Gå til innhold

[Løst]Hvordan myke opp støvler


Ördög

Anbefalte innlegg

Jeg har fått støvler av min mor siden hun synes converse skoa ikke var bra nok i kulda. Problemet nå er at de er så sykt stive (ubehagelige og bruke). Jeg har bare hatt støvler en gang i mitt liv og de var (så godt som ubrukte) støvler jeg arvet. Disse var allerede myket opp.

 

De jeg spør sier at jeg må myke dem opp ved og ta på meg våte sokker og gå en lang tur. Noe jeg så absolutt ikke vil. jeg har prøvd og google frem svar, men uten hell (finnes sikkert svar så jeg gjør sikkert noe feil). Synes det er rart om dette er den eneste måten og håper noen har gode råd.

 

 

Må også legge til at jeg er usikker på hvor dette skulle postes. Så beklager om jeg har valgt feil. Valgte denne delen siden folk som drar på jakt og slikt gjerne har litt erfaring når det gjelder bruk av støvler.

 

 

EDIT: Bedre sent enn aldri sies det. Men bør vell kanskje sette denne som løst.

 

Men har dere andre tips og slikt for og få myket opp støvler så er det jo bare og kjøre på selvsagt ;)

Endret av Ördög
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er vel ikke værre en å ta en tur med våte sokker? Er da ikke mer ubehagelig det enn å gå med harde støvler? ^^ Er det snakk om helt vanlige gummistøvler?

 

Må egentlig bare påpeke at støvler er heller ikke et bedre valg, for støvler er jo kalde, og tar ikke noe imot kulda, med mindre det er snakk om at de er foret.

Lenke til kommentar
Er vel ikke værre en å ta en tur med våte sokker? Er da ikke mer ubehagelig det enn å gå med harde støvler? ^^ Er det snakk om helt vanlige gummistøvler?

 

Må egentlig bare påpeke at støvler er heller ikke et bedre valg, for støvler er jo kalde, og tar ikke noe imot kulda, med mindre det er snakk om at de er foret.

 

Er det siste mulighet så gjør jeg jo det. Men hadde vært veldig fint og sluppet for dem er helt jævlige og bruke slik de er nå.

 

Det er vanlige boots (for og kalle dem det), ikke gummistøvler (burde jeg nok ha utdypet). Dem er ikke veldig foret. Men varmere enn converse skoa jeg nå bruker. Pluss at converse skoa er kjempe glad i vann og snø, så jeg slipper og bli bløt slik jeg blir nå.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+90817234

Nå er det slik at boots er stive og ubehagelige den første perioden fordi lærstoffet er såpass hardt, og det trenger å tilpasse seg føttene dine. Det er en prosess som kan ta noen uker. Jeg har støtet borti dette problemet et par ganger selv, og her er noen av tipsene jeg har fått fra bl.a. Pentagon:

 

• Bruk ullsokker

Hvis du kan gjøre det mer behagelig, så gjør det med ullsokker (alternativt bomull).

 

• "Vann" skoene

Dette er en metode flere i militæret vissnok bruker: De dusjer skoene så de blir gjennomvåte, og så settes de på tørk. På denne måten mykes læret opp, og er lettere å forme etter foten.

 

• Lid deg gjennom det

Alle boots er sånn. Det er bare verst i begynnelsen. Når bootsene tar form vil du ikke merke det engang, men jeg gir ingen garanti for gnagsårfri føtter!

 

Håper det hjelper!

Lenke til kommentar

@ Mirilus: Hehe. Nei det er nok ikke umulig jeg får gnagesår for første gang i mitt liv takke være støvlene. Får ta og bløte opp støvlene når jeg kommer hjem og prøve og ha dem tørre til dagen etter når jeg skal på jobb, og fortsette slik til dem er behagelige og bruke.

 

Tusen takk for hjelpen :)

Lenke til kommentar
• "Vann" skoene

Dette er en metode flere i militæret vissnok bruker: De dusjer skoene så de blir gjennomvåte, og så settes de på tørk. På denne måten mykes læret opp, og er lettere å forme etter foten.

 

Er vel ikke bare vann, men en lang marsj (8-10km) med støvlene (og sokkene, nødvendigvis..) "fulle" av vann som praktiseres i militæret. Var i alle fall det vi gjorde i min avdeling. Merk også at støvlene må tørkes "naturlig" i romtemperatur, ikke foran ovn eller i tørkeskap -da blir de MINST like stive etterpå...

Lenke til kommentar
• "Vann" skoene

Dette er en metode flere i militæret vissnok bruker: De dusjer skoene så de blir gjennomvåte, og så settes de på tørk. På denne måten mykes læret opp, og er lettere å forme etter foten.

 

Er vel ikke bare vann, men en lang marsj (8-10km) med støvlene (og sokkene, nødvendigvis..) "fulle" av vann som praktiseres i militæret. Var i alle fall det vi gjorde i min avdeling. Merk også at støvlene må tørkes "naturlig" i romtemperatur, ikke foran ovn eller i tørkeskap -da blir de MINST like stive etterpå...

 

Lang tur det ja. Men tror det vil være en dårlig ide og gjøre nå på vinteren, orker ikke bli syk. Men takk for info :)

 

Har fått vite at det også kan hjelpe og smøre dem inn med masse fet skokrem. Så vil ta en tur til en skobutikk og forhøre meg. Smøre dem inn også gå med dem vil kanskje hjelpe selv om det kanskje ikke er like effektivt som en lang tur med gjennombløte sokker og sko.

