Gå til innhold

Hvor viktig er ideologi


Anbefalte innlegg

Når eg skal velje neste gong (då bler eg 18) trur eg ikkje ideologi tek meg så mykje opp. Forutan om KRF som eg ikkje stemmer uansett grunna mitt eiga livsyn og mine tankar om at enkelte ting berre ikkje skal blandast. Banan og nugatti, religion og politikk.

 

Grunnverdier er ein ting, men det er det partiet utøvar no og står for eg må teke i betraktning. Men ein smule viktig er det no (med tanke på at eg avskyr KRF).

Du skal ha lykke til med jomfruvalget :)

 

Angående Krf tror jeg du har det brede lag med deg.

 

Tror det er riktig å se på hva partiene utøver nå og står for, ta for eksempel SV som har møtt seg selv i døra en rekke ganger denne perioden. Men når det er sagt er det stor forskjell på å sitte i regjering og å være i opposisjon. Tabloidene setter dagsorden og kritikk selger til de grader bedre enn gode nyheter. Jeg tror dette må inn i ligningen når man vurderer hva partiene utøver nå og står for.

 

Frp har i årtider vært "eksperter" i opposisjon. Og de har lykkes til de grader med rollen. Når du klarer å få arbeidere og sosialmottagere til å stemme på ett parti som vil nedlegge alt av fagforbund og sosiale støtteordninger må man vel være litt, tja .... litt imponert (?) :roll:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Frp har i årtider vært "eksperter" i opposisjon. Og de har lykkes til de grader med rollen. Når du klarer å få arbeidere og sosialmottagere til å stemme på ett parti som vil nedlegge alt av fagforbund og sosiale støtteordninger må man vel være litt, tja .... litt imponert (?) :roll:

 

Vil du være så vennlig å dokumentere dette sludderet? Eller nøyer du deg med å sitte å spy ut sosialistisk propaganda?

Lenke til kommentar

NikkaYoichi: Tja, var ikke så lenge siden at en av Frp's talsmenn gikk ut og sa at det burde være en seksmåneders maksgrense på alle former for sosialhjelp (utenom permanent uføretrygd og lignende). Dette vil i praksis legge nedd mange sosiale støtteordninger og vil i tilegg sørge for at veldig mange plutselig sliter veldig mye. Kan ikke huske noen av Frps holdninger til fagforbund så vet ikke om det stemmer eller ikke.

 

Men hvorfor mener du "propaganda" som det er sosialistisk? Tror du at man uten videre må vøre sosialister for å ikke like frp? Tror du at Høyre er sosialister fordi de mener Frp sin økonomiske politikk er uansvarlig?

Lenke til kommentar

Det vil ikke legge ned sosiale goder, men det vil gi folk et spark bak til å finne seg en jobb. Jeg har selv vært sosialklient, jeg skal innrømme at jeg selv også gikk litt for lenge på sosialen, selv så gikk jeg på sosialen og arbeidet gratis for å skaffe meg erfaring slik at jeg skulle få jobb, ganske enkelt fordi at jeg ble motarbeidet av tidl. Aetat.

 

Som det står i den siste utgaven av Sorgenfri: "Du hjelper ikke fattige ved å gi dem penger og mat, du hjelper dem ved å gi dem noe å gjøre." Altså hjelp til selvhjelp. Det at man sender signaler om at du kan bare komme hit og hente lønna di, selv om du bare ligger på sofaen og drar deg, gir ikke folk noen grunn til å jobbe. Jeg vet om flere som går på sosialen fordi de rett og slett ikke gidder å jobbe, de vil heller sitte hjemme å drikke cola og spille dataspill. Jeg vil sparke slike ut i jobb og ta fra dem muligheten til langvarig sosialstønad. Det er akkurat det FrPs partiprogram sier. Verken mer eller mindre. Det er en vesentlig forskjell fra slik du beskriver det.

