg. Synes objektivet bare er behagelig å holde i, og tyngden matcher 40D. Fokusen høres så og si ikke, og er rask nok i mine øyne (men jeg har ikke nok sammenligningsgrunnlag for å si om det egner seg til sportsfotografering).

 

Skal komme med noen bilder og evt. flere erfaringer etter å ha brukt den mer.

Høres lovende ut :)

Lenke til kommentar

Legger ut en kommentar fra BHphotovideo som jeg følte var objektiv og hjelpsom :cool: :

 

My current copy of this lens is my second. [...] The problem I had with the lens was in an inablity to find focus, the motor kept jumping in and out quite frequently. However, when it did focus it was strikingly sharp. My comparison lens is my Canon 17-55mm f2.8 USM set at 50mm. My second Sigma is much better. I was very prepared to send the second lens back and order the Canon 35mm f1.4 L but in the end I'm satisfied the Sigma Lens is performing admirably. I compared my two lenses tripod mounted using various subjects and various distances and focus accuracy / sharpness was similiar. I primarily wanted the F1.4 lens to photograph Dance and indoor sports in poor lighting. To challenge this lens I photographed my children and their friends riding bikes in the front yard from various distances angles and speeds. Again, between my two lenses I obtained similiar results. The Canon lens had a slightly higher hit rate however the Sigma was able to produce similiar quality images at the f1.4 aperture compared to the f2.8 for the Canon. The one downside I can see with the Sigma is significant CA at f1.4-f1.6. Since I have no experience with these apertures with my other lenses I'm unsure as to the level to expect. Overall I'm very satisfied with my current copy of this lens, It is well worth the money.

 

 

og her er det en som sier det samme som det mange tester gjør ;) :

 

Awesome lens, IF you can get a good copy

 

I ordered this lens when it first came out, but the longitudinal CA was horrible. There was a significant green halo in high contrast photos that can be easily seen on the camera LCD (XSi). This was also verified by using manual focus and live view. I gave it a chance and got a replacement. The new copy was tack sharp @ f/1.4 and did not exhibit the issues I had with the first copy. In fact, the slim DOF showed that my camera's AF is a bit off, because it was much sharper on my brother's 20D and when using manual focus. The focus is very fast; not quite as fast as a 85mm f/1.8 but at least on par w/ Canon's 50mm f/1.4. It's a great portrait lens for crop cameras. The bokeh is buttery smooth (it may be TOO smooth for some people tho). I have not tried my copy on a full frame camera. My only reservation about recommending this lens is getting a copy that works.

 

 

Og en fornøyd kunde :D :

 

I could not be happier with this lens. I have been watching for reviews since it was first announced and then became available, but I eventually became impatient and took the plunge anyway. I already owned the Sigma 30/1.4 and was very happy with that, so this seemed like a low risk.

 

The lens itself is quite solidly built and surprisingly heavy. I was stepping up from the Canon 50/1.8, so this was a quantum leap in build quality. The front threads are 77mm, so be prepared to buy pricey filters if you use them.

 

Sharpness-wise it performs every bit as well as the 30/1.4 in the center, and is much better in the corners. It also beats out the Canon 50/1.8. (I don't have the Canon 50/1.4, its natural competition to compare against.) I shoot on a crop-body (400D) and though I have not done formal tests (nor will I), I find the IQ to be very good even wide open. This lens is a "for real" f/1.4 lens not a 1.4 with caveats.

 

Bokeh-wise, this lens is just amazing. Well -- I caveat that a bit. If you are into *very* smooth bokeh, you will like this lens. If you like there to be bit more going on in the background, then you may find the bokeh boring. It's an eye of the beholder sort of thing.

 

Finally, AF performance. If you Google on Sigma, especially for Canon, you are going to find lots of reports of focus problems, and this lens has plenty of complaints already -- and it's only been out a month or so. I can't comment on what other people are experiencing, but I have not had any problems. The lens focuses quickly and silently, and -- to the degree of any of my other lenses -- quite accurately. Perhaps other people's expectations are a bit higher than mine, but this is an f/1.4 lens. Here's the reality for /me/:

 

1. Wide open, DoF is thin.

2. My camera body (400D) does not have that great of a focusing system to begin with.

3. I take lots of pics of people and other animate objects that tend to move.

 

Short story: My keeper rate is not what I'd like, but whose is? This lens is no worse than the Canon 50/1.8 that it replaced, or my Canon 85/1.8. I can detect no systematic focusing problems so far.

 

I'm not even going to do one of those "ruler" focusing tests because I'm sure it will not do exactly what I expect and that will drive me crazy trying to figure out if it is the camera or lens or both that are not the "problem." But what I do know is that taking real pictures, this lens is just lovely.

 

Endret av von-schnellfahrer
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Ingardj: Hva var galt med din Sigma, siden du sender ved kamera også?

Hvor lang tid tar en slik reperasjon?

De sa det skulle ta maks 2 uker.. De ville ha kameraet også, slik at objektivet er justert i forhold til kameraet.

 

Les mer her https://www.diskusjon.no/index.php?showtopi...33&hl=sigma

 

Jeg tror det frontfokuserer litt, og sender det inn for å få det bekreftet og rettet. Hvis det overhodet ikke var noe feil med det får jeg en regning på 200,- for undersøkelse. Det synes jeg sjekken er verdt! Fotomagasinet.no sa i tillegg at jeg skulle få bytte selv etter reperasjonen hvis jeg fortsatt ikke er fornøyd. Jeg håper jeg får det tilbake skikkelig, for det var virkelig artig å ta bilder med. Super til portrett!

 

Så blir det Sigma 105mm f2.8 om noen måneder også :D

Lenke til kommentar
Ingardj: Hva var galt med din Sigma, siden du sender ved kamera også?

Hvor lang tid tar en slik reperasjon?

De sa det skulle ta maks 2 uker.. De ville ha kameraet også, slik at objektivet er justert i forhold til kameraet.

Kan ikke canon/sigma bare å lage en oppdatering av firmwaren, slik at man slipper å sende inn både kamera og optikk?

 

Kjedelig å sende inn kamera... To uker uten kamera + usikkerhet rundt behandling av utstyr... :(

Lenke til kommentar

Vel, jeg klarte ikke legge fingrene unna kamera og optikk. Tok derfor noen bilder av èt motiv på forskjellig blender. Her legger jeg ut et par eksempler; et fra f1.4 og f5.6. Dette ble gjort både i RAW og JPEG. Raw har jeg jobbet fort med i PS. Sett bort i fra croppingen, er jpeg bildene er fullstendig uendret.

 

!Bildestørrelse ble dessverre for stor til å laste opp fullsize...

Fokuspunkt: post-152777-1232548004_thumb.jpg

 

RAW f5.6 crop

 

post-152777-1232547077_thumb.jpg

Jeg har endret skarphet++ i PS. Ser greit i ut fullsize. Mulig jeg overoppskarpet bilde noen hakk...

 

 

 

Jpeg f5.6 crop

 

post-152777-1232547463_thumb.jpg

 

 

 

RAW f1.4 crop

 

post-152777-1232547330_thumb.jpg

 

 

 

Jpeg f1.4 crop

 

post-152777-1232546586_thumb.jpg

 

 

 

Oppsummering: Mye CA på f/1.4, både RAW og Jpeg. Fokus ser ut til å treffe litt bak perlen jeg siktet på...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...