Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Pilonidal/Tvilling/Cyste - Tråden


Joffii

Anbefalte innlegg

  • 3 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Hei, har skrevet her tidligere, da kjent som Parallgin.

Har nylig operert igjen, dette var operasjon nr 7. Ikke veldig omfattende, lukket bare igjen den nederste delen av såret som ikke var grodd. For de som ikke har lest mitt forrige innlegg, så ble det komplikasjoner da transplantatet døde, og jeg ble lagt på akutten og operert dagen etter. Kirurgene kasta vekk alt av verktøy og gikk mannsterke til verks, tok spenntak og dro sammen den huden de klarte. Nå fikk jeg endelig lukket den siste delen. Operasjonen tok 15 minutter, full narkose for fornøyelsens del, og har heller ikke behøvd smertestillende eller morfin. Nå har jeg virkelig trua tilbake. Men 7 operasjoner på samme rumpe setter spor. Nå er jeg ikke opptatt av å ha hollywood-rumpa, men den er grei nok, mange store arr, og mangler følelse på midtdelen. Men den har ikke føltes så bra på mange år. De siste operasjonene ble utført av en meget kompetent kirurg i Trondheim, med bakgrunn fra Beograd og Sarajevo.

 

Hos Aleris? Jeg var på konsultasjon der for noen uker siden, og virket veldig positivt i forhold til mitt tilfelle. Ikke for det, jeg er redd for å si noe positivt, da kommer det alltid tilbake :p

 

Mitt tilfelle har roet seg betraktelig siden i sommer. Gikk nesten to måneder uten utrbrudd. Var dum nok til å ytre setningen "tror endelig jeg er kvitt det" og selvfølgelig var det da tilbake for fullt tre dager senere :p Jeg dro da rett til fastlege, som anbefalte meg å dra på Aleris her i Trondheim. Før konsultasjonen kom det tilbake en gang til, men sprakk jo da veldig fort av seg selv fordi jeg nettopp hadde hatt et utbrudd til. Men nå har det faktisk vært bedre enn det noen gang har vært siden jeg fikk det for et år siden. Ikke kjent noe den siste måneden, til tross for at jeg VET jeg har gjort masse som vanligvis trigger det med en gang. Tror ikke på at det er helt borte, men likevel! Har derfor utsatt å bestemme operasjon. Aleris var villige til å gjøre det, men jeg har ikke fått noe prisantydning enda fordi det var tvil om dette kanskje kunne dekkes helt eller delvis av staten. Noen som vet noe om det, eller som generelt har erfaring med Aleris? Inngrepen han ville gjøre var under lokalbedøvelse. Bare å sprøyte noe gele eller noe inn for å se hvor de gangene var, og så fjerne de. Han anslo 3-4 cm arr, nesten ikke synlig, og sa det er ca 70% som blir helt bra etter noe sånt, men at jeg kanskje hadde litt bedre prognoser på grunn av tilfellet og div andre fysiske grunner.

Lenke til kommentar

Har også hatt ein tvilling jævel å plages med.

 

Dette er noken år sida no, tok ein operasjon og den blei vellykka.

 

Frå starten av:

 

Skjønte vel heller lite kvifor det var så jævla vondt nederst i ryggen / over romesprekken. Kan i allefall skrive under på at det gjer vondt, veldig veldig vondt, for ein verk!

Eg trur utbruddet kom om natta og det blei spinnvildt på morgonen når eg stod opp, litt usikker, for det er som sagt ei stund sida. (7-8 år vil eg tippe)

Bestilte i allefall ein legetime. Det bar inn på skadestova, og legen fant fram kniven, spretta opp der bak og trykka ut ein heil del gugge. Føltes nesten som man bæsja på seg.

Gjikk så til legen noken ganger for å få det kuttet til å gro, det grodde og det var bra i kanskje 6 mnd. Men så var det på'an igjen med samme greia. Inn til legen, trykke ut gugge også få kuttet til å gro.