Lenke til kommentar

Hvilket bruksområde skal disse skoene dekke? Hvor mange minus?

 

Skal du holde deg varm er sokkene nesten like viktig som skoene. Først og fremst hvis du vil ha en lang behagelig tur i kaldt terreng burde du har fottøy som puster.

 

Hadde egentlig mest lyst å anbefale god gammeldags raggsokka og samesko :cool: Denne kombinasjonen er overraskende behagelig i minusgrader, men tar seg ikke så bra ut i "byen" :p

Eller.. Det kan jo slå an om du bor i karasjokk :cool:

 

p_tur_026_1143119478.jpg

Lenke til kommentar
Hvilket bruksområde skal disse skoene dekke? Hvor mange minus?

 

Skal du holde deg varm er sokkene nesten like viktig som skoene. Først og fremst hvis du vil ha en lang behagelig tur i kaldt terreng burde du har fottøy som puster.

 

Hadde egentlig mest lyst å anbefale god gammeldags raggsokka og samesko :cool: Denne kombinasjonen er overraskende behagelig i minusgrader, men tar seg ikke så bra ut i "byen" :p

Eller.. Det kan jo slå an om du bor i karasjokk :cool:

 

 

p_tur_026_1143119478.jpg

 

Hehe. Tiltrekker seg nok damer de ja :p . Men om man skal ut og ut i kulda er de kanskje det beste valget (da har jeg ikke utseende noe og si). Har liten erfaring med turgåing i mange minus.

 

Selv er jeg ingen turgåer så støvlene blir bare brukt til og komme seg rundt uten og blir bløt i bena, og ikke fryser selvsagt. Blir det for kaldt så tar jeg bare på meg noe annet enn vanlige tennissokker. Når det gjelder hvor mange minus så er det været som bestemmer. Men hvor jeg bor blir det sjeldent veldig kaldt. Blir det for kaldt så holder jeg meg inne om det ikke er noe livsviktig som krever at jeg kommer meg ut.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
  • 2 uker senere...

Beklager sent svar.

 

Det er nok en god ide. Det tenkte ikke jeg på, men kan heldigvis skryte av at jeg iløpet av livet fortsatt har til gode og få gnagesår (/bank i bordet).

 

Uansett. Takk for tipset. Skal prøve og huske på det neste gang jeg skal få meg støvler så jeg er på den sikre siden :)

Lenke til kommentar
Lykke til.

"Til gode å få gnagsår"? :-) Det er jo ganske normalt det da! Men du har kanskje ikke vært på så mange fjellturer?

 

hysj! det sier vi ikke noe om :whistle:

 

Men ... nei. Det har jeg ikke. jeg er på ingen måte en tur person. Være ute i naturen kan være koselig det, for all del. Men lange turer med telt sier jeg nei takk til. Så bilen skal ikke være så langt vekk, for begynner det og regne vil jeg hjem, helst før den første dråpen treffer meg. Do og seng klarer jeg meg ikke uten. Så må kanskje en skikkelig fjelltur til før jeg kan begynne og skryte..?

Lenke til kommentar

Ble du ikke litt inspirert av de Lars Monsen TV-episodene da? Man må jo ikke tråkke rund hele tida vet du, man kan jo feks som Lars padle rund med kano. Fordelen med det er jo at man kan ta med seg mye mere utstyr. Jeg planla noe lignende for et par år siden i midt-Sverige. Skulle padle 3-4 dager nedover en elv (Kanofirmaet bringer deg med bil opp til start og henter deg der elva slutter!) Desverre sank temperaturene drastisk og det begynnte å styrtregne noen dager før turstart. Så kanofirmaet ringte meg å anbefalte at jeg avlyste turen (det var litt imponerende!) Men har padlet andre steder da, dog bare dagsturer.

Lenke til kommentar
Ble du ikke litt inspirert av de Lars Monsen TV-episodene da? Man må jo ikke tråkke rund hele tida vet du, man kan jo feks som Lars padle rund med kano. Fordelen med det er jo at man kan ta med seg mye mere utstyr. Jeg planla noe lignende for et par år siden i midt-Sverige. Skulle padle 3-4 dager nedover en elv (Kanofirmaet bringer deg med bil opp til start og henter deg der elva slutter!) Desverre sank temperaturene drastisk og det begynnte å styrtregne noen dager før turstart. Så kanofirmaet ringte meg å anbefalte at jeg avlyste turen (det var litt imponerende!) Men har padlet andre steder da, dog bare dagsturer.

 

hmmm. har hørt om at han hadde/har en serie. Men aldri sett på den (foruten det som ble vist på reklamen på tv da). Tviler på at jeg hadde blitt motivert på og begi meg ut i naturen. Slike turer passer rett og slett ikke for meg.

 

Kjempe bra at de gjorde det da. skikkelig service med andre ord. hadde blitt overasket om jeg hadde opplevd det selv.

 

Jeg er med andre ord ikke en natur person, selv om det er deilig og dra på hytta og komme seg vekk fra byens bråk. Bare at det kan fort bli for mye av det gode, for og si det slik. Hadde jeg noen gang vunnet i lotto så hadde jeg bygd meg hus ut i skogen da. Fått det beste fra to verdener.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...