 

Det var kanskje litt flåsete sagt av meg, men erfaringsmessig så er det sosialister som har kommet med slike uttalelser. :) Man må gjerne mene at FrPs økonomiske politikk er uansvarlig, men uten å kunne dokumentere det så bør man holde slikt for seg selv. Da dette ikke er snakk om en personlig mening, men en målbar ressurs, som penger, tross alt er.

Lenke til kommentar
Vil du være så vennlig å dokumentere dette sludderet? Eller nøyer du deg med å sitte å spy ut sosialistisk propaganda?

 

Skaset fra Frp's prinsipp program 2005-2009, side 20:

Fremskrittspartiet mener at sysselsettingen i hovedsak må konsentreres om verdiskapende arbeid. Et fritt arbeidsmarked fungerer ikke godt nok så lenge monopollignende organisasjoner inngår avtaler sentralt for arbeidstakere og arbeidsgivere. Arbeids-, lønns- og ansettelsesavtaler fungerer best dersom disse oppnås ved

enighet mellom arbeidstakerne og arbeidsgiverne i den enkelte bedrift. Et slikt system vil bidra til at mange bedrifter kan unngå konkurs i nedgangstider fordi det også vil være i de ansattes interesse å bidra til dette gjennom midlertidige endringer av lønns- og arbeidsbetingelser.

 

Det var ikke ment som sosialistisk propaganda (da jeg ikke er sosialist :-) ), jeg prøver kun å uttrykke at jeg er imponert over Frp's dyktighet til å skaffe seg velgere som etter all sannsynlighet ikke vil tjene på politikken.

Lenke til kommentar

NikkaYoicha: Vel, joda, det er slike begrunnelser de også kommer med når de kommer med slike forslag.. men mange av forslagene, inkludert det ang sosialhjelp er ekstremt generaliserende og går ut over mange fler enn de det var tenkt til.. For eksempel attføringsklienter, de som er sykemeldte i over et halvt år, de som har for lav inntekt i forhold til utgift (fordi de for eksempel har minsteattføringen), etc, etc. Frp framstår ofte som veldig generaliserende og korttenkt når de kommer med slike bombastiske uttalelser. Og som perryman sier så skader forslagene deres ofte de som stemmer på dem.

 

Og ja, det er morsomt at du nevner dokumentasjon av Frps uansvarlige økonomiske politikk. Hvis du går på Frp sine egne sider så har de noen artikler der de prater om hvordan undersøkelser fra SSB har godkjent den økonomiske politikken deres. De linker også til selve skrive fra SSB på siden. Hvis du derimot åpner PDFen og faktisk leser den blir bildet ganske annerledes. Der står det ganske klart at politikken deres mest sannsynlig vil føre til høyere rente, høyere arbeidsledighet og en svakere krone. At Frp faktisk prøverå framstille slike klare uttaleser fra SSB som positive synes jeg er direkte underholdende. :)

Lenke til kommentar
Som det står i den siste utgaven av Sorgenfri: "Du hjelper ikke fattige ved å gi dem penger og mat, du hjelper dem ved å gi dem noe å gjøre." Altså hjelp til selvhjelp. Det at man sender signaler om at du kan bare komme hit og hente lønna di, selv om du bare ligger på sofaen og drar deg, gir ikke folk noen grunn til å jobbe. Jeg vet om flere som går på sosialen fordi de rett og slett ikke gidder å jobbe, de vil heller sitte hjemme å drikke cola og spille dataspill. Jeg vil sparke slike ut i jobb og ta fra dem muligheten til langvarig sosialstønad. Det er akkurat det FrPs partiprogram sier. Verken mer eller mindre. Det er en vesentlig forskjell fra slik du beskriver det.

 

Hvorfor skal det være slik da? Det er jo tross alt veldig få som går på sosialen over tid i Norge. Mindre enn en prosent av det offentlige sine utgifter går til sosialtrygd, og godt under halvparten av dem som går der går der over mer enn et halvt år.