 

Da bestilte vi ein operasjon. Måtte vente til betennelsen hadde gått ned igjen sa operasjonslegen (eller kva han kallar seg no)

Venta først 5-6 timer på sjukehuset før operasjonen starta. Dei hadde fått inn noke akutt, sånt skjer, og eg var jo "frisk" (ingen smerter) så det gjikk jo fint det.

 

Operasjonen gjikk fint, blei lokalbedøvelse, så eg var våken under heile operasjonen.

Ein gang under operasjonen kjente eg som det var noken som stakk med med ei knappenål, så eg skvatt litt, og rykka til.

Anestesilegen lurte på om eg kjendte noke, og eg sa ja, bittelitt. Det var ikkje masse, og hadde heilt sikkert gått uten ekstra bedøvelse.

Men i allefall, det stoffet eg fikk da funka. Føltes som om eg var i himmelen. Kunne ha ligget der i timesvis. Ho spørte fleire ganger om atl gjekk bra, og det gjorde jo det, for eg var jo i himmelen, føltes det som!

 

Dei trilla meg oppigjen på rommet, skifta kle, også måtte eg vise at eg kunne pisse for eiga maskin før dei slapp meg ut dørene igjen.

På kvelden, når lokalbedøvelsen forsvant, gjorde det litt vondt i såret, men tok ein voltarin trur eg det var så var det problemet borte vekk.

Var innom legen og fjerna stinga og det er vel det heile.

 

Når eg leser om dere her, så ser eg at eg egentlig har vore heldig, for eg veit kor vondt dette greiene er når det står på!

Gjorde det i det offentlige helsevesenet.

Lenke til kommentar

Høres ut som at du har vært veldig heldig ja. :)

 

Selv var jeg hos legen i dag og nå ser det ut til at det snart er i orden. Vel, det tar nok fortsatt en måned eller to før det er grodd helt, men jeg er kvitt hjemmesykepleien og begynner å jobbe forsiktig igjen til mandag. Må ta grønnsåpebad to ganger daglig da, men jeg kan i hvertfall jobbe. :)

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Er visst kanskje ikke helt frisk enda tydeligvis. Begynte å blø ganske kraftig i natt fra såret, men det stoppet etter kanskje 3-5 minutter. Sitter og venter på legevakta i Stavanger nå så får vi se om det er noe galt eller ikke. Var ingen fastleger som gadd ta meg imot ettersom jeg ikke er kunde hos dem her...

 

 

 

Edit* Har vært på legevakten nå der jeg ble direkte henvist til kirurgisk poliklinikk. Den ene legen så litt over såret før ho kalte inn sannsynligvis en overlege. Det tok han to sekunder før ha sa: "Dette er helt elendig gjort. Bare å operere på nytt."...

 

Jaja, da blir det ny operasjon med åpen løsning da. De hadde tydeligvis slurvet og ikke gått dypt nok for å få vekk hele infeksjonen.

Endret av CFM
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Hei, har skrevet her tidligere, da kjent som Parallgin.

Har nylig operert igjen, dette var operasjon nr 7. Ikke veldig omfattende, lukket bare igjen den nederste delen av såret som ikke var grodd. For de som ikke har lest mitt forrige innlegg, så ble det komplikasjoner da transplantatet døde, og jeg ble lagt på akutten og operert dagen etter. Kirurgene kasta vekk alt av verktøy og gikk mannsterke til verks, tok spenntak og dro sammen den huden de klarte. Nå fikk jeg endelig lukket den siste delen. Operasjonen tok 15 minutter, full narkose for fornøyelsens del, og har heller ikke behøvd smertestillende eller morfin. Nå har jeg virkelig trua tilbake. Men 7 operasjoner på samme rumpe setter spor. Nå er jeg ikke opptatt av å ha hollywood-rumpa, men den er grei nok, mange store arr, og mangler følelse på midtdelen. Men den har ikke føltes så bra på mange år. De siste operasjonene ble utført av en meget kompetent kirurg i Trondheim, med bakgrunn fra Beograd og Sarajevo.

