Gå til innhold

Hvor viktig er ideologi


Anbefalte innlegg

Vel for å oppsumere. jeg hengte sammen med småkriminelle istedenfor frikerne, jeg var og en av de få som var opptatt av andre ting en bom og simpsons.

 

Vel, jeg tviler på at Paris Hilton hadde klart seg en dag ute i skogen (eksempel)

 

Syntes det er dumt at mange kritiserer anarkiet for de praktiske manglene som mange tror bare forsvinner fordi vi fordeler ressursene på en annen måte, helt klart at det er umulig å ha samme forbruk som i dag i et anarki, og at vi kommer til å løpe rundt som gale på speed og lage kaos bare fordi vi ikke har politi, så senest i dag en doku om fattige barn i england, og dette er jo ikke fra noe anarki, selv om sammenligningen tvilerne har, er noe som selv de "perfekte" systemene selv har.

 

Overgangen mellom et kapitalistisk demokrati til små anarkistiske samfunn vil trolig ta 1000 år hvis vi starter i dag, en brå overgang eller væpnet maktovertakelse fungerer ikke.

 

Hvis man fjerner alle elementer som for eksempel militære, reklamer, usortert avfall, plastikk og andre ting som er totalt unødvendig å produsere eller ha, og etter som stat og de som skal overholde lov og orden er tatt bort ( utdanning og læren om moral er det viktigste for dette samfunnet for å fungere) vil det faktisk ikke være så enormt dyrt å ha følgende ting i de små samfunnene

 

skoler/utdanningsinstitutter

 

Sammarbeid om felles sykehus for flere stammer/ samfunn

 

sosiale støtteordninger blir gjort innad i samfunnene, samfunnene er avhengi av å dyrke det de selv trenger, de første årene i samfunnet går du på skole slik som nå, når du stifter familie dyrker du mat til familien, inkludert dine foreldre, skatt til samfunnest skoler og sosiale ordninger blir betalt i form av mat, og siden penger vil forsvinne, er korupsjon mer eller mindre forsvunnet, når dine barn er voksne trenger du ikke lengre å produsere mat på gården din, da kan du få en samfunnsnyttig jobb, hvordan dette gjøres har jeg ikke tenkt på, vi har jo i dag teknologi til også produsere nesten hva vi vil av fysiske ting med robotter, eller man kan utdanne seg som lege.

 

hvordan samfunnet blir er opp til oss selv, siden alle er med å bestemme. Dette er en idiologi, dette er viktige ting for ungdom, men problemet for mange, er vel kanskje det at steget mellom et harmonisk samfunn og det kollektive rase selvmordet vi holder på med i dag, er så stort og vanskelig, at mange bare gir opp

 

Vi har funnet opp det samfunnet vi har i dag, vi kan og forbedre det til noe som etterkommerne våre kan være stolt av :tease:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Vel for å oppsumere. jeg hengte sammen med småkriminelle istedenfor frikerne, jeg var og en av de få som var opptatt av andre ting en bom og simpsons.

 

Vel, jeg tviler på at Paris Hilton hadde klart seg en dag ute i skogen (eksempel)

 

Du kan skyte, med hva? Altså, hvis du lever ute i skogen så tror jeg du sliter litt med å lage deg ammunisjon selv f.eks. Du er avhengig av forbrukersamfunnet får å få tak i våpen og ammunisjon. Om du ikke regner pil og bue som skytevåpen. :)

 

Det var et eksempel på hva jeg kan. Enig at det er vanskelig å lage et skytevåpen av ting du finner i skogen. Men så er jo grunnen til at jeg ikke har klør, hoggtenner osv osv at evolusjonen foretrakk hjerne. Så jeg kan lage redskaper, hvem som helst kan lage spyd blant annet. Tingen er at jeg tror ikke alle hadde vært komplett ubrukelig i naturen, mange av oss tar oss fremdeles tid til å lære om jakt,fiske og å overleve selv om vi lever i forbrukersamfunn. Som vi selfølgelig er avhengig av for å leve på det nivået som vi lever på i dag

 

Paris Hilton er utstyrt med andre mekanismer for å overleve, dersom alle ble jaget ut i skogen og overleve som i steinalderen hadde Paris Hilton gjort som mange steinalder kvinner, "solgt" kroppen sin/sex for mat og beskyttelse av en mer kompetent hann. Om hun hadde taklet situasjonen psykisk uten en gigantisk garderobe vet jeg ikke.