 

Man hjelper faktisk folk ved å gi dem penger og mat. Det er mange fattige som rett og slett ikke er produktive nok til å tjene en grei lønn i vanlig jobb. Det er heller ikke nok jobber til alle, slik at man kun får alle i jobb om de laveste lønningene dumpes for å prise alle inn i arbeidsmarkedet. Jeg synes rett og slett det er bedre å ha endel passivt på sosialtrygd, enn å ha en arbeidende underklasse slik man har i USA.

 

Det at man ikke er like sikker på å få sosialtrygd har også andre bieeffekter. Folk føler seg mindre sikre, og blir mer redd for å komme på kant med sjefen. Dette skaper mer autoritære forhold i arbeidslivet og lønningene for de ufaglærte kan skvises nedover.

Lenke til kommentar

Jeg vil si at ideologier er et tankemønster, noe alle må ha. Uten en ideologi, enten livssyn eller politisk, så har man ikke mye å leve for. Såkalte "sjeleløse", de som ikke brenner for noe (det går an "å brenne for" å slappe av også, husk det) er nok de som er mest ulykkelige / begår mest selvmord.

 

Men hvis noen absolutt ville fjernet alt av moralsk ideologi, burde man også få fart i fjerningen av menneskerettighetene, så vi endelig får satt i gang eksperimenter og får litt kontroll på mennesker!

Endret av Astralnoise
Lenke til kommentar
Det at man ikke er like sikker på å få sosialtrygd har også andre bieeffekter. Folk føler seg mindre sikre, og blir mer redd for å komme på kant med sjefen. Dette skaper mer autoritære forhold i arbeidslivet og lønningene for de ufaglærte kan skvises nedover.

 

Er nok helt enig her, selv om det kanskje er satt litt på spissen siden frp er for maks 6 måneder støtte som det kom fram her en plass.

Tyskland kan trekkes fram. tyske arbeidsgivere har veldig mye makt og er nermest fryktet av arbeidstakere.

 

Vil minne på at det er flere tiltak for å få folk ut i arbeid. omskolering og tilpassning av arbeidsdag er to eksempel.

Lenke til kommentar
Den største åpningen for å velge feil parti er når man lar media styre valget sitt. Altså at man baserer valget sitt på de saker media til en hver tid trekke frem. Jeg lar meg heldigvis ikke styre av slike ting, men velger ut fra de saker jeg selv ser på som viktige.

 

Helt enig, det er spesielt mange unge som lar seg styre av media og/eller det som er "inn" å stemme. Husker skolevalgene på videregående der SV hadde 50 % av stemmene, det var inn å være sosialist der. Veldig mange unge som ikke tenker selv men som lar beslutningen styres av "mote" og media.

 

Syntes forøvrig ikke det er noe gale å ha en ideologi som ligger bak ens politiske syn. Men syntes at situasjonen bør settes i konteks og bedømmes realistisk, de fleste ideologier er eldre eller passer ikke helt med dagens system og samfunn, derfor er det viktig å sette seg inn i dagens situasjon og ikke bare styre etter eldre modeller.

Endret av Ceburger
Lenke til kommentar
Den største åpningen for å velge feil parti er når man lar media styre valget sitt. Altså at man baserer valget sitt på de saker media til en hver tid trekke frem. Jeg lar meg heldigvis ikke styre av slike ting, men velger ut fra de saker jeg selv ser på som viktige.

 

Er enig her jeg og. Jeg er i mot at norsk media nærmest svartmaler Frp. Ikke alt frp mener er helt på trynet, slik som jeg føler media framstiller frp.

når det er sagt, viss en sak kommer opp så blir jo frp alltid intervjuet og får sagt sin mening.

 

står det ikke i frp sitt program: Fremskrittspartiet er et liberalistisk parti. Det bygger på Norges grunnlov, norsk og vestlig tradisjon og kulturarv med basis i det kristne livssyn.