 

Hos Aleris? Jeg var på konsultasjon der for noen uker siden, og virket veldig positivt i forhold til mitt tilfelle. Ikke for det, jeg er redd for å si noe positivt, da kommer det alltid tilbake :p

 

Mitt tilfelle har roet seg betraktelig siden i sommer. Gikk nesten to måneder uten utrbrudd. Var dum nok til å ytre setningen "tror endelig jeg er kvitt det" og selvfølgelig var det da tilbake for fullt tre dager senere :p Jeg dro da rett til fastlege, som anbefalte meg å dra på Aleris her i Trondheim. Før konsultasjonen kom det tilbake en gang til, men sprakk jo da veldig fort av seg selv fordi jeg nettopp hadde hatt et utbrudd til. Men nå har det faktisk vært bedre enn det noen gang har vært siden jeg fikk det for et år siden. Ikke kjent noe den siste måneden, til tross for at jeg VET jeg har gjort masse som vanligvis trigger det med en gang. Tror ikke på at det er helt borte, men likevel! Har derfor utsatt å bestemme operasjon. Aleris var villige til å gjøre det, men jeg har ikke fått noe prisantydning enda fordi det var tvil om dette kanskje kunne dekkes helt eller delvis av staten. Noen som vet noe om det, eller som generelt har erfaring med Aleris? Inngrepen han ville gjøre var under lokalbedøvelse. Bare å sprøyte noe gele eller noe inn for å se hvor de gangene var, og så fjerne de. Han anslo 3-4 cm arr, nesten ikke synlig, og sa det er ca 70% som blir helt bra etter noe sånt, men at jeg kanskje hadde litt bedre prognoser på grunn av tilfellet og div andre fysiske grunner.

Nei, ble utført på St.Olav

Mener Aleris har sluttet med slikt?

Lenke til kommentar
  • 9 måneder senere...

Jeg tenkte jeg skulle komme med en liten oppdatering på mitt tilfelle, om ikke annet for å få frem at ikke alle operasjoner er mislykkede. Jeg var en av de som syns det virket helt håpløst å bli kvitt dette problemet fordi i alle forumtråder jeg fant på nettet var det bare de mislykkede behandlingene man hørte om. Det er jo ganske logisk, når man har hatt en vellykket operasjon er man jo kvitt problemet, og da er man ferdig med den saken. Blir litt som med kundeservice, er man ikke fornøyd klager man, men man ringer ikke kundeservice bare for å dele at alt er bra :p

 