 

Syntes det er dumt at mange kritiserer anarkiet for de praktiske manglene som mange tror bare forsvinner fordi vi fordeler ressursene på en annen måte, helt klart at det er umulig å ha samme forbruk som i dag i et anarki, og at vi kommer til å løpe rundt som gale på speed og lage kaos bare fordi vi ikke har politi, så senest i dag en doku om fattige barn i england, og dette er jo ikke fra noe anarki, selv om sammenligningen tvilerne har, er noe som selv de "perfekte" systemene selv har.

 

Overgangen mellom et kapitalistisk demokrati til små anarkistiske samfunn vil trolig ta 1000 år hvis vi starter i dag, en brå overgang eller væpnet maktovertakelse fungerer ikke.

 

Hvis man fjerner alle elementer som for eksempel militære, reklamer, usortert avfall, plastikk og andre ting som er totalt unødvendig å produsere eller ha, og etter som stat og de som skal overholde lov og orden er tatt bort ( utdanning og læren om moral er det viktigste for dette samfunnet for å fungere) vil det faktisk ikke være så enormt dyrt å ha følgende ting i de små samfunnene

 

skoler/utdanningsinstitutter

 

Sammarbeid om felles sykehus for flere stammer/ samfunn

 

sosiale støtteordninger blir gjort innad i samfunnene, samfunnene er avhengi av å dyrke det de selv trenger, de første årene i samfunnet går du på skole slik som nå, når du stifter familie dyrker du mat til familien, inkludert dine foreldre, skatt til samfunnest skoler og sosiale ordninger blir betalt i form av mat, og siden penger vil forsvinne, er korupsjon mer eller mindre forsvunnet, når dine barn er voksne trenger du ikke lengre å produsere mat på gården din, da kan du få en samfunnsnyttig jobb, hvordan dette gjøres har jeg ikke tenkt på, vi har jo i dag teknologi til også produsere nesten hva vi vil av fysiske ting med robotter, eller man kan utdanne seg som lege.

 

hvordan samfunnet blir er opp til oss selv, siden alle er med å bestemme. Dette er en idiologi, dette er viktige ting for ungdom, men problemet for mange, er vel kanskje det at steget mellom et harmonisk samfunn og det kollektive rase selvmordet vi holder på med i dag, er så stort og vanskelig, at mange bare gir opp

 

Vi har funnet opp det samfunnet vi har i dag, vi kan og forbedre det til noe som etterkommerne våre kan være stolt av :tease:

 

Alle bor på sine egne gårer, lever i naturen med fuglekvittring i små stammer og ale er venner ? Du tror det kommer til å funke. Skal ikke nekte for at tanken er fin på noen omeråder. Poenget er at om alle kutter ut millitære er det en som ikke gjør det og lager dritt og trøbbel. Litt tungvindt å ikke ha penger, så om du skal kjøpe deg et hus må du bære mange tusen tonn med mais til eieren? Så lenge vi er spesialiserte og noen har noen yrker og andre har andre yrker har vi behov for handel. Da er penger det enkleste siden penger er en felles verdienhet, penger er lett og masseløst (elektronisk) så du kan ha med deg mye av det.

 

Om du vil kutte ut plastikk så kan du jo glemme alle teknologiske innretninger som bruker elektronikk osv osv. Hvordan er det ordnet med elektrisitet i samfunnet ditt ? Skal alle ha sin egen fisjonsreaktor på jordet sitt sånn at folk slipper "å kjøpe" strøm. Større anlegg som oljeplatformer, fabrikker osv osv som produserer daglidagse ting mennesker trenger i dag vil ikke kunne eksistere og selge for brød og vann.

 

Vet ikke om etterkomerne våre er stolt av situasjonen sin dersom de skulle gå tilbake til et slikt samfunn om et par hundre år, for deretter når de begynner på skolen å lese om 2000- 2100 taller der sivilisasjonen vår var på sitt høyeste og mest praktfulle. Så tenker de "hvorfor har vi det ikke enda sånn". Dette er bare mine spekuleriinger, men er ganske sikker på at jeg hadde tenkt sånn :)

Endret av Ceburger
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...