Endret av Noko
Lenke til kommentar

tipper han mente idealisme, og dessverre er det en ting som kun teller for folk under 30 år, siden dere andre gubber kalles konservative gamlinger! :tease:

 

hehe

 

Men fra fakta til alvor, det er nok slik i dag at den nye idalismen er ungdom som klarer seg uten å være en del av forbruker samfunnet, jeg ser allerede nå at vi er på vei inn i en ny hippi tid, de på 60 tallet hadde hvem skjøt kennedy, vi har bush og CO som vi må dømme, har allerede spart håret i et år snart, og hemp skjorten min skal lufte seg i sommer, håper bare ikke dette blir en mote som forsvinner like fort som potten blir røykt opp.

Lenke til kommentar
tipper han mente idealisme, og dessverre er det en ting som kun teller for folk under 30 år, siden dere andre gubber kalles konservative gamlinger! :tease:

 

hehe

 

Men fra fakta til alvor, det er nok slik i dag at den nye idalismen er ungdom som klarer seg uten å være en del av forbruker samfunnet, jeg ser allerede nå at vi er på vei inn i en ny hippi tid, de på 60 tallet hadde hvem skjøt kennedy, vi har bush og CO som vi må dømme, har allerede spart håret i et år snart, og hemp skjorten min skal lufte seg i sommer, håper bare ikke dette blir en mote som forsvinner like fort som potten blir røykt opp.

 

Ja det vil alltid eksistere raddiser som syntes at forbruker samfunnet er så fælt og at alt bare er teit osv. Vil ikke kalle det idealisme, det er bare userriøst syt om at alt er bare teit, de har jo ikke noen bedre ideer selv bortsett fra at alle bare sitter i ring, røyker hasj og er venner.

Lenke til kommentar

Ok, jeg syntes ditt innlegg var like useriøst som du syntes hasj røyking er, fair enough.

 

Skal være ærlig med deg på en ting, ja jeg har røykt hasj, jeg har røykt masse hasj, og et par ting man opplever under dens påvirkning, er ting om deg selv som har ligger og ruget i underbevistheten din, ytre ting du ser på med nytt lys kalles paranoia :)

 

Det er faktisk en uting at vi lever i et forbruker samfunn, et agressivt samfunn, og samfunn med mennesker som etter hvert ikke kan noe praktiske ting for å kunne overleve ute i naturen, vi vet ikke engang hvordan å dyrke jord lenger, det vi lærer, er hvordan å steke hamburgere fra en frysedisk, læren om at hvis vi skal kvitte oss med noe, kaster vi det i søppelet, så er borte.

 

Jeg er framdeles ung, har masse konstruktivt å komme med til samfunnet, og jeg liker å røyke hasj, jeg kritiserer samfunnets selvdestruktion, og hvis det skal være et avvik å gjøre det, burde du kanskje se deg etter nye venner.

Lenke til kommentar

Ok, jeg syntes ditt innlegg var like useriøst som du syntes hasj røyking er, fair enough.

 

Skal være ærlig med deg på en ting, ja jeg har røykt hasj, jeg har røykt masse hasj, og et par ting man opplever under dens påvirkning, er ting om deg selv som har ligger og ruget i underbevistheten din, ytre ting du ser på med nytt lys kalles paranoia :)

 

Det er faktisk en uting at vi lever i et forbruker samfunn, et agressivt samfunn, og samfunn med mennesker som etter hvert ikke kan noe praktiske ting for å kunne overleve ute i naturen, vi vet ikke engang hvordan å dyrke jord lenger, det vi lærer, er hvordan å steke hamburgere fra en frysedisk, læren om at hvis vi skal kvitte oss med noe, kaster vi det i søppelet, så er borte.

 

Jeg er framdeles ung, har masse konstruktivt å komme med til samfunnet, og jeg liker å røyke hasj, jeg kritiserer samfunnets selvdestruktion, og hvis det skal være et avvik å gjøre det, burde du kanskje se deg etter nye venner.

Lenke til kommentar
Ok, jeg syntes ditt innlegg var like useriøst som du syntes hasj røyking er, fair enough.