Jeg fikk i allefall først pilonidalcyste i desember 2010. Da ble det så betent at jeg etter mye kasteball frem og tilbake endte opp på legevakta, der da tok hull på den og satte med på antibiotika, med beskjed om at dette KUNNE komme tilbake, men mest sannsynlig ville det gå bra. Så gikk det en stund, og det kom tilbake... Og så fortsatte det å komme tilbake med maks noen ukers mellomrom. Jeg var ganske fortvilet fordi dette virket som det var helt umulig å bli kvitt, og jeg var jo ikke den mest typiske pilonidalpasienten heller (slank, ung jente uten noen ekstrem hårvekst av noe slag). Jeg gikk til en fastlege og fikk konsultasjon hos Aleris, som ville gjøre operasjonen, men dette var veldig dyrt, så jeg endte opp med å havne i en alt for lang kø (etter de 6-8 ukene jeg ble lovet som ventetid før operasjon hadde jeg ikke en gang fått innkalling til konsultasjon...) ved Hamar sykehus. Men sett bort i fra behandlingstid og mye byråkratisk tull er jeg glad jeg valgte å dra dit. Jeg slapp unna med lokalbedøvelse, og inngrepet varte i ca 20 minutter (hvorav ca halvparten ble brukt på å forsøke å bedøve meg skikkelig). Da jeg hørte at kirurgen skulle sy ble jeg livredd,for utfra det jeg har lest har jeg skjønt at å sy innebærer mye større sjanse for tilbakefall og infeksjon, samt at arret blir mye styggere. Men kirurgen var sikker i sin sak (nå skal det sies at jeg ikke hadde det verste tilfellet) og la snittet ca på midten (selv om cysten lå på ene siden). I tillegg ble det sydd på innsida, så jeg vet faktisk ikke hvor stort snitt de gjorde. Jeg ser faktisk ikke arret med mindre jeg virkelig vil, det er nesten ikke noe arr å snakke om, og slik har det vært siden få uker etter operasjonen. Fikk dra hjem rett etter inngrepet, med plaster og beskjed om bareå skylle det i dusjen og spise paracet hvis det gjorde vondt. Jeg tok noen få paracet første to dagene, siden har jeg kjent minimalt til det. Satt rett etter inngrepet og kjente ingenting. Operasjonen min var i begynnelsen av mai i år, så nå har jeg snart gått fem måneder, uten synlig arr, uten infeksjon, uten tilbakefall, uten smerter (kanskje litt ømhet hvis jeg sitter lenge rett på det) og uten noen nevneverdige plager å snakke om. Så nå satser jeg på at jeg er ferdig med dette og at dette er en avsluttet solskinnshistorie, selv om jeg ikke er helt overbevist enda. Men selv med min uflaks skal det kanskje litt til om det kommer tilbake nå :p

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Får dele min erfaring med "Pilonidal Cyst" som nå er en god erfaring på ca. 1 dag:

 

Er av typen hannkjønn med en historie bak meg på ca 24 år.

 

Har hatt mindre smerter i halebeinet di siste årene(4-5-6år?), men denne smerten har vært så liten å så sjelden, at det har rett og slett ikke brydd meg. Eller, har vel tenkt at jeg er født med et litt "utstikkende" halebein.

Gjorde kun vond når jeg satt bakover lent på noe hardt. Sånn ca. direkte på halebeinet, så PYTT PYTT.

 

For en uke siden, så kom jeg ombord i båten jeg jobber på. Båten ligger i Caribbean, så det hører selvfølgelig med en lang fly tur.

Satt i samme stilling (bakover lent på halebeinet) i omtrent 10 timer.

Hadde en strekke pause på ca 5 min, 1 gang på disse 10 timene.

 

2 dager etter flyturen, så merket jeg smerte i halebeiner når jeg lente meg intil noe.

Litt mer smerte en vanlig, men tenkte ikke over det.

 

SÅ:

Våknet opptil flere ganger pga. sterke smerter i halebeinet. Ble liggende på lugaren i 3 dager å spiste ibuprofen og annet snax, for i det hele tatt kunne gjøre noe som helst.

Dette var det verste jeg har opplevd baki stumpen, og den har en 4 års erfaring med mange STORE blødende hemorider.

Gikk faktisk med en blødende hemoride i 3 uker, mens jeg var på fiskebåt før jeg kastet inn håndkleet og kom meg til legen for stikk pillere og salve, som gjorde at det gikk over på kun 3-4 dager :wee:

 

Uansett.

 

Jeg og medicen ombord konkluderte med at jeg kanskje hadde bristet halebeinet (rart uten at jeg har slått det) eller at det hadde blitt presset ut av possisjon og at d ble sårt pga. dette.

Han tok også en titt baki stumpen, men ingenting å se.

 

Jeg ble sendt over på en annen båt som skulle til land, for å ta en undersøkelse (evt. rønken) hos lege.

Mens jeg var på denne andre båten, så føltes d veldig betent. Kunne ikke kjenne noe klump eller noe som helst sympton på "tvilling" (som jeg hadde lest om på nettet).

