Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Pilonidal/Tvilling/Cyste - Tråden


Joffii

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jaujau, jeg hadde den første operasjonen i mai 09 hos en lokal lege i Bardufoss. Da satt han en sprøyte baki der med lokalbedøvelse og begynte å skjære. Gjorde vondt som h*elvette!

Deretter skar han tuppen av en nitrilhanske e.l. og la nedi der som skulle ligge der til det hadde fått væsket seg ferdig. Det grodde jo, men det ble aldri bra. Ble til slutt en byll som sprakk når jeg klemte på den. Slik skjedde det regelmessig et par ganger i måneden.

 

Ble operert med narkose på Moss sykehus den 12. april i år. Da sydde de igjen og jeg ble sendt hjem etter et par timer. Ganske lang kjøretur (Moss til Halden) med tanke på hva jeg nettopp hadde gjennomgått...

Det grodde veldig fort. Desverre grodde selvfølgelig huden først og det ble til slutt betennelse i det og den ble en fistel. Fikk hjemmesykepleie som skulle koke såret med hydrogenperoxid og skylle med saltvann etterpå. En gang om dagen. Ikke særlig det heller, i hvertfall ikke når de stakk et kvinnekateter langt nedi hullet (et par cm) og skyllte ivei.

Til slutt så mente de at jeg var "frisk nok" til å komme meg selv ned til fastlegen for å gjøre det samme daglig. Hurra for helsenorge!

 

Til slutt så ble jeg operert på nytt med narkose den 16. juli og da lot de såret være åpent med en bit kompress nedi som skulle hindre at det grodde igjen. Faktisk fikk de plass til et 10x10cm kompress de første ukene! Hullet var vel rundt 3-4cm langt, 2cm bredt og 4cm dypt i følge sykepleierne.

Fikk hjemmesykepleie som skulle komme annenhver dag, men så ble det betent og det lukta ganske mye fra såret. Jeg fikk en 10 dagers kur med penicillin og hjemmesykepleie hver tredje dag i stedet. Det rakk ikke begynne å lages vev før de skyllte.

 

I dag (i går) var jeg hos legen igjen med vont lukt fra såret. Tror det kunne kjennes i 2m radius fra meg med klær på...

Legen så med en gang at det hadde blitt betent igjen og satt meg på en hestekur med 750mg penicillin tre genger om dagen i 13 dager som jeg nå går på.

 

Blir spennende å se hva som skjer videre. Såret har grodd ca. halvveis og ser relativt bra ut så jeg krysser fingrene.

Fagprøven jeg skulle hatt i september har blitt utsatt i fire måneder per dags dato så det var ikke så heldig sånn sett. Men jeg tenker bedre at dette skjedde nå enn at jeg hadde blitt sykmeldt så lenge rett etter at jeg hadde startet i en ny jobb. :)

 

Neste sjekk hos lege/kirurg er i begynnelsen av august.

Endret av CFM
Lenke til kommentar

jeg ble operert i Molde, ca 3-4cm dypt og 3cm bredt. Låg 10dager med fastsydd kompress (sykt vondt), fikk betennelse, dro til samme sykehus der dei ikke skjønte hvorfor dei sydde det fast, i tillegg skulle jeg gå 1-2veker uten å vaske det. MERKELIGT! Fikk da betennelse, så antibiotika, skulle gå med STORT opent sår bak på halebeinet med bare stort plaster over. Gikk fast til legen 2-3 mnd for å renske såret og passe på at det grodde fra bunn og opp. Har nå et flott digert arr uten noen flere problemer.

 

Dont know why, men heldigvis kuttet dei av en nerve eller to som gjorde at jeg ikke kjenner noe som helst i det sårområdet. Ikke en eneste følelse.

Endret av MrLuni
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Dei gravde bort et stort hull for å vare sikker på at det ikke var noe mer hår igjen i kjøttet. Så Gikk jeg med stort opent sår med bandasje over. Jeg va "heldig" siden dei kuttet av en nerve eller to som gjorde at alle følelse forsvant fra akkurat det området (halbeinet området hos meg), så jeg kjente ingenting etter operasjonen. Har fortsatt INGEN følelse der, men det er care. Er vell 7-8 år siden nå.

Kommer helt an på hvor langt "hullet"/håret har grodd inn, etter hvordan operasjon du får.

Lenke til kommentar

Som sagt, sjansen for at det forsvinner hos legen er LITEN! Det legen gjør er å tømme "kvisa" sånn at den verste smerten forsvinner. Ta en tur til sykehus/volvat fort og finn ut hva dem mener du bør gjøre. Om du går til legen og tømmer først gjør det ingenting. Men legen fikser deg ikke, bare midlertidig :) Har du fler spørsmål shoot!

 

Du MÅ operere for å bli kvitt dette.

Lenke til kommentar

Er nok unntak. Altså, du KAN leve med pilonidal. Før jeg begynte operere var det ikke særlig plagsomt, bortsett fra kanskje 1 gang i året, da det blussa opp som det nå gjør hos deg. Det var jævlig og kunne vare i ei uke kanskje, før jeg fikk tømt. Anbefaler kontakt med kirurg :)

Lenke til kommentar

Du er heldig :) Kunne fort tatt deg opp imot en måned å få operasjon.