 

Skal være ærlig med deg på en ting, ja jeg har røykt hasj, jeg har røykt masse hasj, og et par ting man opplever under dens påvirkning, er ting om deg selv som har ligger og ruget i underbevistheten din, ytre ting du ser på med nytt lys kalles paranoia :)

 

Det er faktisk en uting at vi lever i et forbruker samfunn, et agressivt samfunn, og samfunn med mennesker som etter hvert ikke kan noe praktiske ting for å kunne overleve ute i naturen, vi vet ikke engang hvordan å dyrke jord lenger, det vi lærer, er hvordan å steke hamburgere fra en frysedisk, læren om at hvis vi skal kvitte oss med noe, kaster vi det i søppelet, så er borte.

 

Jeg er framdeles ung, har masse konstruktivt å komme med til samfunnet, og jeg liker å røyke hasj, jeg kritiserer samfunnets selvdestruktion, og hvis det skal være et avvik å gjøre det, burde du kanskje se deg etter nye venner.

 

Det å røyke hasj ser jeg ikke nødvendigvis på som en uting. Om en klarer å jobbe for føden sin å og bidra til samfunnet samtidig så er det helt greit for meg. Det jeg syntes er useriøst av mange av raddisne er å bare sitte å syte over absolutt alt uten å ha noen forslag eller bidra selv.

 

Hvorfor er det en uting å leve i et forbrukersamfunn. Hvem kan ikke overleve i naturen ? . Jeg er ganske sikker på at jeg hadde klart meg fint og bra i naturen. Jeg kan ikke dyrke jord, men jeg kan fange enorme kvantum med fisk, og jeg kan skyte , lage fugle snarer osv. Jeg kan med andre ord skaffe meg kvantum av spiselig kjøtt på egenhånd. Men det holder jeg meg til når jeg er på ferie :)

 

Uten forbrukersamfunnet hadde ikke menneskeheten vært der den er i dag. Hele Pengesystemet, kjøpekraft og handel har gjort at sivilisasjonen vår har blomstret, ved spesialisering der folk selger og kjøper varer istedenfor at alle er selvforsynte bønder har fått oss inn i den moderne tid. Ser ikke hvorfor det er en uting.

 

Bedre at A produserer Korn, B produserer melk. Og at A og B selger til kjøpmann C som leverer og selger til baker D som lager brød. Så kjøper A og B brød av baker D som bruker pengene på nye kjevler hos snekker E som kjøper sager av smed F som kjøper klær av kjøpmann G som importerer fra vever H osv osv osv osv, enn at alle bare har sin lille jordflekk og produserr klær, korn, melk og verktøy til seg selv

 

Ved slik innviklet spesialisering oppstår forbrukersamfunn, noen tjener veldig mye, mange kjøper mye mer enn de trenger. Markede blir følsomt for kjøpekraft osv osv. Alt fordi alle er avhengige av handel, men det er ikke en uting syntes jeg.

Endret av Ceburger
Lenke til kommentar
Men fra fakta til alvor, det er nok slik i dag at den nye idalismen er ungdom som klarer seg uten å være en del av forbruker samfunnet, jeg ser allerede nå at vi er på vei inn i en ny hippi tid, de på 60 tallet hadde hvem skjøt kennedy, vi har bush og CO som vi må dømme, har allerede spart håret i et år snart, og hemp skjorten min skal lufte seg i sommer, håper bare ikke dette blir en mote som forsvinner like fort som potten blir røykt opp.

 

Idéene har alltid vært der, og det har også vært seriøse mennesker bak disse idéene. Problemet er jo bare alle ungene (beklager uttrykket) som hopper på bølgen for å være med på noe, la det så å være mot samfunnet eller det å være alternativ. Jeg syns hele subkulturen representert av Blitz, UFFA, Svartlamoen og slike miljøer har blitt totalt ødelagt av hoppe-på-bølgen ungdom som syns det er mer kult å henge i de alternative miljøene for å kunne si at de står for "noe". For de virkelige idealistene er lengeden på håret, hvor mye hasj en røyker og hvilket stoff skjorten er laget av så og si uten betydning. Det er det å jobbe for noe som betyr noe, ikke det å vise seg selv frem for resten av samfunnet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...