Da jeg tilslutt mannet meg opp for å klatre opp på dassen, med en fot i vasken, en på dassen, ei hånd på dørhåndtaket osv. for å se om jeg så noe i speilet (Litt av en turn kunst med disse smertene), men da så jeg vertfall noe betennelse som hadde lekket ut, øverst i rævsprekka. Tok det vekk med finger å klemte litt på, så kom det mer. Skjønte ca. hva det var med en gang, da jeg hadde havnet på en link om akuratt ond tvilling, når jeg leste om smerter i halebeinet.

 

Tok meg da en tur til medicen her ombord, som ga meg diagnosen "Pilonidal Cyst" med en gang jeg sa d kom noe puss ut fra rørlegger-sprekka.

Stakkars legen sto der å presset å brekkte seg. Luktet rett og slett dødt av det som kom ut. Kjente jeg ble litt dårlig selv, selv om det var min egen kroppsvæske. :sick:

Han fikk presset ut sikkert opptil en desiliter med puss. Jeg syntes dette er mye, men er vel MYE verre tilfeller?

Etter han fikk presset ut denne væska, ble faktisk alt mye bedre. klarer nesten å sitte, nesten å gå normalt og har ikke denne konstante smerten. Har ikke spist en eneste "painkiller" i dag :w00t:

 

Var hos legen i dag. Han lettet bare litt på bandasjen for å ta en titt om hvor gale det var, men fikk vel egentlig ingen konkulsjon på det (litt vanskelig å snakke om helse og medesin med en lege i utlandet)

Men fikk med et hefte om Pilonidal Cyst, antibiotika, en salve som skal smørest på et par ganger for dag og et råd om å oppsøke fastlege og kirurg når jeg kommer hjem fra sjøen om 4 uker.

 

Da jeg kom ombord i båten ijen (for å reise ut til båten jeg egentlig jobber på), så var det ny medic ombord.

Han sa selv at han har hatt det 2 ganger og at jeg MÅ opperer. Kansje flere ganger og at det kan bli veldig gale. Kan spre seg helt fram til ballene og oppåver lårene på fremsiden. :hmm:

Han snakket også om noe blå farge di har på, for å se hvor det har spredt seg? Var slik jeg forstod det vertfall.

 

Etter å lest igjennom denne tråden på dette forumet, så har jeg fått for meg hvilket helvete som kanskje venter meg :hm: Men har jo lært at dette skal tagest veldig alvorlig og dette skal behandles veldig pent.

Skal sørge for at jeg får all den oppfølgingen jeg måtte trenge osv.

 

 

Det blir garantert en oprasjon :dremel: hvor og når, er det bare gudene som vet...

 

 

Skal oppdatere etter hvordan dette går, men må si jeg har blitt litt skremt etter det jeg har lest her.

Har ikke tid til å avsette mer en 1 mnd, da jeg er i gang med læretid og planer om fagskole til høsten.

 

Hva skal man si? :shrug:

Lenke til kommentar

Så fint å vite at det ikke er bare meg som ikke har hatt cyste, føler meg litt alene noen ganger.

Opererte i Oktober - men den kommer tilbake nå merker jeg. Trodde først når det skjedde at jeg hadde skadet halebeinet på trening, fordi jeg fikk en tupp i rompa. Etter noen uker så gjorde det så vondt at jeg måtte få det sjekket, og da ble det rett på legevakten.

Ble "operert" der med lokalbedøvelse og fikk den drenert. Ikke en av de mest behagelige følelsene nei..

Så neste gang nå skal de fjerne "alt". Hva enn det vil si..

 

Min tvilling ligger høyt oppe i høyre rumpeball, og litt inn. KJEMPE flott..

Lenke til kommentar

Jeg fikk bare beskjed av fastlegen at om jeg føler meg bra når jeg kommer hjem om ca. 3 uke, så blir d ingen operasjon. Får heller operere om det skulle komme igjen.

Han sa at det er sikkert bare rundt 50% sjangse for at kommer tilbake.

 

Men begynner egentlig å bli i tvil om d faktisk er vits å operere?

Ser jo ut som at folk som opererer, får tilbakefall uansett.

