Gå til innhold

XP og Vista på hver sin harddisk?


Bardis

Anbefalte innlegg

Har per dags dato en pc med én harddisk hvor jeg har Win XP Pro innstallert.

Det funker greit det, men har ganske ny maskinvare og 4 gig ram, så kunne tenkt meg å få utnyttet alt av potensialet i pcen.

 

Har kjøpt meg en ny harrdisk nå, som jeg har planer om å innstallere Vista 64-bit på.

 

Det jeg lurer på da, er om jeg fortsatt kan ha i den gamle harddisken, også feks bare nappe ut sata-kabelen på den nye disken hver gang jeg vil bruke XP ?

Siden jeg ikke endrer noen annen maskinvare enn å sette i en ny harddisk som jeg innstalerer Vista på, da vil vel ikke harddisken med XP merke noe til det dersom jeg tar ut hele XP disken under innstalasjon av Vista på ny disk?

 

Vet ikke om jeg forklarer meg så bra her, men spør hvis noe er uklart :)

 

Grunnen til at jeg i det hele tatt stiller spørsmålet, er at jeg har et par favorittspill i Might & Magic serien som er 16-bit, og er usikker om disse vil kjøre i Vista 64-bit..

 

Testa på den bærbare med Vista 32-bit, men kan vel kanskje være litt mere knot på 64-bit?

 

Takker for alle svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ikke noe problem å gjøre det slik. Og du trenger ikke koble fra disker når du bruker den andre, du bare velger i BIOS hvilken disk som skal boote. Nye hovedkort har som regel en hurtigtast i BIOS for bootmeny.

 

Men mens du installerer er det viktig at den andre disken er frakoblet. Hvis ikke får du et dual-boot oppsett å forholde deg til, det er det ikke sikkert du ønsker.

Lenke til kommentar
Det er ikke noe problem å gjøre det slik. Og du trenger ikke koble fra disker når du bruker den andre, du bare velger i BIOS hvilken disk som skal boote. Nye hovedkort har som regel en hurtigtast i BIOS for bootmeny.

 

Men mens du installerer er det viktig at den andre disken er frakoblet. Hvis ikke får du et dual-boot oppsett å forholde deg til, det er det ikke sikkert du ønsker.

 

Takker for svar Hårek :)

 

Nei tanken med den XP-disken er jo da å kun bruke den av og til hvis det viser seg at noen eldre spill ikke vil fungere på Vista 64-bit.

 

Hvis jeg tar å kobler fra den XP-disken som jeg nå bruker helt, både strøm- og datakabel, vil jeg da kunne plugge den i etter innstalasjonen og kopiere over musikk fra den gamle til den nye? Eller er det sikrere om jeg tar å brenner ut alt på dvd'er ?

Lenke til kommentar
Hvis jeg tar å kobler fra den XP-disken som jeg nå bruker helt, både strøm- og datakabel, vil jeg da kunne plugge den i etter innstalasjonen og kopiere over musikk fra den gamle til den nye? Eller er det sikrere om jeg tar å brenner ut alt på dvd'er ?

Det er ikke noe i veien for å bruke disken etterpå heller, så du trenger ikke kopiere musikken over hvis du ikke absolutt har lyst til det.

Bare sørg for at harddisken med XP på ikke har strøm når du skal installere vista.

Når vista er installert plugger du i strømmen igjen (MENS DATAN ER SRUDD AV), og skrur på maskinen. Så går du i bios og velger harddisken med vista til å være boot disk.

 

Når du da senere vil bruke XP trenger du ikke å koble ut vista disken, du trenger bare gå i bios og sette XP disken til boot disk igjen.

 

Håper det var godt nokk forklart, hvis ikke så bare spør videre ;)

Lenke til kommentar
Hvis jeg tar å kobler fra den XP-disken som jeg nå bruker helt, både strøm- og datakabel, vil jeg da kunne plugge den i etter innstalasjonen og kopiere over musikk fra den gamle til den nye? Eller er det sikrere om jeg tar å brenner ut alt på dvd'er ?

Det er ikke noe i veien for å bruke disken etterpå heller, så du trenger ikke kopiere musikken over hvis du ikke absolutt har lyst til det.

Bare sørg for at harddisken med XP på ikke har strøm når du skal installere vista.

Når vista er installert plugger du i strømmen igjen (MENS DATAN ER SRUDD AV), og skrur på maskinen. Så går du i bios og velger harddisken med vista til å være boot disk.

 

Når du da senere vil bruke XP trenger du ikke å koble ut vista disken, du trenger bare gå i bios og sette XP disken til boot disk igjen.

 

Håper det var godt nokk forklart, hvis ikke så bare spør videre ;)

 

Det var veldig bra forklart det, takker :)

Lenke til kommentar

Den XP-disken er en 3-4 år gammel Western Digital Raptor 36GB harddisk, og den nye er en Western Digital Caviar GP 500GB.

 

Selv om Raptoren er 10 000 rpm og Caviar GP er 7 200 rpm, så er vel muligens sistnevnte "raskere/bedre" utifra teknologisk utvikling generelt ?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...