 

Jeg ville bunkra opp filmer og serier, og tatt ting med ro. Unngå å gå, unngå sitte, for alt i verden. Dem sier det går fint, du har ikke mye smerter. Men, for å være på den sikre siden, UNNGÅ! Hvis noe går galt, noe sprekker, noe ikke gror skikkelig kan du havne i en ond spiral som jeg har gjort... Gror det ikke etter en operasjon kan det fort bli større en det var før. Midt var vel omlag 2-3 cm langt, men på det største etter noen operasjoner 10cm langt...

 

(Men jeg føler meg snytt, jeg fikk ikke bra eller god nok info. Brosjyren jeg fikk sa 2 uker rolig aktivitet og 4 uker full aktivitet. SLETTES ikke tilfelle. Pilonidal er 10% operasjon 90% etterstell. Men husk, dette kan virke skremmende, men du leser som oftest om skrekkhistoriene. Kjenner mange i etterkant som har fortalt at det hadde dem også hatt, men siden det gikk så bra har dem ikke fortalt om det. Er kanskje litt "tabu" pga området det er i. )

 

Ta små steg, for å unngå mest mulig friksjon, unngå alt som kan strekke såret, bøying tøying etc.(Ta på sokker er et HELVETE :p ) Ikke rush med noe fordi det føles "ok" ut. Vet ikke om dem syr igjen eller legger det åpent, men hvis det blir lagt åpent, KREVER du hjemmesykepleie daglig.

 

Har du fler spørsmål spør! :) Min erfaring thou er at kirurger vet LITE om etterstel. www.pilonidal.org er hjelpsom og hjemmesykepleien er somregel dem med mest erfaring.

 

 

Jeg er faktisk frisk nå, men sliter etter 3 uker frisk med det som kalles Pilonidal Paranoia. Jeg trenger bekreftelse på at alt ser bra ut hele veien... Noe som er ganske stressende da du ikke kan sjekke ut selv.

 

 

Forresten, hvor du har problemet spiller også stor rolle. Dess lenger ned i sprekken det er dess farligere er det. Har du ikke sår nedover sprekken etter operasjonen kan du prise deg lykkelig og sjansen er liten for at du skal få noen problemer, da det gror 10 ganger fortere :)

 

Og som sagt, ikke få panikk fordi du hører min skrekkhistorie :p

Endret av JeepersCreepers
Lenke til kommentar

Hei, eg begynte å få min i 2004, eg trodde at dette bare var en vanlig ting som kom til å forsvinne av seg selv etter hvert, så eg ble vandt med det og levde med det med håp om at det skulle gå bort av seg selv.

Men så enkelt var det nå ikke, etter ca 3 år så kom det en utvekst til, først da gikk eg til legen min og fikk sjekket det ut, han henviste meg til sykehus hvor det gikk rimelig kjapt å få en time for operasjon, fikk epiduralbedøvelse under operasjonen, var rart å ligge der mens noen ukjente personen sto å gravde i kroppen min ^^

 

Etter operasjonen kom det en hjemmesykepleier for å skifte bandasje i 2 uker, etter det var det ikke noe probem å gjøre det selv, satt i grønnsåpebad hver dag i ca 15 min for å få det skikkelig rent før det ble satt på en ny bandasje.

 

Så etter 2 måneder med veldig lite aktivitet, holde såret skikkelig rent så var såret skikkelig grodd og ingen problem i etterkant.

Endret av Pathmaker
Lenke til kommentar

Hei, eg begynte å få min i 2004, eg trodde at dette bare var en vanlig ting som kom til å forsvinne av seg selv etter hvert, så eg ble vandt med det og levde med det med håp om at det skulle gå bort av seg selv.

Men så enkelt var det nå ikke, etter ca 3 år så kom det en utvekst til, først da gikk eg til legen min og fikk sjekket det ut, han henviste meg til sykehus hvor det gikk rimelig kjapt å få en time for operasjon, fikk epiduralbedøvelse under operasjonen, var rart å ligge der mens noen ukjente personen sto å gravde i kroppen min ^^

 

Etter operasjonen kom det en hjemmesykepleier for å skifte bandasje i 2 uker, etter det var det ikke noe probem å gjøre det selv, satt i grønnsåpebad hver dag i ca 15 min for å få det skikkelig rent før det ble satt på en ny bandasje.

 

Så etter 2 måneder med veldig lite aktivitet, holde såret skikkelig rent så var såret skikkelig grodd og ingen problem i etterkant.

 

akkurat samme som meg, bare at det tok par mnd ekstra å gro såret helt, og jeg fikk ikke hjemme nurse.. Hadde vært kjekt det :D

Lenke til kommentar

Jeg var hos kirurgen for kontroll på lørdagen som var nå og han så fornøyd ut. Ca. 1-1,5cm dybde på såret nå og ingen infeksjon. Han anslo at det muligens ville være bra om en til to måneder. Får håpe det.

 

Det som er litt dritt nå er at fagprøva må utsettes ennå mer så jeg får nok ikke tatt den før i februar/mars måned.

 

Er det noen som vet om dette er grunn til å slippe forsvaret om underkant av et års tid? Det må jo ikke sprekke opp igjen... :p

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...