 

Tar ca. 1 uke å bli nesten helt fin igjen etter en har fått ut mesteparten av pusset.

Er 6 dager siden jeg fikk ut pusset og 5 dager siden jeg begynte på Antibiotika og jeg føler meg så å si 90% bra igjen.

 

Slik jeg forstår det, når du opererer, så blir du liggende i 2-3 måneder. Må ha hjelpepleier osv.

Så kommer det alikevel tilbake etter en stund.

 

Min far hadde det samme når han var 20år. Fikk ut pusset og har aldri gjort noe mer med det.

Min stefar hadde det samme. Han fikk ut pusset, så gikk det en stund. Fikk cyste igjen. Ut med pusset og har aldri fått det igjen.

 

Så, jeg kommer ikke til å operere uansett om jeg får det igjen.

Kommer kun til å operere, om dette blir en stor plage. Noe som verker konstant over lengre tid eller at det skulle komme tilbake ofte med korte mellomrom.

 

Begynner å bli i stor tvil på dette med operasjon og legenes faktiske kunnskap om det hele nå når jeg har vært i kontakt med medicen ombord, 2 medicer på en annen båt. Lege på land + fastlegen å Alle sier forskjellig.

 

Vertfall når folk reagerer likt, uansett om di tar en operasjon eller ei!

 

Dette er vertfall min tanke om det hele.

 

Skal oppdatere igjen om det kommer tilbake! :)

Lenke til kommentar

Foresten. Det du gjorde på legevakten, var ikke å operere.

De skar hull på huden for å "blø av trykket"

Da får di ut det værste av pusset, så det ikke er så innmari vont.

 

Jeg hadde ingen utstikkende kul, så legen ombord fant ikke ut at det var før jeg fortalte han at jeg hadde

noe puss øverst i rørlegger sprekka.

 

Regner med du fikk resept på antibiotika også hos legevakten?

 

Om du skal operere, så må du på sykehuset.

Lenke til kommentar

Gjorde ikke vondt? Føltes ut som jeg ble pult av en hest i ræva for min del...

 

Fikk respekt på antibiotika ja. Den har gjort meg døv på høyre øre, så den var jeg heldig med :p

 

Og takk, cysten for all informasjon. Min cyste gjør per dags dato ikke kjempe vondt og det er sånn smerte jeg er "vant" til i den forstand.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Våkna for et par dager siden med utrolig vondt i halebenet / området rundt der. Har ikke slått meg eller noe i den dur, bare intens smerte helt plutselig. Gjør dritvondt å sitte eller ligge, når jeg går eller står er det fortsatt vondt, men i langt mindre grad.

 

Kjennes litt ut som to hovne kuler rett ved siden av rørleggersprekken, ikke noe rød eller noe, men jeg kjenner at det er noe hardt der. Er dette tvilling?

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

"Solskinshistorien fra helvete"

Hei!

Ville bare fortelle om mitt møte med det jeg liker å kalle "spawn of saten".

For dette faenskapet gjør VONDT, holy hell osv.

 

Jeg tror alt begynnte med et lite sår (mulig hårrot) som stadig blødde når jeg tørket meg etter jeg var på do. For etter at det såret kom, fikk jeg etter litt en klump lengre oppe i rumpesprekken som gjorde ganske vondt, som kom og gikk et par ganger av seg selv, men det lille såret rett bak sfinxen forsvant aldri, blødde litt og var der hele tiden. Jeg følte også at det gikk noe som kunne virke som en "kanal" fra denne og opp mot denne vonde klumpen under huden.

 

Det ble en plage, og så vondt at jeg gikk til fastlegen, fikk 250mg Apocillin og hørte uttrykket "tvilling" for første gang. Byllen forsvant ganske fort denne gangen.

 

Men det skjedde igjen ikke lenge etter, og fikk 250mg nok en gang. Han nevnte at om dette fortsetter burde vi diskutere operasjon.

 

Så skjedde det på en mandag (Uke 1) seff... Jeg var på jobb i Bergen, og det begynnte. Etter 3 dager (onsdag uke 1) var den så stor og vond

at jeg ikke kunne gå nesten, og jeg kom meg på legevakta i Bergen, der fikk jeg beskjed om at den var alt for dypt inne til at de ville

skjere i den, og fikk 250mg Diclocil.Det funket ikke for å si det slik.

 

Det ble bare vodere, og jeg måtte reise hjem fra jobb,og kom meg til fastlegen på mandag (uke 2). Fastlegen min var borte denne uken, men den unge vikaren som var vikar ble litt forundret over penicillin jeg hadde fått, og mente denne ikke var noe effektiv mot dette. Han ville ikke drenere den, for det ville øke sjangsen for infeskjon mente han.

 

Jeg fikk istedet 1 grams! piller med Apocillin. 1 GRAM, 4 ganger for dagen!

Jeg begynte på disse, og dagen etter var det allerede merkbar endring i smerte, ikke så mye i størrelse egentlig. Men smerten var borte så lenge jeg ikke fikk press på saken, men størrelsen begynte å litt mindre følte jeg.

Så kom fredagen! På kvelden merket jeg plutselig at jeg ble fuktig der bak, og løp inn på dass. Da hadde faenskapet begynt å åpne seg, og det

kom MASSE blod og guffe ut!!

PANICMODE 101: Ringte legevakta! Forklarte situasjonen, og fikk beskjed om å holde meg te faen LANGT unna! Med ordre om å holde det reint og tørt! Bare bruk reint vann, og IKKE klem på den! sa dama i telefonen, som hørtes nesten like panikkslagen som meg :p "Og ring legen din!"

 

OK! Panicmode nivå 11, og jeg begynte! Dusjing med kun vann tørket meg godt med dasspapir i stumpen for å tørke såret helt, og la på gassbandasje.Jeg fortsatte med ny bandasje vær gang det begynte å komme blod og guffe gjennom denne og dusjet vær gang med samme tørkeprosedyre.

 

Dusjet og tørket med ny bandasje vær gang jeg var på dass også! Skjer ikke sjeldent når du går på 4 gram penicillin om dagen for å si det mildt.

Men uansett, denne byllejævelen pøøøste ut med guffe i fra fredags kveld til søndags morgen, da begynte den å roe seg betraktelig. På kvelden var

kulen faktisk nesten borte, og såret hadde begynt å gro :O ! :D

 

På mandags ettermiddag, da 1 uke etter jeg begynte på penicillin, ringte legen min og spurte om jeg kunne komme bort den ettermiddagen.

Jeg møtte opp, og han spurte hvordan det gikk. Jeg sa det gikk mye bedre. Og han begynte å prate om operasjon. Han så sikkert skrekken i øynene mine, og la fort til "bare vist du vil". Men jeg få ta en titt på den først.

 

Opp på benken, og ned med buksa.

Legen: MENNE! Den er borte! Har lukka seg og alt!

 

Han virket helt satt ut. Vi pratet litt til og ble enige om og avholde konsultasjon med kirurg. Og sa han skulle skrive ut en reserve pakke med penicillin. Han fikk store øyne når han så at den andre legen hadde skrevet ut så stor dose og sa noe som "Oy, såpass", men siden det hadde funka så bra denne gangen fikk jeg en slik i reserve.

 

Det er nå gått over 7 mnder siden jeg hadde den helvetes saken... og jeg har fremdeles denne pakka liggende! :):D

 

Det lille såret jeg hadde bak sfinxen, er helt borte.

 

Jeg har også siden den gang sluttet å bruke vanlig såpe eller sjampo der bak. Kun egnet såpe, men stort sett kun en skikkelig under-spyling med vann og tørker godt.

 

Vil ikke ha dette igjen!

 

Håper mange andre kan dra nytte av dette, og hold motet oppe! Det kan gå bra :)

 

Bare husk "rent og tørt" så håper jeg det hjelper :)

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...